Poeder Alert #14: woensdag en donderdag zijn poederdagen in.....

Poeder Alert #14: woensdag en donderdag zijn poederdagen in.....

Onderstaand mijn voorspelling van afgelopen vrijdag. Soms komt zo’n voorspelling beter uit dan gedacht. De regen voor de oostalpen was desastreus en de warmte in de westalpen deed denken aan maart.

Ach ja, geen poeder, dan maar piste. Een beetje die staalkant in de sneeuw rammen en met de handjes door de sneeuw scheren. Er zijn slechtere dingen te doen. Roy en Rens weten hoe je het beste uit een piste en een Powfinder haalt.

Gelukkig kunnen we bijna doorschakelen naar fase 2 van mijn voorspelling: de poederdagen voor de woesdag en donderdag. Actieve depressies liggen klaar om richting de Alpen te trekken.

Druk kaart dinsdag
Druk kaart dinsdag

Dinsdag: vanaf middaguur sneeuw voor de noordwest

Het eerste front trekt zoals ik afgelopen vrijdag al meldde dinsdagmiddag de Alpen in. Met een westnoordwestelijke stroming komt er een einde aan de hittegolf in de Alpen. Tegen de middag begint het in de Jura, de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland te sneeuwen. Sneeuwgrens dan rap dalend van 1800 naar 1000 meter. Tot dinsdagavond valt er zo’n 10-20 cm verse sneeuw boven de 1500 meter.

sneeuwverwachting dinsdag
sneeuwverwachting dinsdag

Woensdag: koud en veel sneeuw voor uiterste noordwest

Woensdag gaat voort waar de dinsdag eindigde. Het wordt nog wat kouder en de sneeuwgrens zakt richting de 600 meter. Boven de boomgrens staat een stormachtige wind en sneeuwbuien kunnen afgewisseld worden door hagel. De meeste sneeuw verwacht ik voor woensdag in het noorden van de Savoie, de Haute Savoie, het westen van Wallis en het uiterste westen van de Aosta. Tegen het einde van de middag beginnen de treeruns hier al heerlijk diep te worden. Vermijd de hellingen boven de boomgrens omdat de wind hier voor veel storm slabs (= lawines) gaat zorgen.

Sneeuwverwachting woensdag
Sneeuwverwachting woensdag
Druk kaart  donderdag
Druk kaart donderdag

Donderdag: veel sneeuw voor gehele noordwest

Donderdag openen we de dag met een oclussie. Dan nog steeds koud en wat sneeuw voor het uiterste noordwesten. In de loop van de dag volgt het warmtefront zodat de sneeuwgrens met name aan de rand van de Alpen even omhooggaat. Niets dramatisch, maar warmere sneeuw op koudere sneeuw betekent in de regel dat het lawinegevaar aangescherpt wordt. Ook in de open delen van de bossen! In de loop van de avond volgt dan een koufront en breidt de sneeuw zicht uit naar de rest van het noordwesten en ziet ook de rest van Oostenrijk wat.

De beste condities verwacht ik voor donderdag in het noorden van de Savoie, de Haute Savoie, het westen van Wallis en het uiterste westen van de Aosta. Tree runs is het motto!

Sneeuwverwachting donderdag
Sneeuwverwachting donderdag
Druk kaart vrijdag
Druk kaart vrijdag

Vrijdag: warmtefront toucheert noordwesten

Vrijdag passeert een warmtefront het noordwesten van de Alpen. De sneeuwgrens stijgt dan snel van 1000 naar 1500 en wie weet lokaal zelfs 1900 meter. Inneralpine valleien houden het droger en kouder. Hoewel de Zwisterse Alpennordhang en Vorarlberg een mooi pak sneeuw krijgen tussen donderdagmiddag en vrijdagochtend kan de milde lucht van vrijdag er vervelend zijn.

Daarom verwacht ik wederom de beste condities in de inneralpine valleien van de Savoie, de meest oostelijke toppen van de Haute Savoie, het zuiden en zuidwesten van Wallis en het uiterste westen van de Aosta. Tree runs is nog steeds het motto!

Where to go?

Woensdag tot en met vrijdag ben je het beste af in:

Ga op zoek naar treeruns en vernijd de hogere delen van de berg. Het zal zoeken worden, wamt het sneeuwdek onder de 2000 meter en zeker onder de 1500 meter is niet je van het dit jaar, maar wie goed zoekt gaat zeker vinden. Ik ga in deze tijden van drukte niet al mijn kaarten op tafel leggen, maar de goede lezer weer waar hij moet zijn.

Weekend vergezicht

Het weekend start mild, met zon en heerlijke condities in het noordwesten, maar in de loop van de dag dient zich een nieuwe storm aan zodat de zondag ook een poederdag wordt. Ook de lange termijn ziet er prima uit. Genoeg sneeuw in de forecast dus om wat powderchases te organiseren.

Dus: later deze week een nieuwe update. Mocht je al vragen hebben, stel ze hier of via mijn insta of facebook pagina’s.

Uw Powfinder, Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur25 februari 2020 · 08:07

Vette foto. Er zijn geen slechte dagen (bijna) in de bergen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
HavanaAuteur26 februari 2020 · 08:18

Vanmorgen vroeg is het hier in Livigno begonnen met sneeuwen. Tot nu toe een paar cm gevallen, and counting.

Beginner
HavanaAuteur26 februari 2020 · 10:12

Vrij snel nadat ik dat bericht typte is het gestopt met sneeuwen en begon het op te klaren. Lijkt een prima dagje resortskiën te worden met de kids. Het is wel fors kouder dan de afgelopen dagen.

Beginner
AvdLAuteur26 februari 2020 · 14:23

@@Havana hoe is het met de drukte in het gebied tijdens de vakantie?

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
P@bzAuteur26 februari 2020 · 14:27

Hier in Gargellen as we speak ongeveer 20cm and counting

Work hard, play harder
Gevorderd
NiekLBAuteur26 februari 2020 · 16:25

Hier in Meribel, sneeuw sinds gisteravond non-stop. Vandaag groot deel van het gebied op slot door harde wind, lager gelegen liften en pistes/bossen druk maar goed te doen. Allemaal mooi weer skiërs ;) Volgens de locals morgen zelfde dag en dan vrijdag lichte opklaring.

Beginner
HavanaAuteur26 februari 2020 · 17:12

@@Havana hoe is het met de drukte in het gebied tijdens de vakantie?

AvdL op 26 feb 2020 14:23


Valt heel erg mee, maximale wachttijd 7 min maar meestal 0. Zaak is wel laat te lunchen (14:00).

Vandaag alles gezien qua weer, variërend van zonnig tot sneeuwstorm. 's Middags weer kleine hoeveelheid (3 cm) sneeuw gehad en veel wind. Alle hoog geleden liften gingen dicht. Beneden was het prima skiën.

Gevorderd
baila010Auteur26 februari 2020 · 22:08

Op dit moment in vaujany #Poeder :-) - lawinegevaar 4 - de wind is erg sterk.
Vandaag tussen de bossen gereden- morgen (donderdag) wederom een poederdag.
Veel plezier en wees voorzichtig #Enjoy⛷??

Living my dream :-)
Beginner
eskimo1973proAuteur26 februari 2020 · 22:56

Heute in Damüls 20 a 30 vers, tot kort na de liddag stevige wind. Nu en dan kwam de zon piepen. Hans de dag poeder en ski routes met de kids. Morgen meer van dit. Vroeg gestart en vroeg gestopt om nog 2 ritjes te rodelen.

Gevorderd
HavekotteJosAuteur27 februari 2020 · 15:43

Vanmorgen in Argentière aangekomen en vanaf halverwege de ochtend dumpt het en dat op een reeds dikke laag van woensdag.
Alleen geen zicht en storm boven 2500m.

Beginner
HavanaAuteur27 februari 2020 · 18:27

Vanmorgen kaiserwetter, tegen 11:00 begon het langzaam dicht te trekken tegen lunchtijd was het behoorlijk dicht. Even later begon het zachtjes te sneeuwen en dat doet het nu nog steeds.

Inmiddels schijnt ⅓ van de toeristen al weg te zijn hier ivm het coronavirus, dus waarschijnlijk morgen zeer rustig op de pistes ?

Gevorderd
P@bzAuteur27 februari 2020 · 20:04

Vanmorgen kaiserwetter, tegen 11:00 begon het langzaam dicht te trekken tegen lunchtijd was het behoorlijk dicht. Even later begon het zachtjes te sneeuwen en dat doet het nu nog steeds.

Inmiddels schijnt ⅓ van de toeristen al weg te zijn hier ivm het coronavirus, dus waarschijnlijk morgen zeer rustig op de pistes ?

Havana op 27 feb 2020 18:27

Hier in Gargellen min of meer hetzelfde. Rond 12.30u werd alles dicht gegooid ivm de wind. Gelukkig geen corona haha

Work hard, play harder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!