Oranje corona gebieden en reisverzekering

• vasco
    Advanced
    vasco op 24 oktober 2020 · 14:47
    Nu er langzaam weer sneeuw valt in de alpen begint het te kriebelen om weer lekker te touren. Zolang de lokale zorg nog niet overbelast is met corona zie ik niet veel ethische bezwaren om daar te touren en in een hotel te overnachten.

Maar, hoe zit het met reisverzekeringen? Als ik even rondkijk zie ik dat er een aantal zijn die coronagerelateerde dingen niet verzekeren voor oranje of rode gebieden, maar niet-corona-gerelateerde dingen wel.
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 24 oktober 2020 · 17:20
    Mijn reisverzekering (NKBV) dekt geen corona-geralateerde kosten (extra kosten voor verblijf of reis als gevolg van corona-perikelen) als ik naar een gebied afreis dat op moment van vertrek reeds oranje of rood is. Als dat gebied geel is als ik vertrek, maar tijdens mijn verblijf oranje wordt, dan zijn die eventuele extra kosten wél gedekt. Zo interpreteer ik de informatie althans.

Kortom: als je willens en wetens afreist naar een oranje gebied ligt het risico geheel bij jou. Op zich niet onlogisch.

Of dit voor andere verzekeraars ook geldt is de vraag uiteraard.

En over de ethische bezwaren - die zou ik op zich niet hebben als ik 100% zeker zou weten dat ikzelf corona-vrij ben. Zolang ik dat niet zeker weet, zou ik me er toch niet fijn bij voelen, bij het idee dat ik mogelijk een verspreider ben van het virus. Maar dat is persoonlijk uiteraard.
    gigiski.com
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 oktober 2020 · 09:47
    Op wintersport.nl heb ik hierover ook het een en ander gelezen. Inderdaad is het bij de meeste verzekeraars blijkbaar zo als je hier boven beschrijft. Corona gerelateerde onkosten in een oranje of rood gebied niet gedekt als dit gebied al oranje of rood gekleurd was bij vertrek.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 25 oktober 2020 · 12:17
    een geldend reisadvies (vastgesteld door Buitenlandse Zaken) is een optelsom van variabelen. Een aanpassing in het reisadvies kan bijvoorbeeld komen door een natuurverschijnsel (aardbeving, vulkaan uitbarsting), terroristische dreiging of gezondheid (ebola en nu ook dus Covid-19)

Veel verzekeringen dekken niets of het nu covid-19 gerelateerd of iets anders is. Volgens het advies had je daar niet naartoe gemoeten.

Volgens het huidige advies kan je wel naar Duitsland of Italie (geel) als je dan toch in de sneeuw wilt spartelen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro