Poederalert#15

Poederalert#15

Het gaat een turbulent weekje worden met veel sneeuw van tijd tot tijd. De allergrootste drukte in de Alpen is voorbij en zeker in de kleine maar fijne gebieden is de rust weer terug. Met alle sneeuw in de forecast het ideale moment om te gaan powderchasen. Met vrienden of onder begeleiding van een berg-, snowboard- of skigids. In dit bericht:

  • Maandag: Genua laag met sneeuw voor het zuidwesten en zuiden
  • Maandag naar dinsdag: sneeuwsandwich
  • Dinsdag en woensdag: where to go
  • Donderdag, vrijdag en zaterdag: nieuwe stormcyclus
  • Vanaf zaterdag: NK Freeride in Kappl
Genua laag
Genua laag

Maandag: Genua laag met sneeuw voor het zuidwesten en zuiden

We starten de week goed met een zeer krachtig Genua laag. Iets wat we sinds November 2019 al niet meer gezien hebben. Met een krachtige zuidwestelijke stroming wordt vochtige lucht tegen het zuidwesten en zuiden van de Alpen aangedrukt. Hoewel de aangevoerde lucht relatief mild is ligt de sneeuwgrens vanwege de straffe orografische erg laag. Gemiddeld rond de 1000-1400 meter, maar lokaal in de Piemonte en Aosta zo rond de 600 meter.

Maandagochtend valt de meeste sneeuw in de Franse Zuidalpen. Met name ten zuiden van het Ecrins massief kan het dan flink sneeuwen. Gemiddeld valt daar dan zo’n 15-30 cm met uitschieters richting de 50 cm tegen het einde van de dag.

In de loop van de dag trekt het koufront (de blauwe lijn) het noordwesten van de Alpen in en dan begint het krachtig te sneeuwen in de Franse Noordalpen. De milde vochtige lucht wordt dan klemgezet door de koude lucht en dan sneeuwt het direct lekker door. Tot en met dinsdagochtend valt er zo’n 20-45 cm met uitschieters richting de 70 cm.

Tegelijkertijd trekt dan pas het warmtefront (de rode lijn) na het passeren van de Franse Zuidalpen de Po-vlakte in en wordt dan full force tegen de zuidkant van de Alpen aangedrukt. Dit is het moment dat het flink begint te sneeuwen in het noorden van Italië. Vanaf de Lombardia en de Dolomieten tot aan de Alpe di Giullia gaat het helemaal los. Ook hier gemiddeld 20-45 cm met uitschieters richting de 90 cm.

Sneeuw sandwich
Sneeuw sandwich

Maandag naar dinsdag: sneeuwsandwich

In de nacht van maandag naar dinsdag komen de Alpen klem te liggen tussen twee lagedrukgebieden. Allereerst is er het Genua laag dat veel vocht vanuit het zuiden richting de Alpen pusht. Normaal levert dat aan de noordkant van de Alpen een flinke föhn op. Maar nu wordt de bewolking die over de Alpenhoofdkam heenslaat met een noordelijke stroming weer teruggeduwd zodat ook de noordkant van de Alpen sneeuw ziet. Hiervan profiteren met name de Zwitserse Alpennordhang, Vorarlberg en de Alpenhoofdkam van Oostenrijk. Hier verwacht ik ook zo’n 20-40 cm verse sneeuw. De lager gelegen delen van Oostenrijk (met name alles ten noorden van de Inn) krijgen beduidend minder.

Het verloop van de sneeuwval is goed te zien in onderstaand filmpje. (bron: WXCharts, model: ECMWF).
Lees bovenstaande tekst nog eens goed door en bekijk dan nog eens stapje voor stapje onderstaand filmpje. Een storm als deze is een mooi staaltje natuur.

Dinsdag en woensdag: where to go?

De sneeuwval van maandag en dinsdag zorgt voor een mooi pak sneeuw. Dinsdag en woensdag zijn daarom poederdagen in grote delen van de Alpen. Uitzondering zijn de Piemonte en de lager gelegen gebieden van Oostenrijk ten noorden van de Inn en de lager gelegen gebieden van het Salzburgerland en Steiermark. Op onderstaande kaart kun je de verschillen zien:

Sneeuwverwachting tot en met woensdag
Sneeuwverwachting tot en met woensdag

Dinsdag komt vanuit het westen de zon er weer door en woensdag schijnt in grote delen van de Alpen de zon. Het wordt dan ultiem poeder rijden. De allergrootste vakantiedrukte is voorbij, last minute boeken niet echt een probleem en in de kleine maar fijne gebieden ga je heerlijke poeder vinden.

Mijn tips:

  • Het noorden van de Hautes Alpen
  • de gehele Franse Noordalpen
  • het westen van Zwitserland (met name westelijk Wallis en de gebieden rondom Gstaad)
  • de gehele Zwitserse Alpennordhang
  • Vorarlberg
  • de Oostenrijkse Alpenhoofdkam
  • het noorden van het Italiaanse Lombardia
  • de Dolomieten
  • de grensgebieden van Karinthië en Ost-Tirol
  • de Alpi di Giullia

Donderdag, vrijdag en zaterdag: nieuwe stormcyclus

Vanaf donderdag start er een nieuwe stormcyclus met veel sneeuw voor grote delen van de Alpen. Omdat het exacte verloop van het stormpad nog niet helder is, is het te vroeg voor details. Maar ga er maar van uit dat vanaf donderdag poederalert#16 van kracht zal zijn. Het weekend van 6-8 maart lijkt daarom ook diep te gaan worden. Vooralsnog lijkt de storm van poederalert#16 gelijkenis te vertonen met die van poederalert#15, met als grootste verschil dat de lagere delen van Oostenrijk dan ook in de prijzen lijken te gaan vallen.

Kijken we nog verder dan het weekend van 6-8 maart dan krijgen we volgens het Amerikaanse model een relatief koude en zonnig week terwijl het Amerikaanse model hint op eerst koud, dan mild en dan opnieuw een stormcyclus.

Vanaf zaterdag: NK Freeride in Kappl

Met de nieuwe sneeuw lijkt het NK Freeride in Kappl op weg naar een droom editie. Van 7-13 maart vind in Kappl een nieuwe editie plaats. Alle details vind je hier.

Mooie vooruitzichten voor de komende 10 dagen kortom. Mocht je prangende vragen hebben, stel ze hier of via mijn insta of facebook pagina’s. Ik zal mijn best doen zsm te antwoorden.

Uw Powfinder, Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
jarinvergeerAuteur2 maart 2020 · 17:37

Let’s go BABY!!!

Gevorderd
Lexy86Auteur2 maart 2020 · 19:06

Ik ben begonnen met pakken!! :D Lekker hoooorrr!!! :D

If you lose the child inside you, you lose yourself!
Gevorderd
MrtnvssrAuteur2 maart 2020 · 21:46

Wow, zo rood heb ik de forecast kaart nog niet gezien (al kan het natuurlijk nog veranderen)! Mooie vooruitzichten!

Gevorderd
PascalskiAuteur2 maart 2020 · 22:58

Nog iemand in pasnauntal onderweg morgen?

Enjoy life with a smile on your face!!
Gevorderd
henwildieproAuteur3 maart 2020 · 11:58

Wow, zo rood heb ik de forecast kaart nog niet gezien (al kan het natuurlijk nog veranderen)! Mooie vooruitzichten!

Mrtnvssr op 2 mrt 2020 21:46

24 uur later zien de kaarten er helaas compleet anders uit. Hopelijk zien ze er over 24 uur weer compleet beter uit :)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Gevorderd
MichelAAuteur3 maart 2020 · 16:26

Nog iemand in pasnauntal onderweg morgen?

Pascalski op 2 mrt 2020 22:58

Ik ben het hele seizoen in Ischgl, laat maar weten als je wilt meeten

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!