Tourski: 85 of 95 onder de binding?

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 1 januari 2020 · 18:55
    Verdergaande op mijn eerdere vraag over toerskibindingen (https://wepowder.com/nl/forum/topic/271366), maar deze keer over de breedte van latten, daarom nieuw topic...

Dus, ik ben een gevorderde splitboarder die aan het skien is gegaan. Beetje dankzij mijn dochtertje, anderzijds ben ik jaloers op de skiers die zo snel uit putten of lange traversers stappen 😉 En als je wil skien, horen daar dus skies bij... Ik toer (op mijn split) best veel: ongeveer de helft van mijn dagen “in het terrein”, en met toeren bedoel ik ene hele dag stappen (800-1200hm) om daarna 1 afdaling te maken. Daarnaast zijn er wat pistedagen met dochterlief of als training (om noodzakelijkerwijs te leren skien)... Omdat dat doel er dus al is wou ik onmiddelijk een lichtgewicht 95-er met toerskibinding kopen, beetje een one ski quiver, zodat ik onmiddelijk al kan pistetoeren (ja ik ben zo gek, conditietraining op dagen zonder poedermaatje), en mellow toertjes kan gaan maken. 95 staat zo beetje bekend als een do-anything skibreedte: genoeg float in poeder, genoeg grip in ijzigere stukken.

Nu, na het lenen van iemand zijn ripstick 95/181: ok, dat skiet, ik geraak daarmee naar beneden, maar het voelt wel wat lomp aan. Zeker in vergelijk met de 160 beginners pisteski die ze me daarstraks in de skihal in mijn handen stopten... mind you, ik ben een beginnende skier (toch zeker in freeride termen, op een piste zie je wel meer gesukkel...)

Daarom ben ik aan het denken gegaan: is een lichtgewicht 85-er geen goede optie? Stuurt gemakkelijker (ook op piste), en is lichter aan de voeten om naar boven te slepen. Meestal toer ik toch in voorjaarscondities, en voor echte downhill dagen kan ik mijn splitboard of solidboard nog altijd pakken: als het hard moet gaan staat mijn snowboardtechniek nu eenmaal 16 jaar voor op mijn skitechniek.... Later kan ik nog een 105 ofzo kopen voor de poederdagen.

Maar langs de andere kant, als je toert, zelfs in het voorjaar, kom je ook poeder tegen. Soms helemaal niet en heb je alleen maar ijs, dan zou die 85 beter zijn, maar soms moet je gewoon door een poederveld (hmm, dit klinkt verwend...). Dat ik inboet op de kwaliteit van mijn afdaling is 1 ding, maar ik moet wel beneden geraken... lukt dit nog een beetje fatsoenlijk op een 85-er

Graag jullie meningen?

PS: ik weeg 95 in de zomer, 85 als ik topfit sta voor de toeren (in praktijk haal ik dan 87), en meet 1m87
    bericht aangepast door JohanP op 1 jan 2020 18:55
  • Haas™
    Advanced
    Haas™ op 1 januari 2020 · 19:04
    Ik zou dan inderdaad voor een lichtgewicht 85 gaan voor de lange voorjaar conditie toers en eventueel een 105 erbij nemen voor de diepere dagen.
    bericht aangepast door Haas™ op 1 jan 2020 19:06
    Rex Monte - Amor Nix
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 1 januari 2020 · 19:26
    Zonder er te veel woorden aan vuil te maken: http://www.dynastar.com/nl/product/mythic-87 😎

BTW, nog de beste wensen aan allemaal
    When life gets too complicated.... SKI
  • dirksytze
    dirksytze op 1 januari 2020 · 20:40
    Ik ben geen fantastische skiër maar kom op de K2 wayback 88 in alle sneeuwsoorten aardig beneden. En omhoog valt er ook goed op te lopen. Wij doen toeren tot 1600hm per dag en dat gaat prima. Dus 85-90mm onder de binding lijkt mij zeker werkbaar. Maar goed ski is 1 ding, binding, schoen en uiteraard conditie tellen ook.
    bericht aangepast door dirksytze op 1 jan 2020 20:41 (4% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro