Advies snowboard / splitboard boots

• erwindeboer
    Tourist
    erwindeboer op 24 november 2019 · 12:04
    Vorig jaar heb ik nieuwe snowboard schoenen gekocht, die helaas toch net te ruim bleken. Nu ben ik op zoek naar nieuwe schoenen, maar wil ik graag iets aanschaffen waar ik in de toekomst ook fijn mee kan toeren. Ik heb nog geen ervaring met splitboarden, maar hopelijk komt daar verandering in. Het zou mooi zijn als ik nu schoenen aan kan schaffen waar ik dan ook op een splitboard lekker mee uit de voeten kan. Heeft er iemand advies waar dan op te letten bij aanschaf?

Ik zie dat er ook specifieke splitboard boots zijn met crampon inserts, maar ik kan me voorstellen dat dit in elk geval in eerste instantie een beetje overbodig is. Los daarvan nogal prijzig...

Bedankt alvast!
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 24 november 2019 · 12:51
    Persoonlijk vind ik stijve schoenen beter voor te splitten. Gemakkelijker voor te kanten.

Verder is het handig als je de binnenschoen er kan uithalen zodat je schoenen goed droog zijn de volgende dag. Zorgt er net voor dat je minder lanst hebt van blaren en zo blijft het allemaal iets leukers.

Voor de maat, neem een blad papier zet dit tegen een muur, zet je voet hierop met de kousen die je gaat aantrekken en teken je 2 voeten af. Zo kan je mondopoint (aantal cm) bepalen en zo de juiste maat zoeken!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 november 2019 · 13:20
    Passen, of als je al een merk hebt dat fijn zit gewoon een iets stijvere versie kiezen.

Voor die 2x in je leven dat je crampons nodig hebt werken normale boots ook prima. Ik koop liever de lichtste boots, dan bespaar ik meer gewicht dan een carbon board en het kost je geen euro meer.
    Loopstanden op split boots vond ik persoonlijk totale onzin, voegt niks toe voor mij.
    Ik zie om mij heen dat iedereen stijve schoenen gebruikt, ik heb het hele vorig seizoen op de slapste snowsurf boots gereden omdat ze gewoon lekkerder zaten dan mijn split boots. En persoonlijk merk ik weinig verschil, ik kan er nog steeds alles op.
    splitfest.nl
  • Haas
    Expert
    Haas op 24 november 2019 · 14:14
    Ik zou me niet teveel zorgen maken om een speciale tourschoen... Als boarder heb je niet zoals skiërds speciale tourschoenen nodig. Je kan dus prima splitten op je gewone boardboots. Een beetje afhankelijk van hoe avontuurlijk je het wil gaan maken zou je kunnen kiezen voor schoenen met vibram zolen en of semi stijgijzer vaste boots maar dat gaat misschien pas een paar seizoennetjes later spelen. Ik heb tot nu toe alles altijd gedaan op maar één en altijd dezelfde schoen. Indien nodig (toch wel wat vaker dan 2x in m'n leven trouwens) strap ik daar een setje stijgijzers met riempjes onder. Nog een advies voor de aanschaf: koop je schoenen niet te groot 😉
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 24 november 2019 · 15:42
    Misschien kan een Boot fitter je huidige boots wat aanpassen? Als het maar een half maatje te ruim is.
  • barttoorn2
    Beginner
    barttoorn2 op 24 november 2019 · 17:32
    Heb zelf setje stijve schoenen met Vibram zool, ook gewoon erg handig als je eens een stuk mag hiken. Stijfheid qua schoen vind ik btw sowieso fijn, dus niet specifiek voor splitten. Passend kopen met de sokken waar je ook veel mee rijdt, scheelt ook nog wel eens qua dikte, maar misschien ben ik zelf wel een beetje een pieperdmals het op sokken aankomt
  • erwindeboer
    Tourist
    erwindeboer op 24 november 2019 · 19:42
    Thanks voor de reacties en tips! Ik vind wat stijvere schoenen sowieso fijn, dus dat is mooi meegenomen. Dat wordt dus een tripje naar de snoepwinkel ergens komende week... 😃
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 25 november 2019 · 08:41
    Eén van de dingen die helaas over het hoofd worden gezien: zorg dat de drie-eenheid snowboard, bindingen en boots op elkaar zijn afgestemd! Helaas zie ik hier nog wel eens wat mensen de mist in gaan.

Voor de rest sluit ik me ook bij de rest aan. Te stijve splitboard specifieke schoenen zijn fijn om te lopen, maar je mist veel gevoel en bewegingsmogelijkheid in je enkels bij het rijden. Het zijn mooie boots, maar je hebt ze niet nodig.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 november 2019 · 09:01
    Voor de weight weenies, er zit dus zomaar een kilo tussen een lichte of zware schoen. Maar er is bijna geen fabrikant die de gewichten durft aan te geven.

Een aantal lichtere maar nog redelijk stijve schoenen van de afgelopen jaren die je vaak echt cheap kan scoren: Burton Ion, Ride Insano Boa, Salomon F3.0 en Launch lace boa . ThirtyTwo TM-two. Schoen veranderen niet echt veel, dus ik koop altijd van een paar seizoenen geleden dat scheelt weer cash voor een trip.
    splitfest.nl
  • Erwdebo
    Tourist
    Erwdebo op 25 november 2019 · 15:50
    Eén van de dingen die helaas over het hoofd worden gezien: zorg dat de drie-eenheid snowboard, bindingen en boots op elkaar zijn afgestemd! Helaas zie ik hier nog wel eens wat mensen de mist in gaan.
    [/post]

Waar let je dan op? Veel verder dan bijv. juiste maat bindingen bij de juiste maat schoenen en de stijfheid van binding/board kom ik niet namelijk. Ongetwijfeld ga ik daar dus de mist in.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 25 november 2019 · 17:45

Waar let je dan op? Veel verder dan bijv. juiste maat bindingen bij de juiste maat schoenen en de stijfheid van binding/board kom ik niet namelijk. Ongetwijfeld ga ik daar dus de mist in. Erwdebo op 25 nov 2019 15:50

De lengte moet inderdaad passen, soms is de maatvoering per bindingmerk verschillend. Zo had ik van Spark een Large binding nodig en van Karakoram een Medium met mijn EU size 44 boots. Echter, vaak is ook de breedte van de binding per maat verschillend en ik vind een smallere binding fijner doordat input directer doorgegeven wordt aan het board.

Bij splitboardbindingen moet je sowieso even goed opletten of je bindingen en boots goed gecentreerd krijgt tov. je board om toe- en heeldrag te minimaliseren. Je kunt niet altijd de binding verplaatsen, maar soms alleen de binding zelf verstellen. Daarnaast ook goed kijken hoe je binding met boot op en neer kantelt in de tour mode. Met een te grote boot tov binding, kom je te vroeg met je tenen op de ski.
  • Dennisk
    Advanced
    Dennisk op 25 november 2019 · 20:20
    Leuk topic, maar inderdaad niets zo persoonlijk als een paar schoenen...

Ik heb zelf de afgelopen paar jaar met de Burton Ions geboard en gesplit en was er wel tevreden over. Alleen heb ik het vermoeden dat de Ions heel snel stuk gaan van het splitten. Beide neuzen lieten bij mij los in het derde seizoen (en bij Erwin ook trouwens) - lang leve ducktape.
    Ik heb toevallig afgelopen weekeind bij Outdoor de Deeluxe X-plore gekocht als vervanging. In een winkel zitten ze lekker, nu maar hopen dat ze dat op de berg na 3 dagen splitten ook nog doen 😉 Het blijft een gok....

@ieism, goed punt Ivar dat gewicht...misschien leuk om een overzichtje te maken voor de weightweenies. Hier mijn bijdrage (ik ga eerst wel kilootje afvallen 😉 :
    - Burton Ion (2016) - 1302gram per schoen (30 / maat 46)
    - Deeluxe X-plore TF(2020) - 1348gram per schoen (30.5 / maat 46)
  • Erwdebo
    Tourist
    Erwdebo op 25 november 2019 · 22:04
    De lengte moet inderdaad passen, soms is de maatvoering per bindingmerk verschillend. Zo had ik van Spark een Large binding nodig en van Karakoram een Medium met mijn EU size 44 boots. Echter, vaak is ook de breedte van de binding per maat verschillend en ik vind een smallere binding fijner doordat input directer doorgegeven wordt aan het board.

Bij splitboardbindingen moet je sowieso even goed opletten of je bindingen en boots goed gecentreerd krijgt tov. je board om toe- en heeldrag te minimaliseren. Je kunt niet altijd de binding verplaatsen, maar soms alleen de binding zelf verstellen. Daarnaast ook goed kijken hoe je binding met boot op en neer kantelt in de tour mode. Met een te grote boot tov binding, kom je te vroeg met je tenen op de ski.

Goed punt, dat is dan vooral opletten bij het aanschaffen van splitboardbindingen. Thanks voor de tips!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 25 november 2019 · 22:18
    Los latende zolen is een bekend kwaaltje bij de Ions. Ik heb het al een paar keer gehad. Bison Kit rubberrepair er tussen en een nachtje flink wat elastieken er om, dan kun je de volgende dag weer verder en gaan ze daar niet meer los.
  • Dennisk
    Advanced
    Dennisk op 26 november 2019 · 12:40
    @Mars, was niet zozeer de zool. Maar de hele neus op de stiknaad die open scheurde. Daar was geen Bison Kit tegen bestand. Volgens komt het juist door de flexibele schoenzool van de Ion, dat er spanning op de stiknaden van de upper komt als je er op loopt. Volgens mij is dat de reden ook dat veel specifieke tourschoenen een hele stijve/harde zool hebben (net als goeie bergschoenen).
  • robbert
    Advanced
    robbert op 26 november 2019 · 12:51
    @Dennisk herkenbaar probleem. Heb ik ook met de Driver X na een seizoen. Lijkt een recent Burton kwaaltje. Voorheen gebeurde dit niet
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 november 2019 · 15:33
    @Mars, was niet zozeer de zool. Maar de hele neus op de stiknaad die open scheurde. Daar was geen Bison Kit tegen bestand. Volgens komt het juist door de flexibele schoenzool van de Ion, dat er spanning op de stiknaden van de upper komt als je er op loopt. Volgens mij is dat de reden ook dat veel specifieke tourschoenen een hele stijve/harde zool hebben (net als goeie bergschoenen). Dennisk op 26 nov 2019 12:40

Opengescheurde naden bij mij tot nu toe:
    Ion 1x
    Driver X 2x
    Een jongen die met mij op pad was vorig seizoen had ook al z’n Ions getapet. Tijd voor Burton om er iets aan te doen...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 26 november 2019 · 22:27
    Een jongen die met mij op pad was vorig seizoen had ook al z’n Ions getapet. Tijd voor Burton om er iets aan te doen...Erwin op 26 nov 2019 15:33
    In Klosters? Dan zal ik het zijn geweest. Die Ion zool hing inderdaad alleen nog aan de hak vast.

Bedoel je echt gescheurd of weg gesleten zoals bij deze. Dat heb ik alleen bij deze gehad. (overigens ook gewoon gelijmt met rubber repair. Andere keren was het de zool.
    @robbert En dat is niets nieuws. Ik heb ook al losse zolen gehad bij mijn Rulers uit eind jaren 90 en mijn eerste Ions uit 2005.

bericht aangepast door Mars op 26 nov 2019 22:54
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 27 november 2019 · 17:08
    Een jongen die met mij op pad was vorig seizoen had ook al z’n Ions getapet. Tijd voor Burton om er iets aan te doen...Erwin op 26 nov 2019 15:33
    In Klosters? Dan zal ik het zijn geweest. Die Ion zool hing inderdaad alleen nog aan de hak vast.

Bedoel je echt gescheurd of weg gesleten zoals bij deze. Dat heb ik alleen bij deze gehad. (overigens ook gewoon gelijmt met rubber repair. Andere keren was het de zool.
    @robbert En dat is niets nieuws. Ik heb ook al losse zolen gehad bij mijn Rulers uit eind jaren 90 en mijn eerste Ions uit 2005.
    Mars op 26 nov 2019 22:27

Nee, niet de zool. Gaat echt om de naad op de bovenkant tussen de toebox en de rest van de schoen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro