PA#16:where to go? (Goed lezen!)

PA#16:where to go? (Goed lezen!)

Poederalert#15 deed zijn ding. Grote delen van de Alpen kregen een mooi pakje sneeuw en in de loop van de dinsdag kwam op steeds meer plaatsen de zon er door. Vandaag woensdag begint zonnig maar einde dag volgt er vanuit het westen een nieuw front. De start van een nieuwe stormcyclus en ook de start van Poeder Alert#16. In dit bericht:

  • Terugblik: poeder alert#15 was en is nog steeds heerlijk
  • Woensdag: een zonnige dag
  • Een nieuwe stormcyclus
  • Donderdag: de sneeuwkaart vs de weerkaart (goed lezen!)
  • Vrijdag en verder
  • Where to go?
  • Lange termijn

Terugblik: poeder alert#15 was en is nog steeds heerlijk

Poeder Alert#15 bracht de voorspelde sneeuw en op heel veel plekken is dat gevallen wat ik eerder voorspeld had. Altijd fijn, want dat levert gelukkige berichten en happy faces op. Het was ook niet een heel complex alert en wie goed las wist waar hij moest zijn. Koen Bakkers deelde onderstaand filmpje met me en via mijn Insta kreeg ik nog meer beelden door.

De hoeveelheden sneeuw en de van tijd tot tijd sterke wind maakte het wel opletten geblazen en lokaal ging het lawinegevaar even naar GROOT. 4 op een schaal van 5. Inmiddels is deze gezakt naar 3, maar dat is nog steeds goed opletten geblazen. Met de juiste kennis en door dagelijks je lokale lawinebericht te checken kun je veilige lijnen rijden.

Ten noorden van de Mont Blanc vielen bizarre hoeveeheden sneeuw en de gebieden op de grens met Frankrijk en Zwitserland liggen er erg goed bij. En voor wie wil gaan snowkiten: de col du lauteret ligt vol met sneeuw.

Finhaut
Finhaut
Col du Lauteret
Col du Lauteret

Woensdag: een zonnige dag, nieuwe stormcycle op komst

Vandaag is overal een zonnige dag, maar tegen het einde van de middag volgt er hogere bewolking vanuit het zuidwesten. De start van een nieuwe stormcyclus. Een set van stormdepressies is on track naar de Alpen en dat levert vanaf donderdag significante sneeuw op.

Sneeuwverwachting donderdag
Sneeuwverwachting donderdag

Donderdag: de sneeuwkaart vs de weerkaart (goed lezen!)

Ik merk vaak dat heel wat mensen om me heen de neiging hebben om enkel naar de sneeuwkaart te kijken om dan naar die plekken te rijden waar de meeste sneeuw valt. Wie de Alpen een beetje kent ziet al snel in welke gebieden in de Alpen je dan moet zijn. Voor wie de Alpen niet goed kent is er de TOP 50 lijst. Met hieronder de 15 gebieden voor morgen.

Maar het is (lang) niet altijd zo dat die plekken met de heftigste kleuren ook de beste zijn. Donderdag is zo’n dag. Bovenstaand de sneeuwverwachtingskaart en de TOP 15 voor donderdag. De kaart toont de sneeuwval van donderdag 0.00 tot 23.59 uur. Ook op de lijst worden de verwachte centimeters van donderdag 0.00 tot 23.59 uur gemeld. Ik rijd graag poeder en van die lijst zou ik zelf zeker driekwart als optie voor donderdag schrappen. Waarom? Wel dat is het verhaal achter de centimeters.

weerkaart donderdag (c) HIRLAM
weerkaart donderdag © HIRLAM

Bovenstaand de weerkaart voor donderdag. Een actieve stormdepressie is dan op weg naar de Alpen. Allereerst trekt er op donderdag een warmtefront de Alpen in (de rode lijn). Met een zuidwestelijke stroming wordt dan vochtige lucht de Alpen ingeduwd. Omdat het een warmtefront is, is de temperatuur relatief hoog, zeker in de gebieden waar de stuwing niet maximaal is. Maar aan de andere kant zal de sneeuwgrens in de gebieden waar de zuidwestelijke stuwing wel maximaal is dalen als gevolg van orografische afkoeling. Tijdens het warmtefront is het daarom altijd kouder en valt daarom de meeste verse sneeuw in die gebieden waar de zuidwest stuwing maximaal is. Dat zijn in de geval de gebieden:

  1. ten zuiden van de Franse Ecrins
  2. ten zuiden van de Mont Blanc en
  3. ten zuidwesten van de Alpennordhang in Wallis.

Niet alleen valt in deze gebieden de meeste sneeuw. Ook blijft het hier kouder. Wat onderstaand kaartje goed laat zien.

Waar het in de Franse Noordalpen en de rest van de noordalpen dan mild is met lokaal wat sneeuw, veel wind en een hoge sneeuwgrens, daar is het in de gebieden die ideaal liggen voor een zuidwest stau kouder, valt er meer sneeuw en is de wind (zeker in de bossen) veel minder dominant. Pas als de zuidwestelijke wind wegvalt en het koufront (de blauwe lijn op de weerkaart van donderdag) de Alpen in stroomt wordt het goed in de Franse Noordalpen. Maar dit front passeert pas einde dag als de liften al gesloten zijn. Dat is de reden waarom driekwart van de gebieden in de top 15 voor donderdag geen optie zijn. Ofwel het verhaal achter de centimeters.

Föhn chart (c) Meteocentrale
Föhn chart © Meteocentrale

Vrijdag en verder

In de nacht naar vrijdag trekt het koufront het westen van de Alpen in. Pas dan begint het echt goed door te sneeuwen in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Tot aan Vorarlberg profiteren ze van dit koufront. Tegelijkertijd trekt het warmtefront dan verder naar het oosten en sneeuwt het goed door in het noorden van Italië.

Sneeuwverwachting tot en met vrijdag
Sneeuwverwachting tot en met vrijdag

Zaterdag wordt de stroming pal noord. De zuidwestföhn wordt dan een noordföhn. Dit levert op zaterdag sneeuw op in de noordalpen terwijl het dan föhnt in de zuidalpen en de verse sneeuw van donderdag en vrijdag weer flink verplaatst wordt door de wind. Zondag zou de zon er dan weer door moeten komen.

Where to go?

Nu je het verhaal achter de centimeters kent heb ik de ideale powderchase voor je uitgeschreven:

Donderdag:

  • Het noorden van de Franse Hautes Alpes
  • Het noordwesten van de Aosta

Vrijdag:
Nog steeds

  • Het noorden van de Franse Hautes Alpes
  • Het noordwesten van de Aosta
    Maar let op voor de wind. Veel stormslabs zullen ontstaan

Nu ook:

  • alle gebieden in de Franse Noordalpen
  • het westen en noorden van Zwitserland

Zaterdag en zondag:
Nog steeds

  • Het noorden van de Franse Hautes Alpes
  • Het noordwesten van de Aosta
    Maar let op voor de wind. Veel stormslabs zullen ontstaan

Ook nog steeds:

  • alle gebieden in de Franse Noordalpen
  • het westen en noorden van Zwitserland

Nu ook:

  • De Zwitserse Alpennordhang
  • Vorarlberg

Of in kaartvorm:

  1. donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag (let op voor de noordenwind)
  2. vrijdag, zaterdag en zondag
  3. zaterdag en zondag

Lange termijn

Kijken we nog verder dan het weekend van 6-8 maart dan starten we volgens de belangrijkste weermodellen de week relatief koud met nog wat sneeuw voor het noordwesten, daarna milder met sneeuw op grotere hoogte voor het noordwesten en tussendoor zon.

Vanaf zaterdag: NK Freeride in Kappl

Met de nieuwe sneeuw lijkt het NK Freeride in Kappl op weg naar een heerlijke editie. Van 7-13 maart vind in Kappl een nieuwe editie plaats. Alle details vind je hier.

Mooie vooruitzichten voor de komende 10 dagen kortom. Mocht je prangende vragen hebben, stel ze hier of via mijn insta of facebook pagina’s. Ik zal mijn best doen zsm te antwoorden.

Uw Powfinder, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SteefAuteur4 maart 2020 · 12:07

Goed om het verhaal achter de werkelijke centimeters eens uit te leggen.
Ik probeerde het mijn vriendin gisteren ook weer eens duidelijk te maken dat ze zich niet altijd moet blind staren op het aantal centimeters (of het gebrek daaraan…) maar dat ze juist moet kijken naar wat je ermee kan doen!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
Lexy86Auteur4 maart 2020 · 12:16

Yesyesyes!! Heel blij met dit bericht Morris!! :)

If you lose the child inside you, you lose yourself!
Gevorderd
RoeneproAuteur4 maart 2020 · 12:31

Heel erg bedankt voor dit duidelijke verhaal. Goed om de achtergronden mee te krijgen en niet alleen de ‘droge’ cijfers. Ik wil graag PA#16 mee pikken. Vanavond met deze info eens goed de kaarten bestuderen!

Expert
paddyodenneboomAuteur4 maart 2020 · 12:56

Goed om het verhaal achter de werkelijke centimeters eens uit te leggen.
Ik probeerde het mijn vriendin gisteren ook weer eens duidelijk te maken dat ze zich niet altijd moet blind staren op het aantal centimeters (of het gebrek daaraan…) maar dat ze juist moet kijken naar wat je ermee kan doen!

Steef op 4 mrt 2020 12:07

en … heeft het geholpen?

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
NielsAuteur4 maart 2020 · 14:08

Goed weerbericht Morris, niet alleen de voorspelling, maar ook de uitleg. Dit maakt het spel mooi!

Beginner
AndrevanHeeswijkproAuteur4 maart 2020 · 15:55

Zo, hoe duidelijk wil je t hebben ?. Nu hopen dat er de komende weken nog een aantal volgen.

I don't need therapy, i just need to go skiing
Gevorderd
ThijsBAuteur4 maart 2020 · 16:22

Heerlijk poeder gereden in de Zillertal Arena vandaag en gisteren! De powfinder was weer als vanouds op z’n best. Met een beetje zoeken zeker 40cm vers :)

Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 maart 2020 · 20:51

“dat ze zich niet altijd moet blind staren op het aantal centimeters (of het gebrek daaraan…) maar dat ze juist moet kijken naar wat je ermee kan doen” op mijn leeftijd kan ik dat ook bevestigen ; dank voor deze therapeutische woorden ; waar een community als deze al niet goed voor is ; meer van dat !!!

sbs roelz
Expert
MickeydeHaasAuteur4 maart 2020 · 22:22
One step at a time.
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2020 · 09:02
powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2020 · 09:16

Het weermodel is vastgelopen en de data op de forecast pagina zijn dus van woensdag.

Mocht je prangende vragen hebben, stel ze via mijn Insta (http://bit.ly/2Zo3sZH) of Facebook (http://bit.ly/2S0Q8ak) pagina’s. Ik ben vandaag onderweg maar zal mijn best doen zsm te antwoorden.

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur5 maart 2020 · 11:07

Het weermodel is vastgelopen en de data op de forecast pagina zijn dus van woensdag.

Mocht je prangende vragen hebben, stel ze via mijn Insta (http://bit.ly/2Zo3sZH) of Facebook (http://bit.ly/2S0Q8ak) pagina’s. Ik ben vandaag onderweg maar zal mijn best doen zsm te antwoorden.

meteomorris op 5 mrt 2020 09:16

@@meteomorris, wat zijn de laatste verwachtingen voor het glanerland qua hoeveelheden vrij + za?

Beginner
RutgerAuteur5 maart 2020 · 16:00

Wat zijn de ervaringen met Lauchernalp. ik heb dat gebiedje al een tijdje in het vizier. Het ligt een beetje geisoleerd maar wel weer dicht bij de autoverlad

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
RoelaanoAuteur5 maart 2020 · 20:55

@@rutger Topgebied, maar wel zicht nodig! En pas op met wind uit het noorden, want dan kan er zomaar 80cm puf verdwijnen in een nacht… Toch @@robbert ;)

Beginner
RutgerAuteur6 maart 2020 · 10:51

@@roelaano voor wind uit het noorden hoeven we niet echt bang te zijn dit jaar. Toch maar eens kijken of ik dat gebiedje een keer mee kan pakken

The object in life is not to be on the side of the majority,
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!