Schweiz, Suisse, Svizzera

• kanski
    Elite
    kanski op 14 december 2020 · 11:34
    Vooral die genen die zin hebben om te skiën in Zwitserland, blijf even alert er lijken weer veranderingen aan te komen qua corona regelgeving. Vanmiddag 12:30 is er ook weer een persconferentie van Alain Berset.
    https://www.20min.ch/story/kommt-am-freitag-der-lockdown-710055099880...

https://www.20min.ch/story/bundesrat-alain-berset-informiert-um-12-30-...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Moos
    Moos op 14 december 2020 · 13:37
    Top hoe je ons op de hoogte houdt!
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 14 december 2020 · 16:01
    Is er vanmiddag nog iets gezegd dat invloed heeft op de opening van skigebieden?
    gigiski.com
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 december 2020 · 16:07
    Skigebiete
    Berset: «Wir haben die Bedingungen festgesetzt, wie Ski gefahren werden kann» Es sei eine Kapazitätsbeschränkung inklusive Schutkonzepten verabschiedet worden. «Danach ist es Sache der Kantone, ob sie die Bewilligung zum Skibetrieb erteilen.»
    splitfest.nl
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 14 december 2020 · 16:22
    Ik dacht gelezen te hebben dat er vrijdag info werd verwacht van de kantons die beslissen of skigebieden open blijven
    bericht aangepast door ShibbyDV op 14 dec 2020 16:22 (1% bewerkt)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 14 december 2020 · 16:38
    Skitouren blijven dus mogelijk? Die "Kapazitätsbeschrankung" heeft betrekking op het te verkopen aantal kaartjes of het aantal personen in de lift, vermoed ik.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 december 2020 · 16:44
    Ja, langlaufen moest ook kunnen want geen massa en afstand mogelijk
    splitfest.nl
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 14 december 2020 · 17:36
    Skitouren blijven dus mogelijk? Die "Kapazitätsbeschrankung" heeft betrekking op het te verkopen aantal kaartjes of het aantal personen in de lift, vermoed ik.Aryen op 14 dec 2020 16:38Liftcapaciteit naar 2/3 inderdaad.
    gigiski.com
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 14 december 2020 · 17:51
    Voor wat ik begreep stond de liftcapaciteit al op 2/3. Maatregelen kunnen ook per kanton verschillen.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • kanski
    Elite
    kanski op 14 december 2020 · 18:19
    Gisteren zijn er in Le Chable mensen geweigerd vanwege de drukte. Ik neem aan bij de kaartverkoop. Ik neem niet aan dat het mensen waren die al skitickets hadden.
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 december 2020 · 20:14
    Er is momenteel veel druk vanuit de gezondheidssector om een landelijk (federale) maatregelen te treffen in Zwitserland.

Ontzettend zuur voor de Franstalige kantons die in september een strikt nagevolgde halve lockdown doorvoerde waardoor het R getal weer goed onder 1 is gezakt. In Wallis zelfs R=0,75. Maar waarschijnlijk gaat dat niet in hun voordeel werken bij landelijke maatregelen.

Ze zijn erg bang als ze bepaalde kantons vrijheden geven dat de rest van Zwitserland meeverhuisd. Wat afgelopen zomer ook bleek toen kanton Geneve en ook Vaud een strakke lockdown hanteerde om de infecties naar beneden te krijgen en in het naburige Wallis had nergens last van op dat moment. De gehele zomer reden de GE (Geneve) en VD (Vaud) nummerplaten door VS (Wallis) en wat daarna gebeurde is voor iedereen waarschijnlijk duidelijk aangezien Wallis, Fribourg, Neuchatel en ook Geneve en Vaud vanaf september in een strakke halve lockdown gingen om de infectie aantallen omlaag te krijgen voor de winter aanvang. Nu is dat dus gelukt voor de Franstalige kantons inclusief Bern, maar een herhaling proberen ze waarschijnlijk te voorkomen door middel van landelijk gecoördineerde maatregelen.

Laten we hopen voor de Zwitsers en die gene die toch naar de bergen afreizen dat de skigebieden gevrijwaard blijven van de nieuwe regelgeving. Maar ik ben er bang voor... Een algehele landelijke regelgeving in Zwitserland in september was waarschijnlijk een beter verhaal geweest nu. Maar dat blijft gissen natuurlijk.

https://www.20min.ch/story/corona-taskforce-setzt-bundesrat-mit-lockdo...

https://www.20min.ch/story/in-diesen-kantonen-verbreitet-sich-das-coro...

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1104648/umfrage/inziden...
  • jostevens
    Beginner
    jostevens op 15 december 2020 · 21:33
    Net bericht gekregen dat ons hotel waar we vanaf zaterdag geboekt hadden niet open gaat .
    Mogelijkheid om gratis te annuleren of om te boeken .
    Als we vervolgens om willen boeken geen mogelijke boekingsmogelijkheden .
    In Zwitserland ja .
    Zie het heel somber in .
    Hopen op april /mei dan maar
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 16 december 2020 · 08:23
    Net bericht gekregen dat ons hotel waar we vanaf zaterdag geboekt hadden niet open gaat .
    Mogelijkheid om gratis te annuleren of om te boeken .
    Als we vervolgens om willen boeken geen mogelijke boekingsmogelijkheden .
    In Zwitserland ja .
    Zie het heel somber in .
    Hopen op april /mei dan maar jostevens op 15 dec 2020 21:33

Welke regio is dat?
  • Teze
    Tourist
    Teze op 16 december 2020 · 11:44
    In Zwitserland zijn de regels federaal en kantonaal bepaald. Hieronder een link die probeert om een overzicht per kanton te maken in combinatie met federale regels.

Zoals @kanski zegt, doen momenteel de Franstalige kantons het (iets) beter dan Duitstalige kantons. (Cases, hospitalisaties en overlijdens zijn iets beter). vandaar dat zij druk op federale overheid proberen te zetten om uitzondering te krijgen en soepeler behandeld te worden. Uiteraard maakt dit het niet makkelijk vanuit praktisch oogpunt. Ik woon vb in een dorpje in kanton Fribourg. Dorpje naast ons is canton Vaud (volgend dorpje opnieuw Fribourg) 15 mins rijden met auto en ik bevind mij in canton Bern of Neuchâtel. Dit jaar dus te weten gekomen (na 7jaar) dat een dorpje 5min van mijn deur Vaud was met andere regels 😬

https://www.lematin.ch/story/covid-19-sy-retrouver-dans-la-jungle-des-...

Vrijdag 18dec is er federaal overleg waarbij er beslist wordt of er extra maatregelen gaan komen. Ik vindt niet meteen artikel terug maar high level is het voorstel als volgt: er gaat naar de R waarde gekeken worden; maatregelen zullen genomen worden volgens R waarde (3 niveaus)

De vraag blijft of dit bekeken wordt volgens R waarde op federaal of kantonnaal niveau. (Momenteel speelt R waarde op kantonaal niveau een belangrijke rol)
  • jostevens
    Beginner
    jostevens op 16 december 2020 · 12:19
    @ evr66
    Wij hadden geboekt in Hasliberg .
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 december 2020 · 11:10
    De cijfers in Valais zijn niet goed! Maar minder slecht dan in de rest van Zwitserland. Maar vooralsnog bijna dubbel van de cijfers in Duitsland.

Daarbij heeft Valais deze cijfers zo gekregen omdat ze samen met Geneve, Fribourg, Neuchatel en Vaud vanaf september een hele strikte halve lockdown doorgevoerd hebben waardoor ze nu betere cijfers kunnen voorleggen dan de andere kantons en daardoor vinden dat ze recht hebben om open te blijven. Overigens geef ik hier geen statement! Ik vind dat er federale regelgeving nodig is in Zwitserland op dit moment.

https://www.20min.ch/story/walliser-aergern-sich-ueber-zuercher-schlie...
    bericht aangepast door kanski op 17 dec 2020 11:13 (9% bewerkt)
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 17 december 2020 · 11:12
    Kan een mooie discussie worden morgen tussen de verschillende kantons 😉
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 december 2020 · 11:15
    Zeker en het gaat er tegenwoordig ook erg respectloos aan toe! Er wordt flink met modder gegooid. Een tendens die we eigenlijk wereldwijd wel zien gebeuren op het moment.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 17 december 2020 · 11:19
    @kanski ben benieuwd, hoop niet dat langzamerhand ons februari plan ook onder druk komt te staan, maar goed, we hebben nog een paar maanden 😉
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 december 2020 · 09:32
    Beitsen- lockdown of afwachten - de Federale Raad heeft deze opties...
    Zal de gedeeltelijke lockdown komen nadat de druk op de Federale Raad enorm is toegenomen? Dat is het uitgangspunt voor de noodlottige ontmoeting op deze vrijdag.

https://www.20min.ch/story/beizen-lockdown-oder-abwarten-diese-optione...
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 december 2020 · 16:13
    Voor zover blijft het bij sluiting van de horeca tot 22.01.2021de kanton mogen zelf bepalen of de skigebieden open blijven. Dit heeft ook te maken met de belasting op de ziekenhuizen. Hotels zijn wel gewoon te boeken. Er zijn wel een aantal kantons die aangegeven hebben te sluiten voor een periode.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 18 december 2020 · 17:12
    Dankjewel voor de samenvatting!
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 18 december 2020 · 17:53
    Oostenrijk wrs ook in lockdown tot 18 januari.
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • baud
    Beginner
    baud op 18 december 2020 · 20:35
    Valais wijkt zelfs af van de bundesrichtlijnen, en laat de restaurants en bars open...
    https://www.lenouvelliste.ch/dossiers/coronavirus/articles/coronavirus...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 19 december 2020 · 16:00
    Leuk allemaal die Corona, maar wat ons hier in CH nou echt bezighoudt: Kan ik nog wel croissantjes kopen op zondag?

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 december 2020 · 17:20
    Aber hey, lass mich und meine Gipfeli in ruhe, damminomöl!!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Teze
    Tourist
    Teze op 21 december 2020 · 07:48
    Zwitserland heeft tot nader order alle vluchten vanuit UK geschrapt.
  • kanski
    Elite
    kanski op 21 december 2020 · 12:39
    Engelsen die sinds de 14de december Zwitserland binnengekomen zijn moeten per direct in quarantaine! Het moet niet veel gekker worden!

Einreiseverbot und rückwirkende Quarantäne

Nach der Entdeckung einer neuen, ansteckenderen Variante des Coronavirus in Grossbritannien und Südafrika hat der Bundesrat Massnahmen beschlossen, um die weitere Ausbreitung der neuen Virusvariante möglichst zu verhindern.

Wie es in einer Mitteilung heisst, müssen sich alle Personen, die seit dem 14. Dezember 2020 aus den beiden Ländern eingereist sind, für zehn Tage in Quarantäne begeben.

Der Bundesrat hat zudem ab heute ein grundsätzliches Einreiseverbot für alle Ausländerinnen und Ausländer beschlossen, die aus Grossbritannien und Südafrika in die Schweiz einreisen wollen. Damit sind insbesondere touristische Reisen aus diesen Ländern ausgeschlossen.

https://www.20min.ch/story/bundesrat-beruft-krisensitzung-wegen-corona...
    bericht aangepast door kanski op 21 dec 2020 12:40 (61% bewerkt)
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 21 december 2020 · 17:12
    sja dat zullen jullie in Vurbyeeeh wel merken he @kanski
  • kanski
    Elite
    kanski op 21 december 2020 · 17:45
    @bertjebertje Ik ben er nog niet Bert, maar ben erg benieuwd hoe ze dat gaan managen! Er lopen naar schatting 10.000 Britten rond in Verbier op het moment.

Ja dat gaat ze wederom hard treffen daar in Verbier, gelukkig hebben ze daar over het algemeen centjes zat. Zag net dit bericht; https://www.20min.ch/story/hotels-in-verbier-wissen-nichts-von-der-qua...
    bericht aangepast door kanski op 21 dec 2020 17:47

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro