Een lichte opfrisser na regen

Een lichte opfrisser na regen

Afgelopen weekend was fantastisch, de dinsdag diep en daarna volgde de aangekondigde regen. Het regende in de nacht naar woensdag lokaal tot 2200 meter en soms nog hoger. Na de regen zorgde de rappe opwarming en de hoge luchtvochtigheid ervoor dat het sneeuwdek tot een hoogte van 2500 meter vochtig werd. Aan de zuidkant van de Alpen regende het niet, maar daar heeft Corona het openbare leven inmiddels aan banden gelegd. Vrijdag volgt er een lichte opfrisser voor de Alpen, maar of dit genoeg is? In dit bericht:

  • regen tot grote hoogte
  • donderdag zeer mild
  • van donderdag naar vrijdag een nieuw front
  • een zonnig weekend
  • komende week: geen sneeuw van betekenis

Regen tot grote hoogte

Soms wil ik dat mijn voorspelling niet klopt. In mijn weerbericht van afgelopen vrijdag had ik de warmte al aangekondigd. Maar als je na een diepe dinsdag opeens op dinsdagavond in de regen staat dan is dat een flinke domper. En dat terwijl de dinsdag zo heerlijk diep was. Klik hier voor meer diepe beelden.

De woensdag was een dag van de balans opmaken. Overal raasden (natte) lawines naar beneden en het was goed opletten. De organisatie van het NK Freeride in Kappl moest flink improviseren maar wist er een heerlijke wedstrijddag uit te persen. (klik hier voor de eerste beelden) Tegelijkertijd wist ik samen met Erik wat leuke lijnen te vinden. Erik van het mepowderproject is druk bezig met zijn film en dus schoten we wat leuke beelden in wat natte poeder.

Donderdag zeer mild

De donderdag verloopt zeer mild met een nulgradenniveau rond de 3000 meter. Later op de dag trekt er een front vanuit het noordwesten de Alpen in met een opfrisser voor het noordwesten van de Alpen.

In de middag valt de eerste neerslag in de Jura en in de loop van de avond breidt deze zich uit naar het noordwesten van de Alpen. De sneeuwgrens die allereerst rond de 2200 meter ligt zakt dan rap richting de 1200 meter. In de nacht naar vrijdag sneeuwt het dan door. De meeste sneeuw wordt in de Franse Noordalpen verwacht waar lokaal 15-3o cm vers kan vallen boven de 2000 meter. Net genoeg voor een poederdagje op vrijdag.

Een zonnig weekend

De zaterdag zien we nog een mix van wolken en zon en met name aan de zuidkant kan wat sneeuw vallen. De zondag wordt uitgesproken zonnig en ook de komende week zit er geen sneeuw in het vat.

Where to go?

Het wordt een mager weekje. Dus profiteer als je kunt.

  • Vrijdag: een poederdag in de Franse Noordalpen. Met name boven de 2000 meter wordt het prima rijden. De wind zorgt voor wat stormslabs dus wees daar alert op.
  • Zaterdag: nog wat vers in de Franse Noordalpen te vinden
  • Zondag: tijd om te gaan touren.

Einde weekend een nieuwe update.

Uw powfinder Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!