Tourski = Mooi vader-dochter moment

• Snow70
    Tourist
    Snow70 op 4 januari 2020 · 22:04
    Met oudjaar nog een tourtocht gemaakt in Gargellen (Montafon).
    Het was een tocht vanuit het dal, langs de piste 2a naar de Schafberghüsli.
    Langs de piste omhoog dus, maar misschien was dit voor mij wel de mooiste inspanning van het jaar...

Het was namelijk een tocht die ik gezamenlijk met mijn dochter heb afgelegd.

Het was dus een echt mooi vader-dochter moment !
    Ze is nog maar pas 14 jaar en dus was dit voor haar best wel een opgave.

Het feit dat haar gehuurde Scarpa's (F1) een stuk te klein bleken te zijn, maakte de tocht voor haar op het eind echt wel pijnlijk.
    Neemt niet weg dat we beiden dit een mooie ervaring vonden, en dat een dergelijke ervaring zeker voor herhaling vatbaar is.

Tijdens de krokusvakantie logeren we in Tschagguns.
    We zouden dan kunnen overwegen om (mits begeleiding van een gids) de Madrisa Rundtour te doen. Deze is qua hoogtemeters vergelijkbaar (weliswaar eerst met de lift naar Schafberghüsli), maar het terrein is dan wel wat uitdagender.
    Alternatief is door het Gauertal naar de Lindauer Hütte.

Ik hoop dat jullie ook al dergelijke mooie familiemomenten in de bergen mochten meemaken.

S

[![Tourski.jpg](
    )](https://postimg.cc/5X6gXzNh)
  • KrisL
    Beginner
    KrisL op 5 januari 2020 · 08:27
    Dat zijn mooie momenten! Vorig seizoen voor het eerst met mijn zoon (15) wezen splitten op de Sonnenkopf. Vanaf de Muttjöchle wanderweg de eerste stappen gezet daarna al snel het terrein in, tussen de bomen naar beneden en daarna richting de Silbertaler Lobspitze. Tot boven hebben we niet gered. Ondanks zijn goede conditie viel het hem tegen. Lift-acces freeriden geniet bij hem nog de voorkeur😉.

bericht aangepast door KrisL op 5 jan 2020 08:29 (8% bewerkt)
    winter is definitely coming!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 5 januari 2020 · 16:07
    Gaaf!
    If in doubt, don't go out!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 5 januari 2020 · 20:18
    Mooie herinnering, de "kleine" was toen 11 😉. Fieberbrunn feb 2016

• Snow70
    Beginner
    Snow70 op 5 januari 2020 · 20:37
    @krisl
    Dat zijn mooie momenten! Vorig seizoen voor het eerst met mijn zoon (15) wezen splitten op de Sonnenkopf. Vanaf de Muttjöchle wanderweg de eerste stappen gezet daarna al snel het terrein in, tussen de bomen naar beneden en daarna richting de Silbertaler Lobspitze. Tot boven hebben we niet gered. Ondanks zijn goede conditie viel het hem tegen. Lift-acces freeriden geniet bij hem nog de voorkeur😉. KrisL op 5 jan 2020 08:27

Mooie streek ginds he !
    Ik ken ze vrij goed, maar dan eerder van het uitgebreide skigebied en ook wel van de vele mountainbike-mogelijkheden in de zomer.

Ik heb er zelf ook aan gedacht om eens te gaan tourskiën op de Muttjöchle. Aangezien we in Montafon (Tschagguns) verblijven, zou de tocht dan gaan vanaf de Kristberg naar de Muttjöchle.
    Echter dit traject hebben we vorig jaar tijdens de zomer gewandeld, en eerlijk gezegd vonden we deze best wel pittig. Dit terwijl deze overal aangegeven stond als 'leicht'. Het deel in het bos, tot aan de alm was soms echt wel heel steil.
    Nu heb ik gezien dat de tourski-route - vanuit de Kristberg - wel eerder door een soort alpenweide loopt. Misschien toch eens proberen?

Vraagje, ben je vanuit de Sonnenkopf helemaal tot op de top van de Muttjöchle geraakt (en terug)?
    Zal je wel een erg mooi zicht opgeleverd hebben door het Silbertal.
    Knap.
    bericht aangepast door Snow70 op 5 jan 2020 21:27 (7% bewerkt)
  • guidobouman
    Beginner
    guidobouman op 8 januari 2020 · 21:00
    Erg tof!

De route naar de Lindauer Hütte is erg geleidelijk en aangenaam. Vanaf de parkeerplaats een stugge 3 uur wandelen. Op je ski’s/split een aangename 2,5 uur. (300 hoogtemeter) Als ik het mij allemaal goed herinner.

Stop onderweg vooral ook even bij het Gauertalhaus voor perfect bio eten van eigen boerderij.

Nu wil ik weer heen!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 januari 2020 · 17:12
    Altijd leuk om meer kinderen bezig te zien.
    Er is ook een boek, met techniek en tactiek, en route beschrijvingen, de meeste in de noord Alpen als ik het me goed herinner.

https://www.stadler-markus.de/bergliteratur/buch/skitouren-mit-kindern...
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 januari 2020 · 17:14
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 10 januari 2020 · 22:18
    Vanaf welke leeftijd zijn jullie gaan toeren met kinderen?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 januari 2020 · 22:03
    Vanaf welke leeftijd zijn jullie gaan toeren met kinderen?maaike.bb op 10 jan 2020 22:18De eerste keer was de jongste 7. Dat is mijn foto hierboven. Dat was geen compleet succes, maar dat lag vooral aan de condities en uitrusting: ijzige korst, waardoor ze steeds uitgleed, omdat ik (te) korte vellen voor haar had. En vervolgens schoot de toer adapter uit haar alpine binding. Maar de afdaling daarentegen was een grote hit.

De leeftijd is maar een cijfer.
    Heb je al andere (berg)toeren gemaakt, bijvoorbeeld langlauf, mountainbike of bergwandel tochten? Als dat goed gaat, en je weet dat ze zoiets goed aan kunnen qua conditie en mentale weerstand, dan is dat een goed begin.
    Punt twee is hun afdaal ski vaardigheid. Wij wonen in Amerika, waar we door het ‘boundary’ concept al veel off-piste skiën, dus we wisten dat de afdaling geen probleem voor haar zou zijn.
    bericht aangepast door Slim op 27 jan 2020 22:20
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 januari 2020 · 22:08
    Hier thuis in de omgeving een middag getoerd. Wij hebben niet vaak voldoende sneeuw om off-piste te skiën maar op dit moment wel, heerlijk!
    De meiden vonden het leuk en deden het erg goed:
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 28 januari 2020 · 10:42
    @slim, dank voor de boek-tip. Meteen even besteld.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 28 januari 2020 · 10:44
    @slim leuke plaatjes ook!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 28 januari 2020 · 11:06
  • ronaldophuis
    Advanced
    ronaldophuis op 28 januari 2020 · 13:45
    Ah een mooie Topic...niets leuker dan de kids deze ervaring meegeven...zo gaaf...
    SnArty!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 januari 2020 · 14:14
    @slim, dank voor de boek-tip. Meteen even besteld.evr66 op 28 jan 2020 10:42
    Graag gedaan.

En @maaike.bb , vooral voor jou de moeite waard, er word veel in besproken over hoe, waar en wanneer je met kinderen moet toeren. Goede uitleg over de verschillen in interesse en motivatie, en hoe dat in de route keuze terug komt.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 januari 2020 · 14:14
    Dubbel
    bericht aangepast door Slim op 28 jan 2020 14:15 (98% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 januari 2020 · 14:18
    Ah een mooie Topic...niets leuker dan de kids deze ervaring meegeven...zo gaaf... ronaldophuis op 28 jan 2020 13:45Leuke foto’s! Waar en wanneer was dat?

Ja, super leuk onderwerp. Helaas was deze thread al weer super diep weg gezakt, het was toevallig dat ik wist dat het bestond, dat ik er weer wat aan toe kon voegen.

@evr66 leuke foto’s, was dat met Kerst? Waar was dat?
    bericht aangepast door Slim op 28 jan 2020 15:03 (3% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 januari 2020 · 14:18
    Dubbel
    bericht aangepast door Slim op 28 jan 2020 15:02 (98% bewerkt)
  • ronaldophuis
    Advanced
    ronaldophuis op 28 januari 2020 · 15:34
    Ah een mooie Topic...niets leuker dan de kids deze ervaring meegeven...zo gaaf... ronaldophuis op 28 jan 2020 13:45Leuke foto’s! Waar en wanneer was dat?

Ja, super leuk onderwerp. Helaas was deze thread al weer super diep weg gezakt, het was toevallig dat ik wist dat het bestond, dat ik er weer wat aan toe kon voegen.

@evr66 leuke foto’s, was dat met Kerst? Waar was dat?Slim op 28 jan 2020 14:18
    SnArty!
  • ronaldophuis
    Advanced
    ronaldophuis op 28 januari 2020 · 15:41
    De locatie...deze kan ik je niet aanraden tijdens de voorjaarsvakantie...Mayrhofen...het kwam zo uit. De zonen van een dierbare (ski)vriendin gaven daar les in de vakantie. Een leek ons een leuke reden om bij hun in de buurt te boeken. Eens maar nooit weer, maar we konden toch nog een klein toertje maken en vooral goed hiken, waardoor we mooie afdalingen konden maken buiten de drukte om.
    SnArty!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 28 januari 2020 · 17:50
    @slim inde3rdaad met kerst, Aosta dal. Voornamelijk in Pila, Courmayeur en Cervinia geskied, afhankelijk van sneeuwval en weer. Topgebied en enorm veel mogelijkheden binnen een uur bereikbaar. Eigenlijk altijd wel iets te vinden dat gunstig lag. Eigenlijk alleen ijsklimmen moeten skippen (Enige begaanbare was 200m+, niks voor ons als beginners) en gletsjertripje naar de Breithorn niet gedaan (nog te vroeg in seizoen). Wel lekker geoefend met touwtjes, knoopjes en takels 😉
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 28 januari 2020 · 18:34
    @slim bedsnkt voor de boektip! Klinkt goed.

Onze oudste is 6. In de zomer loopt hij zonder al te veel gemopper bergwandelingen waar 4 uur voor staat, op voorwaarde dat wij zorgen dat het een "interessante" wandeling is (of genoeg snoepjes meenemen). Dus dat zou moeten lukken qua motivatie.

Ik denk dat momenteel met name de skitechniek te wensen overlaat 😉. Vorig jaar verse poeder (in de ploeg) naar beneden was wel een succes, maar paralelbochten zitten nog niet in het standaard repetoir, dus nog beetje oefenen voor ons eerste toerski avontuur denk ik dan. Wie weet over twee jaar, hoewel zijn primaire interesse momenteel eerder bij schansjes en jumpjes lijkt te liggen....

De jongste is bijna 3....eerst maar leren remmen....

Bedankt voor de tips!
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 28 januari 2020 · 19:13
    Mooie fotos overigens! Mooie herinneringen waarschijnlijk ook....
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 28 januari 2020 · 19:18
    Die van ons is ook veel meer geïnteresseerd in afdaling dan omhoog sjouwen. Komt allemaal goed zolang ze er lol in hebben. Voorlopig weer huiswerk en in maart lawine1 praktijk samen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 januari 2020 · 21:50
    Ik hoorde een verhaal van een vader die tegen zijn dochter zei:
    “Als je toerskiet moet je net zo veel van het klimmen als het dalen genieten”, waarop zijn dochter even nadacht en zei: “ik geloof dat ik nog niet zo ver ben, Pap”.

Maar in ieder geval hield ze de optie open voor de toekomst!

In Europa moet het toch ook mogelijk zijn tochten te maken met lift of bus ondersteuning, waardoor je netto meer kunt afdalen dan dat je op eigen kracht geklommen hebt?

En @Maaike.bb, in jou geval lijken ( offpiste)Skilessen voor de kids inderdaad de eerste stap. Mijn ervaring is dat Tiefschnee voor die hele kleine kids erg moeilijk is.
    ik denk dat het iets met gebrek aan massa en kracht is, maar toen ze klein waren, skieden ze goed parallel en bückelpistes, maar een laag verse poeder er overheen, en ze hadden het ineens heel lastig.

bericht aangepast door Slim op 28 jan 2020 21:51 (1% bewerkt)
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 29 januari 2020 · 19:44
    Idd staat plezier voorop...kijken wanneer hij zelf er over begint dat hij mee wil. Op zich hoeft hij ook niet alles leuk te vinden wat wij leuk vinden😉

Vorig jaar hebben we dus met met hem een middag verse poeder geskied in cervinia, naast de piste. Dat viel opzich niet tegen. Hij vond het erg leuk en kwam redelijk beneden....nu alleen druk aan het uitleggen dat dat alleen mag met ons als wij zeggen dat het mag. Je merkte op de piste dat hij beter ging op een harde piste dan op wat zachtere (zware) sneeuw. Ik denk niet dat hij de lol van het omhoog lopen al snapt...verwacht reacties zoals jullie noemen.....voorlopig nog maar even op de piste, ook leuk.

Veel plezier met de lawinecursus. Bedankt voor de tips!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 februari 2020 · 23:02
    De fabrikanten zien ook een markt.
    Hagan had al aardig wat spul, nu komt Dynafit met een complete set:
    “The Youngstar is a kid’s specific ski, skin and binding combo for $699. The ski itself is 80mm underfoot with lengths from 120 – 160 cm, mounted with the Rotation 7 binding for low release value needs of smaller skiers. It also features a Pomoca’s 70/30 mohair/nylon skin.”

En volgend seizoen komt er een Shift met DIN vanaf 4.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 februari 2020 · 09:04
    In Europa moet het toch ook mogelijk zijn tochten te maken met lift of bus ondersteuning, waardoor je netto meer kunt afdalen dan dat je op eigen kracht geklommen hebt?
    Slim op 28 jan 2020 21:50

Klopt, dat doen we dan ook voornamelijk. Lift accessed met hier en daar een korte hike om in de leukere en rustiger stukjes te komen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 21 februari 2020 · 19:55
    Net weer twee heerlijke toertjes gedaan met de meiden. In Aspen, Colorado. Lift ondersteund en (nagenoeg) niet in lawine terrein, de perfecte toer voor de omstandigheden:

bericht aangepast door Slim op 21 feb 2020 20:39 (3% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro