Vliegen met Air Canada

• ERES
    Advanced
    ERES op 11 februari 2020 · 10:26
    Allen,

Komend weekend vertrekken we met 4 man sterk om twee weken lang te roadtrippen in Canada.
    We hebben echter nog geen uitsluitsel over hoe het met de skibagage zit, de tickets en voorwaarden op de site spreken elkaar tegen.
    Niet alleen vanwege de airbags (Van cilinder niet aangesloten maar vol in de rugzak, die ingecheckt moet zijn) tot cilinder in de ruimbagage en je rugzak als handbagage. Verder natuurlijk het overgewicht van de ruimbagage vanwege de ski- en snowboardspullen.

Iemand hier ervaring mee? Wat is handig, want alles per persoon in 1 grote wheeled bag is te zwaar. Kleding e.d. in een losse tas inchecken er bij? Of toch de gok wagen en alles in één tas stoppen. Zwaar wordt het zeker, helemaal als je verplicht de airbag in je ruimbagage moet hebben.

Alvast bedankt!
    bericht aangepast door ERES op 11 feb 2020 10:39 (4% bewerkt)
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 11 februari 2020 · 18:18
    Vorig jaar met air canada naar calgary gevlogen. Als je ruimbagage (1 stuks) bij je ticket in zit of hebt bijgekocht, dan mag je gratis een skitas+schoenentas meenemen. Werkte voor mij zonder problemen op de heen en terugweg. Ik had er zelf 2 paar skis in op de heenweg, en 3 op de terugweg. Airbag weet ik niet helaas, die heb ik niet.
    Freeride = Life
  • djmj
    Advanced
    djmj op 11 februari 2020 · 20:42
    Air Canada adverteert zelfs met het feit dat je gratis ski’s mee kunt nemen, dus dat komt (waarschijnlijk) wel goed:
    https://www.aircanada.com/nl/en/aco/home/book/special-offers/ski-equip...

Één hele grote maar: dit geldt niet als je een Economy Basic ticket hebt gekocht!

Van hun site:
    —-
    Travelling between Canada and Europe, the Middle East or Africa?

On these itineraries, you can carry the following at no extra charge, over and above your regular baggage allowance.

Skis or snowboard
    One boot bag containing ski/snowboard equipment such as boots, helmet and goggles (even if you're not travelling with skis)
    This applies to flights operated by Air Canada*, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa or Swiss International Air Lines

Baggage fees may apply for travel within Canada and the U.S. and all other destinations. Please refer to the General Allowance below.

* When you purchase any fare except our Economy Basic fare
    —-

Airbags staat hier het best in detail beschreven:
    https://www.sport-conrad.com/blog/en/how-to-fly-with-an-avalanche-airb...

1 maar: als je een JetForce of andere airbag met lithium-batterijen hebt, geldt dit niet - alles waar Lithium batterijen inzitten mogen tegenwoordig juist niet meer mee in de ruimbagage maar alleen als carry-on (zoals iPads, telefoons, maar ook verwarmde handschoenen, sokken, etc)

Samengevat: Al je skigear (Ski’s, stokken, schoenen, helm, goggles, etc + airbag met schep, sonde, etc inclusief ontkoppelde canister met prints van de IATA data) allemaal samen in een boardbag stoppen; Al je andere spullen in een andere losse koffer. Ieder mag 23kg wegen en gaan beide gratis mee - behalve dus als je die el cheapo fare hebt gekocht, dan kost het hele grapje je 100 euro per tas per vlucht en was je waarschijnlijk veel goedkoper uit geweest met direct een normaal ticket te kopen...

• djmj
    Advanced
    djmj op 11 februari 2020 · 20:42
    dubbel
    bericht aangepast door djmj op 11 feb 2020 20:43 (99% bewerkt)
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 11 februari 2020 · 22:39
    @djmj klopt, maar als je bij economy basic bagage 1stuks bijkoopt, dan gelden de regels weer wel. Althans, vorig jaar bij mij. Ik kocht een basic ticket en daarbij kocht ik 1 stuk ruimbagage, en kon gewoon mijn skis meenemen in een tweede tas
    bericht aangepast door Arnie777 op 11 feb 2020 22:40 (4% bewerkt)
    Freeride = Life
  • ERES
    Advanced
    ERES op 11 februari 2020 · 23:26
    Hmmm. Het klasse kaartje zou ik niet weten (nauwelijks vliegervaring), maar ruimbagage (23 kg) zat er bij inbegrepen. Biedt hoop! Dan ga ik het er gewoon op wagen dat de extra skitas gratis mee mag (en anders pech), hoef ik niet te strijden om alles in 1 roller en 1 rugzakje mee te krijgen.

Dank voor de antwoorden! Stoked!
    bericht aangepast door ERES op 11 feb 2020 23:27 (3% bewerkt)
  • Tony
    Beginner
    Tony op 13 februari 2020 · 18:57
    Maandje geleden met Air Canada gevlogen: 1 rugtas + 1 ruimbagage + 1 skitas was geen probleem; skitas zat bij de prijs van 1 ruimbagage in.
    Dat ging op Schiphol meteen goed, in Calgary wilde de mevrouw bij de check-in computers een extra ruimbagage rekenen voor de skitas, maar bij de incheck balie wisten ze wel dat de skitas ook gewoon mee mocht zonder bijbetaling.

Met airbag geen ervaring.
  • ERES
    Advanced
    ERES op 4 maart 2020 · 06:02
    Stukje feedback:

Alles was geen probleem. Naast 1 stuks ruimbagage, was het inderdaad mogelijk om gratis skibagage (roller en schoenentas apart) mee te nemen.

Bij online inchecken kost skibagage selecteren wel geld, dus gewoon surfboard selecteren of inchecken bij de balie.

Skitas was te lang en werd niet gewogen, snowboard tas wel maar ze waren niet strikt op de kg's.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 4 maart 2020 · 14:56
    Grappige sidenote: dit privilege geldt niet voor mensen die binnen Canada vliegen. Binnen Canada heeft Air Canada een duopolie met Westjet, en als ik van Ottawa naar een andere Canadese bestemming vlieg, dan moet ik bijbetalen voor alles behalve cabin luggage. Westjet idem. Het is voor mij bijna goedkoper om met boards en alles vanuit Amsterdam naar Calgary te vliegen dan vanuit Canada zelf. Ze weten dat ze dat met Europese reizigers niet kunnen flikken, want die hebben meer keus. Het nadeel van een niet zo vrije markt.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • ERES
    Advanced
    ERES op 4 maart 2020 · 15:05
    Grappige sidenote: dit privilege geldt niet voor mensen die binnen Canada vliegen. Binnen Canada heeft Air Canada een duopolie met Westjet, en als ik van Ottawa naar een andere Canadese bestemming vlieg, dan moet ik bijbetalen voor alles behalve cabin luggage. Westjet idem. Het is voor mij bijna goedkoper om met boards en alles vanuit Amsterdam naar Calgary te vliegen dan vanuit Canada zelf. Ze weten dat ze dat met Europese reizigers niet kunnen flikken, want die hebben meer keus. Het nadeel van een niet zo vrije markt.Dutchess op 4 mrt 2020 14:56

Je merkt dat er op binnenlandse vluchten veel bezuinigd is. Sprak met een Canadees die daar al over klaagde, je merkte het bijv. ook aan drankjes en eten (niet meer inbegrepen, bij vluchten Europa wel). Best onhandig als je binnenlandse vlucht 4 uur duurt.
    bericht aangepast door ERES op 4 mrt 2020 15:06

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro