Fotoreport: lekkere toerski-poeder in de Hautes Alpes

Fotoreport: lekkere toerski-poeder in de Hautes Alpes
Geweldige condities in de Franse Hautes Alpes
Geweldige condities in de Franse Hautes Alpes

Het is momenteel goed toeven aan de noordkant van de Franse Hautes Alpes. Zoals gewoonlijk is de seizoenstart hier meteen goed. Sinds vrijdag 4 december valt er goed te toerskiën rondom de Pelvoux. Ja toerskiën, want alleen palen-rammende wedstrijdskiërs met een licentie mogen een liftje pakken in Puy Saint Vincent. Voor ons, de poederzoekende skiërs (en boarders) zit er niets anders op dan te toerskiën. En, persoonlijk, heb ik daar niet eens zo’n probleem mee. Mij mag je altijd wakker maken voor een goede toerski-tocht. Dat deed mijn wekker dan ook afgelopen zondag om 6:00. Nadat het het zaterdag zo’n 20 cm had gesneeuwd.

We vertrokken terwijl de zon opkwam
We vertrokken terwijl de zon opkwam
De klim ging vlot
De klim ging vlot

We, mijn telemarkende skimaatje Raphael en ik, vertrokken vroeg om de verwachte drukte voor te zijn. Momenteel zijn de toerski’s in Frankrijk namelijk niet aan te slepen. De liften zijn dicht en toch wil iedereen poeder. Wij vertrokken naar de toerski-klassieker La Blanche, deze berg ligt zo’n zevenhonderd meter boven de hoogste lift van het one-lift wonder van pelvoux. Maar nu zonder de liften vertrokken wij zo’n vierhonderd meter lager in het gehucht van Puy Aillaud. Zoals gehoopt waren wij de eerste en we vertrokken terwijl de zon langzaam opkwam. Het was heerlijk koud. Met de mooie opkomende zon en het spoor wat er lag klommen we snel omhoog.

Mooie poeder van beneden tot boven
Mooie poeder van beneden tot boven

La Blanche is letterlijk mijn achtertuin, ik klim elke winter tientallen keren naar deze top. Voor de klassieke afdaling (eigenlijk altijd goede sneeuw), voor een van die vijf uitdagende couloirs die je hier kunt vinden of voor een van mijn favoriete lokale hellingen: de oostwand van La Rouya. (Ik zal binnenkort een blog plaatsen met de inside tips van deze lijnen) Dit keer, en met de huidige instabiele sneeuw, kozen we voor de standaard route waar je met een beetje terreinkennis onder de 30° kunt blijven.

Geweldig uitzicht op de Mont Pelvoux
Geweldig uitzicht op de Mont Pelvoux

Dat bleek een goede keuze. De sneeuw was geweldig, van boven tot onder vonden we 20 cm lichte poeder op een compactere laag sneeuw. Het was heerlijk skiën, zonder na te denken. Tenminste zolang we een beetje opletten waar we skiede, want het blijft het begin van het seizoen, en die sharks zijn nog niet helemaal verdwenen.

Dikke poedersneeuw
Dikke poedersneeuw
Raphael op z'n telemarkski's
Raphael op z’n telemarkski’s

Eenmaal beneden bleek het een goede keuze dat we vroeg waren vertrokken, er waren meer mensen onderweg dan je soms op een januaridag in dit skigebiedje tegenkomt.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur14 december 2020 · 22:38

Dat ziet er fantastisch uit. Lekker man!

Beginner
SlimAuteur15 december 2020 · 04:22

Tien wij daar vorige zomer waren had ik al naar de kaart zitten staren,heerlijk!

Gevorderd
vascoAuteur15 december 2020 · 08:11

Fijne berg in je achtertuin :)

Gevorderd
3zelAuteur15 december 2020 · 08:55

Lekker hoor!

knowledge is powder
Expert
paddyodenneboomAuteur16 december 2020 · 14:41

Nice man! Mooi poeder report!

verslaafd aan wit goud!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!