Is het genoeg voor een poeder alert?

Is het genoeg voor een poeder alert?

Onderstaand de belangrijkste aanvullingen op mijn bericht van gister (llees het nog even terug om onderstaande goed te begrijpen). Hoge druk domineert al weken het weer maar eind deze week gaat een storm zijn weg vinden naar de Alpen. De belangrijkste vragen: is het genoeg voor een poeder alert? Volgen er daarna nog meer stormen? In dit bericht:

  • Vrijdag-zaterdag-zondag: eindelijk een nieuwe storm
  • Is het genoeg voor een poeder alert?
  • Lange termijn: licht aan het einde van de tunnel?

Vrijdag-zaterdag-zondag-maandag: eindelijk een nieuwe storm

Bovenstaand plaatje ziet er hoopvol uit, maar het is het kleine stormpje Heiko dat voor de doorbraak gaat zorgen. Onderstaand zie je hoe dat gaat. Hoewel Heiko hetzelfde pad bewandelt richting Scandinavië ontstaan er in het langgerekte front wat kleinere stormdepressies. Deze weten op vrijdag de Alpen te bereiken en keren later als een Genua laag terug op de kaarten. Een klassieke kou inval vanuit het westen met een retour d’est tot gevolg.

Maar wie mijn weer- en sneeuwberichten al bijn 15 jaar volgt weet dat dit lastige stormpjes zijn die moeilijk door de modellen in een sluitende voorspelling te pakken zijn. Niet voor niets zijn hebben de modellen het moeilijk. Lees nog maar eens mijn bericht van gister of van zondag terug. Niet voor niets ben ik huiverig met het lanceren van een poeder alert en wacht ik tot alle details helder zijn en dat heeft drie redenen:

  1. hoeveel gaat er nu precies waar vallen
  2. koud op oud: wordt het diep genoeg
  3. zeer grote kans op stormslabs (= lawines)

Dat laat onverlet dat je komend weekend en de dagen erna poeder kunt gaan rijden. Maar te snel kiezen kan ertoe leiden dat je verkeerd zit. Wat zonde zou zijn.

Hoeveel gaat er nu precies waar vallen?

De jetstream is de motor achter de sneeuw aanval van komend weekend maar deze valt juist stil boven de Alpen en verliest daar zijn kracht. Dat maakt het lastig, voor mij en voor de modellen. Het meest logische verhaal is een front dat vrijdag de Alpen in trekt vanuit het westen. Allereerst is de stroming daarbij zuidwest, welke direct bij het binnenstromen van het front doordraait naar noordwest. De meeste sneeuw dan in het noordwesten van de Alpen. Tegelijkertijd ontstaat er een Genua laag ten zuiden van de Alpen waarmee de stroming doordraait van zuidwest naar noordwest naar noordoost tot oost. Met name dat laatste stormpje maakt het geweldig complex. We zitten nu tenminste 96 uur voordat dit gaat plaatsvinden en daardoor is een pas op zijn plaats verstandig. Ja, het gaat sneeuwen in de Alpen en ja er zitten significante hoeveelheden sneeuw in de lucht. Maar waar precies hoeveel? Daar kom ik nog terug. Vooralsnog ga ik uit van 20-40 cm in het noordwesten en noorden, met mogelijk flinke uitschieters in de westelijke en zuidelijke Piemonte.

Koud op oud: wordt het diep genoeg?

Dan het tweede probleem. Er gaat in het beste geval 20-40 cm vers vallen met uitschieters in de Piemonte. De sneeuw in de Piemont levert pas zondag-maandag poeder dagen op en dat is voor velen net te laat omdat maandag weer een werkweek wacht. Dan maar naar het noorden en noordwesten? De hoeveelheden en exacte locaties zijn nog niet zeker, maar een porbleem dat ook meespeelt is wat ik noem: koud op oud. De sneeuw die zaterdag valt zal snel tot diep in de dalen vallen. Er valt daarmee koude sneeuw op een oude vaak harde of verspoorde sneeuwlaag. Je hebt dan tenminste 25 tot 40 cm verse sneeuw nodig zonder de oude sneeuwlaag te raken. En laat die hoeveelheid nu net spannend gaan worden.

Zeer grote kans op stormslabs (= lawines)

Conclusie: het kan nog alle kanten op. Dat er een storm volgt, dat het kouder wordt en dat er sneeuw volgt kan nu wel met zekerheid gezegd worden. Maar waar je wanneer wilt staan is nog lang niet te zeggen. Hold your horses kortom. En als de sneeuw gaat vallen dan is een waarschuwing op zijn plek:

Verse sneeuw zal gegarandeerd voor de nodige poeder stress gaan zorgen. Maar verse sneeuw op een oud sneeuwdek staat ook garant voor problemen. Houd bij nieuwe sneeuw rekening met een snel stijgend lawinegevaar vanwege stormslabs. Van die typische sneeuw die tot relatief lkleine lawines kunnen leiden maar voldoende zijn om ons freeriders in te begraven. Om je alvast voor te bereiden kan het geen kwaad je nu al in te lezen in de Safety Academy.

Lange termijn: gloort er hoop?

Hoewel de modellen stuivertje wisselen waar het komend weekend gaat sneeuwen, lijken ze vrij eensgezind over de langere termijn. Na het weekend zou hogedruk weer boven de Britse Eilanden komen te liggen. Hiermee worden stormen met een grote boog richting het noorden van Europa gedirigeerd. Maar een blik op de NAO index geeft aan dat deze de komende periode minder positief gaat worden. Voor de NAO index dan. Voor ons zou het wel eens een stuk rooskleuriger kunnen worden. Een neutrale of negatieve index biedt ruimte voor koude(re) lucht uit het noorden en stormen die de Alpen bereiken met sneeuw. Lees ook nog eens dit artikel van alweer enkele jaren terug.

Voorlopige conclusies:

  • tot en met donderdag mild en zonnig
  • vanaf vrijdag een storm maar plaats en hoeveelheid van de sneeuw is nog gissen (PA#7?)
  • let wel op: aangescherpt lawinegevaar
  • biedt dat stormpje in de Middellandse zee hoop? (PA#7 of 8)
  • lange termijn: nao index negatief? Laten we het hopen. (sneeuwdansen lijkt te werken!)

Kom je naar een van onze lezingen op 16 en 17 januari?

Wil je advies op maat en uit de mond van ons horen waar je de komende week moet zijn? Dan kun je ook op 16 en 17 januari een van de lezingen komen volgen die we bij Bever en Avventura geven. In een interactieve sessie gaan we daar dieper in op het freeriden en gaan we in op al die zaken die je als freerider wilt weten. Een aanrader, maar vergeet niet om je in te schrijven!

Last but not least nog even aandacht voor de droom van Erik Bulckens. Erik Bulckens is cineast, documentairemaker en poeder fanaat. Dankzij wePowder scoort hij al jaren poeder. Het is zijn droom een film - docu te maken over de mensen achter wePowder. Daarvoor heeft Erik je hulp nodig. Alles daarover lees je hier. Help je Erik zijn droom waar te maken? Alvast super bedankt voor je hulp!

Morgen meer.

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
SkisoulAuteur14 januari 2020 · 17:27

Thanks, duidelijk verhaal.
It is what it is.

Gevorderd
bertjebertjeAuteur14 januari 2020 · 17:28

Wijze woorden @@meteomorris.

Ik wil er alleen nog even aan toe voegen dat na deze lange mooiweer periode het sneeuwdek door opbouwende metamorfose totaal cohesieloos is. Skiet lekker, maar op het moment dat hier nieuwe sneeuw op valt gaat het zeer instabiel worden. U bent gewaarschuwd.

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2020 · 18:18

@@bertjebertje dank. Voeg ik morgen toe aan het bericht.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2020 · 21:19

Meest recente runs bieden perspectief!!!

powfinder.com
Gevorderd
stienesproAuteur14 januari 2020 · 21:40

Kijk uit naar de update , het mag ook na het weekend gebeuren :)

Toerist
nielsvh85Auteur15 januari 2020 · 14:30

Hete kolen

Expert
meteomorrisAuteur15 januari 2020 · 14:45

@@stienes @@nielsvh85 update komt er aan…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!