Corona: de gevolgen voor onze powder chases

Corona: de gevolgen voor onze powder chases

Het Corona virus (Covid 19) verspreidt zich rap door Europa. Ook voor de Alpenlanden heeft dit consequenties. Wij freeriders zijn het liefste met wat vrienden onderweg, ver weg van van de gebaande paden en de massa. Toch betekent Corona ook het een en ander voor onze bewegingsvrijheid. Steeds meer skigebieden sluiten hun liften vroegtijdig voor de rest van het seizoen en steeds vaker worden er (in)reisverboden opgelegd door lokale overheden.

Italie

Op het moment van schrijven zijn alle skigebieden in Italië gesloten voor de rest van het winterseizoen.

Oostenrijk

Ook in Oostenrijk gaat het nu rap. In Vorarlberg, Tirol en het Salzburgerland draaien 15 maart voor het laatst de liften dit winterseizoen en de verwachting is dat andere regio’s in Oostenrijk snel zullen volgen. Een goede bron om de ontwikkelingen in Oostenrijk te volgen zijn de websites van skigebiete-test.de en meinbezirk.at.

Zwitserland

In Zwitserland zijn de skigebieden in Ticino (tijdelijk) gesloten. Zwitserland is georganiseerd in Kantons welke een grote mate van autonomie hebben, maar op nationaal niveau wordt nu gekeken in hoeverre wetgeving voorhanden is om nationaal niveau verregaande maatregelen af te kondigen. Dit kan er voor zorgen dat de mogelijkheden voor ons freeriders in Zwitserland ook aan banden worden gelegd in de komende dagen weken. Een goede bron om de ontwikkelingen in Zwitserland te volgen is de website van SRF.ch

Duitsland

In Duitsland geldt een zelfde situatie, maar ook daar gaan de eerste gebieden dicht. Voor actueel overzicht verwijs ik je naar deze de skigebiete-test.de website.

Frankrijk

In Frankrijk zijn alle grote events afgelast, maar zijn op het moment van schrijven de skigebieden nog gewoon open. Goede bronnen voor de actuele status zijn de sites van Skipass en de Franse overheid.

Noorwegen

Met een schuin oog wordt er naar Noorwegen gekeken. De skigebieden zijn er loaded met sneeuw en het seizoen in Lofoten begint nu pas echt. Maar de Noorse regering heeft een defacto inreisverbod voor buitenlanders afgekondigd tot in ieder geval 26 maart. Goede bronnen voor de actuele status zijn de sites van Visit Norway en de Noorse overheid.

Skitouren en splitboarden: een optie?

Ik ben geen medisch expert en volg dus zoveel mogelijk de adviezen van experts en de maatregelen zoals afgekondigd door lokale overheden. Omdat we met verschillende landen te maken hebben kan dat van land tot land of zelfs van regio tot regio verschillen. Daarnaast is wat gister gold regelmatig vandaag alweer achterhaald.
Belangrijkste uitgangspunt bij je acties is de volgende: wie niet reist kan ook geen Corona overbrengen naar andere regio’s. Door Corona niet verder te verspreiden zorg je ervoor dat het virus zich niet verder verspreidt en de druk op het medische systeem niet nog groter wordt.

Op eigen kracht naar boven lopen is altijd een optie, maar reisrestricties zullen nu en waarschijnlijk zeker in de komende dagen/weken een probleem gaan worden. Woon je in de buurt van een (sneeuwbedekte) berg dan kun je nu optimaal genieten van de rust in de bergen. Het is pas midden maart en er komen zeker nog wat stormen voorbij. Als de lokale overheid je het niet verbiedt zou ik zeggen: plak die vellen onder en loop vanuit je huis de berg op.

Maar woon je wat verder van een mooie berg vandaan dan wordt het snel lastiger. Allereerst is er het risico dat je ongemerkt de brenger bent van het Corona virus naar (kleine) gemeenschappen in de bergen. Ten tweede is er het risico dat je vast komt te zitten vanwege steeds strengere reisrestricties en niet meer weg kunt. Ten derde zal het vinden van onderdak steeds lastige worden.

Het zijn bizarre tijden en het voelt vreemd nu mijn gevoel van vrijheid aan banden wordt gelegd. Toch heb ik ervoor gekozen naar mijn thuisland te gaan en schik me daarbij naar de wensen van de overheden en experts. Laten we hopen dat de storm snel gaat liggen zodat diegene die verder van de bergen wonen ergens in April of Mei nog een paar mooie tourtjes kunnen maken.

Voor diegene die een sneeuwbedekte berg in de achtertuin heeft: veel plezier de komende weken! Houdt ons op de hoogte met woord en beeld van je avonturen. Houd de stoke voor de (gedwongen) thuisblijvers levend! Ik zal jullie de komende weken blijven voorzien van reguliere weerupdates zodat je weet wanneer je wat verse sneeuw kunt verwachten.

Stay strong and healthy, stay stoked.

Uw Powfinder
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
BSSKI.chAuteur13 maart 2020 · 13:16

?❤ en gezondheid voor iedereen! Dat het zo snel het gekomen is ook weer mag verdwijnen!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur13 maart 2020 · 13:26

Goede woorden en precies zoals het is: weinig tot geen reizen meer om verspreiding tegen te gaan.

Buitenlanders moeten in Noorwegen eerst 14 dagen in verplichte quarantaine (gezondheidsklachten of niet) lees ik hier: https://www.fhi.no/nyheter/2020/helsedirektoratet-har-i-dag-vedtatt-folgende---som-gjelder-fra-klokken-18.0/

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
Rick3Auteur13 maart 2020 · 13:47

Ik sta op het punt te vertrekken naar Les Trois Vallées, ben erg benieuwd of ze volgende week open blijven, anders wordt het veel lopen.

Toerist
ShibbyDVAuteur13 maart 2020 · 13:48

Ik denk dat Frankrijk net heeft aangekondigd alle samenkomsten met meer dan 100 pers. volledig te verbieden.

Beginner
RutgerAuteur13 maart 2020 · 14:23

In principe zijn de maatregelen er op gericht om verspreiding te vertragen om piekbelasting zoveel mogelijk te voorkomen.
in de basis volgen infecties een zgn “bell shape curve” het doel is om deze aftevlakken.

puur te illustratie om in dit figuur https://medium.com/intuitive-physics/the-bell-shaped-curve-a-common-pattern-in-nature-85ffc28a8565\
de grijze curve te veranderen in een groen/oranje/rode curve.

Het is dus niet gezegd dat je daarmee het totaal aantal besmettingen uiteindelijk echt reduceert (wrs wel) of de duur verkort (wrs niet) , maar het kan wel (soms dooft het snel uit zodra je onder een bepaalde grens (transmissie) waarde komt).
Overigens is het best wel aannemelijk dat het virus vanaf nu hier ook in een jaarlijks terugkerend patroon terugkeert, zoals ook andere humane coronavirussen (bv Human CoV NL63) al doen.\

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
49Auteur13 maart 2020 · 15:38

“Als de lokale overheid je het niet verbiedt zou ik zeggen: plak die vellen onder en loop vanuit je huis de berg op.”

In Italie is de soccorso niet blij als je dit doet. Hun capaciteit wordt ingezet voor Corona en mensen die werken in de bergen. Formeel mag je buiten sporten, maar risico nemen voor een rondje op de berg wordt zacht gezegd niet op prijs gesteld.

montagna bianca, ti amo
Toerist
ShibbyDVAuteur13 maart 2020 · 15:48

Als er geen verbod op reizen komt en Franse skigebieden gaan niet dicht, ben ik asap naar de bergen :)
Minder dicht bevolkt ginder dan hier in het dorp :')

Expert
meteomorrisAuteur13 maart 2020 · 16:06

Vanaf maandag zijn in Graubünden, Zwitserland ook alle skigebieden gesloten. Slecht bij zeer grote uitzondering kan een kanton hier in individuele gevallen van af wijken. Er is een noodwet van toepassing in Zwitserland die de autonomie van de Kantons overruled.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/1df75e319ae51a2486a3f803d331eea5_3177296d_cbd6_481b_9a44_5d9238de8148.jpeg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
SamSamAuteur13 maart 2020 · 16:56

Frankrijk zal wel snel volgen

Gevorderd
tedvdAuteur13 maart 2020 · 17:00

Allen, accepteer aub de status waar we nu wereldwijd mee te maken hebben.
Respecteer alle maatregelen die genomen worden door overheden.
Dat een enkel gebied nu nog open is heeft meer met gebrekkige wetgeving (CH) te maken.

Zelf kom ik net terug uit St. Anton & Salzburgerland, veel mensen die ik daar gesproken heb zijn ziek.
Enkeling is al positief getest, mensen buiten risicogroepen worden niet meer getest.
De meeste gezonde mensen zullen dit virus te bovenkomen. Het gevaar zit hem in de verspreiding.
Persoonlijk wil ik geen verspreider zijn van het virus en geen verdere belasting geven op de zorg.
Italiaanse toestanden willen we met zijn allen toch voorkomen.

Graag had ik nog 3 tripjes gemaakt dit jaar maar laten we accepteren wat nu de situatie is.

Toerist
Marco_pasAuteur13 maart 2020 · 17:30

Ik had ook nog graag een afsluitende trip gepland, maar het is wat het is. Laten we inderdaad niet eigenwijs zijn. De basis van de boodschap overal is geen / zo min mogelijk reisbewegingen en samenscholingen van veel mensen. Als je die basiszaken naast je neerlegt, is dat je uiteraard eigen keus. Persoonlijk vind ik daar wel wat van, maar dat ben ik.
Stay wise, stay safe. Al is het maar voor anderen.
Dan is het zo weer November :-)

Gevorderd
49Auteur13 maart 2020 · 17:51

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=uDToYb9S2Xs

Ook de lawineberichten in Piemonte worden nog alleen gemaakt voor wie werkt en woont in de bergen. Zoals Tami zegt: misschien in mei!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
KajMAuteur13 maart 2020 · 19:51

Allen, accepteer aub de status waar we nu wereldwijd mee te maken hebben.
Respecteer alle maatregelen die genomen worden door overheden.
Dat een enkel gebied nu nog open is heeft meer met gebrekkige wetgeving (CH) te maken.

Zelf kom ik net terug uit St. Anton & Salzburgerland, veel mensen die ik daar gesproken heb zijn ziek.
Enkeling is al positief getest, mensen buiten risicogroepen worden niet meer getest.
De meeste gezonde mensen zullen dit virus te bovenkomen. Het gevaar zit hem in de verspreiding.
Persoonlijk wil ik geen verspreider zijn van het virus en geen verdere belasting geven op de zorg.
Italiaanse toestanden willen we met zijn allen toch voorkomen.

Graag had ik nog 3 tripjes gemaakt dit jaar maar laten we accepteren wat nu de situatie is.

tedvd op 13 mrt 2020 17:00

Amen!

Expert
meteomorrisAuteur13 maart 2020 · 20:13

@@tedvd goede woorden
@@49 logisch. Helemaal eens
@@Rutger, dank voor de toelichting

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur13 maart 2020 · 20:13

Dan is het zo weer November :-)

Marco_pas op 13 mrt 2020 17:30

Van Juni t/m Oktober kan er ook geskied worden hoor…

Gevorderd
VinnieAuteur14 maart 2020 · 09:38

Wat als iedereen een leuke tripreport van z’n voorlopig laatste trip maakt! Dan schieten de pageviews hier door het dak en houden we de stoke hoog.

Ik mis ze namelijk wel een beetje sinds instagram de norm is geworden.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
thaisieAuteur14 maart 2020 · 10:04

Rij nu weg uit Grachen (Wallis - vallais kanton) en hier zijn vanaf vandaag alle ski gebieden gesloten. In Grachen stonden de gehele week al bordjes dat we op de hygiëne moeten letten. Ook een dagje naar Zermat geweest. In Zermat stond niets en werden we overvol in de gondel gepropt waar wij ons wel over verbaasde, want zo druk was het niet. We hebben daarna de gondels vermeden. Zermat is nu ook tot eind april (voorlopig) gesloten (brons vallais kanton op Twitter).

Wij hebben geluk gehad qua tijd dus nog verse sneeuw gehad en mooi snowshoe hike gemaakt. Maar daarnaast was er wel het gerucht dat in het kleine ski dorp Grachen al 4 corona gevallen waren. Hopelijk hebben we de dans ontsprongen maar we gaan wel wat extra sociale afstand houden. https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/ce47309412ddfcee70c424bf416828f5_img_20200312_133437.jpg?width=800

Gevorderd
tedvdAuteur14 maart 2020 · 13:16

Zojuist vanuit ministerie volksgezondheid Oostenrijk.

@@meteomorris / @@Arjen : kan 1 van jullie dit als artikel delen op Wepowder?

ANSCHOBER/NEHAMMER: Aufruf zur Selbstisolation für alle, die in Quarantäne-Regionen waren

Wien (OTS) - Gesundheitsminister Anschober und Innenminister Nehammer rufen alle Personen, die sich seit 28. Februar 2020 in den betroffenen Regionen Paznauntal, St. Anton am Arlberg und Heiligenblut aufgehalten haben, dringend auf, sich in häusliche Selbstisolation zu begeben. Alle, die Kontakt hatten mit Personen, die in den Regionen waren, sollten sich ebenfalls selbst isolieren. Das gilt auch, wenn derzeit keine Symptome spürbar sind. Betroffen sind konkret Aufenthalte in den Gemeinden Ischgl, Kappl, See, Galtür, Heiligenblut und St. Anton am Arlberg.
„Schützen Sie andere Menschen, indem Sie sich selbst in Isolation begeben. Sie können damit dazu beitragen, das Virus nicht noch weiterzutragen und damit gefährdete Gruppen schützen“, so Innenminister Karl Nehammer. „Falls Sie konkrete Symptome verspüren, wenden Sie sich bitte an die Hotline 1450. Bei allgemeinen Fragen steht ihnen die Nummer 0800 555 621 zur Verfügung. Die Gesundheitsbehörden stehen rund um die Uhr für Sie bereit“, appelliert Gesundheitsminister Rudolf Anschober an die betroffenen Personen.

Rückfragen & Kontakt:

Bundesministerium für Inneres
Einsatzstab Corona
+43-(0)1-53 126-2805
skkm-ks-s5@bmi.gv.at
www.bmi.gv.at

Beginner
RutgerAuteur14 maart 2020 · 14:38

Ondertussen zitten de lunch tentjes hier in Amersfoort stamp en stamp vol.,

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
GPOAuteur14 maart 2020 · 15:55

Hoelang gaat frankrijk alles nog openhouden?

Toerist
Knert99Auteur14 maart 2020 · 17:03

Volgens insiders gaat daar ook maandag alles dicht…

Toerist
ShibbyDVAuteur14 maart 2020 · 19:45

Mochten ze daar in frankrijk gewoon de bars/resto’s sluiten & max aantal skipassen verkopen, kan je perfect minder in contact komen met andere dan je hier naar de supermarkt zou gaan

Expert
BSSKI.chAuteur14 maart 2020 · 20:30

@@ShibbyDV het aantal seizoenspassen die verkocht zijn overstijgt dat aantal al … lekker ruzie maken met zijn alle aan de lift wie er omhoog mag… elkaar een beetje in het gezicht spugen voor het plezier van wie ?? Wat een onnozele gedachte … maar je bent niet alleen … de realiteit is bij vele nog niet doorgedrongen… des te harder gaat ie , hoog-gerekend, binnen enkele dagen aankomen. Des te langer er door verschillende landen niet aan 1 streng wordt getrokken, des te langer bangen vele (waaronder ik) om hun existenz!
Ik appeleer een ieder aan zijn verantwoordelijkheid een ander niet in gevaar te brengen! Mocht Rutte toevallig meelezen: Je bent ook een Lulhannes!! https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/957088d79f96fdf71b5bce27fb00738f_screenshot_20200314_203949_samsung_20internet.jpg?width=800

Gevorderd
KingfisherproAuteur14 maart 2020 · 22:29

Relativeren lijkt me een goed plan. Laat nu eerst iedereen zich maximaal inspannen om verspreiding te voorkomen . Dan kunnen we vanaf november weer aan onze hobby’s denken. Dus hold your horses en probeer de mazen in het net te vinden.

Gevorderd
KingfisherproAuteur14 maart 2020 · 22:29
Expert
BSSKI.chAuteur14 maart 2020 · 22:41

In 3 weken is in NL de hel losgebroken als er verder zo lekker nederlands gerelativeerd wordt!! Ons staat ook geen pretje te wachten en helaas wordt hier in swiss ook niet zo rigoreus gehandeld als in Oostenrijk! https://tvthek.orf.at/profile/ZIB-Spezial-zur-Coronavirus-Situation/13889652/ZIB-Spezial-zur-Coronavirus-Situation/14044725/Bundeskanzler-Sebastian-Kurz-ueber-die-CoV-Krise/14661838\
Deze man heeft een heeeel pienter koppie… ik hoop echt dat Nederland snel wakker wordt ??

Expert
BSSKI.chAuteur14 maart 2020 · 22:46

In Noorwegen zijn rond 990 besmettingen … ca. 460 (50%!) daarvan zijn in Oostenrijk besmet geraakt … misschien interessant om daar nog eens met betrekking op Nederland over na te denken!

Gevorderd
PistenbulckyAuteur14 maart 2020 · 23:02

Net terug (sinds gisteren) van het NK Freeride in Kappl en in vrijwillige quarantaine…even alles laten bezinken en vooruitkijken naar volgend seizoen.
@Berber Ski & Smile : wat goed dat je uiteindelijk niet bent afgezakt naar Kappl!

Expert
BSSKI.chAuteur14 maart 2020 · 23:07

Ik hoop dat vele je goede voorbeeld volgen @@pistenbulcky … ❤

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!