Op freeride avontuur in Oostenrijk en Italië!

Op freeride avontuur in Oostenrijk en Italië!
Rappel in Kaunertal (c) Koen Goris
Rappel in Kaunertal © Koen Goris

Vorig jaar kocht ik een oude camper ( the sunny van!) en deed een testseizoen rond Valfrejus en een lange trip richting Noorwegen. Deze winter ga ik een unieke roadtrip richting Balkan en Midden Oosten maken.

1ste stop: Tirol

Half december had ik genoeg gewerkt om aan de trip te beginnen. Na een korte tussenstop bij Sportina voor nieuwe skischoenen ging het richting Tirol. Mijn vrienden van de ‘trailertrashers’ verblijven er al jaren in de winter met campers. Met de Tirol Snowcard kunnen ze in bijna 100 gebieden skiën en boarden.

Ingesneeuwd in Rifflsee (samen met Alex Hooftman)
Ingesneeuwd in Rifflsee (samen met Alex Hooftman)

Toen ik aankwam waren de omstandigheden zeer triestig. De föhnwind (vergelijk het met een reuze haardroger) had de sneeuw helemaal getransformeerd en de extra regen maakte het niet veel beter. Gelukkig zag de forecast er redelijk goed uit… Het zou gaan poeieren!! We verhuizen naar Rifflsee in Pitztal en wachten ongeduldig tot de eerste sneeuwvlokken vallen. ’s Avonds hoor ik het iemand nog zeggen: “jongens morgen niet te zot, het is de eerste grote dump na een tijdje en er zijn nog veel ‘sharks’”. Uiteraard kunnen we ons toch niet houden en knallen tussen de bomen. Hier en daar raken we wat stenen. Na de skidag kan de reparatietijd beginnen.

Touren met de trailertrashers (c) Aileen Thom
Touren met de trailertrashers © Aileen Thom

Elke dag valt er wel 20 à 30 cm verse poeder. Onze sporen zijn bijna steeds uitgewist en we kunnen weer herbeginnen met verse lijnen te trekken. Als we met te veel zijn, splitsen we ons op in kleinere groepjes van 3 of 4 personen. Safety first!!

Lekker vochtige campers

De campers hebben het wel moeilijk met al die sneeuwval en weinig licht. Elke morgen staan we op ons dak om de zonnepanelen proper te maken, al duurt het meestal niet lang vooraleer alles weer dicht gesneeuwd is. Al die sneeuw zorgt ook wel voor het nodige vocht dat hier en daar binnen kruipt. Na een skidag zijn de schoenen en kledij ook goed vochtig en zolang de zon niet schijnt krijg je het maar moeilijk weg. Iedereen heeft zo wel zijn trucjes: goed ventileren, vochtabsorbeerders, kattenbak korrels, alle kastjes openen en droog wrijven maar vooral goed stoken!

Kerst vieren we buiten op de parking met een gezellig vuurtje. Elk busje heeft een deel van de menu gemaakt, met uiteraard een Belgisch biertje erbij.

Op naar het Kaunertal

Na kerst verhuizen we naar Kaunertal. Alles is gestabiliseerd en het is tijd om te gaan touren en couloirs te rijden. Een aantal trailertrashers hebben zich de laatste jaren verdiept in klimmen en rapellen en willen dit eens in de praktijk uittesten. Koen Goris heeft een mooie couloir gespot waar we in kunnen rapellen. Ik heb weinig ervaring met klimgordels en touwen, maar bijleren is altijd leuk. Ik kan echter alle hulp gebruiken. Gert Goelen plaatst de rappel en zorgt ervoor dat ik op een veilige manier naar beneden geraak! Oef… eens ik op mijn ski’s sta voelt alles toch meer vertrouwd aan. Uiteindelijk blijven we bijna een week op de gletsjer. Op 2200m hoogte zijn de nachten vrij koud en mijn waterleidingen zijn na een paar dagen bevroren. Douchen zit er even niet in, maar eens ik naar het dal rij, begint alles weer te ontdooien.

Ik vervolg mijn weg richting Dolomieten. Daar heb ik afgesproken met Julien, Marieke en hun 2jarig dochtertje Lina. Julien is mijn freeride- en tourbuddy uit Valfrejus. Zij rijden met een omgebouwde ‘camion’ en willen tot in Mongolië geraken.

Couloir rond Lago di Braies
Couloir rond Lago di Braies

Rond ‘Lago di Braies’ doen we een aantal missies. De sneeuw is redelijk oud en wind getransformeerd, maar de omgeving is prachtig. Zoveel prachtige lijnen en couloirs, echt fantastisch! Ooit kom ik terug als de sneeuw top is.

Julien aan het speedriden
Julien aan het speedriden

Ondertussen ben ik in Slovenië aangekomen maar dit is voor de volgende keer! Bedankt Sportina, Ortovox, Black Crows en Petzl voor het topmateriaal!!

Koen aan het touren
Koen aan het touren
koentjen

Reacties

Gevorderd
vascoAuteur13 januari 2020 · 20:53

Mooie tocht! Ik wil ook wel weer met de camper op pad.

Kun je in het kaunertal in de winter nog zo hoog komen?

Beginner
ardtAuteur13 januari 2020 · 21:25

Wow dat couloir!

Gevorderd
Ee1coproAuteur14 januari 2020 · 10:25

Lekker hoor Koen. Living the dream! ??

Gevorderd
MedicineAuteur14 januari 2020 · 12:26

Lekkere couloirs zeg!!

Gevorderd
Lenaerts JanproAuteur14 januari 2020 · 14:19

Lekker hoor Koen. Living the dream! ??
x2

Gevorderd
DutchessAuteur15 januari 2020 · 19:43

Lekker lekker lekker lekker! veel geluk en post vaak!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
koentjenAuteur15 januari 2020 · 21:57

Kun je in het kaunertal in de winter nog zo hoog komen? @@vasco
Yes op 2200m is de onderste parking, je kan zelfs tot de bovenste 2750m rijden ?

Toerist
koentjenAuteur15 januari 2020 · 22:01

[quote]Lekker lekker lekker lekker! veel geluk en post vaak! @@Dutchess: thx ik ga mijn best doen om elke maand een blogje te schrijven!

Toerist
bdrumAuteur16 januari 2020 · 08:34

Mooie post Koen! Waar wil je nog geraken deze winter?

Toerist
koentjenAuteur16 januari 2020 · 22:00

Mooie post Koen! Waar wil je nog geraken deze winter?

bavoderammelaere op 16 jan 2020 08:34

Volgende doelen zijn Albanië/ Kosovo / Macedonië… Georgië wil ik zeker doen. Daarna hangt alles een beetje af van de politieke situaties: had super graag Iran gedaan. Alternatief is Kirgizië. Maar we zien wel!!!

Toerist
koentjenAuteur16 januari 2020 · 22:00

Mooie post Koen! Waar wil je nog geraken deze winter?

bavoderammelaere op 16 jan 2020 08:34

Volgende doelen zijn Albanië/ Kosovo / Macedonië… Georgië wil ik zeker doen. Daarna hangt alles een beetje af van de politieke situaties: had super graag Iran gedaan. Alternatief is Kirgizië. Maar we zien wel!!!

Toerist
pauldevriesAuteur17 januari 2020 · 16:20

Hele vette trip man! afgelopen zomer in Georgie geweest! daar ga je je zeker vermaken, aardig mensen heerlijk voedsel en dikke bergen!

Beginner
SlimAuteur17 januari 2020 · 18:48

Heel mooi!

Toerist
MoosAuteur13 februari 2020 · 10:24

Mooie trip, fijn om het verslag te mogen lezen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!