Ski voor Steep skiing en touren

• Medicine
    Beginner
    Medicine op 5 februari 2020 · 23:01
    Ga volgende winter en lente in Grenoble studeren, heb hier en daar gezien dat je in de Ecrins heerlijk kan touren met best serieuze steep skiing mogelijkheden. Nu tour ik tegenwoordig op dynastar chams met framebindingen maar zou toch wel wat lichter willen gaan, zeker als ik dus meer en meer ga touren en ook later in het seizoen nog terecht kan zonder mn rug te breken met skis op mn rug.

Nu heb ik nog niet echt haast, maar ben al wel aan het kijken wat voor mij zou kunnen werken. Ben van plan om voor inbounds playful twintips te houden, maar met dat soort skis heb ik in steile coulouirs weleens last gehad van zo'n lange tail met rocker.

Als binding ga ik waarschijnlijk voor dynafit beast 14, puur omdat ze voor 150 bij sport conrad te halen zijn. Als iemand daar sterke argumenten tegen heeft hoor ik die graag (ook als ik beter de 16 voor 50 extra zou moeten nemen, doe dat in principe niet ivm gewicht)

De ski's dus.

Ik zit nu te kijken naar sticks zoals armada invictus 99 ti, fischer ranger 99 ti of 98 ti, nordica enforcer 104 free....maar lees op blister ook posietieve dingen over Atomic BC 100. En in de <1600g heb ik ook wel wat leuks over de salomon mtn explore gelezen.

In principe zoek ik dus een directional ski, tussen 90 en 105 onder de voet, die me vooral in no fall terrain niet in de steek laten. . Heb eigenljk nog nooit bewust een ski gekocht, kwam altijd maar deals tegen en wende aan de ski's, maar toen ik bijna voor de eerste keer op mn kung fujas stond ergens in een coulouir met hier en daar no-fall baalde ik wel van die lange tail die me in de resort zo'n plezier geeft.

Duuus, heeft iemand nog tips voor ski's die geschikt zijn voor dat soort afdalingen en liefst dan niet boven de 2 kg? Ervaring met de genoemde?

Veel dank!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 6 februari 2020 · 06:27
    Black Crows Solis. Die is speciaal hiervoor gemaakt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 februari 2020 · 06:46
    Heb je al een huis? Ik sliep vorige maand in een B&B dat heel goedkoop en fijn was, en de eigenaar was de aardigste skiër die ik ooit ben tegengekomen. In de winter heeft hij volgens mij niet veel gasten, misschien kan je voor een paar maanden een mooi dealtje maken?
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 februari 2020 · 06:46
    Ik heb beide, de Atomic BC 100 en Salomon MTN explore 95. Mijn eigen ervaring:
    De Salomons zijn fantastisch berg op (heb er de MTN binding op), mega licht en platte tail. Maar vind dat tegelijk nadelen op de afdaling. Door hoe licht ze zijn, met toch een stijve tail, heb ik altijd t gevoel niet bovenop de punten druk te kunnen zetten om te knallen en de tail voel ik vaak teveel. Tegelijk biedt die tail veel zekerheid als t ijzig is en je jump turns moet doen. Ik kan ze in alle condities wel met vertrouwen skiën, maar niet altijd met even veel lol/speelsheid.
    Omdat ik wat plezier in de afdaling mistte heb ik de Atomic BC 100 met Shift er bij gekocht vorige week. Had er een dag op gestaan en was gelijk verkocht (en heb z'n grotere broer waar ik al jaren onwijs fan van ben), althans de ski.. de Shift ben ik nog niet zo over uit maar was voor mijn doelstelling toch de beste optie. Alleen in de poeder geskied en daar waren ze een feestje. Op Blister staat dat ze ook opvallend+bijzonder goed zijn in ijzige no-fall zones, maar die heb ik nog niet meegemaakt op deze ski's. De tail is vlakker dan z'n grotere broer en hij is iets zwaarder dan de MTN maar ook weer niet zo veel zwaarder. Zal vanaf volgende week er meer ervaring mee hebben.
    Bij de keuze tussen deze twee zou het voor mij gaan om: wat zwaarder + afdalingsplezier VS lichter (wat tegelijk een pro als een con is voor mij). Helpt dit iets? Als je nog meer vragen hebt over deze twee, shoot!
    Oh en als je er in juni ook nog zit, dikke aanrader is Refuge de Taillefer (https://uk.oisans.com/group-accomodation/taillefer-hut/...). Tentje op t plateau zetten en in de yurt aanschuiven voor de lekkerste linzensoep ter wereld!
    bericht aangepast door Tim3 op 6 feb 2020 06:58 (3% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 6 februari 2020 · 07:36
    De Dynastar Mythic 97 zou ik ook eens naar kijken. Zelf tour ik op de Mythic 87, maar die is waarschijnlijk te smal voor je.
    When life gets too complicated.... SKI
  • PS
    Advanced
    PS op 6 februari 2020 · 08:17
    Ik zou geen dynafit beast op je ski’s zetten, als je op zoek bent naar iets lichts. Bovendien moet je dan je schoenen verbouwen, waardoor de hak niet meer norm-conform is en je mogelijk gezeik krijgt in andere bindingen. ik zou eerder een G3 ion of een dynafit radical pakken. Ik heb zelf ook nog een paar ski’s met Fritschi Tecton, maar die kan ik niet aanraden.

Voor ski’s zou je ook eens naar de Black Crows Orb freebird kunnen kijken. Met 91mm onder voet smaller dan je gewend bent, maar dat is best prettig in de minder perfecte sneeuw die je tijdens een langere toer altijd wel tegenkomt.

bericht aangepast door PS op 6 feb 2020 08:17 (1% bewerkt)
  • Keep exploring
    Keep exploring op 6 februari 2020 · 08:48
    Medicine,

Kleine reactie op je vraag, ik heb zelf de Beast 14 binding op een Freeride setje. Voor touren vind ik ze niet optimaal.
    Nadelen :
    - erg zwaar
    - geen flat walk mode
    - Als het vriest en er komt sneeuw in de binding is het erg lastig om van walk-mode naar ski-mode te gaan.

Verder vind ik het een heerlijke binding voor kleine stukjes naar boven lopen.

Mocht je qua prijs voor een lichte tech binding rond de 150 euro willen besteden ga dan ook denken aan tweedehands.
    Zelf prima ervaring mee, je kan ook even zoeken op de Oostenrijkse marktplaats. https://www.willhaben.at/
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 februari 2020 · 10:31
    In aanvulling op Keep exploring: Die nadelen heeft de Salomon MTN tech binding precies niet. Ultra licht en toch solide, flat en 2 risers (baal nog steeds van die ene riser van de Shift.. waaaaáárom!) en er zitten super weinig bewegende delen op dus minder dat stuk kan gaan of vast kan vriezen. Dus kwa binding een aanrader!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 februari 2020 · 13:58
    Fischer Hannibal 96 mischien nog, ik vermoed dat hij wel op de Mtn Explore lijkt maar iets minder stijf denk ik.
    Line Vision 98, maar die is mischien al te veel center mounted?
    Als het een onsje meer mag zijn Armada Tracer 98[let op dit seizoen vernieuwd)?
    bericht aangepast door Slim op 6 feb 2020 14:01 (33% bewerkt)
  • philipc
    Advanced
    philipc op 6 februari 2020 · 18:02
    Ski zelf de Salomon MTN Explore 88 met vipecs. Vind het een heerlijke combi, lekker licht omhoog en skied ook nog goed. 88mm waist geeft in 95% van alle condities voldoende float.

Misschien wat aan de smalle kant, maar ook zeker te overwegen.

Succes met je keuze.
  • wittelijnen
    Tourist
    wittelijnen op 6 februari 2020 · 21:58
    Tech heb je meer aan dan een beast als je voor steep gaat. Dat gewicht gaat je tegen staan. De ratio down/up wordt geheel anders dan resort/freerando. Touren / klimmen voor die ene lijn wordt dan meer het idee. MTN heeft mijn voorkeur. Geproefd van Dynafit en PLUM. De MTN heeft een sublieme hold en transitie van de ski.

Grenoble zit vol met goede skiers. Zij gaan ook voor de tour/steep naar Belledone. Van Ecrins en Belledone zijn mooie toponeige boekjes te verkrijgen https://www.volopress.net/spip.php?article5. Via skitour vind je ook veel info. Op FB vind je ook een mooie groep: 'ski et glisses de pente raide'. Daar komt heel pente raide Frankrijk voorbij. Zo krijg je mooi in beeld wat in conditie ligt en daarbij krijg je meer inzicht in streken / lijnen etc. Erg tof om te volgen.

https://penteraide.com/grand-charnier-allevard-ski-topo-couloir/...

Zelf sta ik veel op 107 in steep terrein. Voor zuid, einde seizoen 95. De Backland 107; erg fan van deze eigenlijk vrij speelse ski voor de steeps. 107 Voelt nooit echt raar. Wens is ook om 'vrij' te blijven skiën. Vandaar weinig compromis in breedte. Wel kies ik bewust voor een kortere versie dan een freeride ski. De zwaartekracht zorgt dat je float eigenschappen ondergeschikt zijn. Draaien in kleine ruimte is fijn. Magistraal goede skiërs (en niet bang) staan wel op een langere lat (zie de 115 skiërs).

Ter vergelijk: 95 qua maat stond Tardivel op (ook voorkeur voor een korte ski). 115 staat Tof Henry/Anthamatten/Heitz op. Das een beetje de nouvelle vague. Is ook een beetje de vraag welk ski type je aan spreekt op de pente raide: Bonhomme/Bruchez of de 115 freeride divisie. Bonhomme/Bruchez staan meer richting <95.

Die ski's die je noemt zullen het zeker goed doen. Invictus, Ranger etc. In de Nordica A. Fransson tijd stond hij op de Enforcerer 95. (later in de Salomon tijd op 95 Explore of 115 BC - beiden uitmuntend goede ski's voor Franse steeps). Die Solice schijnt idd een erg goede steep ski te zijn. Misschien wat meer gewicht in de strijd (bewuste keuze van de maker). Compromis is dan de hold. Van Black Crows wordt de Navis 102 ook veel ingezet voor steep als one quiver ski tour/steep lat.

De BC 100 is een erg speelse ski (niet directional) waar je meteen happy van wordt - voor steep minder geschikt ivm rocker/torsie. De BC 100 heeft zeker overlap met de Backland 107. Deze laatste heeft een mini rocker tail waardoor je meer hold ervaart dan bij bv de BC. Dit jaar gaat de Vantage mee in twee lengtes. Ook voor steep. Freeride is dit een dijk van een ski. Door zijn lichte bouw lijkt me de inzet ook erg geschikt voor steep (hold). Daar weet ik later meer over.

Lang verhaal kort: +/- 105 ski is best of both worlds. Op knalharde condities voelt dit niet eng/raar. Met sneeuw of neige printemps kun je ook prima vrij rijden op de steeps (Toponeige categorie 5 of meer). http://pistehors.com/backcountry/wiki/Technique/Toponeige-Rating...

Succes met de zoektocht!

PS
    Een rechte ski zonder teveel parabolische aangezette tip en tail helpt ook. Hold zoek je.
    ...
    Ecrins is wonderschoon en na Cham het steep mekka van Frankrijk. Zeer sauvage ook. Dus weinig leute. Slapen in refuges en dan steepmissies.. Zelf nog te weing geskied helaas daar. Tig jaar geleden wat in La Grave, wat klassieke resorts daar en vorig jaar rond Pelvoux (Pelas Verney - dik spel!) op uitnodiging van Roel en Robbert.

bericht aangepast door wittelijnen op 6 feb 2020 22:05 (10% bewerkt)
    FB.com/koenbakkers.skier
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 6 februari 2020 · 22:32
    Ik ga dit weekend serieus antwoord geven maar alvast dank aan iedereen, especially @tim3 en @wittelijnen, wat een masterclass!

Echt super fijn dat de community naar voren komt voor dit soort dingen. Beloof wel wat TR zo nu en dan 😊
  • Luns
    Beginner
    Luns op 7 februari 2020 · 16:01
    Ik vind de MTN Explore (95) en heerlijke ski, kan eigenlijk alles wat ik wil.

Tegenover de lichte materialen staat wel dat duurzaamheid / stevigheid wel eens een issue zou kunnen zijn. Ikzelf heb een van beide ski's al eens gebroken. Toen ik bij een ons allen wel bekende shop de diagnose total loss kreeg, bleek er nog een andere gebroken MTN Explore in de hoek van de werkplaats te staan. Goed nieuws voor mij, want mijn alleenstaande ski kreeg heel voordelig weer een partner. Maar twee gebroken MTN Expore ski's op een kleine populatie als in NL...…. kan natuurlijk toeval zijn.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 8 februari 2020 · 11:23
    Ik ben van plan om voor dit soort werk de 4frnt raven aan te schaffen. Ze hebben op het moment een deal waarbij ze misprints met een mooie korting verkopen. Mocht het wat voor je zijn kunnen we misschien verzendkosten delen. Zie ook mijn bericht in het koopjes en aanbiedingen topic.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 februari 2020 · 20:25
    De WhiteDot R(anger) carbonlite in breedte 98 of 108 is mogelijk ook een goede kandidaat. Licht, stijf, minimaal camber, grote radius. De 108 is een erg veelzijdige ski waar ik ondertussen voor de vierde winter op ski, en het lijkt of ze nog wel wat winters meekunnen (+/- 30 dps). Ik heb er ATK's op zitten, die ik ook zeker kan aanraden. Lichte en betrouwbare bindingen.
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 11 februari 2020 · 13:02
    Oké daar gaan we dan.

Heb je al een huis? Ik sliep vorige maand in een B&B dat heel goedkoop en fijn was, en de eigenaar was de aardigste skiër die ik ooit ben tegengekomen. In de winter heeft hij volgens mij niet veel gasten, misschien kan je voor een paar maanden een mooi dealtje maken? ieism op 6 feb 2020 06:46

Zou het heel fijn vinden om daar een contact van te hebben. Ik heb met andere studenten daar gesproken en wat de universiteit organiseerd lijkt wel heel handig voor zo' stay, maar alternatieven zijn zeker handig.

Zal vanaf volgende week er meer ervaring mee hebben.
    Bij de keuze tussen deze twee zou het voor mij gaan om: wat zwaarder + afdalingsplezier VS lichter (wat tegelijk een pro als een con is voor mij). Helpt dit iets? Als je nog meer vragen hebt over deze twee, shoot!
    Oh en als je er in juni ook nog zit, dikke aanrader is Refuge de Taillefer (https://uk.oisans.com/group-accomodation/taillefer-hut/...). Tentje op t plateau zetten en in de yurt aanschuiven voor de lekkerste linzensoep ter wereld!Tim3 op 6 feb 2020 06:46

Heb je al meer ervaring nu dat de condities sub optimaal zijn? Die afweging van gewicht vs afdalingsplezier lijkt toch wel de name of the game, toch nog. Blijft lastig... Tijd zat om te blijven lezen natuurlijk.

De Dynastar Mythic 97 zou ik ook eens naar kijken. Zelf tour ik op de Mythic 87, maar die is waarschijnlijk te smal voor je.AlexSki op 6 feb 2020 07:36 Staat ook zeker op de lijst. Vond mijn cham 97 altijd heel fijn, vergelijkbaar karakter kan ik wel mee leven, min 1 kg per ski natuurlijk.

Ik zou geen dynafit beast op je ski’s zetten, als je op zoek bent naar iets lichts. Bovendien moet je dan je schoenen verbouwen, waardoor de hak niet meer norm-conform is en je mogelijk gezeik krijgt in andere bindingen. ik zou eerder een G3 ion of een dynafit radical pakken. Ik heb zelf ook nog een paar ski’s met Fritschi Tecton, maar die kan ik niet aanraden.

Voor ski’s zou je ook eens naar de Black Crows Orb freebird kunnen kijken. Met 91mm onder voet smaller dan je gewend bent, maar dat is best prettig in de minder perfecte sneeuw die je tijdens een langere toer altijd wel tegenkomt.
    PS op 6 feb 2020 08:17

Medicine,

Kleine reactie op je vraag, ik heb zelf de Beast 14 binding op een Freeride setje. Voor touren vind ik ze niet optimaal.
    Nadelen :
    - erg zwaar
    - geen flat walk mode
    - Als het vriest en er komt sneeuw in de binding is het erg lastig om van walk-mode naar ski-mode te gaan.

Verder vind ik het een heerlijke binding voor kleine stukjes naar boven lopen.

Mocht je qua prijs voor een lichte tech binding rond de 150 euro willen besteden ga dan ook denken aan tweedehands.
    Zelf prima ervaring mee, je kan ook even zoeken op de Oostenrijkse marktplaats. https://www.willhaben.at/
    Keep exploring op 6 feb 2020 08:48

Jammer deze twee te lezen. Die 150 euro price tag maakte het wel aantrekkelijk, en gewicht is ongeveer +200 gram (ik keek dan naar FT 2.0), wat natuurlijk niet veel minder is dan verschil tussen MTN Explore en BC100 of soortgelijk. Had een kennis met de Beast die best hard gaat en er wel plezier aan had. Hij skied op de fischer rangers (3e paar al...) Ik zoek niet per se een lichte tech binding, liever eentje met minst mogelijk prerelease problemen. Als ik er bij stil sta wil ik dat vertrouwen vooral voor hard skiëen. aangezien je techs op echte nofall altijd in locked kan zetten. En dat zou het dan ook weer iets belangrijker maken om een ski te hebben waaraan ik plezier heb buiten die jump turns.

In aanvulling op Keep exploring: Die nadelen heeft de Salomon MTN tech binding precies niet. Ultra licht en toch solide, flat en 2 risers (baal nog steeds van die ene riser van de Shift.. waaaaáárom!) en er zitten super weinig bewegende delen op dus minder dat stuk kan gaan of vast kan vriezen. Dus kwa binding een aanrader! Tim3 op 6 feb 2020 10:31

Maar dan klinkt dit ook weer aantrekelijk. Jammer dat die markt zo uitgebreid is met zo veel opties, geen one shoe fits all situatie.

Fischer Hannibal 96 mischien nog, ik vermoed dat hij wel op de Mtn Explore lijkt maar iets minder stijf denk ik.
    Line Vision 98, maar die is mischien al te veel center mounted?
    Als het een onsje meer mag zijn Armada Tracer 98[let op dit seizoen vernieuwd)?Slim op 6 feb 2020 13:58

Enig idee van verschillen tussen Tracer en de invictus? Waarom de een boven de ander..?

Later meer!

Conclusies tot nu toe; beter geen beasts, kijken naar MTN, Ion, Radical.
    Ski is toch compromis. MTN Explore veelbelovend maar als ik iets anders doe dan stijl misschien niet volledig geschikt (Bvb cliffs, of resort skins). Houd een ook op andere sub 1700 ski's.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro