The business of ski resorts

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 augustus 2020 · 03:55
    gaat over Noord Amerika's skigebieden, maar kan desalniettemin interessant zijn.

bericht aangepast door Dutchess op 17 aug 2020 03:57 (59% bewerkt)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • vasco
    Advanced
    vasco op 23 augustus 2020 · 16:22
    Deze documentaire laat zien dat resorts worden opgekocht door twee grote partijen. Dat zien zie als een goede ontwikkeling, omdat het een seizoenspas toestaat die in alle resorts werken.

Hoe zit dat in de alpen? Ik had begrepen dat daar voor ski-lift ondernemingen een soort van in bezit zijn van de gemeentes.
  • PS
    Advanced
    PS op 24 augustus 2020 · 09:02
    Deze documentaire laat zien dat resorts worden opgekocht door twee grote partijen. Dat zien zie als een goede ontwikkeling, omdat het een seizoenspas toestaat die in alle resorts werken.

Hoe zit dat in de alpen? Ik had begrepen dat daar voor ski-lift ondernemingen een soort van in bezit zijn van de gemeentes.vasco op 23 aug 2020 16:22

In de Franse Alpen speelt het beursgenoteerde Compagnie Des Alpes een soortgelijke rol. Zijn eigenaar van o.a. Tignes, La Plagne, Les 2 Alpes, Val d' Isere, Les Arcs, Les Menuires, Serre Che. En meerderheidsaandeelhouder in Chamonix en Megeve.

Als je locals spreekt, dan zijn ze vaak geen fan van dit bedrijf: de winsten worden uit het dorp getrokken, en er wordt niet altijd voldoende terug geïnvesteerd.

• Moos
    Moos op 25 augustus 2020 · 11:36

Als je locals spreekt, dan zijn ze vaak geen fan van dit bedrijf: de winsten worden uit het dorp getrokken, en er wordt niet altijd voldoende terug geïnvesteerd.
    PS op 24 aug 2020 09:02

Tsja, daar zullen ze redelijk gelijk in hebben dat zul je altijd hebben als beslismacht verschuift. Ik denk niet dat dat het hele verhaal is. Er kan nl. ook makkelijker geïnvesteerd worden. Tevens kan een centrale organisatie "makkelijker" inspelen op een slecht sneeuwjaar in het ene gebied en een goed sneeuwjaar in het andere. Wat weer positief kan zijn. Een centrale organisatie zal wel standaard meer centjes uit het dorp snoepen hopelijk zorgen ze ervoor dat taken efficiënter worden uitgevoerd.
    Ik ben ook in kleine skigebiedjes in Oostenrijk geweest waar een tijd niet is geinvesteerd in de liften. Schattig, gezellig en retro, de vraag is hoeveel pecunia er worden verdiend.

Op de lange termijn met klimaatverandering en een teruggang in het totaal aantal skidagen zal een big corp ook een beslissing nemen om een skigebied sneller af te schrijven. Dat is de aard van het beestje. Elk nadeel heb ze voordeel.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 augustus 2020 · 13:14
    Hoe zit dat in de alpen? Ik had begrepen dat daar voor ski-lift ondernemingen een soort van in bezit zijn van de gemeentes.vasco op 23 aug 2020 16:22
    Ik ben ook in kleine skigebiedjes in Oostenrijk geweest waar een tijd niet is geinvesteerd in de liften. Schattig, gezellig en retro, de vraag is hoeveel pecunia er worden verdiend.Moos op 25 aug 2020 11:36

In Oostenrijk zijn heel veel skiliftbedrijven een coöperatie van de horeca-eigenaren in het dorp. Maw: het merendeel van de aandeelhouders van het liftbedrijf zijn de hotels. En vergeet ook niet dat die skigebieden bijna allemaal over de weides/almen van de lokale boeren lopen... Das ook hoe de ski industrie in Oostenrijk gegroeid is: boer krijgt gasten op hooizolder die te voet omhoog lopen om van zijn alm te skiën; Boer wordt hotelier en hotelier investeert in sleepliftje voor zijn steeds talrijker wordende gasten; boer/hotel in naburig dorp heeft stoeltjeslift die onbetaalbaar voor dat hotel is; hotel gaat daarom samenwerken met hotel van de buren om ook stoeltjeslift te zetten zodat ze er samen wel bij varen; netwerk van liften is op de duur zo groot in beide dorpen dat beide dorpen/liftbedrijven gaan babbelen over het fuseren van beide netwerken om nog groter te worden en alle hotels uit beide dorpen er wel bij te laten varen; etc...
    Als je met die Oostenrijkse liftbedrijven praat (Gargellen toch alleszins): zij gaan er dikwijls van uit dat de operatie van de lift en de pistes, samen met de afschrijvingen van nieuwe liften, break-even draait, de horeca in het liftgebouw maakt wel winst. Maar het is in die kleinere liftbedrijven vooral een kwestie om aantrek te genereren voor de aandeelhouders hun hotel... Of dat bijvoorbeeld een klepper als Bergbahnen Sölden in dezelfde situatie zit weet ik niet, ik heb ooit een rondleiding gevolgd in Gargellen, bovenstaand is hun verhaal, maar ik kan me wel voorstellen dat zelfs een Sölden vanuit dezelfde situatie gestart is: het is een organisch gegroeid dorp net als alle andere Oostenrijkse en Zwitserse gebieden...

In Frankrijk daarentegen zijn de meeste skigebieden door grote investeerders neergepoot, inclusief het dorp en de hotels. Men neemt een lege valei, onteigent wat boeren, als die daar al zitten (want je zit veel hoger...), pompt daar een hoop beton en toenmalige franse franken in en klaar! In Frankrijk nam de toenmalige regering het dan ook niet zo nauw met ruimtelijke ordening... Je kan je wel voorstellen dat daar de financiële situatie totaal anders is. En dat geld uit de valei gezogen wordt om de aandeelhouders tevree te houden. Zie je ook duidelijk aan de staat van de hotelblokken....
    bericht aangepast door JohanP op 27 aug 2020 13:16 (3% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 augustus 2020 · 21:55
    https://en.wikipedia.org/wiki/Compagnie_des_Alpes
    De CDA spreidt weerregio-technisch niet denderend, toch vooral west-/noordwestalpen.
    Lijkt vooral een financiële spreiding tussen skigebieden in de franse alpen en een paar pretparken in de rest van west-Europa.
    Makkelijk kletsen vanaf de bank, maar toch niet je van het. Meer weer-regio spreiding zou mooi zijn, of meer locale eigenaren. Maargoed, blijft helaas een kwestie van bankkletsen 😞

bericht aangepast door EmileHendrix op 27 aug 2020 22:03 (30% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 30 augustus 2020 · 15:51
    Dat filmpje was uit 2013. Shames is intussen inderdaad een cooperatie geworden, en draait nog steeds: https://mymountaincoop.ca/shames-mountain/our-mountain/about-shames/...
  • hectoriversen
    hectoriversen op 8 september 2020 · 18:01
    Its quiet interesting for all, and how it would be in future.. think https://skier.dk/ could use this as information for danish skiers.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 september 2020 · 06:29
    @johanP,
    Dat van Gargellen is denk ik overal waar:
    Bijv. Ski gebied Aspen is in privé bezit (alhoewel de mensen die het bezitten veel aandelen hebben in Alterra, 1 vd 2 ‘grootmachten’), en ook daar dekken de liftpassen de kosten niet van de liften ed. De winst zit in horeca en projectontwikkeling.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro