Wat is het toch een K-winter

• Pascalski
    Advanced
    Pascalski op 12 februari 2020 · 22:57
    Ik vraag me af waar K in de topic voor staat..? Kerstweek was niet zo'n slechte week volgens mij.
    Enjoy life with a smile on your face!!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 februari 2020 · 07:19
    Heren en dames, ik ben blij dat jullie lichtpuntjes weten te benoemen. En ja we zitten al op 10 poederalerts, maar om nu te ontkennen dat het een k-winter is tot dusverre gaat me wat ver. Ik ben de laatste om te ontkennen dat er altijd ergens poeder gereden kan worden en ben blij met iedere minuut in de bergen. Maar ik ben bang dat mijn hobby passie steeds meer de grillen begint te ervaren van iets dat verder gaat dan mijn hobby.

Door dit soort winters zullen mensen nog meer geneigd zijn om 11000 kilometer heen en 11000 kilometer terug naar Japan te vliegen. Waar de winter overigens ook niet je van het is, maar wel gewoon prima is tussen eind januari en de derde week van februari.

Tot nu toe was iedere maand deze winter te warm, met als uitschieter januari. Wereldwijd is deze nog nooit zo warm geweest sinds de eerste metingen.
    May the powder be with you.
  • mendrost
    Advanced
    mendrost op 13 februari 2020 · 07:49
    Ik sluit me aan bij het feit dat het een K-winter is. In januari was ik in Japan in Myoko. Ze hadden daar nog nooit zo weinig sneeuw gehad. Waar normaal 4 meter ligt, lag nu 60 cm. 11000 km vliegen is ook niet de oplossing. Nu is het wel wat beter.
    Mijn broertje zit in Georgie, daar hebben ze de slechtste winter in 30 jaar. In IJsland ,waar ik woon, is wel veel sneeuw gevallen, maar vorige week was het 15 graden met regen. Op 40km van de poolcirkel!!
    Al dit soort berichten zetten je aan het denken.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 13 februari 2020 · 12:39
    Ik sluit me aan bij het feit dat het een K-winter is. In januari was ik in Japan in Myoko. Ze hadden daar nog nooit zo weinig sneeuw gehad. Waar normaal 4 meter ligt, lag nu 60 cm. 11000 km vliegen is ook niet de oplossing. Nu is het wel wat beter.
    Mijn broertje zit in Georgie, daar hebben ze de slechtste winter in 30 jaar. In IJsland ,waar ik woon, is wel veel sneeuw gevallen, maar vorige week was het 15 graden met regen. Op 40km van de poolcirkel!!
    Al dit soort berichten zetten je aan het denken.mendrost op 13 feb 2020 07:49

Wij zaten in januari ook in Georgië. Inderdaad ook daar een K-winter, veel te weinig neerslag!
    Voor Europa hoop ik stiekem nog op goeie maanden maart/april, maar de base die er nu ligt is gewoon K**
  • kanski
    Elite
    kanski op 13 februari 2020 · 23:05
    Get used to this! Because this is the future... kanski op 11 feb 2020 21:57

Ach jah, en in canada hebben gebieden de beste januari in jaren, net als dat oostenrijk vorig jaar gigantisch veel sneeuw had. Het is gewoon een slechte winter, volgend jaar kan het weer anders ziin, geen zin in doemdenken. Arnie777 op 11 feb 2020 22:44

We hadden het hier toch niet over Canada...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 16 februari 2020 · 22:09
    Yep K- winter .. met een paar prachtige dagen en heel veel SUPER mensen.. blessed with beautiful moments! maarruh, regen haat ik .. warmte hoef ik ook niet tot juli.. enge base, tot geen 0 base voor het voorjaar.. ik ga het water op in April. Vandaag Feb. 2018 -35°c vs. Feb.2020 +6°c .. yep K-winter die sowieso vreselijk is begonnen.. snel vergeten zonder dat ik deze winter ooit ga kunnen vergeten.
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 17 februari 2020 · 00:42
    Get used to this! Because this is the future... kanski op 11 feb 2020 21:57

Ach jah, en in canada hebben gebieden de beste januari in jaren, net als dat oostenrijk vorig jaar gigantisch veel sneeuw had. Het is gewoon een slechte winter, volgend jaar kan het weer anders ziin, geen zin in doemdenken. Arnie777 op 11 feb 2020 22:44

We hadden het hier toch niet over Canada...
    kanski op 13 feb 2020 23:05

Dus 'the future' is een lokaal fenomeen wat zich alleen betrekt op de Alpen?
    Freeride = Life
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 17 februari 2020 · 08:33
    @Arnie777, nee ik denk niet dat @kanski dit bedoelt. Het is wereldwijd een k-winter met uitzondering van west Canada.@kanski volgt al een tijdje de berichtgeving rond het klimaat en wintersport. Hij heeft daarnaast decennia lange ervaring met Wallis. Hij ziet lokaal (op basis van eigen waarnemingen) en internationaal (op basis van onderzoeken) dat er veranderingen plaatsvinden die tot nadenken stemmen. Dat kun je doemdenken noemen, maar daarmee schakel je waarnemingen uit.

Het feit dat Canada een goede winter heeft is in deze winter eerder een uitzondering die de regel bevestigd. Net zoals de sneeuwval in Oostenrijk van afgelopen januari 2019 uitzonderlijk was. Er viel toen bizar veel sneeuw terwijl de maand januari duidelijk warmer was dan normaal.

Dat laatste past overigens in de trend die we zien. Onze winters worden warmer. Ook in de Alpen. In de dalen merken we dat al enkele decennia, in de bergen wordt de opwarming in de wintermaanden nog getemperd door de vele sneeuw. In de zomer in de herfst zien we de bergen overigens ook warmer worden.

Warmer weer betekent meer vocht. Dat we zoveel sneeuw hadden januari 2019 had te maken met 1. veel vocht (want milder) en 2. een temperatuur die onder nul was (maar duidelijk warmer dan het langjaarlijkse gemiddelde). Maar als de opwarming verder doorzet dan kan zo'n januari maand als we in 2019 hadden tegen de tijd dat jij kinderen hebt een regenrijke maand zijn in de dalen met sneeuw in het hooggebergte.

'The future' is geen lokaal fenomeen dat zich beperkt tot de Alpen. De data van deze winter spreken vooralsnog voor zich. Over twee weken start de meteorologische lente en dan is deze winter overall veel te warm geweest. Dat Canada een goede winter heeft is zoals ik al een zei een uitzondering die de regel bevestigd.

Het jammere van het debat op dit moment onder vele wintersporters is dat we de neiging hebben om te verwijzen naar de uitzonderingen. Wat overigens ook niet geheel vreemd is. De mens heeft nu eenmaal de neiging om grote afwijkingen te registreren en geleidelijke veranderingen niet te zien of te vergeten. Maar klimaatverandering zit in de stapsgewijze verandering die we in meer dan 30 jaar zien. Als we ons beperken tot uitzonderingen dan lopen we de kans de trend te missen.

Ik wil niet doemdenken maar pleit wel voor realisme op basis van data. Oostenrijk vorig jaar was een uitzondering, net als Canada deze winter.
    De komende decennia zullen we zeker nog uitzonderingen hebben, maar de trend wijst op opwarming. De kans dat we vaker K-winters zullen hebben neemt daardoor verder toe.
  • 49
    Advanced
    49 op 17 februari 2020 · 08:51
    2 graden opwarming is een 200 meter hogere sneeuwgrens. Niet veel meer, niet veel minder. Hoe weerpatronen (en oceaanstromen) zullen veranderen door wereldwijde opwarming is nog te onvoorspelbaar. Deze kwakkelwinter geeft niet een goede indicatie over hoe mondiale opwarming toekomstige wintersport (in de Alpen) zal beïnvloeden. Deze winter is gewoon minder fijn voor ons nu hier. Niet veel meer, niet veel minder.

Dit betekent overigens wel dat we deze winter allemaal wat tijd over hebben om een paar bomen te planten. 😉
    bericht aangepast door 49 op 17 feb 2020 08:52
    montagna bianca, ti amo
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 17 februari 2020 · 09:31
    @49, het zijn winters als deze die tot gesprekken leiden over het klimaat. Je hebt gelijk, één winter maakt nog geen klimaat. Daar hebben we 30 winters voor nodig. Kijken we terug op 35 jaar winter in de Alpen en wereldwijd dan zien we wel degelijk bepaalde patronen.

Je geeft terecht aan dat we nog niet weten wat de consequenties zijn van wereldwijde opwarming op oceaanstromen en weerpatronen.
    Maar als we iets nog niet weten lijkt het me niet verstandig om je dan al rijk te rekenen.

Zeker omdat we in de gebergtes een trend zien die tot nadenken stemt. De opwarming in de bergen gaat op dit moment harder dan rond de evenaar op zeeniveau. Daar ligt een simpele verklaring aan ten grondslag. De duur van de sneeuwbedekking neemt af waarmee het koelende effect wegvalt. Dan zien we al heel sterk in de lente, zomer en najaar.

In de winter zien we dat in de dalen ook al, maar in de bergen nog niet. De aanwezige sneeuw tempert de opwarming in de wintermaanden (DJF). Maar als de sneeuw eenmaal weg is gaat het rap. Dat 2 graden opwarming tot een 200 meter hogere sneeuwgrens leidt klopt theoretisch, maar in de praktijk zal een wereldwijde opwarming van 2 graden een veel hogere sneeuwgrens tot gevolg hebben indien we de waarnemingen van nu in het gebergtes en op de polen kunnen doortrekken naar de toekomst.

• dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 17 februari 2020 · 10:04
    Hier in de Haute Savoie is het ook een K winter.

Sinds de kerst hebben we volgens mij 2 x sneeuwval van betekenis gehad, die een halve dag poederfun opleverde. Wél 13 x op m'n splitboard op pad geweest (een record! 😃, maar dat was met name voordat het seizoen begon. In skigebied le Grand Massif zijn de pistes ijzig, maar nog wel verrrassend wit. Dit heeft te maken dat er weinig zon gerichte pistes zijn, maar zeker ook met de 40 miljoen euro subsidie die de overheid aan sneeuwkannonnen heeft uitgekeerd in de Franse Alpen de afgelopen jaren.

Als 'accompagnateur en montagnes' neem ik gasten mee op pad op sneeuwschoenen. Hiervoor zoeken we juist minder alpien terrein, tussen de 1000 en 1800 en vooral daar is het toch wel drama dit seizoen...

• Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 17 februari 2020 · 10:08
    @49 Kom maar langs, ik heb nog wel ruimte bij mijn huis om wat bomen te planten 😉

Dat het steeds slechter wordt met onze winters is wel duidelijk op deze manier, maar laten we hopen dat wij niet over 5 jr terug kijken naar de winter van 19-20 die er dan toch een stuk beter uit is gaan zien dan wij op dat moment hebben ervaren daar de winters de komende jaren steeds slechter gaan worden en dat er steeds minder PoederAlerts afgegeven worden.
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 17 februari 2020 · 13:23
    Het kan altijd erger: afgelopen donderdag voor het eerst dit seizoen in de sneeuw. Ben van het najaar vader geworden, dus wilde in het voorseizoen niet weg & in januari sneeuwde het niet...

Na een uurtje warmdraaien op de pistes, een (geopende) skiroute gepakt met verrassend goede en onverspoorde sneeuw. Alleen onderweg, dus keurig bij de paaltjes gebleven... niet veel verder raak ik echter een rots onder de sneeuw. Enorme jaap in m'n ski, en een flinke pijn in m'n enkel/voet. Na een snelle check in het ziekenhuis gelukkig niets gebroken (enkelbanden verrekt), maar het weekend was wel voorbij 😞.

Nu hopen op een snel herstel en goed tweede deel van de winter!
    bericht aangepast door RuudvW op 17 feb 2020 13:27 (1% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 17 februari 2020 · 13:42
    @RuudvW beterschap!
  • SamSam
    Advanced
    SamSam op 17 februari 2020 · 13:59
    https://www.bbc.com/news/world-europe-51524278 "French ski resort uses helicopters to deliver snow for bare slopes"

"Mr Pounau conceded that moving the snow was not a "particularly ecological" solution but said "we had no choice"."

Moeten mensen echt zelf in brand schieten eer ze door hebben wat het probleem is?
    bericht aangepast door SamSam op 17 feb 2020 14:03 (45% bewerkt)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 februari 2020 · 15:24
    Het korte antwoord: ja
    (Tot die tijd moet er natuurlijk wel geld verdiend worden om de rekeningen te betalen en dat is onderdeel van het probleem)

Het lange antwoord heeft iets van doen met zowel menselijk optimisme als menselijk ontwijkingsgedrag. Iets wat overigens ook menselijk is: Vanalles doen zonder iets te weten, maar als er dan iets langskomt wat eigenlijk al gedaan had moeten worden, roepen dat we "er nog niet genoeg over weten" Alsof de mensheid wist wat ze deed, toen ze naar landbouw overging, via het westen naar de kruideneilanden wilde varen, de verbrandingmotor uitvond, de computer, de atoombom en het internet. Wisten wij waar het toe zou leiden? Hebben we het toch vrolijk gedaan? Ja, omdat het ons uitkwam. Nu moeten we heel veel doen wat ons niet uitkomt. Shit, oh nee, niet doen, want we weten nog niet genoeg. Het valt heus wel mee. Heus. Is maar een wintertje (Nee, is niet maar een wintertje)

Deze komt uit de plaatselijke krant van Zug (het kanton) en gaat over de zomers. (1887 tot en met 2019) Hoe roder, hoe warmer ten opzichte van het gemiddelde over de hele 20e eeuw (wit) hoe blauwer, hoe kouder ten opzichte van datzelfde gemiddelde. Het gaat om de trend. Die zich versneld heeft zo rond de eeuwwisseling (ook duidelijk te zien aan de gletschers) Ik verwacht dat die versnelling nog een keer gaat gebeuren en ik zou met al mijn hart en ziel willen dat dat gewoon doemdenken was.

De arctische permafrost is mei vorig jaar begonnen met smelten. Men had verwacht dat dat pas in 2090 zou gebeuren. Nou ja, ze hadden in ieder geval de 9 goed, toch?
    bericht aangepast door Dutchess op 17 feb 2020 15:30
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 17 februari 2020 · 21:07
    kwas laatst in ghana ; daar was anderhalve generatie geleden regenwoud (bomen, jungle,apen, insecten, volop groen, leven ; weetjewel) ; da's nu volledig weg ; nu enkel triestige brousse (droog, gras, heet, warm, alles weg ; een paar triestige vogels thats it); de mensen moven niet ; lopen daar wat gelaten rond ; zo van ; ja da's hier wel triestig ; was voor mij een zeer confronterend toekomstbeeld ; die climatechange ; die is er in afrika al decennia en nobody don't give a shit ; ook die mensen daar niet ; dus hier gaat dat ook gebeuren : opwarming ; water hoger, natuur weg , hoe dat het vroeger was ; tja ... Ik zen met menne otto bezig die ik van de firma hoop te krijgen ...
    sbs roelz
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 17 februari 2020 · 21:15
    kwas laatst in ghana ; daar was anderhalve generatie geleden regenwoud (bomen, jungle,apen, insecten, volop groen, leven ; weetjewel) ; da's nu volledig weg ; nu enkel triestige brousse (droog, gras, heet, warm, alles weg ; een paar triestige vogels thats it); de mensen moven niet ; lopen daar wat gelaten rond ; zo van ; ja da's hier wel triestig ; was voor mij een zeer confronterend toekomstbeeld ; die climatechange ; die is er in afrika al decennia en nobody don't give a shit ; ook die mensen daar niet ; dus hier gaat dat ook gebeuren : opwarming ; water hoger, natuur weg , hoe dat het vroeger was ; tja ... Ik zen met menne otto bezig die ik van de firma hoop te krijgen ...
    koen_djfistel op 17 feb 2020 21:07

Heeft dit niet meer te maken met al die illegale boomkapperij wat overal gebeurd waar er ook maar een beetje jungle over is?
    Freeride = Life
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 18 februari 2020 · 04:09
    koen_djfistel op 17 feb 2020 21:07

Heeft dit niet meer te maken met al die illegale boomkapperij wat overal gebeurd waar er ook maar een beetje jungle over is?Arnie777 op 17 feb 2020 21:15
    ja natuurlijk ; kwil maar zeggen : de mensen zijn lamme schapen en ondergaan ...
    sbs roelz
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 februari 2020 · 04:17
    Dat lijkt mij ook teveel, tevaak, te ondoordacht bomenkappen. Dat heeft wel met klimaatverandering te maken in zoverre dat bos, oerbos, regenwoud carbon opslaat. Hoe meer bos, hoe meer CO2 er door de bomen terug uit de atmosfeer wordt gehaald. Nou hebben wij mensen de afgelopen eeuw én onwijs veel bomen gekapt (onwijs, onwijs, onwijs veel!) én onwijs veel CO2 de lucht ingeblazen. Zoals ik al eerder ergens typte: double whammy.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 februari 2020 · 04:17
    Dat lijkt mij ook teveel, tevaak, te ondoordacht bomenkappen. Dat heeft wel met klimaatverandering te maken in zoverre dat bos, oerbos, regenwoud carbon opslaat. Hoe meer bos, hoe meer CO2 er door de bomen terug uit de atmosfeer wordt gehaald. Nou hebben wij mensen de afgelopen eeuw én onwijs veel bomen gekapt (onwijs, onwijs, onwijs veel!) én onwijs veel CO2 de lucht ingeblazen. Zoals ik al eerder ergens typte: double whammy.
  • Michviel
    Advanced
    Michviel op 18 februari 2020 · 16:34
    Hi @meteomorris Net 5 fantastisch geplande surf weken in Lombok en West Sumbawa achter de rug! Laat de winter nu maar komen 😉
    Nu 2 maanden naar de alpen voor het werk en ter voorbereiding van de PDG!
    Beauty is in the eye of the beholder.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 18 februari 2020 · 23:01
    Om de k-winter even te vergeten, hierbij wat beelden that do not suck.
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 19 februari 2020 · 17:33
    Voordeel van deze slechte winter is dat we ook niet massaal de poeder achterna hoeven te rijden; dat scheelt weer een beetje. Maar meer heftigere maatregelen zijn welkom, op wereldschaal..... wie biedt?!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 19 februari 2020 · 18:01
    Voordeel van deze slechte winter is dat we ook niet massaal de poeder achterna hoeven te rijden; dat scheelt weer een beetje. Maar meer heftigere maatregelen zijn welkom, op wereldschaal..... wie biedt?!Boarderbuis op 19 feb 2020 17:33

Als wij poederrijders denken dat we door te minderen met onze uitstapjes naar de poeder de CO2 drastisch verlagen dan zijn we nogal naief.
    Met zoveel mensen zijn wij nu ook weer niet. Ik denk dat twee weekenden geen voetbal- en hockeywedstrijden een groter effect heeft 😉.
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 19 februari 2020 · 19:57
    Nou, drastisch verlagen zullen we het inderdaad niet met een paar trips minder, dat snap ik ook. Maar het is wel iets wat we zelf in de hand hebben...en daar schuurt het natuurlijk wel 🙄
    Maar lobbyen voor minder voetbal en hockey is sowieso goed, zeker ook om de politie-inzet te verminderen. Die ME-busjes rijden ook nog niet elektrisch 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 februari 2020 · 22:07
    Eh... ja, maar... eh, nee. Het is waar wat je zegt maar toch is het niet helemaal waar. We hebben meer nodig dan alleen maar wat wij individueel doen. Geen vlees en melkproducten eten, niet of maar heel spaarzaam vliegen, half lauw douchen.. het helpt wel een tikkie, maar niet meer dan dat. En niet snel genoeg.

Deze schrijver kan veel beter uitleggen wat ik bedoel:
    https://www.vn.nl/pleidooi-tegen-consumentenactivisme/...

bericht aangepast door Dutchess op 19 feb 2020 22:07 (2% bewerkt)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 februari 2020 · 22:09
    Ps @koen_djfistel I am afraid that is true for all people without agency. Which is most of us. Unless we come momentarily together.
    bericht aangepast door Dutchess op 19 feb 2020 22:09
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 19 februari 2020 · 22:57
    Voordeel van deze slechte winter is dat we ook niet massaal de poeder achterna hoeven te rijden; dat scheelt weer een beetje. Maar meer heftigere maatregelen zijn welkom, op wereldschaal..... wie biedt?!Boarderbuis op 19 feb 2020 17:33

Er zijn manieren om de reductie drastisch te verminderen:

‘CO2-uitstoot China met kwart gedaald’
    De epidemie van het coronavirus, waardoor de economische activiteit in China op een lager pitje staat, heeft de CO2-uitstoot van het land met een kwart doen dalen. Dat staat in een studie van de klimaatorganisatie Carbon Brief. Het effect zou tijdelijk kunnen zijn.

Na de uitbraak van het coronavirus werd de vakantieperiode van het Chinese Nieuwjaar, op 25 januari, verlengd tot 10 februari. Maar door de drastische maatregelen om het virus in te dijken liggen sindsdien veel fabrieken nog altijd stil, of ze draaien aan een lager tempo.

Daardoor zijn het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen fors gedaald, zo berekende Carbon Brief. Van 3 tot 16 februari werd er zowat 300 miljoen ton CO2 uitgestoten, tegen 400 miljoen ton in dezelfde periode vorig jaar. Op wereldwijd niveau komt dit overeen met een daling met 6 procent.

Of dat de manier is, is een andere vraag. Maar het legt wel duidelijk bloot waar de grote vervuilers zijn, en dat zijn wij met onze snowboardtrips niet.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 februari 2020 · 07:20
    https://www.theguardian.com/environment/2020/feb/19/oil-gas-industry-f...
    Consumenten acties gaan inderdaad niet zoveel helpen als Big Business zijn verantwoordelijkheid niet pakt of daartoe niet gedwongen wordt door overheden, omdat die hun ruggegraat nog niet hebben teruggevonden.
    bericht aangepast door Aryen op 20 feb 2020 07:22 (2% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro