Toerskiën mogelijk in Oostenrijk?

Toerskiën mogelijk in Oostenrijk?

Toerskiën moet straks als de lockdown in Oostenrijk ten einde komt gewoon mogelijk zijn. Daar pleit de Österreichische Alpenverein voor.

Mag je toeren op een piste?

Het is verboden om tijdens de lockdown ‘sportfaciliteiten’ te betreden. Op dit moment is het echter onduidelijk of pistes die momenteel niet in gebruik zijn en eigenlijk voorbereid worden op het seizoen, ook als sportfaciliteiten gelden. De liften blijven nog even dicht, maar mag er dan wel getoerd worden op die pistes? Het mag duidelijk zijn dat de Österreichische Alpenverein vindt dat dat gewoon moet kunnen. En dan nog: als dat niet mag, dan heb je als Oostenrijker natuurlijk altijd de mogelijkheid om niet in een skigebied de natuur in te gaan.

Toeren is natuurlijk gezond en het is geen enkel probleem om afstand te houden. Het enige punt is natuurlijk dat je een ongeval krijgt en een ziekenhuisbed bezet houdt. De Österreichische Alpenverein verwacht komend seizoen 20% meer toerskiërs. Het aantal in Oostenrijk is gegroeid van 500.000 naar ongeveer 600.000. Wij zullen voorlopig nog even geduld moeten hebben…

Iemand die in Oostenrijk woont en hier meer over kan zeggen? (Bron)

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
merelAuteur2 december 2020 · 17:55

In tegen stelling tot de lockdown in Maart-April mogen we nu wel sport beoefenen in de buitenlucht, waaronder touren en ik denk dat mensen iets te enthousiast gaan worden. Langlaufen heeft dit seizoen al een enorme opmars gemaakt. In de laatste weken waren er al enkele Strecke geopend in de buurt van Innsbruck. Als die Langlaufstrecke niet als sport faciliteit worden bestempeld, dan kan ik mij niet voorstellen dat pistes daar wel onder zouden vallen? Er was een speciaal boekingssysteem waar je een slot kon boeken, maar de gebieden rond die Langlaufstrecke waren nog steeds te vol en na een weekend moesten ze sluiten omdat er te veel animo was.

De liften gaan vanaf 24/12 open. Ik hoop dat dan dezelfde regels gelden als vorig seizoen, toen was het in de meeste gebieden toegestaan om te touren. Zolang je je maar aan bepaalde gedragsregels hield en alleen gedurende dat de liften draaiden. In Tirol hadden veel gebieden een vaste avond in de week waar je mocht touren na sluitingstijd van de liften, zodat er geen gevaar was met piste werkzaamheden etc. Als ik die nummers zo zie, kan ik mij voorstellen dat gebieden hun pistes sluiten voor tourskiers als er te veel mensen op af komen. Dit weekend gaat het waarschijnlijk duidelijk maken.

Gevorderd
JohanPAuteur2 december 2020 · 22:49

Ik heb net op het avondjournaal gehoord dat Oostenrijk een quarantaine van 10 dagen voor buitenlandse touristen invoert. Skigebied mag dan wel open zijn, en/of touren toegelaten, maar dat is een maat voor niks dan…

Gevorderd
evr66proAuteur3 december 2020 · 08:00
Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 08:11

Overigens, @@Arjen,
ik lees hier op wePowder zeer veel speculatie, en ook in bovenstaand artikel eindig je met een vraag, wat weinig vertrouwen geeft naar journalistieke correctheid. De info blijkt inmiddels ook alweer achterhaald (quarantaine…). Verder probeer ik vanop diverse nieuwswebsites wat info te vergaren over de mogelijkheden om te touren, maar buitenlands nieuws vergaren is niet simpel als leek. wintersport.nl ed spitsen zich dan weer toe op klassiek lift-assistent skien. Ik denk dat er samen met met mij een hele toerskiende community in de startblokken staat om te genieten van de sneeuw, op een veilige manier, zowel coronagewijs als ongevalgewijs (een huisberg kan ook leuk zijn, het hoeft niet altijd 40+ te zijn…), maar het ontbreekt ons dus aan duidelijke info over wat door de overheden is toegelaten. Heel veel opiniestukken, dat wel, maar daar hebben we niks aan.

Mijn mening: een website als wePowder mag daar gerust iets meer journalistieke inspanning doen en de informatie wat synthetiseren voor de community… zowel de BE als de NL community, want onze lokale regels durven ook alweer af te wijken…

Gevorderd
ArjenproadminAuteur3 december 2020 · 09:04

@@JohanP: Wanneer je op zoek bent naar antwoorden of je naar het buitenland mag om te toeren (of wat dan ook) dan gelden natuurlijk in eerste instantie de regels van 10 dagen quarantaine en er is natuurlijk het advies voor ‘alleen noodzakelijke reizen’. Velen van ons staan in de startblokken (ikzelf ook), maar wanneer dit nog geldt dan reis ik nog niet af naar de Alpen. Dat is persoonlijk uiteraard, iedereen moet daar zelf een keuze in maken.

Vrijwel alle informatie die te vinden is mbt corona en de Alpen gaat over meer algemene zaken als hotels, liften etc. Ik speur dagelijks het web af naar freeride-gerelateerde info en het artikel van de OAV was twee dagen oud (en eindelijk iets echt freeride/tour gerelateerd). Iets dat de moeite waard is om te benoemen omdat het inderdaad een discussie aanwakkert. Daarbij is het altijd goed om aanvullingen van forumleden te lezen die in Oostenrijk wonen.

Desalniettemin: opbouwende kritiek is altijd goed! Ik zal eens kijken of ik een basisartikel kan opzetten met alle mogelijkheden per Alpenland en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Dank!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
dimsumproAuteur3 december 2020 · 09:23

Los van persoonlijke mening over of je het wel of niet moet doen, lijkt me Zwitserland vanuit België wel mogelijk op dit moment.

Gevorderd
3zelAuteur3 december 2020 · 09:33

@@johanp: ik snap grotendeels jouw ‘kritiek’.
Een overzicht van de regelgeving op elke nieuwssite is ‘oud nieuws’ vanaf dat er een wijziging komt in het beleid van ‘vertrekkend’ of ‘ontvangend’ land. Ik denk dat het ieders plicht is om je als goede burger degelijk te informeren. Eigenlijk zou je dat altijd moeten doen wanneer je naar het buitenland trekt.

Het lijkt me wel handig om een overzicht te geven van websites waar je informatie kan vinden en eventueel een ‘disclaimer’ toe te voegen onderaan het artikel.

Ik denk dat veel mensen met ons dromen om alsnog buiten te kunnen spelen in de bergen, ik vrees echter dat we nog een tijdje geduld gaan moeten oefenen indien je je houdt aan de huidige regelgeving en zoals zovelen beperkt wordt door professionele verplichtingen (quarantaine)…

knowledge is powder
Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 09:34

@@JohanP: Wanneer je op zoek bent naar antwoorden of je naar het buitenland mag om te toeren (of wat dan ook) dan gelden natuurlijk in eerste instantie de regels van 10 dagen quarantaine en er is natuurlijk het advies voor ‘alleen noodzakelijke reizen’. Velen van ons staan in de startblokken (ikzelf ook), maar wanneer dit nog geldt dan reis ik nog niet af naar de Alpen. Dat is persoonlijk uiteraard, iedereen moet daar zelf een keuze in maken.

Die 10 dagen quarantaine is zeer landafhankelijk. Land van herkomst (BE of NL) maakt ook nog eens een verschil soms… Iig ingewikkeld, onze eigen wetgeving (NL, BE) is al een kluwen, laat staan dat we die van de 5 grote Alpenlanden (DE, FR, AT, CH en IT) nog eens begrijpen ;)

Desalniettemin: opbouwende kritiek is altijd goed! Ik zal eens kijken of ik een basisartikel kan opzetten met alle mogelijkheden per Alpenland en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Dank!

Arjen op 3 dec 2020 09:04


Kijk, dat was mijn punt. Dank je!

PS, voor de situatie vanuit BE kan ik je deze link alvast aanraden, ons kleursysteem werkt namelijk weer anders dan dat van NL: https://diplomatie.belgium.be/en

Gevorderd
3zelAuteur3 december 2020 · 09:34

Los van persoonlijke mening over of je het wel of niet moet doen, lijkt me Zwitserland vanuit België wel mogelijk op dit moment.

dimsum op 3 dec 2020 09:23

Als je met het vliegtuig gaat wel… tenzij je ‘door een land rijden’ niet als ‘reizen’ beschouwt.

knowledge is powder
Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 09:41

en eventueel een ‘disclaimer’ toe te voegen onderaan het artikel.\

3zel op 3 dec 2020 09:33


Klopt volledig. Maar bekijk het zoals een powder alert, daar staat onderaan ook altijd een disclaimer met de link naar het lawinebericht. Ik heb in mijn vorige post nu een link van diplomatie.belgie meegegeven. In het buitenland bestaan dat soort websites met samenvattingen van de regels ook (zoals onze info.coronavirus.be). Ik ken ze alleen niet. Je kan in die disclaimer altijd dat soort websites opsommen. Arjen zal idd altijd achter de feiten blijven aanhollen, maar als je op basis van iemand’s (Arjen?) samenvatting je eindselectie gemaakt hebt, en je weet waar je die samenvatting officieel kan aftoetsen, dan verlicht dat het opzoekwerk al wat… En dan moet je die info maar integreren in je 3x3 ;)

Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 09:44

Los van persoonlijke mening over of je het wel of niet moet doen, lijkt me Zwitserland vanuit België wel mogelijk op dit moment.

dimsum op 3 dec 2020 09:23

Als je met het vliegtuig gaat wel… tenzij je ‘door een land rijden’ niet als ‘reizen’ beschouwt.

3zel op 3 dec 2020 09:34


Duitsland laat doorreizen toe zonder voorgelegde coronatest of quarantaine. Het is me alleen niet duidelijk welke bewijslast ze daarvoor willen. Ik zie websites zeggen “hou je boekingsinformatie klaar”, maar met een poederbusje op de parking is dat een probleem…
Daarnaast zou frankrijk vanaf 15 december willen versoepelen. Ze zeggen dat vanaf dan reizen tussen departementen terug mogelijk zijn. Of dat ook voor buitenlanders geld, geen idee… Overigens zou frankrijk wel wandelingen (en toerskiën) toelaten in de skigebieden.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur3 december 2020 · 09:59

@@JohanP De vergelijking met de befaamde 3x3 is hier zeker van toepassing.

Vanuit NL geldt in ieder geval dat je bij terugkomst uit een van de Alpenlanden 10 dagen in quarantaine ‘moet’. Dat is voor velen al een reden om niet af te reizen, nog even los van de quarantaine maatregelen bij aankomst in een van de Alpenlanden.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
RutgerAuteur3 december 2020 · 10:53

@@JohanP De vergelijking met de befaamde 3x3 is hier zeker van toepassing.

Vanuit NL geldt in ieder geval dat je bij terugkomst uit een van de Alpenlanden 10 dage. n in quarantaine ‘moet’. Dat is voor velen al een reden om niet af te reizen, nog even los van de quarantaine maatregelen bij aankomst in een van de Alpenlanden.

Arjen op 3 dec 2020 09:59

Het is nog altijd een advies! Het blijft natuurlijk een sematische discusisie dat je wel in braband in een BB mag gaan zitten en bij thuiskomst niet in quarantaine moet maar na een paar dagen in een appartemnent in zwitserland wel. De politiek heeft zich daarin natuurlijk volledig in verslikt.
Elk land doet maar wat en ze zijn inmiddels bedwelmt met de utopische gedachte dat een vaccin op korte termijn uitkomst gaat bieden,
maw als je nu niet kan aan skien kan dat in februari ook niet, dus dan is er weer een skiseizoen verloren gegaan.

Ik ga iig zodra het kan

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
dimsumproAuteur3 december 2020 · 11:38

Los van persoonlijke mening over of je het wel of niet moet doen, lijkt me Zwitserland vanuit België wel mogelijk op dit moment.

dimsum op 3 dec 2020 09:23

Als je met het vliegtuig gaat wel… tenzij je ‘door een land rijden’ niet als ‘reizen’ beschouwt.

3zel op 3 dec 2020 09:34

Bedankt voor de feedback, het doorreizen had ik nog niet verder naar gekeken. Ik werd al even enthousiast toen ik hoorde dat de quarantaine plicht in Zwitserland opgeheven werd. Doel je dan op Frankrijk of ook bepaalde kantons in Zwitserland waar er een verbod op verplaatsingen en/of doorreizen is?

Toerist
ShibbyDVAuteur3 december 2020 · 12:21

Ivm Oostenrijk: daar geldt dat je in quarantaine moet (5-10dagen) als je uit een land komt met een incidentie van 80+/100k inwoners.
In België zitten we op dit moment aan 175. Vorige week 330 … Als het zo verder evolueert zitten we met kerst onder die 80 en is quarantaine dus niet meer verplicht :)

fyi ;)

Beginner
RutgerAuteur3 december 2020 · 12:41

Ivm Oostenrijk: daar geldt dat je in quarantaine moet (5-10dagen) als je uit een land komt met een incidentie van 80+/100k inwoners.
In België zitten we op dit moment aan 175. Vorige week 330 … Als het zo verder evolueert zitten we met kerst onder die 80 en is quarantaine dus niet meer verplicht :)

fyi ;)

ShibbyDV op 3 dec 2020 12:21


alleen zijn alle hotels etc tot 7 januari dicht :p

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 12:46

Ivm Oostenrijk: daar geldt dat je in quarantaine moet (5-10dagen) als je uit een land komt met een incidentie van 80+/100k inwoners. \

In België zitten we op dit moment aan 175. Vorige week 330 … Als het zo verder evolueert zitten we met kerst onder die 80 en is quarantaine dus niet meer verplicht :)

fyi ;)

ShibbyDV op 3 dec 2020 12:21


alleen zijn alle hotels etc tot 7 januari dicht :p

Rutger op 3 dec 2020 12:41


Camper! ;)

Beginner
RutgerAuteur3 december 2020 · 12:52

goh dat zou ideaal zijn dan… lekker rustig dan eerste week van januari :)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
ShibbyDVAuteur3 december 2020 · 12:57

Ik heb een privé adresje in Wagrain , no hotel required!

Maw, ik volg ook alles van zéér kort op

Gevorderd
EmileHendrixAuteur3 december 2020 · 13:01

Als je met het vliegtuig gaat wel… tenzij je ‘door een land rijden’ niet als ‘reizen’ beschouwt.

3zel op 3 dec 2020 09:34


Het magische toverwoord dat je hierover terug wilt zoeken op de websites van de overheden van verschillende (Bundes-)landen waar je doorheen wilt is ‘in transit’. Zolang je de benzinepomp na gebruik niet aflikt, mag er hier en daar nog het een en ander.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
RiesAuteur3 december 2020 · 16:44

Voor iedereen die overweegt om nu naar de alpen te gaan nog even dit:

De alpen landen staan allemaal op oranje.
Oranje betekent een negatief reisadvies.
Negatief reisadvies betekent dat reisverzekeringen overal onderuit kunnen komen.

Voorwaarden verschillen per maatschappij.
Even checken op internet

Mijn reisverzekering geeft duidelijk aan dat ik NIET verzekerd ben als ik afreis naar een land dat op die datum al op oranje stond.

Kan een klein ongelukje toch nog een hele dure vakantie worden!

Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 18:58

Voor iedereen die overweegt om nu naar de alpen te gaan nog even dit:

De alpen landen staan allemaal op oranje.
Oranje betekent een negatief reisadvies.
Negatief reisadvies betekent dat reisverzekeringen overal onderuit kunnen komen.

Voorwaarden verschillen per maatschappij.
Even checken op internet

Mijn reisverzekering geeft duidelijk aan dat ik NIET verzekerd ben als ik afreis naar een land dat op die datum al op oranje stond.

Kan een klein ongelukje toch nog een hele dure vakantie worden!

Ries op 3 dec 2020 16:44


Het lijkt me niet dat reisverzekering unbedingt overal onderuit kunnen. Het negatief reisadvies heeft met COVID te maken, niet met een bergredding. Er moet mi een oorzakelijk verband tussen COVID en je ongeval/situatie om de verzekering zonder meer toe te laten zich terug te trekken, anders begeeft ze zich op glad ijs.

Overigens is het in Belgie “sterk afgeraden” en niet “verboden”, na door europa op de vingers te zijn getikt, dus het mag eigenlijk nog wel… En omdat Europa er zo aan tilt vermoed ik dat dat in Nederland gelijkaardig is: afgeraden, en misschien met quarantaine moeilijk gemaakt, maar niet verboden…

Gevorderd
JohanPAuteur3 december 2020 · 19:23

Deze website toch ook even delen: https://reopen.europa.eu/en\
Samenvatting voor heel europa ;)

Gevorderd
Kabouter PlofzakAuteur3 december 2020 · 19:30

negatieve reisadviezen zijn zelden of nooit gebaseerd op een al omvattende dreiging, toch is het reisadvies dan wel al omvattend.

Door een vulkaanuitbarsting of overstroming oid kan een negatief reisadvies opgesteld worden voor een regio of land. De kans is waarschijnlijk zeer klein is dat je wegsmelt of dat er nog een tsunami komt, maar door de ontstane situatie is het niet wenselijk dat derden zonder reden daar aanwezig zijn, omdat veelal de gezondheids situatie verslechterd en je potentieel door een ongelukje nog meer druk op de gezondheidszorg leggen. Dit is redelijk vergelijkbaar met de huidige situatie. Dat mogelijk de situatie gelijk of slechter is in je woonomgeving is geen verzachtende omstandigheid.
In zoverre kan de verzekering zijn handen van je af trekken en zeggen dat je er niet had moeten zijn en als je er al was voor de uitbraak dat je de regio zo mogelijk had moeten verlaten.
Dus mocht ik het overwegen zou ik zeker voor vertrek informeren bij je verzekering en het zwart op wit hebben dat je verzekering het dekt mocht er een noodsituatie ontstaan.

Gevorderd
Ee1coproAuteur3 december 2020 · 21:02

Bij de buren best een duidelijk stuk over verzekeringen en corona. Het zal daar on de verzekering van de ski vereniging gaan.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/511988/veelgestelde-vragen-over-het-corona-virus-en-de-reisverzekering

Het komt erop neer dat je niet voor corona gerelateerde schade gedekt bent wanneer je naar een code oranje of rood gebied gaat. Andere schade’s zijn wel gedekt.

Bij de NKBV zijn ze er minder uitgesproken over.

Gevorderd
Ee1coproAuteur3 december 2020 · 21:02

Goed verhaal! Mag je best 2 keer posten! 🤔

Gevorderd
vascoAuteur4 december 2020 · 08:56

Bij de NKBV zijn ze er minder uitgesproken over.

Ee1co op 3 dec 2020 21:02

Vorige maand heb ik met de NKBV reisverzekering gebeld. Zij vertelde mij toen dat corona gerelateerde zaken niet gedekt zijn, maar bergsportongevallen wel.

Door Duitsland mag je heen reizen, er wordt echter wel gevraagd om dat met zo min mogelijk tussenstops te doen en niet te overnachten.

Gevorderd
victorvaneerdAuteur4 december 2020 · 09:42

Info pagina op de site van de NKBV > https://nkbv.nl/actueel/nieuws/alles-over-de-uitbraak-coronavirus-in-relatie-tot-je-nkbv-verzekeringen.html

Bij de NKBV zijn ze er minder uitgesproken over.

Ee1co op 3 dec 2020 21:02

Vorige maand heb ik met de NKBV reisverzekering gebeld. Zij vertelde mij toen dat corona gerelateerde zaken niet gedekt zijn, maar bergsportongevallen wel.\

vasco op 4 dec 2020 08:56

Dat meen ik ook te lezen op de site van NKBV. Echter vind ik de volgende uitspraak verder op de pagina dan weer wat tegenspreken.

“Is er een code rood of oranje afgegeven op het moment dat je al op je bestemming was? Dan blijft je verzekering geldig totdat je weer thuis bent. Je moet wel zo snel mogelijk het gebied verlaten.”

Earn your turns!
Beginner
BrakkemanAuteur4 december 2020 · 10:00

de algemene ziekteverzekeringen zijn niet allemaal op dezelfde lijn, het is sterk aangeraden om je verzekeraar te contacteren of je voor niet-COVID geralteerde ziekte/ongevallen verzekerd bent.

Voor de Belgen die bij KBF zitten:

Is een besmetting met het coronavirus gedekt door de KBF-ledenverzekering?

De KBF staat in nauw contact met haar verzekeringsmakelaar omtrent de dekking van de polis.

Medische kosten in het binnenland n.a.v. ziekte vallen buiten het bereik van de polis. Hiervoor kun je terecht bij jouw ziekenfonds. \
Medische kosten en reddingskosten n.a.v. ziekte in het buitenland zijn wél gedekt. Extra verblijf- of reiskosten omwille van bijvoorbeeld (gedwongen) quarantaine zijn niét gedekt.

Onze makelaar antwoordt:

" De huidige reiswaarschuwingen zijn verkrijgbaar bij de respectievelijke instellingen. De verzekeringsdekking van Alpenverein Weltweit Service wordt ook gegeven als de reiswaarschuwing aanwezig is. We willen er echter op wijzen dat we geen garantie hebben dat de service voor repatriëring, medische behandeling en redding ter plaatse in de gebruikelijke kwaliteit kunnen worden uitgevoerd.

Infectie met COVID-19
Net als bij andere ziektes (b.v. griep) of verwondingen, wordt een besmetting met het coronavirus gedekt door onze medische reisverzekering. Ook de kosten van de medisch noodzakelijke behandeling van het coronavirus en ook de medisch noodzakelijke repatriëring worden vergoed.

In quarantaine plaatsen wegens vermoedelijke infectie met COVID-19

Valt niet onder onze verzekering, zolang\
    het virus is niet geverifieerd\
    de klant alleen om veiligheidsredenen in quarantaine is in een hotel of vergelijkbare faciliteit\
Omdat de besmetting met het virus (nog) niet medisch is geverifieerd, is er geen grond voor een verzekering. Kosten, die alleen ontstaan ​​als gevolg van een bestuursbevel / regeling, zijn niet verzekerd. "
Gevorderd
victorvaneerdAuteur4 december 2020 · 11:38

Info pagina op de site van de NKBV > https://nkbv.nl/actueel/nieuws/alles-over-de-uitbraak-coronavirus-in-relatie-tot-je-nkbv-verzekeringen.html

Bij de NKBV zijn ze er minder uitgesproken over.

Ee1co op 3 dec 2020 21:02

Vorige maand heb ik met de NKBV reisverzekering gebeld. Zij vertelde mij toen dat corona gerelateerde zaken niet gedekt zijn, maar bergsportongevallen wel.\

vasco op 4 dec 2020 08:56

Dat meen ik ook te lezen op de site van NKBV. Echter vind ik de volgende uitspraak verder op de pagina dan weer wat tegenspreken.

“Is er een code rood of oranje afgegeven op het moment dat je al op je bestemming was? Dan blijft je verzekering geldig totdat je weer thuis bent. Je moet wel zo snel mogelijk het gebied verlaten.”

victorvaneerd op 4 dec 2020 09:42

Aanvullend:
Zojuist met NKBV gebeld en bovenstaande heeft enkel betrekking op corona gerelateerde zaken wat bij rood of oranje niet meer gedekt is. Vandaar het verzoek om zo snel mogelijk het gebied te verlaten.

Earn your turns!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!