Poederdag in het oosten, hogedruk dominant

Poederdag in het oosten, hogedruk dominant

Gister was een poederdag in de resorts die ik mijn vorige bericht noemde. Er viel gemiddeld 5-25 cm verse sneeuw, met uitschieters tot 50 cm in de Noordalpen van Salzburg en Steiermark. Vandaag is het weer overal zonnig met komende week wat speldeprikjes met sneeuw. Van een poederalert is geen sprake de komende 7 dagen, of het koudeputje van vrijdag zou opeens met een verrassing moeten komen. In dit bericht:

  • Poederdag in het oosten
  • Hogedruk dominant
  • Jetstream op grote afstand
  • Wat speldeprikjes op dinsdag en vrijdag-zaterdag

Poederdag in het oosten

De zondag en vandaag zijn poederdagen n de resorts die ik mijn vorige bericht noemde. Sinds zaterdag viel er 5-25 met lokaal uitschieters tot 50 cm. De sneeuwgrens lag daarbij allereerst rond de 1200 meter maar zakte op zondag gestaag tot diep in de dalen. Het is een welkome opfrisser en hier en daar was de poeder bodemloos. Maar oude sneeuwlagen, opgevroren sneeuw en de wind zorgden voor tricky condities. Desondanks was en is het er goed poederrijden. Zeker als je je bedenkt dat er de komende periode niet veel verse sneeuw in het vat zit.

Hogedruk dominant

Bovenstaand weerplaatje zegt alles. Hogedruk boven centraal en zuid Europa. Stormdepressies koersen daardoor richting Scandinavië waar storm na storm over de bergen trekt. De jetstream die de grens markeert tussen koude polaire lucht uit het noorden en warme subtropische lucht uit het zuiden ligt de komende periode te hog (zie ook deze animatie) waardoor stormen op afstand blijven.

Wat speldeprikjes op dinsdag en vrijdag-zaterdag

Dinsdag toucheert een zeer zwak front de noordkant van de Alpen met hier en daar een vlok. Voor vrijdag-zaterdag staat er een koudeputje op het programma. Die ziet er in beginsel hoopvol uit. Een mooie kleine depressie die normaal gesproken voor wat sneeuw zou moeten zorgen. Maar volgens de huidige berekeningen verliest dit koudeputje snel aan kracht tussen de giganten van hogedrukgebieden. Zonde, want het is de enige hoop op wat significante sneeuw de komende week. Nu komen we niet verder dan 2-10 cm.

Het beeld voor de komende dagen: een poederdagje in het oosten, daarna toeren voor poeder

Wie de komende dagen poeder wil rijden heeft twee keuzes:

  • zon en toeren in de westalpen
  • verse verse sneeuw tussen de bomen in het noordoosten, denk aan gebieden als Tauplitz, Planneralm, Fieberbrunn en Zauchensee.

De laatste exemplaren van de wePowder Guide!

Het ultieme freeride guide book: wePowder The Alps met meer dan 120+ bestemmingen is al bijna uitverkocht! Meer info over dit boek vind je hier, direct bestellen kan hier.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Tim3Auteur8 januari 2020 · 09:38

@@meteomorris; heb je nog tips voor waar de kans op poederachtig sneeuw vinden met touren het grootst is bij deze condities in Tirol (zeg tussen See-Bielerhohe) de komende dagen? Hoog, Noord, couloirs? Of juist Noord en onder de boomgrens? Of gewoon overal zoeken en gij zult (hopelijk) vinden?

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
Patrick1973Auteur8 januari 2020 · 11:44

Wanneer komt de volgende update ?

Gevorderd
shredgarAuteur8 januari 2020 · 13:07

snow-forecast.com laat eind volgende week (donderdag/vrijdag/zaterdag) wat sneeuw zien in Voralberg dus er komt iig weer wat aan zo te zien :-)

Beginner
eskimo1973proAuteur8 januari 2020 · 14:59

Deze ochtend liet de 14d forecast van wepowder dit ook zien. Echter nu is de forecast lijst leeg… refresh van de weerkaarten ?

Gevorderd
shredgarAuteur8 januari 2020 · 15:50

misschien idd, nu staat er alleen nog wat op vrijdag, nou we gaan t zien tegen de tijd…zelf ga ik dinsdag tot zondag dus ben benieuwd, plezier maken gaat iig lukken :-)

Gevorderd
shredgarAuteur8 januari 2020 · 17:09

Als ik de forecast bekijk denk ik eerder dat er iets kapot is op wepowder

Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2020 · 18:37

@@meteomorris; heb je nog tips voor waar de kans op poederachtig sneeuw vinden met touren het grootst is bij deze condities in Tirol (zeg tussen See-Bielerhohe) de komende dagen? Hoog, Noord, couloirs? Of juist Noord en onder de boomgrens? Of gewoon overal zoeken en gij zult (hopelijk) vinden?

Tim3 op 8 jan 2020 09:38

@@Tim3 Het zal een beetje zoeken worden. Beste sneeuw tussen de bomen, maar in bowls en gullies boven de boomgrens is op niet zon hellingen zeker het een en ander te halen. Graten en pieken zijn vaak afgeblazen of snoeihard door de wind. Desondanks genoeg te halen, hoewel het sneeuwdek zeker tussen de bomen dun is voor de tijd van het jaar.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2020 · 18:37

Wanneer komt de volgende update ?

Patrick1973 op 8 jan 2020 11:44

@@Patrick1973 morgen

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur9 januari 2020 · 15:37

Wanneer komt de volgende update ?

Patrick1973 op 8 jan 2020 11:44

@@Patrick1973 morgen

meteomorris op 8 jan 2020 18:37

Ben ik te ongeduldig ?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!