Maandag is een poederdag, daarna rap milder

Maandag is een poederdag, daarna rap milder

Beste weekend so far? Daar lijkt het wel op. In mijn forecast van woensdag meldde ik al waar je dit weekend moest zijn en in mijn videoforecast van vrijdag heb ik het nog even voor je gespeld. Wie mijn aanwijzingen voor de ideale powderchase heeft gevolgd heeft waarschijnlijk het beste weekend so far dit seizoen gehad. Maandag volgt er nog wat koude sneeuw waarna op dinsdag een warmtefront volgt. Warme op koude sneeuw kortom met een snel oplopende temperatuur. Woensdag en donderdag worden zonnig en mild waarna zich op vrijdag een nieuw front meldt. In dit bericht:

  • Een heerlijk weekend
  • Koufront op maandag
  • Warmtefront op dinsdag
  • Woensdag en donderdag mild en zonnig
  • Vrijdag een nieuw front
  • The chase: where to go?

Een heerlijk weekend

Wat een weekend! Heerlijke poeder, heerlijke lijnen en de zon die er steeds meer en vaker door kwam. De reports spreken voor zich. Beter wat beelden dan woorden om het geluk van dit weekend te onderschrijven.

Vandaag (zondag) stroomt er tijdelijk wat warmere lucht vanuit het westen de Alpen in. Het levert vooral heel veel zon op.

Koufront op maandag
Koufront op maandag

Koufront op maandag

Maandag stroomt een nieuw koufront de Alpen in. In het noordwesten en later ook noorden van de Alpen levert dit weer 5-15, lokaal 30 cm koude sneeuw op. De sneeuwgrens daalt richting de 800-1200 meter en vanwege het slechte zich boven de boomgrens wordt het weer een dagje treeruns rijden in het noordwesten. Onderstaand de sneeuwverwachting voor maandag volgens het wePowder model. Wat ik overigens iets te positief vindt. Ik denk dat de hoeveelheden overall wat centimeters minder zullen zijn.

De beste treeruns rijd je maandagochtend rond de Mont Blanc, in westelijk Wallis en het Berner Oberland. In het oosten van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg arriveert het front pas echt goed in de middag zodat het even duurt totdat de oude sporen weer zijn ingesneeuwd.

Warmtefront op dinsdag
Warmtefront op dinsdag

Warmtefront op dinsdag

Op dinsdag trekt een warmtefront de Alpen in. In de ochtend is het nog koud en de poeder fluffy, maar in de loop van de gaat vanuit het westen er mildere lucht de Alpen instromen. Het bijbehorende warmtefront brengt neerslag en stuwt de sneeuwgrens omhoog.

De sneeuwgrens gaat vanuit het westen dan rap vanaf de 1000 richting de 1700 meter en later zelfs richting de 2200 meter. In Oost Zwitserland en het westen van Oostenrijk duurt het wat langer voordat de warme lucht arriveert, maar ook hier gaat de sneeuwgrens richting de 1700 meter met in de vooralpen uitschieters richting de 2200 meter. In de inneralpine dalen blijft het lang koud en de sneeuwgrens daarom veel lager. Het is lastig in te schatten wanneer de sneeuwgrens hier gaat stijgen en dat zal van dal tot dal verschillen.

Ik verwacht dinsdag voor het noordwesten van de Alpen zo’n 10-20 cm boven de 2000 meter en lokaal 30-40 cm boven de 2400 meter. Dit warmtefront bevat veel meer vocht en de combinatie met de koude lucht die nog aanwezig is zal voor meer sneeuw zorgen dan het wepowder model berekent.

Woensdag en donderdag mild en zonnig

Woensdag en donderdag liggen de Alpen onder de tijdelijke invloed van hogedruk. Er stroomt vanuit het zuidwesten zeer milde lucht de Alpen in, maar gelukkig is het droog, zonnig en zeker inneralpine wolkenloos. De lucht is daar vrij droog zodat de sneeuw op schaduwrijke noordhellingen van een bijzonder goede kwaliteit blijft. Op hellingen die wel zon krijgen wordt de sneeuwkwaliteit daarentegen rap minder.

Maar wie goed nadenkt rijdt woensdag en donderdag heerlijke lijnen op noordhellingen. Let op voor de opwarming tijdens de dag en bedenk wat boven je zit. Natte sneeuwlawines gaan een issue worden op dagen dat het in de dalen +17 graden gaat worden.

Vrijdag een nieuw front

Vrijdag volgt een nieuw koufront. De impact daarvan is nog moeilijk vast te stellen. Daarover later deze week meer.

The chase: where to go?

  • Maandagochtend: al genoeg verse sneeuw voor treeruns in de Franse Noordalpen, het westen van Zwitserland
  • Maandamiddag: nu ook diep genoeg in Oost Zwitserland en Vorarlberg
  • Dinsdagochtend: het wordt milder, dus vroeg opstaan
  • Dinsdagmiddag: nog even wat koeler in het oosten, al regen in het westen
  • Woensdag en donderdag: noordhellingen boven de 2000 meter in het noordwesten van de Alpen

Ik ben veel onderweg en check weinig online. Mocht je prangende vragen hebben, stel ze via mijn insta of facebook pagina’s daar krijg ik de beste notificaties van. Ik zal mijn best doen zsm te antwoorden.

Uw Powfinder, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
henwildieproAuteur9 maart 2020 · 16:24
Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Gevorderd
pulverdudeAuteur9 maart 2020 · 17:21

Wow, coole foto! Mooie voor een Powfinder ad!

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
FreerideFrisoAuteur9 maart 2020 · 21:03

Wat een weekend in Le grand massif, vrijdag en vandaag dikke poeder in met name Flaine. Wat een bowl daar. Dikke pret. Dank voor de heads up! https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/4bf40c0e6fe25f17cf70cbec69b3607e_20200309_110647.jpg?width=800

Beginner
DiederiktBAuteur10 maart 2020 · 16:11

Ook in Oostenrijk verassend goede condities! Vandaag in Zillertal Arena toch wel 30cm erbij. Oftewel, heerlijk poeder dagje en morgen meer :) https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/78bba6b5ef837e5f82e2996d8da999c1_screenshot_20200310_160839_video_20player.jpg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!