Toeren in Oostenrijk

• SneeuwRubs
    SneeuwRubs op 11 december 2019 · 11:29
    Ik ben op zoek naar skiërs die mij zouden willen meenemen op skitoer om wat meer ervaring op te doen buiten de pistes. Ik ben 19, een goede skiër maar in mn eentje toeren zit er gewoon nog niet in.
  • OttoB
    Beginner
    OttoB op 11 december 2019 · 12:40
    De NSAC organiseert elk jaar een winterprogramma met verschillende cursussen. Daar leer je samen met leeftijdsgenoten/studenten om zelfstandig te toeren en/of freeriden. Het is een beetje zelfpromotie, maar ik kan uit ervaring spreken dat het leerzame en leuke weken zijn. https://nsac.alpenclub.nl/wp/
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 11 december 2019 · 13:09
    Leuk dat je interesse hebt in de off-piste wereld 😃 Goed dat je ook op Wepowder komt. Voor nu is het denk ik handig eerst eens op een paar andere plekken te kijken indien je te zijner tijd zelfstandig op pad wilt gaan. De backcountry is geweldig, maar kent ook haar risico's etc. Er zullen dan ook weinig wepowderaars zich geroepen voelen om een beginner MEE te nemen off-piste, zeker ook daar de wet dit in zekere zin verbiedt (als er een zeer duidelijk niveau verschil is binnen een groep en er gebeurt iemand wat, geeft dat nadelige consequenties voor de ander). Men gaat hier vaak MET elkaar op pad, maar dan liggen de verhoudingen dus even wat anders.
    Voor nu zou ik dus voorstellen om: bijvoorbeeld zoals Otto aangeeft met de NSAC op pad te gaan, maar ook zeker te starten met de twee Wepowder Academy's, of de lawinecursussen bij het Snow Safety Center. Ga ook een aantal keer met een goede gids op pad in de alpen en geef aan wat je wensen zijn en kennen/kunnen is. Meerdere NL gidsen zijn hier ook op het forum aanwezig.
    Zodra je dan eea van de backcountry weet, zul je zeker hier maatjes kunnen vinden om samen mee op pad te gaan, maar dat werkt niet als je nu nog geen kennis en ervaring hebt. Leeftijd lijkt mij geen punt, ik ben ietsje ouder dan jij, eerste tochten waren op mijn 15e en zelfstandig onderweg sinds twee jaar. Ook veel met wepowderaars op pad.
    Succes & Have fun! En benader mij vooral bij vragen 😃
  • Slim
    Beginner
    Slim op 11 december 2019 · 14:05
    https://ucpa.nl/wintersport schijnt ook echt gericht te zijn op jongeren, en heel voordelig geprijsd.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 11 december 2019 · 19:34
    @SneeuwRubs NSAC is zeker een aanrader.
    Daarnaast zijn er vast meerdere mensen op dit Forum voor wie toeren nieuw is en graag op pad willen met een gids. Je kan proberen om een groepje (max 6) te vinden om zo de gids kosten te delen.

@Luukie25 ik ben benieuwd over welke wet je spreekt, zou je dat kunnen aangeven?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 december 2019 · 19:54
    Er is geen wet. Wel is er jurisprudentie dat iemand met ervaring aansprakelijk gesteld kan worden wanneer iemand met weinig ervaring in zijn groep een ongeval krijgt.

Sla hoofdstuk 2 van de safety academy module 1 er maar eens op na 🤓
    bericht aangepast door Ee1co op 11 dec 2019 19:55 (1% bewerkt)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 11 december 2019 · 21:01
    Precies mijn punt, er is geen wet.
    Je kan best als meer ervaren persoon met een minder ervaren persoon op pad. Zolang je maar voldoet aan je zorgplicht. Anders kan er sprake zijn van nalatigheid en kan je verantwoordelijk gesteld worden bij een ongeval. En ja waarschijnlijk hebben de meesten niet veel trek in dit scenario. Ik ben er ook voorzichtig mee om met onbekenden te skiën.
    bericht aangepast door robbert op 11 dec 2019 21:02
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 12 december 2019 · 00:21
    Wet, jurisprudentie, de strekking is hetzelfde. Lijkt mij niet iets om moeilijk over te doen, dat is het nadeel van snel een reactie plaatsen. Mijn bedoeling is in dezen simpel, als een ervaren persoon een compleet onervaren iemand meeneemt KAN dat voor lastige scenario's zorgen.
  • Bros
    Expert
    Bros op 12 december 2019 · 07:41
    Misschien is er nog een beginner die samen met je op pad wil?

Je kunt ook gewoon in de Vogezen,Jura of Ardennen een weiland omhoog skinnen en afskien. Zo deden wij dat vroeger...
    bericht aangepast door Bros op 12 dec 2019 07:41 (1% bewerkt)
    Bros

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro