Volgens mij dus ook relevant voor een enkel slachtoffer. Zoals ik het geleerd heb, en tijdens oefeningen altijd doe, is mijn handschoen (of wat dan ook beschikbaar is) leggen op de plek waar ik het meest ondiepe signaal (kortste afstand/laagste waarde) heb uitgekruist. Dit heeft voor mij niets te maken met meerdere slachtoffers, maar met dat sneeuw wit is, een lawine uit brokstukken bestaat en je op dat moment, zeker als het "echt" is, bol staat van de adrenaline en stress. Onderschat niet hoe snel je dat punt letterlijk uit het oog verliest als je van je pieper opkijkt. Alle sneeuw is wit, en je wilt niet opnieuw moeten uitkruisen. Dus: zodra je je kleinste waarde heb gevonden: de plek markeren. handschoen, helm, stok, maakt niet uit, als het maar duidelijk is.
En pas dan kan je opstaan, opkijken, naar je buddies roepen: "Ik ga sonderen!!" en je sonde en schep pakken zonder bang te zijn dat je de precieze plek uit het oog bent verloren. In het geval van meerdere slachtoffers prik je je sonde op die plek in de sneeuw (en je pakt je handschoen weer mee!) markeer het slachtoffer in je pieper, en je gaat op zoek naar de volgende.
Ik ga er van uit dat in het laatste scenario je met je maatjes hebt afgesproken toen de lawine afging, dat jij de zoeker zou zijn en zij hebben hun schep en sonde al klaar en kunnen het uitprikken en graven van je overnemen (en vergeet dan niet een sonde van je buddies mee te nemen voor het volgende slachtoffer. Het systematische is om fouten te voorkomen in een potentieel superstressvolle situatie. Vandaar de noodzakelijkheid van vaak oefenen. Zodat je weet wat je moet doen zelfs als je hersens eigenlijk aalleen maar hard aan het gillen zijn) Wat ook kan, is dat de zoeker ook sondeert tot h/zij het slachtoffer gevonden heeft, roept "HIT!!!" waarop je maatjes als gekken beginnen te graven terwijl jij een van hun sondes pakt en verder gaat zoeken naar overige slachtoffers. Bijvoorbeeld als jullie ter plaatse kwamen net nadat de lawine afging en niet zeker weten of er meerdere mensen onderliggen. Dat wil je dan voor de zekerheid nalopen door de hele kegel af te zoeken.
Er zijn mensen die andere manieren erop nahouden (wel/ niet de sonde al uit de rugzak bij het zoeken, samen pieperzoeken of juist maar een pieperzoeken) en voor zover ik kan overzien zijn andere manieren niet noodzakelijkerwijs verkeerd. Maar het is wel belangrijk met elkaar te bespreken welke strategie je volgt. En dus vaak te oefenen, zodat je, op het moment dat die lawine afgaat, meteen tot actie kunt overgaan zonder lang overleg. Dan zijn een paar woorden genoeg.
bericht aangepast door Dutchess op 18 jan 2020 19:34