PA#4: de gehele werkweek Zuidstau, daarna een witte kerst?

PA#4: de gehele werkweek Zuidstau, daarna een witte kerst?

Na een heerlijk milde zondag met volop verse sneeuw, gaan we nu voor een (werk)week aan de Zuidstau. De stroming is de komende dagen pal zuid met een straffe Zuidföhn als gevolg voor de Noordalpen. Aan de noordkant is het dan mild met temperaturen die in de föhndalen richting de +15 kunnen gaan en lokaal zelfs de 20 graden + gaan aantikken. Maar Föhn in het noorden betekent in de regel verse sneeuw voor het zuiden. De komende week sneeuwt het dan ook regelmatig intens boven de 1500-2000 meter. Met name de gebieden ten zuiden van de Gotthard en in de Piemonte gaan veel sneeuw zien. In dit bericht:

  • Een werkweek zuidstau
  • Eerst een hoge sneeuwgrens, later lager
  • PA#4, mijn tips
  • Komend weekend een winterprikje voor het noord(west)en
  • Een witte kerst?

Een werkweek zuidstau

Sinds zondag is het een stuk milder in de Alpen en het absolute hoogtepunt (of dieptepunt) volgt vandaag (dinsdag). Het wordt dan met een straffe zuidföhn lokaal +20 graden celcius in centraal Zwitserland. Ook in Vorarlberg wordt het zeer mild en kan de 17 graden aangetikt worden. Tegelijkertijd sneeuwt het dan aan de zuidkant van de Alpen. De sneeuwgrens schommelt daarbij tussen de 1700 en 2200 meter en zakt tijdens de meest straffe buien richting de 1500 meter of lager. Het mag dan december zijn, dit type weer verwacht je eerder begin november. Reken op 10-35 cm vers boven de 2100 meter

verwachte sneeuwval dinsdag
verwachte sneeuwval dinsdag

Woensdag zien we een zelfde beeld. Nog steeds een straffe zuidfohn en zeer mild in het noorden en tegelijkertijd sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Sneeuwgrens wederom hoog, maar zakt ietsjes in de loop van de dag. Reken op 10-45 cm vers boven de 2100 meter.

Verwachte sneeuwval woensdag
Verwachte sneeuwval woensdag

Donderdag en vrijdag houdt de zuidföhn aan maar de lucht wordt koeler, de sneeuwgrens daalt en de sneeuwval breidt zicht verder uit in de gehele zuidalpen. Met name in de loop van de vrijdag komt er een zeer actief front via het zuidwesten de Alpen ingeslopen. Dit levert heel veel sneeuw op aan de zuidkant (waaronder de Franse Alpen) waarmee de zuidstau op zijn einde loopt. De sneeuwgrens daalt dan rap richting de 1200 tot 1600 meter en dan wordt het eindelijk echt goed rijden.

PA#4, mijn tips

Het vierde poederalert is een lastige. Ik zou zowiezo de dinsdag en woesdag skippen. De hoge sneeuwgrens in de zuidalpen maakt het lastig. De fohnstorm aan de noordkant van de Alpen maakt een beetje freeriden juist daar weer lastig. Donderdag wordt het dan snel koeler en worden de omstandigheden een stuk beter. Hoewel de vele verse sneeuw dan liften gesloten kan gaan houden en het lawinegevaar een groot issue kan gaan worden. Maar vanaf donderdag zijn wel de voorwaarden daar voor PA#4. Het wordt koeler, de treeruns worden dan weer een optie. De vrijdag wordt een diepe dag als het echt kouder wordt en tot dieper in de dalen sneeuwt en als op zaterdag de zon er door komt in de Franse Zuidalpen en de Italiaanse Piemonte dan wordt het daar genieten.

  • Donderdag: matig zicht, maar wellicht dat je rond Airolo-Andermatt of Cervinia-Zermatt net dat beetje zicht en poeder vindt
  • Vrijdag: treeruns in noordelijke en westelijke Piemonte en het noorden van de Franse Hautes Alpes
  • Zaterdag: de zon komt er door. Beste sneeuw in de westelijke Piemonte en het noorden van de Franse Hautes Alpes
  • Zondag: nog steeds de westelijke Piemonte en het noorden van de Franse Hautes Alpes, maar nu ook de Aosta en de inneralpine gebieden van de Savoie en Haute Savoie.

Komend weekend een winterprikje voor het noord(west)en

Met al het stormgeweld en de milde temperaturen zal het sneeuwdek in de Noordalpen een deukje krijgen. Net nu er in de Noordalpen iets van een pakje sneeuw is gaan liggen. Dat dit gevolgen zal hebben voor de lagere gebieden moge duidelijk zijn.
Onderstaand de huidige sneeuwbedekking en die is in de lagere delen van Oostenrijk nogal mager.

Komend weekend staat er wat sneeuw op het programma, maar met name voor het westen en noordwesten van de Alpen. Maar omdat in beginsel de sneeuwgrens tussen de 1400 en 1700 meter schommelt moet je het hogerop gaan zoeken. Pas op zondag stroomt koudere lucht de noordalpen in. Later in de week een update hierover want timing, sneeuwgrens, hotspot en hoeveelheden zijn nog niet helemaal helder, maar na de schade door de fohn is ieder vlokje welkom.

Maar vanaf maandag zouden we lokaal in de noordalpen aan de slag kunnen. Vooral de Arlberg kan dan weer helemaal goed zijn.

Een witte kerst met echte poeder?

Wie een gegarandeerde witte kerst wil en nu al wil boeken kiest het beste voor de hoger gelegen gebieden. Daar ligt inmiddels een dik pak sneeuw en is freeriden gegarandeerd. Lastiger wordt het voor de lager gelegen gebieden. Daar wordt de komende 5 dagen geen significante sneeuw verwacht. De sneeuw van zondag zal sneeuw brengen tot lager in de dalen, maar wat er daarna gebeurt is nog hoogst onzeker.

Het mepowder project

Mag ik je even attenderen op het project van Erik Bulckens? Erik leerde ik kennen via de film Perisan Powder… Erik is een gepassioneerd freerider waar ik inmiddels wat tripjes mee gemaakt heb. Erik wil een documentaire maken over wePowder en zoekt daarvoor jullie steun. Lees hier meer over zijn ambities en zijn project. Dank!

Het boek is geland

Begin vorige week kwam het ultieme freeride guide book: wePowder The Alps met meer dan 120+ bestemmingen van de persen. 408 pagina’s dik en bijna 2 kilo zwaar. De afgelopen dagen heeft een enorm team ons geholpen (dank daarvoor aan iedereen die ons hielp!) de boeken te verpakken en de verzendingen gereed te maken. De eerste boeken zijn al bezorgd en de komende dagen zullen nog meer mensen hun boek krijgen. Woon je in een non EU land dan duurt het shippen vanwege kosten en douane regels wat langer. Maar je bestelde boek ligt al klaar voor pickup.

De pre order fase mag dan voorbij zijn. Het boek is nog steeds te bestellen en ik kan je verzekeren dat het boek iedere euro waard is. Meer info over dit boek vind je hier, direct bestellen kan hier.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
JanVerdonckAuteur17 december 2019 · 13:32

Bedankt voor je duidelijke update…
Het is beslist, wij gaan naar Airolo en Andermatt

Toerist
thomasverhammeAuteur18 december 2019 · 15:59

Dag Jan,

Hoe is het daar in Andematt? We zijn ook aan het kijken om morgen te vertrekken.

Expert
martijnmvfAuteur19 december 2019 · 22:38

Wij gaan voor Courmayeur komende zondag. Wie heeft er tips? Local Guide?

Gevorderd
3zelAuteur19 december 2019 · 23:19

Wij gaan voor Courmayeur komende zondag. Wie heeft er tips? Local Guide?

martijnmvf op 19 dec 2019 22:38


Heel veel tips…
Ben er vorig weekend nog geweest…
Ben ooit op pad geweest met Francesco Civra van het gidsenbureau van Courmayeur. Is een aanrader. canale d’arp gedaan toen… https://m.facebook.com/francesco.civradano

knowledge is powder
Expert
martijnmvfAuteur20 december 2019 · 10:04

@@3zel hoe was de sneeuw vorig weekend? Guide gaan we zeker naar kijken. Nog andere tips? Restaurant?

Gevorderd
TijmenDalAuteur20 december 2019 · 11:16

Ik ga vanaf volgende week donderdag t/m zondag skiën. Misschien iets te ver vooruit om dan nu al iets te plannen. @@meteomorris, wat is de langetermijn voorspelling?

Gevorderd
3zelAuteur20 december 2019 · 11:39

@@3zel hoe was de sneeuw vorig weekend? Guide gaan we zeker naar kijken. Nog andere tips? Restaurant?

martijnmvf op 20 dec 2019 10:04


Vrijdag was epic, de overige dagen waren ok. Het bovenste deel van het gebied was de eerste dagen gesloten omwille van de wind.
De laatste twee dagen was het hoger gedeelte (Bertollini en Arp) open maar de sneeuw was toen al gezet of ingewaaid.

Er zijn heel wat mooie treeruns te doen in Courmayeur. Hiervoor heb je geen gids nodig, alleen je gezond verstand. De treeruns kunnen erg steil worden en er zitten links en rechts wat dropjes. Zelf vind ik alles skiërs rechts van Bertollini leuk, onder Gabba, en onder Zerotta en onder de verbinding tussen Zerotta en Bertolini.

De grote lijnen (alpien) heb ik enkel met de gids gedaan. Wanneer je de Couloirs (‘Canale’ in het IT) boven Val Veny wil doen, zou ik toch zeer voorzichtig zijn; er gebeur(d)en hier regelmatig fatale ongelukken.

Eten doen we steeds bij Capitan des Alpes. Lekker, vriendelijk, betaalbaar. Gratis stukje pizza bij je biertje en gratis genepi na het eten.

knowledge is powder
Gevorderd
SteefAuteur20 december 2019 · 14:30

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/5a311bf873da52fc02e70c23f0be4ba7_20191220_115505_003.jpg?width=800\
De lariksen in Italië zijn altijd een goed plan. Gebied is uitgestorven, goedkope dag pas en stuiter stuiter door alle goedkope espresso en poeder.

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
TijmenDalAuteur22 december 2019 · 13:50

@@Steef dat ziet er rete goed uit. Waar is dit?

Gevorderd
SteefAuteur22 december 2019 · 14:48

@@tijmendal als ik dat vertel moet ik je doden.
Maar kijk vooral op pagina 298 van de nieuwe poederbijbel …

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
PistenbulckyAuteur22 december 2019 · 14:53

@@tijmendal als ik dat vertel moet ik je doden.
Maar kijk vooral op pagina 298 van de nieuwe poederbijbel …

Steef op 22 dec 2019 14:48

??

In duizenden woonkamers, bureaus en achterkamertjes gaat nu dat boek open en iedereen komt die kant uit…
Beware of the power of wePowder ;-)

Toerist
Toerist
AnoniemAuteur22 december 2019 · 17:19

[d613b62fa7e4d396f8d49da2466aee41_bvkerst19.jpg]

iig witte kerst hier

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!