Woensdag en donderdag waren poederbagen. Het was ouderwets koud, de sneeuw fluffy en mijn sociale tijldlijnen op facebook en insta stroomden weer vol met heerlijke poederbeelden. Ik heb genoten van jullie dikke sprays terwijl ik op terugreis was vanuit Canada. Komend weekend wordt even doorbijten, maar vanaf dinsdag gaat de koude sneeuwmachine weer aan zodat PA#9 nog wel eens beter kan worden. In dit bericht:
Woensdag en donderdag waren heerlijke poederdagen. In de hotspots vielen de geplande 70-100 cm, terwijl andere delen van de Noord- en Westalpen er tot 50 cm bij mochten schijrven. De woensdag was ouderwets koud met heerlijke treeruns en dito cliffs. Eindelijk een poederdag zoals je in januari verwachten mag.
Op donderdag kwam de zon erdoor en de vroege vogels werden beloond met verse poeder, blue bird en onverspoorde hellingen. Maar gedurende de middag werd het rap milder.
In de nacht naar vrijdag begon het te sneeuwen in het noordwesten waarbij de sneeuwgrens in het noordwesten van de Alpen richting de 1900-2200 meter ging. De opmaat naar een mild weekend.
De komende 48 uur passeren twee stormen die ons direkt weer uit onze winterroes halen. De zaterdag start nog zonnig, maar al snel volgt er een frontje vanuit het westen. Boven de 2000 meter valt er dan 2-15 cm. Extremer is is het front dat zondag volgt. Onderstaand het sneeuwkaartje voor zondig.
Enkel de hoge toppen krijgen een kleur. Een teken dat het regent in het middelgebergte en de dalen. Pas boven de 2000 meter valt er sneeuw waarbij de sneeuwgrens in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen zelfs even de 2400 meter kan aantikken. Reken op 10-30 cm sneeuw boven de 2000 meter en lokaal 40-60 cm vers boven de 2400 meter.
Maandag keert de zon weer terug onder invloed van een tijdelijke rug van hogedruk. Met verse sneeuw boven de 2400 meter wordt het een leuk poederdagje op de allerhoogste pieken. Denk aan de hoogste liften van gebieden als Val Thorens, Tignes-Val d'Is猫re, Courmayuer, Chamonix, Vebier, Engelberg, Andermatt en Zermatt. Let wel op voor de zon! Het is maandag weer ongekend mild en de combinatie van zon en hoge temperaturen zal voor lawines gaan zorgen.
Vanaf dinsdag stokt de aanvoer van milde lucht. De stroming wordt pal noordwest tot noord en polaire lucht vindt zijn weg naar de Alpen. De sneeuwgrens daalt dan rap van 2000 meter naar diep in het dal en het gaat dan flink sneeuwen. Op dinsdag de meeste sneeuw in het noordwesten (reken op 40-70 cm in de hotspots), op woensdag in de noordstau van Oostenrijk (reken ook hier op 40-70 cm in de hotspots). Het gaat kortom diep worden. (Check onze sneeuwkaarten voor alle details)
Dinsdag zal het al aan zijn in het noordwesten. Vanaf de vroege ochtenduren (timing van het front kan nog wijzigen) kan de poedersnorkel worden opgezet en in de loop van de dag breidt de sneeuw zich uit naar het oosten. Op woensdag sneeuwt het dan lekker door in Oostenrijk en het oosten van Zwitserland. Donderdag zou volgens de huidige berekeningen de zon er dan weer door moeten komen met een stijging van de temperatuur.
Ik kom zondag rond de lunch met een update waarheen te gaan, maar je kunt nu alvast ruimte blokken in je agenda voor de dinsdag, woensdag en donderdag. Het gaan diepe dagen worden. Wil je niets missen? Volg me dan op facebook en insta.
Tot zondag! Nu al vragen? Shoot! Morris