Topografische online kaarten

• DHardy
    Tourist
    DHardy op 22 februari 2020 · 20:30
    Normaal navigeer ik met bijvoorbeeld Freeride maps. Echter zie ik steeds meer online mogelijkheden zoals Fatmap.com of opentopomap.org. Wat ik zelf een fijne kaart vind is degene die ze gebruiken op movescount.com (volgens mij een combo van OSM en OTM).

De vraag die ik heb is hoe print ik deze op schaal? Zijn er misschien betere opties; welke gebruiken jullie (naast de papieren kaarten)?
  • Ronnietzoflex
    Beginner
    Ronnietzoflex op 22 februari 2020 · 21:12
    Mocht je je er echt in willen verdiepen dan kun je kijken naar QuantumGIS. Dat is een open source software pakket voor het verwerken van geo-data. Kost je even wat studie om ermee te leren werken (en hard zoeken naar de juiste bronnen voor data), maar dan kun je wel al je kaarten zelf maken.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 23 februari 2020 · 12:19
    Ik gebruik de online topografische kaarten op whiterisk.ch (Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk). Ik heb een betaald abonnement waarmee ik de topografische kaarten kan gebruiken maar ik geloof dat de gratis versie je openstreetmap laat gebruiken. Je kunt routes plannen en de kaarten ervan uitprinten of op je mobiel zetten via de bijbehorende app.
  • Mrtnvssr
    Advanced
    Mrtnvssr op 26 februari 2020 · 07:05
    Zelf gebruik ik vaak outdooractive. Je kan hier OSM kaarten icm met de hoek 30,35,40 weergeven. Ook staan er tochten van anderen op zodat je wat inspiratie kan opdoen.
  • DHardy
    Beginner
    DHardy op 26 februari 2020 · 20:13
    Thanks, ik ga deze opties eens uitzoeken. Zou toch mooi zijn als er een makkelijke manier is om ze op 1:50 of 1:25 schaal te printen. Hier kan dat bijvoorbeeld wel eenvoudig: https://www.swisstopo.admin.ch/ Helaas alleen Zwitserland en een deeltje Oostenrijk.
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 1 maart 2020 · 08:35
    Zelf gebruik ik vaak outdooractive. Je kan hier OSM kaarten icm met de hoek 30,35,40 weergeven. Ook staan er tochten van anderen op zodat je wat inspiratie kan opdoen. Mrtnvssr op 26 feb 2020 07:05

Deze app lijkt mij mooi. Betaald ook met topo kaarten. Ik ga deze eens proberen!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 maart 2020 · 09:19
    Zelf op de juiste schaal een kaart printen is niet voor de hand liggend. Ook moet je printer gekalibreerd zijn.

WhiteRisk is een prima app met de officiële kaarten van FR, CH en AT. Verder heb ik Ape@map en daar de digitale Alpenvereinskaarten die ik gebruik zelf ingeladen. Licenties voor bepaalde topografische kaarten zijn ook mogelijk in Ape@map.

Afgelopen week tijdens mijn cursus Split & Safety weer eens gezien dat veel details op de Outdooractive kaarten ontbreken.

Van onder naar boven:
    - Outdooractive app met OpenStreetMap
    - White Risk met officiële 1:50000 Austrian Map (BEV)
    - Ape@map met officiële Alpenvereinskarte Glockner Gruppe 1:25000

Met welke kaart zou jij het liefst werken?
    bericht aangepast door Erwin op 1 mrt 2020 09:21 (1% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 1 maart 2020 · 13:40
    Dat is flink verschil!

Maar in de outdoor active App staat ook dat ze topo kaarten IPV OSM kaarten hebben.

Edit:
    In de pro+ versie van outdoor active kan ik alle 3 de kaarten bekijken die je hierboven laat zien!

De beschikbare overlays verschillen wel per kaart. Hellingshoek is beschikbaar bij:
    -osm (maar prut kaart)
    -outdooractive osm
    -kompass

Helaas geen overlay bij Alpen verein kaart
    bericht aangepast door kjiratsiekoedel op 1 mrt 2020 13:50 (58% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 maart 2020 · 15:26
    €60 per jaar - doei! Ben sowieso geen fan van abonnementen, heb laatste alle AV kaarten digitaal gekocht voor €100.

Ik geef dan liever CHF 29 per jaar uit voor WhiteRisk - die doen ook nog eens nuttig (lawine-)onderzoek.
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 1 maart 2020 · 16:31
    Ik heb proef abbo genomen 😃.
    Maar 100 voor alles is niet duur voor wat je krijgt. Heb je linkje waar je die kan kopen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 maart 2020 · 16:44
    Heb ze hier gekocht voor m’n Garmin (ex BTW want ik heb ze zakelijk aangeschaft)
    https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/631525/pn/010-D4885-01...

Echter, als je lid bent van de Alpenverein, dan kosten de digitale kaarten ook maar €99
    https://www.dav-shop.de/productdetails.aspx?id=10000164&itemno=120...
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 1 maart 2020 · 17:40
    Voor tirol kan je spelen met
    https://maps.tirol.gv.at/
    Voor salzburg met
    https://www.salzburg.gv.at/sagisonline

Beide kaarten zijn het 2e voorbeeld van Erwin.
    Als ik ga touren druk ik ze 2 keer af, 1 keer met en 1 keer zonder hoek overlay om zo snel te bepalen of ik ergens wel of niet veilig door kan komen.
    bericht aangepast door japser_be op 1 mrt 2020 17:42 (47% bewerkt)
  • Murky
    Expert
    Murky op 1 maart 2020 · 20:09
    Heb ze hier gekocht voor m’n Garmin (ex BTW want ik heb ze zakelijk aangeschaft)
    https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/631525/pn/010-D4885-01...

Echter, als je lid bent van de Alpenverein, dan kosten de digitale kaarten ook maar €99
    https://www.dav-shop.de/productdetails.aspx?id=10000164&itemno=120... Erwin op 1 mrt 2020 16:44

Dit is precies wat ik zoek! (Mijn OP met verkeerde inlog gemaakt). Welke Garmin gebruik je om te navigeren? Ik heb een Fenix 3 en een Edge 1030 (triathlon/fietsen).
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 maart 2020 · 20:25
    Fenix 6x Pro
  • kjiratsiekoedel
    Advanced
    kjiratsiekoedel op 1 maart 2020 · 22:05
    Ik had nog niet aan Garmin gedacht.... Terwijl ik een gpxmap 66i & fenix 5x heb.
  • Murky
    Expert
    Murky op 2 maart 2020 · 13:49
    Ik dacht hier inderdaad ook niet aan, en toch doe ik nagenoeg alles in basecamp of op Garmin connect.. Thanks @erwin!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 2 maart 2020 · 20:05
    @erwin , kun je over de AV kaarten dan ook overlays zoals steiltegraad leggen?
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 2 maart 2020 · 20:06
    @erwin , kun je ook overlays zoals steiltegraad over de AV kaarten plaatsen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 maart 2020 · 21:52
    @erwin , kun je ook overlays zoals steiltegraad over de AV kaarten plaatsen?Brakkeman op 2 mrt 2020 20:06

Dat kan met WhiteRisk ja
  • stef
    Advanced
    stef op 3 maart 2020 · 09:32
    Het detail van de AV-karten vind ik wel handig. Verhelderende plaatjes Erwin.
    Freeride-maps er (helaas) geen gebruik van. Bij de Arlberg tenminste, is het gewoon de 1:50 topokaart uitvergroot naar 1:25.

@erwin , kun je ook overlays zoals steiltegraad over de AV kaarten plaatsen?Brakkeman op 2 mrt 2020 20:06

Dat kan met WhiteRisk jaErwin op 2 mrt 2020 21:52

Heeft whiterisk AV-karten tegenwoordig?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 3 maart 2020 · 10:46
    @stef het ligt eraan wat je als AV kaart definieert. Veel AV kaarten zijn met BEV licentie. Ik werk veel in regio’s waar de AV kaart slechts 1:50000 is en dan is WhiteRisk prima. Voor de gebieden met 1:25000 zorg ik ervoor dat ik die kaart in Apemap heb staan.

Verder heb ik altijd een analoge kaart bij me en een kompas. Superleuk al die apps, mits je weet hoe het ook oldskool moet. En tracken moet je echt niet doen met je telefoon m.i.. Kost veel teveel accu. Daarbij is je telefoon ook je lifeline naar de buitenwereld in geval van nood. Dus tracken alleen maar met een stand alone GPS.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro