Grote afstand. Een live tripreport in Coronatijd.

Grote afstand. Een live tripreport in Coronatijd.

**Veel vragen en meningen over wat nou wel en niet kan in Corona tijd, ik dacht ik ga zelf eens kijken hoe het nu is. **

Wat kan er wel, en wat is verantwoord en nog leuk. Voelt het alsof je een ramptoerist bent als je naar een ander land gaat, of als een gewone poedertrip?

Toen er begin deze week al een berg sneeuw viel, maar mijn auto nog bij de garage stond voor een nieuwe turbo en wat andere upgrades baalde ik. De foto’s die vrienden stuurden wilde mijn dochter niet zien. En ik eigenlijk ook niet. De hele week bleef de poeder liggen, webcams staren. En donderdag kreeg ik een telefoontje dat de auto klaar was en had ik binnen 5 minuten mijn hele agenda leeg. De sneeuw is droog, thuis zitten kan altijd nog.

Wat is er nu dan anders dan een normale poedertrip?

Je moet je in de regels van het gastland verdiepen, en zorgen dat je verantwoord omgaat met de vrijheid die we nu nog hebben om iets te kunnen doen. Ik gebruik dezelfde methode als bij een normale trip, 3x3 maar dan neem ik het risico op een besmetting mee. Dat kan ik thuis al inschatten, wat is voor mij acceptabel in vergelijking met de situatie thuis? Waar ik normaal het liefst met een groep vrienden reis, ga ik nu alleen met mijn dochtertje en ontmoet ik een enkele vriend in Zwitserland.

We slapen in de auto, en als we het goed doen heb ik zo minder contact met mensen dan we in Amsterdam zouden hebben. Ik ga niet in een gondel staan met andere mensen. Ik ga niet in een hotel, bar of winkel. Ik installeer vast de Zwitserse Corona app.

Moet je dan in quarantaine als je terugkomt?

Misschien wel. In Amsterdam ben ik ook direct in contact met meerdere mensen per dag, mijn partner werkt op een middelbare school en via kinderen en werk zie je toch ook per dag meerdere mensen. Voor mij voelt dit verantwoord als ik mij aan mijn eigen regels kan houden, maar neem je verantwoording ook voor andere mensen. Voor mij gelden dezefde regels als voor iedereen, en als dit niet werkt moet ik straks 10 dagen in quarantaine en dat doe ik dan ook.

Staat al vast dat ik geen steil terrein kan rijden omdat ik niet mijn vaste crew en een kind van 9 bij me heb. Ik ga niet naar een groot gebied met gondels en rijen toeristen. Ook wil ik voorkomen gebruik te moeten maken van de zorg in Zwitserland dus in het algemeen wat voorzichtiger rijden. Lawine Stufe 3 betekent dan ook dat dit voor een beginnende freerider solo al feitelijk een no-go is. Ik heb de nodige ervaring en push de limiet niet, ik ken de omgeving zeer goed en in bijna vlak terrein vermaak ik mij ook prima.

GO

Ik gooi 3 snowsurfers in de auto. We gaan mellow hiken en een paar poederbochten maken, en dat is altijd nog beter dan thuis de kerstballen van zolder halen. Zo sta ik er in. Maak een plan voordat je weggaat, en hou je daar ook aan. Niet anders dan anders dus.

Vrijdag 14:00

Ik gooi de gebruikelijke hoeveelheid troep in de auto, met wat extra EHBO spul en maskers enzo. So far so good. Nog een paar dingen afmaken op de zaak en dan …

Vrijdag 15:10

Dochter bij school ingeladen, we zijn vertrokken. Tien uurtjes rijden maar. :)

Vrijdag 18:23

Pipi pauze bij Frankfurt. Het kind is in een filosofische bui dus ik zet de radio wat harder. Geen Geitenbreiers met gele nummerplaten op de weg dus het schiet lekker op.

Zaterdag 2:00

Lange rit, het is wat rustiger dan normaal hier lijkt wel. Marie ligt al uren achterin dus rustig gereden. Bij de grenzen stond helemaal niemand. Nu lekker achterin de bus slapen…

Zaterdag 5:00

Brrr… het is koud man. Klik de standkachel aan en m’n elektrische dekentje wat hoger. Koud is goede poeder toch?

Zaterdag 10:00

De eerste afdalingen zijn gemaakt , nu maar eens kijken of we zonder bindingen in de lift mogen. doodstil hier.

Zaterdag 17:00

Het is hier rustig, alles dicht behalve de lift en de supermarkt. Een paar Zwitsers uit de stad hooguit.
Ik voel me als toerist wel gewoon welkom, en sinds vrijdag heb ik niemand binnen 2 meter afstand hoeven zien. Tanken bij de automaat, een pizza bestellen en heel veel buitenspelen. Dit kan niet onveiliger zijn dan in de stad. Een groter dorp of hotel is misschien weer een ander verhaal .

De sneeuw is gewoon heel goed, daar hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Nu gewoon te moe om wakker te blijven, eerst maar eens slapen.

Zondag 9:00

Ontbijtje, koffie en dan zo op zoek naar een hellinkje om wat te surfen aan de overkant van het dal. Een paar centimeter vers, en de noordhellingen zijn nog heel goed. Zo epic als de hele lange treerun gister zal het niet worden, maar dat maak je ook niet heel vaak mee.

Zondag 15:00

Zo. Nu aanvaarden wij met enige tegenzin de terugreis, maar niet voordat ik nog wat lekkere plaatjes laat zien. Geslaagd weekend, op de Covid situatie ga ik thuis nog wel wat dieper in maar ik zie wel mogelijkheden. Met dank aan Konvoi voor de snowsurfers, en Wepowder voor het laatste zetje om toch te gaan.

Reisadvies?

Een topweekend dus, en ik denk dat we er goed in geslaagd zijn weinig risico te lopen of veroorzaken.

De hele trip heb ik met vier mensen contact gehad: Thomas, een wandelaar op 4 meter afstand, een dame bij het tolhokje van de tunnel zonder mondkapje en één enkel tankstation.
Bij de liften waren geen rijen, en niet eens lifties. Met een mondkapje op skien of boarden is niet ideaal, maar social distancing is in een dorp van 500 inwoners veel makkelijker dan in Amsterdam.

Mijn dochter vroeg terecht vanmorgen “wat nou als de juf me 10 dagen in quarantaine stuurt?”. Geen idee, dan is dat zo en neem ik dat voor lief. Ik heb sowieso een rustige week zonder afspraken, dus ik maak er niet zo’n drama van. Toen ik laatst naar Parijs moest heb ik wel de quarantaine aangehouden omdat ik dat minder beheersbaar vond.

Mijn zoon ging zaterdag naar de bios en daar zit dan 25 man zonder mondkapjes in een vrij kleine zaal. Dat is wat mij betreft meer risico, maar dat mag dus wel.

Ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden, want ik merk dat de media en sociale druk ook een rol spelen in mijn eigen gedrag.

De locals leken eerder blij dat er wat bezoekers waren dan huiverig. Het was low risk, en precies zoals ik me had voorgesteld. Ik denk dat je bij de grenzen geen problemen gaat tegen komen, er zijn zo weinig touristen nu dat het nauwelijks een issue is.

Nu ga ik niemand aanraden om tegen de adviezen van de overheid toch te gaan reizen, maar in het algemeen kan je dus wel wat dingen doen om het in ieder geval safe te houden.

-Reis met een enkele buddy of eigen gezin.

-Boek een AirBNB, vaak zie je de eigenaar dan niet eens en krijg je gewoon de code.

-Gooi de auto vol met eten, er is heel veel dicht en even ergens lunchen gaat al niet.

-Zoek een klein gebied liefst zonder gondels, of ga touren.

-Kies een gebied niet direct naast de grote steden, de Zwitsers gaan wel gewoon skien namelijk.

-Kan je buiten de schoolvakanties doe dat dan, het is nu extreem rustig in de Alpen.

-Pas je routes en planning aan op LOW RISK. Een kleine blessure kan al heel lastig en prijzig worden.

Let op dat de situatie per dag kan veranderen, en kijk voor vertrek dus altijd of reizen mogelijk is.

Stay stoked! De bergen zijn er over een paar maanden ook nog dus geen stress.

Ivar

ieism

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur11 december 2020 · 14:48
Gevorderd
PoedertijnAuteur11 december 2020 · 15:32

Ik ben er geen voorstander van om nu ‘en masse’ de grenzen op te gaan zoeken binnen de wettelijke mogelijkheden. Maar ik ken jou beter en weet dat je het heel voorzichtig aan doet en met een bus de mogelijkheid hebt om ook écht van de mensen weg te blijven. Bij de plaatjes slaat die bekende kriebel, die ik al een tijdje probeer te negeren, weer keihard toe. Lekker man, geniet er van en graag snel een update!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Toerist
MoosAuteur11 december 2020 · 16:44

Heel veel snap ik aan dit verhaal. Alleen het weekend i.v.m. dochter?
Veel plezier.

Beginner
TeekidiezieAuteur11 december 2020 · 19:04

Nice, the kid staat hier ook al te springen om te vertrekken. Helaas is mijn verlof voor dit jaar op…to much windsurf

Gevorderd
EmileHendrixAuteur11 december 2020 · 20:27

Succes en plezier gewenst Ief. Kom vooral door met wat extra sneeuw-fotos. Of snowsurf fotos. Weet niet of dat mijn vrijwillige insluiting is, maar dat snowsurfen met een enkel plankie trekt meer en meer. Moet misschien nog eens wat knutselen. Hmmm

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
willemien_wAuteur11 december 2020 · 23:37

Ik weet niet of ik dit wel had willen lezen XD
Enjoy!

Toerist
DorylusAuteur12 december 2020 · 07:01

Elektrisch dekentje? Ben je overgestapt op glamping? :)
Have fun!

Gevorderd
holi4Auteur12 december 2020 · 15:57

m’n F5 knop heeft het zwaar Iv

Gevorderd
sublimetyAuteur12 december 2020 · 19:24

Mooi man, Have Fun ! Groethu aan Thomas

Beginner
AnoukAuteur12 december 2020 · 19:46

Stoke! Heb m’n Konvoi boardje ook al klaargezet, maar ik ga nog even geduld,moeten uitoefenen. Ondertussen geniet ik wel via de reports.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
AryenAuteur12 december 2020 · 21:22

Gaaf hoor! :-)

Dat campinkje is zeker niet open momenteel? Altijd op zoek naar mooie plekskes om m’n tentje in de winter op te zetten. En deze is helemaal ski-in-ski-out. :-D

Gevorderd
vlokfeestAuteur13 december 2020 · 00:47

Lekker Ivar! Eens kijken of ik mijn bus ook weer zover krijg dat ze die kant op wil gaan rijden!

Beginner
SlimAuteur13 december 2020 · 04:30

Prachtig! Geniet er van

Expert
ieismAuteur13 december 2020 · 12:25

Shuttle runs met 2 auto’s, best fijn. Er komt later een fotodump die gevoelige zielen beter over kunnen slaan. https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/e01d97514bbd4fcd6ec2e142ab8e233e_20201213_121800.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
SlimAuteur13 december 2020 · 15:35

En super koel om meer vaders-en-dochters te zien! (Moeders en zoons ook natuurlijk😉)

Gevorderd
Ee1coproAuteur13 december 2020 · 17:27

Wat een fijne trip zeg en wat een ziekmakende platen! Te gek om dat met je dochter te kunnen doen. Zet me te denken om dit ook snel eens met mijn zoon of dochter te gaan ondernemen.

Ik vindt zo’n live blog ook een leuke toevoeging. +1

Gevorderd
ReneAuteur14 december 2020 · 08:43

Man man man wat een jaloersmakende platen zeg! Top jongens (en kleine dame)!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Gevorderd
3zelAuteur14 december 2020 · 08:48

Verlekkerende beelden!
Mooi report Ivar, Thanks.

knowledge is powder
Toerist
RonaldTDAuteur14 december 2020 · 09:07

Mooie trip en mooie plaatjes. Maakt de zin om te gaan alleen maar groter!!

Gevorderd
svenkproAuteur14 december 2020 · 09:33

Lekker. Hoe gezellig samen met je dochter!

@@ieism: tijdens je voorbereiding nog verdiept in geldigheid van reisverzekering in oranje gebied? Kan wel een issue zijn volgens mij (?)

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
3zelAuteur14 december 2020 · 09:46

@@svenk in deze topic kan je daar al het één en ander over vinden: https://wepowder.com/nl/forum/topic/278281

knowledge is powder
Gevorderd
svenkproAuteur14 december 2020 · 09:51

@@3zel Tnx!

If in doubt, don't go out!
Expert
ieismAuteur14 december 2020 · 10:25

@@svenk Niet echt, ik ben er vanuit gegaan dat we niet gedekt zijn. In een skigebied kan je wel vaak een aparte verzekering afsluiten in Zwitserland maar we waren meest gewoon in het bos in vlak terrein waar feitelijk niet zo veel kan gebeuren.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 december 2020 · 11:31

@@svenk Het verschilt natuurlijk per verzekering, maar in het geval van de NSkiV verzekering is er gewoon dekking, mits het coronagerelateerde schade is. Dat is bij de NKBV dacht ik ook het geval.

@@ieism Aardig wat zitten F5’en dit weekend. Wat een fijn verhaal. En vooral samen met je dochter samen. Mooie herinneringen maken.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
outdoorjoyAuteur14 december 2020 · 17:35

Mooi verhaal, heel mooie plaatjes. Laten we hopen dat die corona shizzle snel achter de rug is zodat we allemaal terug kunnen gaan genieten.

Ter info: De corona apps van heel wat landen zouden moeten gaan kunnen samenwerken, zodat je niet meer per land een app hoeft te downloaden zoals @@iesm Swisscovid voor Zwitserland ging downloaden. De Europese Commissie werkt aan het koppelen van de apps, maar voorlopig nog geen sprake van koppeling met niet-EU land Zwitserland, hoewel dat zou technisch wel kunnen. Met Frankrijk gaat die koppeling niet lukken, want die werken met een andere concept voor hun app. Misschien een aanvulling voor @@Arjen voor het overzicht van de verschillende landen…
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/how-tracing-and-warning-apps-can-help-during-pandemic_en

Gevorderd
PistenbulckyAuteur14 december 2020 · 20:55

Dit tripreport en bijhorende beelden geven zin, heel veel zin!!! Dank @@ieism voor het delen!!

Ik doe m’n best om ook nog een tripreport in mekaar te steken over de laatste trip van vorig seizoen…
Laat ons tenminste genieten van dat soort zaken nu het steeds moeilijker wordt om eropuit te gaan.

Ik las net @@kanski z’n post ivm mogelijks nieuwe maatregelen in Ch…dat zou wel eens een hoop kunnen veranderen.

Nogmaals dank voor de stoke…mijn oudste zoon zit ook al te zagen “Wanneer gaan we weer naar de bergen papa…”

Toerist
BeddeAuteur15 december 2020 · 21:16

Prachtig! Hier staat er ook 1tje te popelen. #yeah

Toerist
BeddeAuteur15 december 2020 · 21:16
Toerist
BeddeAuteur15 december 2020 · 21:18

Prachtig! Hier staat er ook 1tje te popelen. #yeah

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!