Sneeuw in zicht? Tijd voor een sneeuwdans!

Sneeuw in zicht? Tijd voor een sneeuwdans!

Het is heerlijk weer in de Alpen. De zon schijnt, het is mild en de wind zo goed als afwezig. Het is heerlijk weer om te gaan touren en vanaf een piek kun je tientallen kilometers ver kijken. De komende week komt daar (heel) langzaam verandering in. Maar dat levert de eerste dagen vooral in het noordwesten hogere bewolking en soms wat meer wind op. Pas later in de week gaat er wat sneeuw vallen. De hoeveelheden en de exacte locaties zijn nog een raadsel, maar het feit dat er iets van beroering in de lucht zit na weken van droogte is al een plus. In dit bericht:

  • Te mild voor de tijd van het jaar
  • Tips om poeder te scoren
  • Ondertussen is het AAN in Canada
  • 17-20 januari event: dagkoersen
  • Voorwaarschuwing bij nieuwe sneeuwval

Te mild voor de tijd van het jaar

Bovenstaande foto vat alles samen. Het is zonovergoten, we kunnen ver kijken, het sneeuwdek is oud en de invloed van de zon en wind is te zien en last but not least is het opvallend dat het meer in de vallei van St. Moritz nog niet bevroren is. Het is mild voor de tijd van het jaar en eigenlijk is het al de hele winter veel te mild.

Tips om poeder te scoren

Het mag dan al lange tijd droog zijn, toch is er zeker nog onverspoorde poeder te vinden. Wie zoekt zal vinden en zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Plak de vellen onder je ski’s of snowboard en ga op avontuur.

  • Vanwege SNOWvember en een prima december ligt er voldoende sneeuw boven de boomgrens
  • In de zuidalpende zijn lokaal de treeruns zelfs nog prima
  • De zon staat laag zodat de instraling beperkt is
  • Waardoor er op schaduwrijke hellingen ligt met name in gullies en bowls nog koude losse poeder ligt
  • Daarbij is het lawinegevaar beperkt
  • En is het weer heerlijk met goed zicht

LIVE: diepe poede in Canada

In de Alpen is het matig, in de Pyreneën idem, in de Abruzzo is het behelpen, in oost Europa is het pet, Georgie beleeft een moeizame winter en zelfs in het beloofde land Japan steken de bamboo bladeren veelal nog door het sneeuwdek. De uitzondering is Canada. Daar is het AAN en er staat nog meer sneeuw op het programma. Check deze live beelden van een groep vrienden die daar nu onderweg is. (Let op: het klikken op de link kan tot accute junkie verschijnselen leiden ;)).

17-20 januari event: dagkoersen

In mijn vorige post ben ik ingegaan op het waarom van de milde winter tot dusverre (de zeer sterke Polar Vortex) en het 17-20 januari event, maar waarschuwde ik ook dat het vooral dagkoersen zijn op het moment. En dagkoersen blijven het want niets zo lastig als het doorbreken van sterke gordels van hogedruk. De modellen zien sneeuw voor de periode 17-20 januari, maar de exacte locatie, de intensiteit en de exacte positie van de verantwoordelijke storm(en) is met nog geen enkele zekerheid te voorspellen. De verschillen tussen de diverse runs en modellen is soms die van dag en nacht waarbij er het ene moment veel sneeuw en de run erna weinig sneeuw valt. Hetzelfde geldt voor de locatie waar het gaat sneeuwen. De ene run is goed voor het noordwesten, de andere run levert een retour d’est op. Het zijn de (lange termijn) worstelingen van een weermodel die voor onzekerheid zorgen bij jou en mij. Mijn advies: rustig wachten en zeker nog niet handelen.

Een voorbeeld van de onzekerheid in de modellen is onderstaand plaatje. Het Europese model was tijdens de run van zaterdag zekerder van significante sneeuw voor 17-20 januari dan deze zondagochtend.

Nog extremer is het Amerikaanse model waarbij er bij de run van zatetdag bijna geen sneeuw in het vat zat en er zondagochtend opeens een significante dump op de kaarten staat.

Het zijn kortom dagkoersen en garanties zijn er nog niet te geven.

Dagkoersen = sneeuwdans

Bij dergelijke dagkoersen kan een sneeuwdans geen kwaad. Wie weet zorgt het beetje lucht dat we met z’n allen verplaatsen ervoor dat een storm van betekenis zich een weg kan wringen richting de Alpen.

Voorwaarschuwing bij nieuwe sneeuwval

Mocht de sneeuw daardwerkelijk komen dan zal dit gegarandeerd voor de nodige poeder stress gaan zorgen. Maar verse sneeuw op een oud sneeuwdek staat ook garant voor problemen. Houd bij nieuwe sneeuw rekening met een snel stijgend lawinegevaar. Om je alvast voor te bereiden kan het geen kwaad je nu al in te lezen in de Safety Academy.

Kom je naar een van onze lezingen op 16 en 17 januari?

Je kunt ook op 16 en 17 januari een van de lezingen komen volgen die we bij Bever en Avventura geven. In een interactieve sessie gaan we daar dieper in op het freeriden en gaan we in op al die zaken die je als freerider wilt weten. Een aanrader, maar vergeet niet om je in te schrijven!

Maandag een nieuwe update. Afhankelijk van de actuele ontwikkelingen is dat in korte vorm onder dit bericht of als een nieuw artikel.

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur12 januari 2020 · 17:03

Morris, mits de Alpen naast de poederpot pissen, lijken de Pyreneeën toch wat op te vangen. Kan jij die meenemen voor de exotische poederridders volgend forecast?

Tx!

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2020 · 17:16

@@Guy, heb je je al verdiept in het huidige sneeuwdek daar? Heel slecht seizoen tot dusverre. Daarnaast wisselen de modellen daar ook van dag tot dag. Lijkt me persoonlijk niet de moeite waard. Al valt er 60 cm, dan valt het op een zeer gevaarlijk sneeuwdek. Minstens 2 stormen nodig voor het daar weer wat is.

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur12 januari 2020 · 17:29

@@Guy, heb je je al verdiept in het huidige sneeuwdek daar? Heel slecht seizoen tot dusverre. Daarnaast wisselen de modellen daar ook van dag tot dag. Lijkt me persoonlijk niet de moeite waard. Al valt er 60 cm, dan valt het op een zeer gevaarlijk sneeuwdek. Minstens 2 stormen nodig voor het daar weer wat is.

meteomorris op 12 jan 2020 17:16

Zag er inderdaad dun uit. Deze week 15 cm nog gevallen, maar blijkbaar niet genoeg… thanks!

Expert
ieismAuteur12 januari 2020 · 18:21

Meer in het algemeen zou ik bij de dump van het jaar in de Pyreneeën dat ook heel graag in de forecast zien. Ik snap wel dat het niet de moeite is om het mee te nemen in de reguliere forecast, maar als het echt los gaat staat dit ook hoog op mijn to do list dit jaar.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
HaasAuteur12 januari 2020 · 22:06

Mocht er significante sneeuwval voor de pyreneeën in de kaarten staan dan maakt onze @@meteomorris hier gegarandeerd een forecast over. Tot die tijd dansen!
Ik zie jullie eerdaags op de pic du midi

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
PistenbulckyAuteur12 januari 2020 · 22:32

@@Haas Ik kijk toch wel met meer dan een half oog richting Piemonte…oh wat zou ik graag nog een keer door de bossen van Pr…i rossen.
Met wat geluk (en onderhandelen) zou ik eventueel zondagavond 19 kunnen aanzetten. Maar ik spreek je voor die tijd.
Enneuh die Pic Du midi lijkt me wel een projectje ;-)

Gevorderd
Ee1coproAuteur12 januari 2020 · 22:42

Het zou inderdaad mooi zijn als er nog wat goeds uit het oosten zou komen dit weekend.

Toerist
namedroppingAuteur12 januari 2020 · 23:05

ik zie daar data van 2019 onderaan de weerkaarten staan. Of vergis ik mij?

Gevorderd
MedicineAuteur14 januari 2020 · 00:37

@@Guy, heb je je al verdiept in het huidige sneeuwdek daar? Heel slecht seizoen tot dusverre. Daarnaast wisselen de modellen daar ook van dag tot dag. Lijkt me persoonlijk niet de moeite waard. Al valt er 60 cm, dan valt het op een zeer gevaarlijk sneeuwdek. Minstens 2 stormen nodig voor het daar weer wat is.

meteomorris op 12 jan 2020 17:16

Sneeuwdek is dun maar boven 1900-2000 wel effen op hellingen die niet te pal zuid zijn. Met een beetje kennis is het volgende dump wel aan… ik hoop dit weekend!

Gevorderd
MedicineAuteur14 januari 2020 · 12:38

Aanvullende foto’s: inbounds en ± 30/45 minuten lopen van de liften (Baqueira)

Weekend 4-5 januari
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/59528ce92e93de247e8ddd93412f12f5_whatsapp_20image_202020_01_14_20at_2012_32_51_20_281_29.jpeg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/9c4a87bca49635ca45f45d1e55c22bfd_whatsapp_20image_202020_01_14_20at_2012_32_51.jpeg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/b28b54faa5d956709b5724dbcc9a431b_whatsapp_20image_202020_01_14_20at_2012_32_52_20_281_29.jpeg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/14397cfbe6d6c02b298c3c851e455a61_whatsapp_20image_202020_01_14_20at_2012_32_52.jpeg?width=800

Weekend 11-12 Januari:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/d8fb5bd7abb46486a8838c67d26d5450_861981.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/dcf1d17654a51fddae82cc6aa1936f12_861982.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/836f47d4f081f4bf7660cb0fccfe5e20_861983.jpg?width=800

Op Noord, Noordoost sheltered poeder te vinden voor de sneeuw van afgelopen donderdag-vrijdag. Is 10 cm gevallen, meer in gullies enzv. Skied kut op tracked, lekker op smooth base, super op die old pow. Modellen zijn het er nog niet mee eens maar eind van de week kan er wel een mooi pakje bij vallen.

Disclaimer: als je goed kijkt zie je zuidhellingen vrijwel sneeuwloos tot 2200-2300 als het steil genoeg is. Pla de Beret op 1850 nog wel prima, alles behalve steil zuid houd het nog goed.

Edit: lawinegevaar is al 3 dagen 1 op alle hoogtes. Goed gestabiliseerd sneeuwdek, dumps brengen alleen stormslabs (misschien iets meer op heel hoog sheltered N)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!