Hey Thomas, allereerst wil ik zeggen dat ik je helemaal begrijp, ook beginnend in de wereld van toeren en het vinden van je eerste materiaal is best lastig..
Je zegt dat je de uitrusting met name op de piste wil gebruiken bij wijze van training? En er een beetje toeren buiten er naast wil doen?
Ik zou dan voor een wat zwaardere (dus stijver) ski gaan, iets wat misschien iets meer als lichte Freeride ski staat aangeschreven dan toer ski. Als je nog wil werken aan je techniek op de piste, en je bent gewend om hard te skiën, en je hebt zo'n heel licht toerski'tje, klapperen die dingen op de piste alle kanten op. Ik heb dat een paar keer gehad bij het huren van licht materiaal voor een tocht waarbij de nadruk op stijgen lag, en we daarna een stuk op de piste moesten afdalen. Niet zo chill.
Wat bindingen betreft, wat ik tot nu toe geleerd heb is dat het echte voordeel van dat lichte materiaal (tech binding) is wanneer je lange dagen maakt, en makkelijk wil manoeuvreren bijv bij spitzekehren. Als je bij wijze van training de piste op loopt of een kleine toer doet, kan dat denk ik ook met een frame binding. Mijn broer en zijn beste vriend doen dat ook, met frame binding en dikke poederbakken - ik zou 't loodzwaar vinden maar zij zijn beiden rond de 1.90m, 90kg en fysiek sterk- en ze willen 1 paar ski's die alles kan.
Qua controle die de binding geeft heb ik niet gemerkt dat een tech binding minder goed vertaalt naar de ski dan een gewone binding, maar daar speelt misschien ook mijn weinige ervaring een rol en 't feit dat ik niet zwaar ben (57kg).
Groetjes Susannah
bericht aangepast door Susje op 12 feb 2020 09:44