In Noorwegen openen kleine skigebieden weer hun liften

In Noorwegen openen kleine skigebieden weer hun liften

Een klein beetje licht in deze donkere Corona periode komt vanuit Noorwegen. Voorzichtig openen een aantal skigebieden weer hun liften onder het ‘nieuwe normaal’ regime. Onder strikte richtlijnen mag men weer een poging wagen om de liften te laten draaien.

Myrkdalen in het westen van Noorwegen opent vandaag zijn liften en daarbij gelden de volgende regels:

  • het aantal gasten is gelimiteerd en boven een bepaald maximum worden nieuwe gasten niet toegelaten
  • skipassen moeten online gekocht worden
  • er moet minimaal 2 meter afstand zijn tussen gasten
  • heb je (milde) klachten dan ben je niet welkom
  • maximaal 5 personen in in één groep.
  • iedereen moet handschoenen dragen in de skiliften
  • de skibus gaat niet
  • maximaal 1 persoon per anker in de sleeplift
  • in de 6 persoons stoeltjeslift maximaal 3 personen
  • advies om niet de fysieke grenzen te verleggen om een rit naar het arts of hospitaal uit te sluiten

Appartementen en skishop zijn (beperkt) geopend. Naast Myrkdalen gaan ook andere gebieden open waarbij er goed gekeken wordt naar de omvang van het gebied. Grote skigebieden blijven de rest van de winter gesloten. Op basis van de Covid-19-regulering sectie 14c mogen zij hun liften niet openen. Grote skigebieden zoals Hemsedal, Voss en Trysil worden daarin vergeleken met pretparken waardoor ze niet open kunnen gaan.

Het ‘nieuwe normaal’ in de wintersport

Nu zijn Hemsedal, Voss en Trysil grote skigebieden in Noorwegen, maar in de Alpen hooguit een middelgroot skigebied. Kijkend naar de context levert dat interessante vragen op voor de toekomst. Want als we de experts mogen geloven staan we pas aan het begin van een lange weg en laat een vaccin nog wel even op zich wachten. Aan de andere kant staat de winter over 6 maanden weer voor de deur. Met de recente virusuitbraak in de Oostenrijkse après ski nog vers in het geheugen zullen nationale overheden niet over één nacht ijs gaan. Zeker zolang er geen vaccin is gevonden. Dit roept grote vragen op, zeker als middelgrote en grote skigebieden net als in Noorwegen als pretparken worden geclassificeerd en daardoor wellicht niet open kunnen. Zeker een land als Oostenrijk dat voor bijna 70% afhankelijk is van buitenlandse toeristen en de laatste jaren flink heeft geinvesteerd in uitbreiding van de liftcapaciteit zal voor een helse uitdaging staan. Stel dat we geen vaccin hebben en Covid-19 nog steeds om bewegingsbeperkende maatregelen vraagt, kunnen de middelgrote en grote skigebieden dan wel open? En zo ja, hoe en voor wie? Moet je vooraf je ticket boeken en reserveren? Mogen we weer gaan skitouren en splitboarden? Is reizen per bus, trein of vliegtuig wel een (verstandige) optie? Wat is de maximale bezetting van een apartementencomplex, hotel, pension of chalet? Zijn toeristen uit niet alpenlanden überhaupt wel welkom? Zomaar wat willekeurige vragen en ik vermoed dat jij nog wel meer interessante vragen hebt voor ons.

Hoe het nieuwe normaal in de wintersport er voor komend seizoen uit gaan zien is lastig te voorspellen. Het is hopen op een vaccin, maar we sturen nu op zicht is het antwoord van de bestuurders en overheid. Zicht dat niet verder gaat dan drie tot vier weken op het moment. Maar stel dat alles weer normaal zou kunnen worden, wat hebben we dan geleerd van Covid-19 en wat zou dat volgens jou moeten/kunnen betekenen voor de wintersport en onze liefde voor de bergen?

meteomorris

Reacties

Beginner
FlachlanderAuteur24 april 2020 · 15:13

Geldt dit advies van Buitenlandse Zaken nog?:
U wordt geadviseerd alleen naar Noorwegen te reizen indien hoogst noodzakelijk. Sinds maandag 16 maart handhaaft Noorwegen een strenge grenscontrole op luchthavens, havens en andere grensovergangen. Toeristen en andere bezoekers zonder verblijfsvergunning worden geweerd. Dit geldt niet voor chauffeurs, piloten en andere personen die maatschappelijk belangrijke redenen hebben om naar Noorwegen te reizen. Alle reizigers zijn verplicht om 14 dagen na aankomst in quarantaine te verblijven.

Expert
meteomorrisAuteur24 april 2020 · 17:02

@@Flachlander, ja.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur24 april 2020 · 17:45

Wintersporten? Voorlopig zou ik al staan te juichen als ik weer gewoon een beetje kon zeilen in eigen land… Of boulderen, zij het in de hal of in bleau. Tot die tijd maar een beetje rondjes rijden op de racer en genieten van het groene polderland.

Sneeuw is voorlopig een mooie herinnering en een nieuwe winter (laat staan één waar we weer op trip kunnen) nog ver weg.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur24 april 2020 · 20:45

@@Willem2k, ik had wat meer creativiteit van je verwacht ;)
Normaal kost de ontwikkeling van een vaccin 2 tot 5 jaar.
Dat betekent dat de we komende periode creatief zullen moeten zijn en bestuurders zullen moeten overtuigen dat we weer ons ding mogen doen.
Wij freeriders hebben de schijn tegen want we doen gevaarlijke dingen volgens de communis opinio. In de perceptie van velen zijn wij meer stupide dan normale wintersporters (hoewel over de statistieken met rede getwijfeld kan worden). Geloof maar niet dat wij dan vooraan staan bij het verruimen van de maatregelen. En dat terwijl er juist heel veel voor pleit om ons freeriders al eerste meer ruimte te geven. En naar die creativiteit ben ik op zoek.

Dus pijnig je geest op die momenten dat je normaal zou gaan zeilen en deel je inzichten met ons. Het zou nogal vervelend zijn als we niet meer een spray in de losse poeder kunnen trekken omdat een groep mensen het belangrijk vindt om wilde dieren te eten en we daarom opgezadeld zitten met een pandemie. En dat wisten we al in 2003 na SARS.

powfinder.com
Beginner
FlachlanderAuteur25 april 2020 · 01:00

Fijn dat in Oostenrijk het tourskien is toegestaan (houd het wel voorzichtig)

Expert
BrosAuteur26 april 2020 · 09:55

Creativiteit: Ik hoef als freerider maar een aantal keer de berg op. Dus een quotum voor het aantal keer per dag met de lift omhoog is geen probleem. Dan combineer ik het met touren…

Bros
Expert
BrosAuteur26 april 2020 · 09:57

Hoe liggen de 4000ers erbij? Misschien is er voor juni nog wat perspectief voor de onafhankelijke skialpinsten…

Bros
Gevorderd
bertjebertjeAuteur26 april 2020 · 11:51

Hoe liggen de 4000ers erbij? Misschien is er voor juni nog wat perspectief voor de onafhankelijke skialpinsten…

Bros op 26 apr 2020 09:57


Vrij belabberd. Veel blankijs in de noordwanden en gletchers hebben heel weinig sneeuw. Wel makkelijk met de mountainbike de zustieg doen. Maar hutten vooralsnog ook nog dicht dus alleen voor de fitteren onder ons. Wordt het misschien toch nog eens rustig in de bergen :)

Gevorderd
EmileHendrixAuteur27 april 2020 · 08:29

Als ik de Noorse online-media volg, proef ik vooral dat kleine dorpjes hier en daar hun liftje willen gebruiken om locals wat ontspanning te geven en kinderen wat buiten te laten doen. Zelfde geld voor langlauftracees die wel open worden gehouden.

https://www.nrk.no/sport/trosset-kritikken-og-slo-auklands-_uslaelige_-rekord---gikk-over-520-km-pa-ski-1.14969112\
Dat het Noorwegen blijft, zie je zodra men dan stiekem een soort 500km-in-32-uur alternatieve elfstedentocht begint in een rondje van 5,5km rond het dorp bijvoorbeeld.

Maar aangezien de politie, douane en 't leger letterlijk aan de grens ‘nee’ staan te verkopen, denk ik dat je vrij gauw een hotelovernachtingen op kosten van de staat krijgt aangeboden als je Noorwegen in wilt. In een hotel met nogal dikke muren zeg maar.

Dat gezegd hebbende is het wel een mooi lichtpuntje. Zeker als je er ook een skigebied mee overeind kan houden. Hopen dat inventiviteit werkt.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
dorfkeAuteur28 april 2020 · 12:41

Zeer interessante vraag, waarop ik tot op heden nog niet veel antwoorden heb op gelezen / gevonden. Als ik het zowat volg, zijn de meeste virologen het er wel over eens dat er dit najaar (oktober? november?) een nieuwe opstoot / piek komt. Als we er even vanuit gaan dat deze ook minimaal 2-4 maanden duurt dan kan dit potentieel roet in het eten gooien voor de skiplannen van heel veel mensen.

De vraag die mij wat bezig houdt is of we met de kennis die die we nu hebben, ook opnieuw in een volledig lock-down gaan gaan wanneer de nieuw uitbraak er komt, of dat we tegen dan het toch wat slimmer / beter kunnen aanpakken via oa contact tracing waardoor we dus niet dezelfde drastische maatregelen gaan moeten nemen als nu. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de wintersport misschien voorlopig voorbehouden blijft voor inwoners van het land zelf, want ik zie niet goed in hoe ze aan internationale contact tracing gaan doen met de wildgroei aan apps die er nu gaan komen (per land). Maar dan zijn wij wel gesjareld :)

Het zou ook best kunnen dat we nog wel gaan mogen gaan totdat de 2de piek er aan komt (november-december?) en dan opnieuw gaan mogen gaan begin maart als de piek weer wat gaan liggen is? Mij lijkt kerst sowieso een groot risico.

Stel dat we alsnog zouden mogen gaan, is het minimum wat ik verwacht dat er bepaalde maatregelen gaan gelden:\

  • Maximum aantal bezoekers per dag? Maar hoe regel je dit en op basis van wat? Mensen die een bed hebben in de buurt? Hoe groot is deze “buurt”? \
  • Social distancing rules: minder volk op de lift: bij stoeltjes / pannenkoeken is dit nog te doen, maar wat met skigebieden met eitjes / grote cabines? Enkel dezelfde familieleden in een eitje? Hoe controleer je dit? Moeten iedereen mondmaskers aan in zo’n lift (en dan enkel in de lift, net zoals in de metro openbaar vervoer)?\
  • Wat met de resto’s op de piste? Maximum capaciteit lijkt mij de minimum\
  • Sowieso geen ticketverkoop op de dag zelf

Ik denk dat we veel gaan leren van de pretparken die in de nabije toekomst gaan mogen opengaan want ik zie wel wat raakpunten.

Nog even aanvullen: en wat met de ski-industrie? Ik kan mij voorstellen dat er heel wat minder ski’s en ski uitrusting al verkocht worden. Als het niets is omdat we misschien beperkt gaan mogen skiën, dan wel omdat er minder te besteden valt (algemene slechtere economische vooruitzichten). Net nu dat de meeste pre orders al geplaatst zijn…

Beginner
dorfkeAuteur28 april 2020 · 13:32
Toerist
JaapvRAuteur29 april 2020 · 14:42

14 dagen Quarantaine + essentieel reisdoel maakt Noorwegen nogo voor iedereen zonder verblijfsvergunning. Toen deze regel net was ingesteld was er een groep ‘slimme’ Nederlanders die dacht hun quarantaine uit te zitten in een (openbare) hut in de backountry bij Tromsø. Die hebben de (lokale) krant gehaald, onze naam is er niet beter op geworden…

Ondertussen worden er door de locals lekker first descents afgestreept in Lyngen… Jiekkevarri-South Face is eergisteren gedaan. Meest sneeuwrijke winter sinds 1997! In Scheveningen is 't ook mooi, maar deze winter was geen slechte om in t hoge Noorden te zitten!

Toerist
AnoniemAuteur29 april 2020 · 15:07

Ondertussen worden er door de locals lekker first descents afgestreept in Lyngen… Jiekkevarri-South Face is eergisteren gedaan. Meest sneeuwrijke winter sinds 1997! In Scheveningen is 't ook mooi, maar deze winter was geen slechte om in t hoge Noorden te zitten!

JaapvR op 29 apr 2020 14:42

Daar was ik al bang voor, ik had een reis staan in April naar Lofoten en Lyngen. Grrr! Maar goed, er zijn belangrijkere dingen op dit moment.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!