WePowder en Respect

• RP
    Advanced
    RP op 13 november 2019 · 12:56
    Ik heb me tot op heden afzijdig gehouden van de discussie over het tragische lawine ongeval van afgelopen weekend in Solden, dit omdat het ook bij mij zeer hard binnenkwam maar vooral ook uit respect voor iedereen die de slachtoffers kende en meer specifiek de nabestaanden.

Gezien de ontwikkeling van de draadjes kan en wil ik me nu niet meer afzijdig houden.

Ik heb WePowder in het verleden leren kennen als een plek waar freeriders van alle rangen en standen elkaar vinden en waarbij we met groot respect met elkaar omgingen. Weinig tot geen ongefundeerd geblaat en persoonlijke aanvallen en elkaar in waarde laten.

Door de groei van WePowder komen er echter steeds meer ‘toetsenbord warriors’ die over alles wel een (vaak ongefundeerde) mening hebben. Dit is inherent aan de groei en het bieden van een platform echter heb ik nog steeds de hoop dat de kern van WePowder behouden blijft.

Terwijl ik met Aimee afgelopen weekend genoten heb van een geweldige seizoenstart in Hintertux is er op een gletscher verderop iets vreselijk misgegaan met als gevolg dat twee geweldige freeriders en mensen niet meer onder ons zijn.

WePowder is in het verleden altijd zeer respectvol met soortgelijke situaties omgegaan. Velen van ons kenden de slachtoffers (ik ook) en daardoor kwam – komt het extra hard binnen en dient de tijd genomen te worden om het in te laten dalen en het verlies te verwerken.

Na enige tijd is er vrijwel altijd een heldere en duidelijke analyse geweest van de specifieke ongevallen, dit om er lering uit te trekken en duidelijkheid te scheppen.

Wat me nu opvalt is dat er onder bepaalde forumleden blijkbaar geen respect is om NU de afstand te nemen om alles in te laten dalen en het verdriet te verwerken. Men wil direct analyseren en ‘weten’ waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt om hier ‘lering’ uit trekken.

Hier heb ik erg veel moeite mee. We hebben twee freeriders verloren, er is meerdere malen gevraagd om terughoudendheid en toch ‘ettert’ de discussie door. Waar is het Respect gebleven?

Er is gesproken over een olifant in de kamer en ja, ook ik ben van mening dat deze olifant er is, echter laat de olifant nu alsjeblieft in de kamer staan totdat het moment daar is om hem weer naar buiten te laten. NU is NIET dat moment!

Ik spreek hier dan ook de hoop uit dat we weer naar de oude normen en waarden kunnen terugkeren er is tenslotte al genoeg speculatie en sensatie in de pers en op andere fora te vinden.
    Explore the Outdoor!
  • robbe
    Advanced
    robbe op 13 november 2019 · 13:45
    @RP mooi verwoord! Velen hier kenden de getroffen personen en ik ben er zeker van dat alle speculatie veel zeer doet bij deze mensen!
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 13 november 2019 · 15:16
    @RP Volmondig mee eens. Al is groei een belangrijk deel van het WP business plan, ik mis enorm het warme gevoel, kameraadschap en de respectvolle omgang van de beginjaren. Maar ik ben dan ook maar een oud vrouwtje dat de ongeremde social media grootpraat verafschuwt.
    bericht aangepast door Anouk op 13 nov 2019 15:16
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 november 2019 · 16:13
    @RP @robbe @Anouk, dank voor jullie woorden. Ik denk dat we het ook niet groter moeten maken dan wat het is. Iemand die verder af staat van het geheel is in de regel ook kritischer en hun vragen zijn net zo legitiem. Ik geloof niet dat er iets kwaads in de woorden zit maar men vooral een spiegel voor wil houden. Daar is in beginsel niets mis mee en ergens ben ik er ook wel blij mee. We zijn toch geen club van ja-knikkers? Maar de timing van de vraagstelling kan stukken beter. Dat andere media al gaan speculeren en duiden wil niet zeggen dat wij niet de tijd er voor mogen nemen. Belangrijk is dat we blijven leren, maar belangrijk is ook dat we daar soms de tijd voor moeten nemen. Duiding kan of willen we niet altijd instantly. Ik denk dat je dat @RP helemaal helder maakt!

Ik denk wel dat we moeten oppassen met uitlatingen als wePowder toen en wePowder nu. Als je in de archieven duikt zul je zien dat ook toen er al disputen waren die niet altijd even vriendelijk verliepen. Daar grepen we met z'n allen op in, zoals we ook nu doen. Ook vind ik 'toetsenbord warrior' geen gelukkige term. Zo lang we elkaar niet kennen is het beter kwalificaties achterwege te laten ihkv 'wie goed doet, wie goed ontmoet' en 'goed voorbeeld doet volgen'.

Vergeet daarnaast ook niet dat een groot deel van gluurders en posters van de beginjaren de overstap heeft gemaakt naar Facebook en Insta om daar hun privacy te grabbel te gooien. Dat heeft niets met een groeistrategie van WP te maken, dat heeft er vooral mee te maken dat een deel van jullie liever zijn verhalen ging posten bij Mark Zuckerberg 😉

bericht aangepast door meteomorris op 13 nov 2019 16:15 (2% bewerkt)
    May the powder be with you.
  • RP
    Advanced
    RP op 13 november 2019 · 16:43
    @meteomorris Ik begrijp je punt(en), ventileer hier echter een persoonlijke mening. Ook begrijp ik heel goed dat veel mensen met vragen zitten over de 'olifant' ikzelf ook, echter is dit in mijn opinie voor een later tijdstip, niet nu.

De kracht van WePowder is de community, het durven vragen en durven beantwoorden en de kritische houding kan ik juist erg waarderen (doe er graag aan mee), echter niet nu.

De groei van WePowder is juist geweldig, more friends on a powder day, meer kennis en ervaringen delen echter wel met respect voor elkaar en omstandigheden, dat is wat ik probeer te verwoorden. Juist dit laatste maakt WePowder tot zo'n mooi forum!

En wat de social media betreft: ik weet niet of ik me hierop aangesproken moet voelen want: geen Insta, Snapchat of Facebook voor mij....
    Explore the Outdoor!
  • holi4
    Tourist
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 13 november 2019 · 16:59
    @Meteomorris : begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen groei, integendeel. Zonder groei, ook geen mogelijkheden voor die fantastische weerberichten en boeken waar jullie voor zorgen! Maar (wijt het aan mijn ouderdom), enige voorzichtige reflectie en inzicht kan nooit kwaad. Begrip hebben voor elkaar ook niet. 😉
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 november 2019 · 17:00
    👍👍👍👍👍😘
    May the powder be with you.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 13 november 2019 · 18:17
    Ik begrijp je gevoel @RP
    Maar ik denk dat Wepowder nog altijd en ook nu de ruimte biedt voor perspectief, voor vragen, voor emotie en voor begrip. Ook nu. Ook al zitten velen van ons nog vol in de emotie...
    Wepowder (of was het skizone) is lang geleden begonnen met de boodschap "durf te vragen". Dat is wat deze site zo sterk maakt. Er zijn geen domme vragen. Nu velen van ons nog vol in de emotie zitten moet dat ook zo zijn. En er wordt op deze vragen nu ook logischerwijs deels vanuit emotie gereageerd. Dat mag ook. En ook kunnen we vragen proberen te beantwoorden door kennis te delen, door te analyseren en door soms ook gewoon het antwoord niet te hebben of onze eigen emoties te tonen.
    Laten we alsjeblieft alsjeblieft deze communitie zo voort laten gaan, ook als we kritische vragen krijgen...Het mooie aan wepowder is dat het geen wij tegen zij is, maar een plek waar gedeeld wordt, geleerd wordt en soms zoals nu samen gehuild wordt.
    Laat dat alsjeblieft zo voort laten gaan.
    Als we dat kunnen doen, vragen (welke dan ook) kunnen blijven beantwoorden en begrip te tonen voor elkaar, komen we hier sterker uit.
  • Micko
    Advanced
    Micko op 13 november 2019 · 18:25
    Wat me nu opvalt is dat er onder bepaalde forumleden blijkbaar geen respect is om NU de afstand te nemen om alles in te laten dalen en het verdriet te verwerken. Men wil direct analyseren en ‘weten’ waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt om hier ‘lering’ uit trekken.

Hier heb ik erg veel moeite mee.
    RP op 13 nov 2019 12:56

Misschien komt bij hen ook de wijsheid met de jaren.....

Hoe triest deze situatie ook is, het is een absoluut recht om een discussie te voeren over hoe en wat. Wanneer dit niet Friso was geweest maar een 'onbekende' of collega Wepowderraar zou er ook over worden gediscussieerd. RP op 21 feb 2012 16:05
  • RP
    Advanced
    RP op 13 november 2019 · 18:40
    @Hessel mooi

@Micko mea culpa, vorige week 50 geworden dus dat zal! Zoals ik aangeef zal er zeker discussie gevoerd moeten (kunnen) worden en zit ook ik met vragen echter gaat het om de timing. Wellicht dat het er ook mee te maken heeft dat Friso een stuk verder van me af stond (en van de meeste andere WePowderaars neem ik aan) en dit wel heel dichtbij komt.

Explore the Outdoor!
  • powderforce
    Beginner
    powderforce op 13 november 2019 · 19:09
    @Micko ,@RP

Wijsheid, begrip, normen&waarden.. Waar gaat het één over in het ander?

Daar ik zelf mijn ouders verloren ben in een nogal aanwezig item in het nieuws, zal het een leek verbazen hoe lang (&veel) je na het voorval nog zit te lezen in nieuwsberichten en reacties.. Ik weet dat je eigenlijk zoiets compleet beter links kunt laten liggen, maar dat doe je niet.

Ik begrijp ook dat als je verder weg staat van de getroffenen, dat je eerder rationeel gaat denken. Maar juist in dit geval, en juist op WePowder begeef je je dus middenin de getroffenen..

In het kader van begrip, en je zo graag de rationele kant wil onderzoeken van dit noodlottige ongeval, dan doe je er denk ik goed aan een groepje te verzamelen van gelijkgestemden, een partij speciaalbiertjes, een whiteboard en lawine-literatuur en er een leerzame avond van te maken.

Zij die nu dichtbij staan willen wellicht ooit ook eens antwoord op die vragen. Maar geef hen de vrijheid zelf te kiezen wanneer dat is.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 13 november 2019 · 21:35
    sbs roelz
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 13 november 2019 · 23:15
    He verdorie, jullie laten me huilen.

Dank je wel.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro