Voeding op (dag)tours

• Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 10 september 2020 · 16:10
    Ik ben erg benieuwd wat voor voeding jullie mee nemen op dagtours (of meerdaagse tours). Doen jullie aan "gelletjes" of andere energy boosters ipv echte voeding om pakruimte te besparen? Zo ja, wat dan? Ik heb het zelf altijd gehouden bij een fles water en 2 halve goed belegde baguettes, maar dat neemt veel ruimte in beslag in mijn rugzak en heb er op een dag eigenlijk niet genoeg aan.

Zeer benieuwd naar jullie ervaringen/aanbevelingen!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 september 2020 · 17:06
    Gelletjes moet ik niet aan denken bij hele dagen inspanning. Alleen voor lange trailrun tochten aangezien ik niets anders weg krijg en vaak is het dan voor een boost van 45-60 minuten. Maar een paar uur hardlopen of een dag klimmen zijn toch wel andere duursporten wat mij betreft en word al misselijk van de gedachte hoeveel gelletjes je weg moet werken bij een hele dag. Dus heb dan liever echt voedsel. Maar, dan meestal wel repen/cliffbars (dus niet echt-echt) of soms een boterham (maar die worden zo vaak kei hard..) en chocola (by far het beste koud-weer-voedsel als je t mij vraagt)!
    bericht aangepast door Tim3 op 10 sep 2020 17:20
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 10 september 2020 · 17:08
    Eerste dag lekker vers broodje mee; die stop ik wel ergens bovenop. Voor de dagen erna reepjes van bijv Outdooractive ofzo. Die zijn ook nog lekker en niet zo extreem als gelletjes etc, dat vind ik geen fatsoenlijke vervanging van lunch. Dat hooguit bij een trail of iets. Ik heb altijd genoeg ruimte voor die broodjes. Als dat niet past, dan lukt het ook niet om even vlug een jasje weg te steken oid zonder alles overhoop te moeten halen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 september 2020 · 17:15
    Onderweg af en toe een hand trail mix, met pinda m&m's. Of anders een stroopwafel of een reep.
    Voor de lunch een paar wraps en een beetje harde kaas en/of droge worst.
    Neemt weinig ruimte in, blijft aardig lang goed en heb je toch het idee dat je echt iets aan het eten bent.

... Hoewel ik voor een dag inderdaad meestal wel ruimte weet te vinden voor een broodje / stokbroodje. Das dan toch lekkerder. 😃
    bericht aangepast door Willem2k op 10 sep 2020 17:16 (19% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 september 2020 · 17:15
    Inderdaad, gels krijg ik nauwelijks naar binnen, bah!
    Verschillende repen, noten, trail mix, chocola, salami etc. Inderdaad, wraps blijven langer goed, en zijn meer 'plet bestendig' dan brood.

Voor dag tochten of eerste dag van meerdere, bij niet te koud weer (late voorjaar) zou je deze zelfgemaakte rijstcakes kunnen doen. Ik gebruik ze met fietsen, maar zou ook lekker zijn met skien:
    https://www.velopress.com/sick-of-sweet-try-savory-bacon-and-egg-rice-...

bericht aangepast door Slim op 10 sep 2020 17:17 (9% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 september 2020 · 17:19
    Verschillende repen, noten, trail mix, chocola, salami etc. Inderdaad, wraps blijven langer goed, en zijn meer 'plet bestendig' dan brood.

Voor dag tochten of eerste dag van meerdere, bij niet te koud weer (late voorjaar) zou je deze zelfgemaakte rijstcakes kunnen doen. Ik gebruik ze met fietsen, maar zou ook lekker zijn met skien:
    Slim op 10 sep 2020 17:15

Oeh, klinkt goed!
    In Japan hadden we Onigiri mee de berg op, 2 pp als lunch. ook heel prima.
    Helaas (of gelukkig) nog geen 7eleven gevonden in de Alpen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 september 2020 · 17:19

Slim op 10 sep 2020 17:15

Oeh, klinkt goed!
    In Japan hadden we Onigiri mee de berg op, 2 pp als lunch. ook heel prima.
    Helaas (of gelukkig) nog geen 7eleven gevonden in de Alpen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 september 2020 · 07:51
    Paar sneeën stevig bruin brood met ham, kaas en boter. Paar mueslireepjes standaard in m’n rugzak.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 september 2020 · 19:20
    Paar sneeën stevig bruin brood met ham, kaas en boter. Paar mueslireepjes standaard in m’n rugzak. Erwin op 11 sep 2020 07:51

Exact dit. Plus nog een broodje met Nutella, beleg voor kampioenen. Verder neem ik nog een fles water en een thermosfles thee mee.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 13 september 2020 · 22:57
    naar voorkeur al het bovenstaand, of langs de snelweg bij de tankstations van die instant espresso bonbons meenemen, paar gekookte eitjes, volkorencrackers in n ziplock (wasa of als je een kleine tas hebt een hogere dichtheid soort, maar van hardkeks gaat je skiniveau hard achteruit dus die zou ik vermijden) de harde kaas en worstjes liefst ergens lokaal scoren, vaak prijzig maar wel briljant lekker
    en sowieso altijd een thermosje thee met honing. (ik ben fan van gemberthee, dus gaat er vaak een knolletje gember mee)
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 14 september 2020 · 07:54
    Home made raw food taarten/chocola van noten/dadels/kokos/hennepzaad/cacao kortom vet/eiwitten en beperkt koolhydraten
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 14 september 2020 · 10:01
    Het is belangrijk dat je net genoeg energierijk voedsel binnenspeelt.
    Wanneer je, vnaar westerse gebruiken en traditie, een copieuze vetrijke en moeilijk verteerbare maaltijd tot je neemt tijdens een dagtocht, dan zal je daar veel energie aan verspelen en waarschijnlijk ook je concentratie verliezen.
    Hongergevoel zijn wij als westerlingen niet meer gewoon. Wanneer we honger hebben worden we (h)anger en willen we dat instant bevredigen. Ik ben al enkele jaren bezig met intermittant fasting en ik krijg zeer veel energie en concentratie door het vasten. MAAAR... het is uiteraard belangrijk dat je je niet ondervoed of te weinig energie tot je neemt om spreekwoordelijke klop van de hamer te vermijden.
    Veel of vettig eten op een intensieve dag werkt niet voor mij. -
    Ik begin de dag meestal met een havermoutpap met rozijnen, moerbij, banaan, noten, pitten en hennepzaad. Ik tracht vroeg te ontbijten zodat wanneer we effectief vertrekken, dit al wat verteerd is. Ik neem een zakje noten, pitten en gedroogd fruit mee waar ik onderweg naar boven af en toe een hapje van neem. Een (zelfgemaakte) dadelreep, pâte de coing, powerballs of bananenbrood neem ik als tien- en drieuurtje. 's middags eet ik liefst soep en een licht verteerbaar slaatje of kip met groentjes indien er de mogelijkheid is om een hut te bezoeken. Indien dat niet kan dan een broodje met ei, wat sla en humus of kaas. Ik neem 1 energiereep mee als reserve. Meestal eet ik die op bij de après als 'herstel'...
    De week voor je vertrek zou je koolhydraten kunnen stapelen (je spieren vullen met glycogeen).
    's avonds na de dagtocht eet ik koolhydraten...
    knowledge is powder
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 14 september 2020 · 20:31
    Intermeting fasting doe ik al 5j en werkt top, ik eet doorgaans om 11:00 en om 18:00, ruime vetrijke/eitwitrijke maaltijden. Low carb (geen pasta/brood/rijst weinig fruit) en veel groente (1kg). Poederdagen verplaats ik de 11:00 maaltijd naar 8:00 en daar is prima een dag op te vlammen, ofwel om 18:00 pas avondmaaltijd. Verder vast ik elke 2 maanden 42 uur.
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 15 september 2020 · 08:53
    Thnx voor alle reacties!! Genoeg om over na te denken/uit te proberen!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 15 september 2020 · 11:37
    Ik heb meestal 2 plakken ontbijtkoek mee, en dan nog 8 boterhammen (met zout beleg) mee. Op huttentochten meestal knackerbrood met mayo (uit een tube). Voor mij niet te veel van die zoete troep.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 september 2020 · 19:57
    De diabeet in me zorgt altijd netjes voor een hersluitbaar zakje verrassingsmix bij de hand in de borstzak. Liefst in hapklare brokken:
    Paar marshmellows, gedroogde vruchten, beetje chocolade. En natuurlijk een flesje grenadine. Ter ondersteuning van de boterhammenlunch.
    Als het geen koolhydraten zijn, laat ik het liever thuis.
    Paar winters geleden de fout gemaakt om allerlei nootjes mee te slepen, maar dat hielp alleen als ballast bergaf.

Goed punt van @3zel ook. Gelukkig kan ik me door wat koolhydraten heenspuiten, maar je wilt 't natuurlijk netjes balanceren.

bericht aangepast door EmileHendrix op 16 sep 2020 19:59 (16% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 september 2020 · 21:33
    Ik houd het steeds vaker bij een zak pinda's.
  • ERES
    Advanced
    ERES op 17 september 2020 · 12:33
    Vers belegde broodjes, vijgenbroodjes, baguette met chocopasta of jam, kaas en natuurlijk chocolade voor op de top. Eet vooral wat je lekker vindt en waar een beetje energie in zit. Mueslireepjes als 'nood' of tussendoortje altijd lekker!

Vasten doe ik niet aan, als je gezond veel sport hoor je bijpassend veel te eten.
    bericht aangepast door ERES op 17 sep 2020 12:34 (10% bewerkt)
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 19 september 2020 · 14:01

Vasten doe ik niet aan, als je gezond veel sport hoor je bijpassend veel te eten. ERES op 17 sep 2020 12:33

Zo stond ik er tot 5 jaar geleden ook in....en met gemiddeld 2 uur sporten per dag leek het me gekkenwerk....maar tegengestelde blijkt voor mij waar. Beetje research en proberen is de moeite waard.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 september 2020 · 17:18
  • vasco
    Advanced
    vasco op 20 september 2020 · 13:28
    Aryen op 19 sep 2020 17:18

@Aryen, wil je daar wat mee zeggen? Dan hoop ik dat opbouwend is, voor empathieloos geschreeuw zijn er genoeg andere plekken op het internet te vinden.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 september 2020 · 14:38
    Daar heb je gelijk in, @vasco. De OP wil graag weten wat wij meenemen op onze dagtours, en dan met name met betrekking tot het ruimteprobleem in de rugzak. Ik vermoed dat hij niet de behoefte heeft aan een discussie welk dieet wel of niet gezond is, of het beste om een dag op los te gaan. Dat blijft toch persoonlijk en heeft waarschijnlijk een hoog placebo-gehalte. Daar probeerde ik met een knipoog op te hinten, maar dat had ik waarschijnlijk beter duidelijk kunnen zeggen. Nu wordt het draadje nog verder verdund. Excuses 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro