Het Corona virus (Covid 19) verspreidt zich rap door Europa. Ook voor de Alpenlanden heeft dit consequenties. Wij freeriders zijn het liefste met wat vrienden onderweg, ver weg van van de gebaande paden en de massa. Toch betekent Corona ook het een en ander voor onze bewegingsvrijheid. Steeds meer skigebieden sluiten hun liften vroegtijdig voor de rest van het seizoen en steeds vaker worden er (in)reisverboden opgelegd door lokale overheden.
Op het moment van schrijven zijn alle skigebieden in Italië gesloten voor de rest van het winterseizoen.
Ook in Oostenrijk gaat het nu rap. In Vorarlberg, Tirol en het Salzburgerland draaien 15 maart voor het laatst de liften dit winterseizoen en de verwachting is dat andere regio's in Oostenrijk snel zullen volgen. Een goede bron om de ontwikkelingen in Oostenrijk te volgen zijn de websites van skigebiete-test.de en meinbezirk.at.
In Zwitserland zijn de skigebieden in Ticino (tijdelijk) gesloten. Zwitserland is georganiseerd in Kantons welke een grote mate van autonomie hebben, maar op nationaal niveau wordt nu gekeken in hoeverre wetgeving voorhanden is om nationaal niveau verregaande maatregelen af te kondigen. Dit kan er voor zorgen dat de mogelijkheden voor ons freeriders in Zwitserland ook aan banden worden gelegd in de komende dagen weken. Een goede bron om de ontwikkelingen in Zwitserland te volgen is de website van SRF.ch
In Duitsland geldt een zelfde situatie, maar ook daar gaan de eerste gebieden dicht. Voor actueel overzicht verwijs ik je naar deze de skigebiete-test.de website.
In Frankrijk zijn alle grote events afgelast, maar zijn op het moment van schrijven de skigebieden nog gewoon open. Goede bronnen voor de actuele status zijn de sites van Skipass en de Franse overheid.
Met een schuin oog wordt er naar Noorwegen gekeken. De skigebieden zijn er loaded met sneeuw en het seizoen in Lofoten begint nu pas echt. Maar de Noorse regering heeft een defacto inreisverbod voor buitenlanders afgekondigd tot in ieder geval 26 maart. Goede bronnen voor de actuele status zijn de sites van Visit Norway en de Noorse overheid.
Ik ben geen medisch expert en volg dus zoveel mogelijk de adviezen van experts en de maatregelen zoals afgekondigd door lokale overheden. Omdat we met verschillende landen te maken hebben kan dat van land tot land of zelfs van regio tot regio verschillen. Daarnaast is wat gister gold regelmatig vandaag alweer achterhaald. Belangrijkste uitgangspunt bij je acties is de volgende: wie niet reist kan ook geen Corona overbrengen naar andere regio's. Door Corona niet verder te verspreiden zorg je ervoor dat het virus zich niet verder verspreidt en de druk op het medische systeem niet nog groter wordt.
Op eigen kracht naar boven lopen is altijd een optie, maar reisrestricties zullen nu en waarschijnlijk zeker in de komende dagen/weken een probleem gaan worden. Woon je in de buurt van een (sneeuwbedekte) berg dan kun je nu optimaal genieten van de rust in de bergen. Het is pas midden maart en er komen zeker nog wat stormen voorbij. Als de lokale overheid je het niet verbiedt zou ik zeggen: plak die vellen onder en loop vanuit je huis de berg op.
Maar woon je wat verder van een mooie berg vandaan dan wordt het snel lastiger. Allereerst is er het risico dat je ongemerkt de brenger bent van het Corona virus naar (kleine) gemeenschappen in de bergen. Ten tweede is er het risico dat je vast komt te zitten vanwege steeds strengere reisrestricties en niet meer weg kunt. Ten derde zal het vinden van onderdak steeds lastige worden.
Het zijn bizarre tijden en het voelt vreemd nu mijn gevoel van vrijheid aan banden wordt gelegd. Toch heb ik ervoor gekozen naar mijn thuisland te gaan en schik me daarbij naar de wensen van de overheden en experts. Laten we hopen dat de storm snel gaat liggen zodat diegene die verder van de bergen wonen ergens in April of Mei nog een paar mooie tourtjes kunnen maken.
Voor diegene die een sneeuwbedekte berg in de achtertuin heeft: veel plezier de komende weken! Houdt ons op de hoogte met woord en beeld van je avonturen. Houd de stoke voor de (gedwongen) thuisblijvers levend! Ik zal jullie de komende weken blijven voorzien van reguliere weerupdates zodat je weet wanneer je wat verse sneeuw kunt verwachten.
Stay strong and healthy, stay stoked.
Uw Powfinder Morris