Sneeuw, zon, föhn: where to go?

Sneeuw, zon, föhn: where to go?

Woensdag en donderdag werden poederdagen zoals beloofd. Tenminste, als je op de juiste plek onderweg was in de Alpen. De wind was een spelbreker boven de boomgrens, maar de treeruns waren op veel plaatsen eindelijk weer eens in goede coditie. Vrijdag trekt de sneeuw weg naar het oosten en wordt het overal zonnig. Zaterdag starten we met föhn en milde temperaturen in het noorden, daarna volgt een koufront in de nacht naar zondag, met op zondag opnieuw föhn. Volgende week blijven de Alpen in de ban van stormen die föhn, sneeuw tot diep in de dalen en van tijd tot tijd veel wind gaat brengen. In dit bericht:

  • Terugblik: veel vers voor noordwest
  • Vrijdag: zonnig en milder
  • Zaterdag: föhn met opkomende neerslag
  • Nacht zaterdag naar zondag: koufront
  • Zondag: opnieuw föhn
  • Where to go?
  • Volgende week: langdurige stormcyclus

Terugblik: veel vers voor noordwest

Sinds dinsdagavond sneeuwde het intens. Met name in het noordwestelijk deel van de Alpen viel veel sneeuw. De Franse Noordalpen, het westen van Zwitserland, de Zwitserse Alpennoordkam en het uiterste westen van de Aosta. Wie in deze regio’s zat (en het geluk had dat de liften bleven draaien) zat goed. Vooral tussen de bomen was het weer eens ouderwets genieten.

Ook het Kleinwalsertal en Vorarlberg doen het altijd goed bij sneeuw uit noordwest, maar de straffe wind van donderdag heeft er wel zijn sporen achter gelaten.

Sneeuwval donderdagnacht (c)WXCharts/ECMWF
Sneeuwval donderdagnacht ©WXCharts/ECMWF

Vrijdag: vanuit het westen zonnig

De nacht van donderdag naar vrijdag sneeuwt het nog lekker door in de noordalpen. Daar komt de sneeuwval nu pas echt goed op gang zodat het hier vrijdag ook heerlijk wordt. Als het op vrijdagochtend nog sneeuwt ten oosten van Innsbruck, dan schijnt de zon al volop in de westalpen. En deze zon komt in de loop van de dag ook naar de oostalpen toe. Het wordt milder in het westen, maar de wind valt weg, er is veel verse sneeuw en de zon laat zich weer zien. De ultieme poederdag?

Ja en nee. Want de wind boven de boomgrens heeft voor veel stormslabs (= lawines) gezorgd en met de vakantiedrukte op maximaal niveau zal de drukte in de off-piste voor de nodige poederstress zorgen. De eerste mooie dag na sneeuwval…

Zuidstau en noordföhn op zaterdag (c)WXCharts/ECMWF
Zuidstau en noordföhn op zaterdag ©WXCharts/ECMWF

Zaterdag: föhn met opkomende neerslag

Zaterdag hebben de gehele noordalpen met de milde lucht te maken. Op nadering van een nieuw front steekt er een zuidföhn op die in de Noordalpen voelbaar wordt. Wederom een straffe wind in het hooggebergte met stoten tot 100 km/h. Aan de zuidkant begint de bewolking te stuwen en houd de wind zich juist koest. Tegen het einde van de zaterdag valt daar dan de eerste sneeuw.

Opkomende sneeuwval (c)WXCharts/ECMWF
Opkomende sneeuwval ©WXCharts/ECMWF

In de nacht naar zondag passeert dan een koufront. De zuidföhn valt dan weg in de westalpen en het sneeuwt dan in het noordwesten. Ondertussen sneeuwt het dan ook aan de zuidkant van de oostalpen.

Zaterdagnacht (c)WXCharts/ECMWF
Zaterdagnacht ©WXCharts/ECMWF

In de loop van de zondagochtend bereikt de koude lucht het noorden van Oostenrijk en dan sneeuwt het nog even goed door. Tegelijkertijd bereikt milde lucht de westalpen en deze zal zondag tegen het einde van de dag ook de Oostalpen bereikt hebben.

Where to go?

Het leven van een powfinder draait om het maken van de juiste keuzes. Voor de komende dagen is de volgende context van belang.

  • De meeste sneeuw viel in het noordwesten
  • De tree runs zijn er daardoor in goede doen
  • Minder sneeuw viel er in de noordalpen ten oosten van de Arlberg
  • De tree runs zijn er daardoor in veel minder goede doen
  • Vrijdag, zaterdag en zondag laat de zon zich regelmatig zien
  • De drang om boven de boomgrens te gaan spelen zal immens zijn
  • Indien je dat gaan doen: check je lokale lawinebericht en pas er je plannen op aan
  • Een goede freerider is een oude freeriders aldus een powfinder die ik goed ken…

Kortom:

  • beste treeruns in het noordwesten (inclusief Vorarlberg), waarbij kleine maar fijne gebieden aan te raden zijn. Zomaar wat tips uit de losse pols: Ovronnaz, Bruson, Arèches Beaufort, La Giettaz, La Thuile, Rothwald, MF en Sonnenkopf.

Na het weekend een nieuwe stormcyclus met veel sneeuw. Updates daarover volgen later dit weekend.

Ik ben de komende dagen druk en heb niet altijd bereik. Maar mocht je prangende vragen hebben, stel ze hier of via mijn insta of facebook pagina’s. Ik zal mijn best doen zsm te antwoorden.

Uw Powfinder, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MC*freeride-looiAuteur28 februari 2020 · 07:31

epic!!!

Send it!!!
Gevorderd
BobdeboarderAuteur28 februari 2020 · 11:14

Stuben am Arlberg here we come !!

www.boerteun.com
Gevorderd
ThijsBAuteur28 februari 2020 · 13:16

Met de neus in de boter in het Zillertal vanaf zaterdag voor een weekje :)

Beginner
HavanaAuteur28 februari 2020 · 21:04

Livigno in ieder geval niet. Denk dat er 10 cm is gevallen vannacht, maar 90% daarvan is weggewaaid. Morgen naar huis, prima vakantie gehad met zeer goed weer!

Beginner
Patrick1973Auteur29 februari 2020 · 18:24

Zinal was vet op vrijdag, wel mega poederstress door vakantieperiode
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/013a74c7d2e28352451da324e4cb8ee0_img_2128.jpg?width=800

Gevorderd
Lexy86Auteur1 maart 2020 · 18:34

Hi Morris! Denk je dat het de moeite is om volgend weekend (6/7/8 maart) richting de noord(west)alpen te vertrekken? (Oberstdorf, Ifen etc). Of is dat nog te vroeg om te zeggen? Ik zie dat er wel een klein laagje wordt voorspeld deze week maar ik heb geen idee hoe de condities op dit moment zijn en wat er nou daar gevallen is en als base ligt. Ik hou je weerbericht en het lokale lawinebericht in de gaten! :)

May the powder be with you!

If you lose the child inside you, you lose yourself!
Gevorderd
Lexy86Auteur1 maart 2020 · 22:31

Zinal was vet op vrijdag, wel mega poederstress door vakantieperiode
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/013a74c7d2e28352451da324e4cb8ee0_img_2128.jpg

Patrick1973 op 29 feb 2020 18:24

Wauw, dat ziet er fantastisch uit, bluebird en maar een paar tracks!

If you lose the child inside you, you lose yourself!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!