CAMP xlc stijgijzers

• vasco
    Advanced
    vasco op 2 december 2020 · 20:44
    Ik heb een paar camp xlc 390 stijgijzers. Super licht. Onlangs heb ik ze voor het eerst gebruikt (daarvoor zaten ze alleen maar in mijn tas), en kwam er toen achter dat ze niet goed blijven zitten op mijn skieschoenen. Het voorste beugeltje kun je (met een beetje kracht) over de neus van de schoen duwen. Dat is het geval met Technica cochise (uit 2015), Scott cosmos en Scarpa gea schoenen. Bij de laatste twee gaat het wel een stuk lastiger.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 december 2020 · 15:59
    Niet precies met die combi, maar skischoenen en stijgijzers is vaak een probleem. (Trouwens, bij mijn ijsklim schoenen had ik laatst ook geen perfecte pasvorm).

De oplossing in jou geval is een andere voorbeugel, en/of verbuigen van de beugel.
    Over het algemeen passen de beugels van alle(?) merken wel in alle stijgijzers.

Veel merken, in ieder geval Black Diamond, Grivel en ik dacht ook Camp, hebben verschillende voorbeugels.
    Kwestie van een paar kopen en uitproberen.

Als dat niet werkt kun je de Grivel Haute Stijgijzers proberen, maar dat is natuurlijk veel duurder.

bericht aangepast door Slim op 3 dec 2020 16:13
  • Slim
    Beginner
    Slim op 3 december 2020 · 16:07
    en kwam er toen achter dat ze niet goed blijven zitten op mijn skieschoenen. Het voorste beugeltje kun je (met een beetje kracht) over de neus van de schoen duwen. Dat is het geval met Technica cochise (uit 2015), Scott cosmos en Scarpa gea schoenen. Bij de laatste twee gaat het wel een stuk lastiger.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?vasco op 2 dec 2020 20:44

Heb je een foto?

En heb je alle instelling wel zo goed mogelijk aangepast? Vaak is het bijvoorbeeld beter om de uiteinden van de beugeltjes niet links en rechts in het hetzelfde gaatje te doen, maar iets verschoven, zodat het beugeltje als het ware “schuin” staat ten opzichte van de lengte as van het stijgijzer.

En natuurlijk zorgen dat het ijzer heel erg strak zit.

Edit: zie ik dat dat stijgijzer maar 1 gaatje heeft voor zowel voor als achter beugel? Dat is inderdaad moeilijk om het precies pas te maken dan. Oef.
    bericht aangepast door Slim op 3 dec 2020 16:10 (9% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 6 december 2020 · 13:10
    Het lijkt erop dat het beugeltje net te laag is, de bocht komt te vroeg. Die bocht buigen wil vrij makkelijk, maar lost het probleem niet op. Ik heb ook geprobeerd om er een tweede bocht in te buigen (met een hamer), maar daarbij is het beugeltje gebroken 😞.

bericht aangepast door vasco op 6 dec 2020 14:07 (27% bewerkt)
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 6 december 2020 · 13:30
    Ik heb/had dezelfde stijgijzers en deze bleven perfect zitten om al mijn skischoenen, ook bij Sandra trouwens (Scarpa Meastrale RS, Scrape F1 Scarpa Freeride en schaap gea, maar je moet ze wel redelijk strak afstellen). Ook bij mijn nordica alpiene schoenen werkte het prima. En ombuigen doe je niet met een hamer 😃 maar dat weet je nu zelf ook. Je kunt deze beugels wel opnieuw bestellen gelukkig.

Maar ik ben nu overgestapt op een model van Petzl, de iris hybrid, sterker, staal en echt makkelijk mee te nemen en op te vouwen. Heel blij mee.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 6 december 2020 · 14:09
    Ok, bij de scarpa geas kan ik met wat kracht het beugeltje er wel afduwen, maar dat gaat veel lastiger dan bij de cochise. Blijkbaar is dat de weerstand die al voldoende is.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 december 2020 · 14:36
    Ja, dat heb ik vaker gezien, dat probleem met stijgijzers op ski schoenen, omdat de neus langer en dikker is dan bij een berg schoen.

Is dat beugeltje bij die Camp stijgijzers van aluminium? Dan kun je er inderdaad niet veel aan verbuigen(metaal moeheid). Als je er nu een stalen beugeltje op zet, kun je het in ieder geval in de bank schroef zetten en verbuigen.

Maar hopelijk vind je een beugeltje wat gewoon goed past.
    Een breder beugeltje biedt denk ik wel soelaas. Duet is namelijk niet alleen de hoogte die een probleem is bij de Cochise, maar ook de breedte, waardoor de schoen niet verder naar voren kan.

Voor de duidelijkheid, de onderste foto op mijn post hier boven is Black Diamond, de bovenste van Camp. En Grivel heeft ook diverse opties.

bericht aangepast door Slim op 6 dec 2020 14:43 (20% bewerkt)
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 6 december 2020 · 15:11
    Lukt het om het stijgijzer zelf nog een gaatje strakker te zetten? Zodat de beugel iets verder naar achter komt te zitten? Dat zou wel eens een betere hoek op kunnen leveren.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 6 december 2020 · 20:19
    Nog strakker lukt niet, ik krijg ze nu al bijna niet dichtgeklikt. Hij lijkt niet veel verder naar voren te kunnen, omdat de rand van de schoen aan de zij-voor-kant al tegen het beugeltje aan zit. Dat kan dan vervolgens wel iets naar voren kantelen. De voorkant van de beugel steekt dan voor de schoen uit.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 7 december 2020 · 05:06
    @Vasco, Precies, het lijkt bij het boven aanzicht met de witte schoen, dat vooral de breedte het probleem is. Dus als eerste zou ik een van de “wide” beugels (toe bail in het Engels, @Rogier moet maar zeggen hoe dat in het Fans heet) proberen.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 16 december 2020 · 08:14
    Vorige week ben ik nog bij winkels geweest: standaard beugel van ct is te smal bij de neus. Bij petzl ook, en daarbij is het stijgijzer ook smaller, dus wss zijn de beugels niet uitwisselbaar met camp en was een los beugeltje bestellen lastig. Ik ga eens direct met camp contact opnemen.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 16 december 2020 · 08:32
    Ik volg Slim zijn logica. Indien je een breder beugeltje plaatst, zal de schoen dieper in het beugeltje glijden en aangrijpen op de punt van de skischoen...
    knowledge is powder
  • Slim
    Beginner
    Slim op 16 december 2020 · 18:09
    Vorige week ben ik nog bij winkels geweest: standaard beugel van ct * is te smal bij de neus. Bij petzl ook, en daarbij is het stijgijzer ook smaller, dus wss zijn de beugels niet uitwisselbaar met camp en was een los beugeltje bestellen lastig. Ik ga eens direct met camp contact opnemen.vasco op 16 dec 2020 08:14
    Als je opmeet hoe breed de 'paaltjes' op jou Camp stijgijzer zijn, zal ik eens kijken of mijn Grivel of Black Diamond beugeltjes daar in zouden passen.

* wat bedoel je met CT? een typefout voor BD?
    bericht aangepast door Slim op 16 dec 2020 18:11 (2% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 19 december 2020 · 13:46
    Ik bedoelde climbing technologies.

De stijgijzers zijn 87mm breed ter hoogte van de beugel. De knik zit 31mm boven het gaatje. Vorige week ben ik nog bij winkels geweest: standaard beugel van ct * is te smal bij de neus. Bij petzl ook, en daarbij is het stijgijzer ook smaller, dus wss zijn de beugels niet uitwisselbaar met camp en was een los beugeltje bestellen lastig. Ik ga eens direct met camp contact opnemen.vasco op 16 dec 2020 08:14
    Als je opmeet hoe breed de 'paaltjes' op jou Camp stijgijzer zijn, zal ik eens kijken of mijn Grivel of Black Diamond beugeltjes daar in zouden passen.

* wat bedoel je met CT? een typefout voor BD?Slim op 16 dec 2020 18:09

Tof! De stijgijzers zijn 87mm breed ter hoogte van de beugel. De knik zit 31mm boven het gaatje.

Ik bedoelde climbing technologies.

• Slim
    Beginner
    Slim op 20 december 2020 · 23:07
    Dat is breed! De meeste van mij 72-79mm breed. Het losse beugeltje dat ik gemeten had was 90mm. Zal vd week eens meer meten met foto’s.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 21 december 2020 · 11:17
    Camp heeft geen andere beugels 😞. Ze hebben nu wel een serie stijgijzers die ontworpen is voor schoenen met dynafit inserts.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 21 december 2020 · 18:03
    @vasco, wat ik bedoel is beugeltjes van een ander merk in je Camp stijgijzers doen. Dat heb ik al zo vaak gedaan
  • Slim
    Beginner
    Slim op 21 december 2020 · 21:25
    OK. Ik heb opgemeten. Griverl Rambo III (mono punt) en G12 (zwart met lichtblauwe antibot), Oud Camp alu stijgijzer(blauw geanodiseerd), Black Diamond Sabretooth met Grivel beugel(mat zwart), Petzl Irvis Hybrid(zwart met oranje anti bot)
    En mijn conclusies zijn:

Ik probeerde eerst mijn (huidige versie) Cochise met Gripwalk zool(zwart). Maar die paste perfect in de verschillende stijgijzers. Toen probeerde ik de Scot Orbit(wit), en daar had ik hetzelfde probleem, inclusief met de Irvis Hybrid die ik daarmee wilde gebruiken.

Dat Camp stijgijzer is breder dan normaal. Maar. met een beetje geluk passen de meeste beugeltjes van andere merken er nog wel in denk ik.

Camp heeft inderdaad smaller beugeltjes, en "lagere" dan normaal.

Ik zou een eerst paar Grivel Beugeltjes proberen. De Black Diamond Beugeltjes kreeg ik niet in mijn Petzl stijgijzer, gaatje in stijgijzer te klein (kan natuurlijk iets ruimer gemaakt worden).
    Dit is Grivel G12 stijgijzer, met kenmerkende "krulstart" beugeltje:

bericht aangepast door Slim op 21 dec 2020 21:44 (2% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 21 december 2020 · 21:39
    Het Camp beugeltje en het Grivel beugeltje, meten ongeveer even breed, als ik net boven het stijgijzer meet. Dus dat moet passen qua breedte. Of het ook door het gaatje past is natuurlijk vraag twee. Maar aangezien het een alu ijzer is, kun je die gaatjes makkelijk ruimen indien nodig.

Ik zou het dus zeker proberen, voor de prijs van een beugeltje.

https://www.amazon.de/-/en/Grivel/dp/B003EM6W6M. ik weet niet welk model dit is (small of breed).

Als dat niet werkt kun je altijd nog een Camp semi-auto front beugel/plastic harnas er op zetten.
    bericht aangepast door Slim op 21 dec 2020 21:45 (12% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 29 december 2020 · 00:01
    Ik heb de nieuwe Grivel beugeltjes binnen. Ik heb die op mijn Petzl Irvis stijgijzers geprobeerd, om te kijken of dat beter paste met de Scott Orbit schoenen.
    Deze leken hetzelfde probleem als @Vasco te hebben.
    Het ‘gewone’ Grivel beugeltje was geen verbetering t.o.v. het standaard Petzl beugeltje. Het ‘varkenstaart’ Grivel beugeltje, past wel beter. Nog steeds niet perfect, maar meer dan goed genoeg, probleem is nu meer de achter hendel...

bericht aangepast door Slim op 29 dec 2020 00:02

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro