Advies snowboard / splitboard boots

• erwindeboer
    Tourist
    erwindeboer op 24 november 2019 · 12:04
    Vorig jaar heb ik nieuwe snowboard schoenen gekocht, die helaas toch net te ruim bleken. Nu ben ik op zoek naar nieuwe schoenen, maar wil ik graag iets aanschaffen waar ik in de toekomst ook fijn mee kan toeren. Ik heb nog geen ervaring met splitboarden, maar hopelijk komt daar verandering in. Het zou mooi zijn als ik nu schoenen aan kan schaffen waar ik dan ook op een splitboard lekker mee uit de voeten kan. Heeft er iemand advies waar dan op te letten bij aanschaf?

Ik zie dat er ook specifieke splitboard boots zijn met crampon inserts, maar ik kan me voorstellen dat dit in elk geval in eerste instantie een beetje overbodig is. Los daarvan nogal prijzig...

Bedankt alvast!
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 24 november 2019 · 12:51
    Persoonlijk vind ik stijve schoenen beter voor te splitten. Gemakkelijker voor te kanten.

Verder is het handig als je de binnenschoen er kan uithalen zodat je schoenen goed droog zijn de volgende dag. Zorgt er net voor dat je minder lanst hebt van blaren en zo blijft het allemaal iets leukers.

Voor de maat, neem een blad papier zet dit tegen een muur, zet je voet hierop met de kousen die je gaat aantrekken en teken je 2 voeten af. Zo kan je mondopoint (aantal cm) bepalen en zo de juiste maat zoeken!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 november 2019 · 13:20
    Passen, of als je al een merk hebt dat fijn zit gewoon een iets stijvere versie kiezen.

Voor die 2x in je leven dat je crampons nodig hebt werken normale boots ook prima. Ik koop liever de lichtste boots, dan bespaar ik meer gewicht dan een carbon board en het kost je geen euro meer.
    Loopstanden op split boots vond ik persoonlijk totale onzin, voegt niks toe voor mij.