Pré-trip check van je ABS airbag

Pré-trip check van je ABS airbag

In grofweg 20% van de lawines waarbij mensen met een airbag betrokken zijn, blaast de airbag niet op. Ongeveer 12% is te wijten aan ‘niet trekken’ door de skiër/snowboarder. De overige gevallen betreft mechanische problemen. Daarom is het goed je airbag voor gebruik te controleren. Hier aandacht voor de ABS rugzakken.

Eén keer per jaar trekken

Eén keer per jaar blaas je de airbag natuurlijk sowieso op. Dat kan bijvoorbeeld op het Pieperfest van het Snow Safety Center op de laatste zondag van september of op de jaarlijkse safety-avond half december bij OutdoorXL. Controleer aan het begin van ieder seizoen de houdbaarheid van de trigger: de springstof in het handvat heeft een houdbaarheidsdatum. Deze vind je aan de zijkant van de trigger op een oranje plaatje.

Houdbaarheidsdatum

Als je heel erg goed kijkt, zie je dat er een pijltje op staat dat naar een getal wijst. Dat getal staat voor een jaartal en de houdbaarheidsdatum valt in mei van dat jaar. Maar voor iedere trip kun je nog een paar zaken doen die voorkomen dat de ballonen zich niet (volledig) opblazen. Wees er zeker van dat de airbag volgens de instructies is opgevouwen; twijfel je, vouw hem dan opnieuw op.

Klittenband

Heb je een model met klittenband sluiting, trek dan bij aankomst in de bergen het klittenband van de ballonnen een paar keer los. Naarmate het langer dicht heeft gezeten, of als er bagage op heeft gelegen, gaat klittenband namelijk steeds zwaarder los: de tandjes worden steeds krommer na verloop van tijd. Let hierbij speciaal op de uiteinden van het klittenband (dus boven- en onderaan). Check of je patroon echt vol is (na gebruik zit er een duidelijk zichtbaar gaatje bovenop waar de schroef zit) en controleer of je patroon goed is ingeschroefd: in de houder waar je hem indraait zit een ‘raampje’ (uitsparing) waar je kan zien of de patroon helemaal tot het einde is aangedraaid.

Wegen is weten

Perfectionisten kunnen het patroon eerst nog wegen: er zit een sticker op iedere patroon met het gewicht (zonder het dopje erop!) na het vullen. De afwijking mag maximaal 5 gram zijn. Afwijkingen zijn gelukkig extreem zeldzaam. Controleer vervolgens de werking van de bajonetsluiting van de trigger (eerst zonder de trigger erin!): deze moet soepel terugspringen in zijn uitgangspositie als je hem omhoog trekt en de bajonet moet met een klikje dicht gaan als je de trigger installeert.

ABS verstrekt bij aanschaf een flesje olie en smeer de bajonet hier regelmatig mee in: de bajonetten corroderen echt na verloop van tijd! Check voor de zekerheid meteen of je handel goed vastzit aan de schouderband. Als alles in orde is, je een pieper om hebt en de schep en sonde in de rugzak zitten kun je poederen tot je een ons weegt! Be safe.

Kijk op de site van OutdoorXL voor informatie over de verschillende airbagsystemen.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
kjiratsiekoedelAuteur10 februari 2020 · 16:57

Dus 88% mechanische problemen? Lijkt mij niet. (Waar komt dat vandaan?)

Ik weet dat de abs tassen soms 1 van de 2 ballonnen half vult. Onduidelijk waarom precies. Maar t was altijd bij tassen die niet jaarlijks getrokken werden (zie mk Skiservice).

Ik trek mijn tas jaarlijks. Nooit problemen.

Inderdaad de bajonet goed soepel houden met olie. Anders krijg je je trigger er niet goed meer uit (en je wilt er niet hard aan trekken…).

Cilinder controle: wegen werkt prima. Een lege cilinder is zo’n 100 gram lichter. Dus je merkt wel duidelijk verschil.

Maar als je jaarlijks trekt verloopt de trigger nooit een je cilinder gewoon goed.

Gevorderd
Ee1coproAuteur10 februari 2020 · 18:42

Interessant stuk. Ik ben wel benieuwd hoe dit voor andere airbags zit.

Ik heb mijn mammut 2.0 nog nooit getrokken. Ik meen zelfs dat er in de manual staat dat er een max is aan het aantal keer dat je ‘m kunt trekken. Ik test wel ieder jaar, of na installatie, of de trigger werkt, zoals aanbevolen, maar dit is zonder fles.

Beginner
kjiratsiekoedelAuteur10 februari 2020 · 18:45

of moet ik 't zo lezen:

In 20% niet opgeblazen:
12% door niet trekken
8% door technische problemen (vind ik nog veel!)

Beginner
Tim3Auteur10 februari 2020 · 18:56

@@Ee1co; wel jaarlijks trekken! Ik trok m’n mammut snowpulse eerst elk jaar, ging perfect, maar had hem nu al 2/3 jaar niet getrokken. Ging twee weken geleden langs MK voor de upgrade naar carbon, dus gelijk de stalen cilinder nog ff testen en hij blies maar driekwart op! Slapjes. Ff schrikken. Bij MK waren ze er ook niet enthousiast over, dus mocht hem gelijk nog een keer testen en toen gelukkig helemaal hard zoals t moest. Ze zeiden dat als ie zo lang niet getrokken wordt hij een beetje kan plakken op plekken en de cilinder en venturi valve iets minder lekker functioneren. Elk jaar trekken zorgt er voor dat je altijd een goede cilinder hebt, t systerm telkens op spanning komt en anders dan daarvoor terug gevouwen wordt. Blij dat ik er achter kwam. En voor zover ik weet stimuleert Mammut t nu ook om vooral jaarlijks te testen.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
Ee1coproAuteur11 februari 2020 · 10:29

@@Tim3 bedankt voor je reactie. Ik heb de handleiding er nog even op nagekeken en daar raden ze aan om ieder jaar te triggeren zonder cartridge maar ook om de ballon ieder jaar uit te vouwen (doe ik ook niet). Dat laatste zal ik sowieso maar eens doen.

Ik kan dus nergens terugvinden dat Mammut adviseert de ballon jaarlijks volledig op te blazen maar ik ga het zeker overwegen.

Gevorderd
Ee1coproAuteur12 februari 2020 · 09:28

Voor wat het waard is: ik heb nog even navraag gedaan bij Mammut en daar geven ze aan dat het niet nodig is om de RAS2.0 (die ik heb) jaarlijks te trekken. Wel is het belangrijk om regelmatig het trigger mechanisme te testen.

Gevorderd
OpaproAuteur14 februari 2020 · 12:19

of moet ik 't zo lezen:

In 20% niet opgeblazen:
12% door niet trekken
8% door technische problemen (vind ik nog veel!)

kjiratsiekoedel op 10 feb 2020 18:45


Zo moet je het inderdaad lezen kjiratsiekoedel!

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
OpaproAuteur14 februari 2020 · 12:22

Interessant stuk. Ik ben wel benieuwd hoe dit voor andere airbags zit.

Ik heb mijn mammut 2.0 nog nooit getrokken. Ik meen zelfs dat er in de manual staat dat er een max is aan het aantal keer dat je ‘m kunt trekken. Ik test wel ieder jaar, of na installatie, of de trigger werkt, zoals aanbevolen, maar dit is zonder fles.

Ee1co op 10 feb 2020 18:42

Uiteindelijk is er natuurlijk een maximum aantal keren waarna de airbag minder wordt. Mijn eerste ABS had na een keer of 50 trekken bij demo’s wel redelijke gebruikssporen. Maar als je hem 1xjaar trekt dan loop je met een rollator voordat je airbag is versleten.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
Ee1coproAuteur14 februari 2020 · 14:37

Maar als je hem 1xjaar trekt dan loop je met een rollator voordat je airbag is versleten.

Klopt. Na een keer of 40 trekken of na 10 jaar is de airbag aan vervanging toe.

Expert
dave1976Auteur19 februari 2020 · 09:10

Had nog een ouwtje liggen, ABS uit 2007. Nog nooit getrokken, voor recall paar jaar geleden bij MK service geweest( velcro/klittenband recall). Helaas door MK geen enkele test gedaan, zelfs velcro niet vervangen. Nu toch maar eens de ABS getest. Binnen no time 170 liter lucht om me heen en geen enkel probleem. Andere ABS afgelopen 10 jaar 6 keer getrokken( 5x uit noodzaak en 1x in een barretje in Cham), ook nooit een probleem gehad. Rijst bij mij toch de vraag of er niet gewoon een marketing truc achter zit. Op zich ook vreemd voor een product van 1000 Euro, dat je elk jaar 10% van aanschaf prijs moet herinvesteren voor een check of iets nog werkt. Privé jachten kosten elk jaar 10% van de aanschafprijs. Heb nog niet veel producten gezien die dit als eis stellen. Overigens vele ski shop gasten gesproken die het ook onder de noemer marketing gooien.

Aan de andere kant is je leven tuurlijk veel meer waard dan een cartridge, maar toch.

If you don't do it this year, you will be one year older when you do.
Toerist
MarsAuteur19 februari 2020 · 10:28

@@dave1976 Vreemd dat MK ze niet zou hebben getest. Verder deel ik jou mening totaal niet.
Ik laat ze bij de ABS dealer in Duitsland controleren. Zij hebben een hulpstuk waarmee ze de airbag mbv een compressor opblazen. Tot nu toe 3 van de 7 airbags ivm de recall afgekeurd.
Die zijn voor controle en service door de dealer naar zelf naar ABS doorgestuurd. ABS heeft in alle 3 de gevallen geoordeeld dat de ballonnen en een deel van slangen moesten worden vervangen.
De laatste afkeurpercentages die ik heb gezien was 1 op 444. Jij hebt geluk gehad dat er met jouw airbags niets aan de hand was. Mijn 3 uit 7 bewijst dat 1 op 444 ook maar statistiek is.

Toerist
MarsAuteur19 februari 2020 · 10:28

@@dave1976 Vreemd dat MK ze niet zou hebben getest. Verder deel ik jou mening totaal niet.
Ik laat ze bij de ABS dealer in Duitsland controleren. Zij hebben een hulpstuk waarmee ze de airbag mbv een compressor opblazen. Tot nu toe 3 van de 7 airbags ivm de recall afgekeurd.
Die zijn voor controle en service door de dealer naar ABS zelf doorgestuurd. ABS heeft in alle 3 de gevallen geoordeeld dat de ballonnen en een deel van slangen moesten worden vervangen.
De laatste afkeurpercentages die ik heb gezien was 1 op 444. Jij hebt geluk gehad dat er met jouw airbags niets aan de hand was. Mijn 3 uit 7 bewijst dat 1 op 444 ook maar statistiek is.

Expert
dave1976Auteur19 februari 2020 · 14:15

@@dave1976 Vreemd dat MK ze niet zou hebben getest. Verder deel ik jou mening totaal niet.
Ik laat ze bij de ABS dealer in Duitsland controleren. Zij hebben een hulpstuk waarmee ze de airbag mbv een compressor opblazen. Tot nu toe 3 van de 7 airbags ivm de recall afgekeurd.
Die zijn voor controle en service door de dealer naar ABS zelf doorgestuurd. ABS heeft in alle 3 de gevallen geoordeeld dat de ballonnen en een deel van slangen moesten worden vervangen.
De laatste afkeurpercentages die ik heb gezien was 1 op 444. Jij hebt geluk gehad dat er met jouw airbags niets aan de hand was. Mijn 3 uit 7 bewijst dat 1 op 444 ook maar statistiek is.\

Mars op 19 feb 2020 10:28

Hi Mars,

Ik heb hier in Zwitserland bij de importeur de test laten uitvoeren bij de tas die ik jaarlijks gebruik, 50 dagen per seizoen. De andere tas is een reserve. Ik begrijp jou mening absoluut. Ik vind het alleen vreemd dat als je een duur safety product koopt, er nog steeds sprake is van 8% kans dat ie door technische mankementen niet opent. In elke andere industrie mbt productie is dit on acceptabel. Vind de 8% een erg hoog percentage. Ik neem het risico dan maar door niet jaarlijks een nieuwe gasfles er in te gooien en de oude niet te gebruiken als test. Met die 8% failure due ook geen enkele garantie dat ie met een nieuwe fles en trigger wel functioneert. Verder haal ik de hele zak uit elkaar voor zover mogelijk, check de naden, velcro voor elke tour losmaken en losjes weer terug zetten etc.

Ps werk jij bij MK?
Enjoy the white stuff and ride safe

If you don't do it this year, you will be one year older when you do.
Toerist
MarsAuteur19 februari 2020 · 22:58

Ik werk niet bij MK en heb geen enkele band met ze.
Ik werk in de chemie sector. Daar wordt veel met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) gewerkt, wat een airbag in wezen ook is.
8% falen van PBM’s is daar ontoelaatbaar. Er wordt daarom veel geïnvesteerd in kennis, juiste gebruik en onderhoud. Jaarlijks testen is in deze omgeving zeker niet vreemd.
Maar iedereen kan naar eigen goeddunken met zijn/haar airbag omgaan. Dan verbaast 8% mij weer niet

Expert
dave1976Auteur20 februari 2020 · 07:42

Hi Mars, bedankt voor de nuttige informatie. Is er geen mogelijkheid voor airbag producenten om die 8% naar beneden te krijgen, met alle hedendaagse technologie? Is misschien ook wel nodig met de zeer wisselende en instabielere winters van de laatste paar jaar.

If you don't do it this year, you will be one year older when you do.
Gevorderd
OpaproAuteur21 februari 2020 · 21:45

Onder die 8% vallen ook situaties als ‘fles niet geïnstalleerd’ of niet goed ingedraaid, kabels niet juist aangesloten (BCA!), ballonnen kapot gegaan tijdens de lawine (scherpe rots, boomstronk), etc. Ik wil maar zeggen dat er ook een stuk ‘pech’ (ballon kapot) en menselijk falen (fles, kabels) bij zit.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
mtothekAuteur22 februari 2020 · 08:59

Had nog een ouwtje liggen, ABS uit 2007. Nog nooit getrokken, voor recall paar jaar geleden bij MK service geweest( velcro/klittenband recall). Helaas door MK geen enkele test gedaan, zelfs velcro niet vervangen. Nu toch maar eens de ABS getest. Binnen no time 170 liter lucht om me heen en geen enkel probleem. Andere ABS afgelopen 10 jaar 6 keer getrokken( 5x uit noodzaak en 1x in een barretje in Cham), ook nooit een probleem gehad. Rijst bij mij toch de vraag of er niet gewoon een marketing truc achter zit. Op zich ook vreemd voor een product van 1000 Euro, dat je elk jaar 10% van aanschaf prijs moet herinvesteren voor een check of iets nog werkt. Privé jachten kosten elk jaar 10% van de aanschafprijs. Heb nog niet veel producten gezien die dit als eis stellen. Overigens vele ski shop gasten gesproken die het ook onder de noemer marketing gooien.

Aan de andere kant is je leven tuurlijk veel meer waard dan een cartridge, maar toch.

dave1976 op 19 feb 2020 09:10

Gevorderd
mtothekAuteur22 februari 2020 · 08:59
Gevorderd
mtothekAuteur22 februari 2020 · 09:03

Beste Dave

De velcro word alleen vervangen met productie nummer 612 en 712 die waren uitgevoerd met een sterkere velcro.
Test blijft je eigen keuze en kost 30 euro.
Ik raad het iedereen aan.
Mocht je twijfelen of het een marketing truc is stuur dan even je mailadres ik heb nog wel een paar mooie filmpjes en foto’s voor je?

Het advies om elk jaar je airbag uit te vouwen en de ventury in te drukken is pas op de site gekomen nadat we op onze eigen site zijn gaan waarschuwen voor het probleem…sjoememduitsers

Gr mk

Gevorderd
PoedertijnAuteur29 februari 2020 · 18:52

Naar aanleiding van deze post net bij MK geweest om onze 2 Mammut rugzakken weer eens te testen. Al zeker een paar jaar niet gecheckt, maar gelukkig werkte alles nog feilloos. MK voert deze check gratis uit (bij Mammut rugzakken). Hierbij heb ik onze oude carbon patronen gebruikt en kreeg ik er nieuwe (en dus weer 100% volle) voor terug. Echt top-service. Was voor mij ook weer goed te zien hoe alles weer opgevouwen moet worden en het mechanisme weer teruggeschroefd moet worden. Is toch wel een erg lekker gevoel dat alles naar behoren werkt.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
BohdieAuteur22 januari 2023 · 12:52

Bij het indraaien van mijn nieuwe carbon patroon in een ABS airbag (uit 2010) blies deze spontaan op. De trigger was niet geïnstalleerd. Vorige maand (december 2022) nog een test gedaan in de winkel bij Outdoor XL en toen functioneerde e.e.a. naar behoren. Mijn leken-diagnose is dat de pin die normaliter het patroon doorboort om m.b.v. de trigger (ploflading) de gasstroom op gang te brengen, is blijven ‘hangen’ na de laatste test. Overigens, dit gebeurde gelukkig thuis, een week voor een trip, en niet op de berg. Spullen controleren loont zullen we maar zeggen.

Heeft iemand anders ook die ervaring en zo ja, wat is / was de oplossing. Nieuwe airbag kopen kan natuurlijk maar ik hoop dat het eenvoudiger is.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!