Oostenrijkse regels vanaf 19 dec

• Cassiej
    Advanced
    Cassiej op 16 december 2020 · 11:11
    Wij hebben een eigen appartement in Oostenrijk (zell am see) en de skigebieden openen met kerst. Gezien wij vrij zijn die periode gaan we het liefst natuurlijk toch even er op uit. We kunnen immers thuis koken (boodschappen mee uit NL) en komen daar niemand tegen. En een ski jaarpas hebben we al.
    Laat ik vooropstellen dat ik weet wat de huidige reisadviezen zijn mbt code oranje etc. En natuurlijk gaan we geen onnodig risico nemen, houden we ons aan regels en gaan we in NL weer in quarantaine (ik werk toch thuis), dus meningen over wat verstandig is of niet hoef ik niet... wij maken voor onszelf en onze dierbaren om ons heen daar juiste afwegingen in.

Mijn vraag is vooral of iemand weet hoe Oostenrijk de controles gaat doen vanaf 19 december aan de grenzen. Er geldt voor NL vanaf 19 dec een 10 dagen quarantaine verplichting die je na 5 dagen mag opheffen met een negatieve pcr-test. Dat zou voor ons acceptabel zijn, gezien we ook vanuit ons appartement daar kunnen thuiswerken voor de kerst. Maar natuurlijk doe ik het liefst die test natuurlijk al in NL om 5 dagen thuiszitten te voorkomen. Maar ik vroeg me ook vooral af hoe Oostenrijk dit gaat handhaven en controleren? Gewoon uit nieuwsgierigheid, gezien zij veel buurlanden en nog meer grens overgangen hebben. Iemand die vaker in Oostenrijk komt of hier woont een idee hoe ze dit willen gaan doen?

Meer informatie vind je overigens hier terug: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavirus/Coronav...
    bericht aangepast door Cassiej op 16 dec 2020 11:31 (4% bewerkt)
    Work less || Board more
  • D-Pons
    Beginner
    D-Pons op 16 december 2020 · 16:23
    Momentaal ben ik in Oostenrijk voor een skileraaropleiding. Weet dat wij ons hier echt bij de gemeente in moeten schrijven om hier te mogen verblijven en volgens mij moet je dus een bewijs hebben dat je in Oostenrijk woont om te mogen skiën vanaf de 24ste. Hoop het niet voor jullie maar zou het even goed uitzoeken!
  • Marco
    Advanced
    Marco op 16 december 2020 · 17:34
    Echt, ik word hier zo simpel van.
    Persconferentie niet gezien dinsdag? Volgens mij is het vrij duidelijk: Blijf even een tijdje lekker thuis, zing het even uit tot die tijd! Gedraag je. Wees blij met wat je wel heb (een dak boven je hoofd, lieve mensen om je heen) en kijk niet naar datgene waarvoor men zo'n dringend appél op een ieder als individue doet om niet te doen. Tot half maart niet onnodig gaan reizen.
    En dan (typisch voor de houding de laatste tijd) toc de mazen van de adviezen/wet/richtlijnen opzoeken (net als Hema, Action en Wibra). Kom op mensen: Ook al past het binnen de regels, en weet je ze dermate op te rekken: Kijk gewoon even naar het grotere geheel en BLIJF THUIS.
    Heel veel mensen zijn al sinds half maart thuis (werken, niet op vakantie, geen feestjes, leuke dingen voor je kinderen niet door kunnen laten gaan), allemaal om ervoor te zorgen dat we gezamenlijk zo snel mogelijk hieruit komen. En dat kan niet als een ieder voor zichzelf bedenkt (recht redeneren wat zo krom als een hoepel is) dat het in zijn individuele geval wel kan. Het gaat er niet om wat ieder individu voor zichzelf en zijn dierbaren het beste vindt, het gaat erom dat we die fucking corona zo snel mogelijk achter ons laten. En als dat is, dat je even niet naar je lievelingsbergen kan om te freeriden: so be it! Accepteer dat en misschien (als we ons allemaal eventje in toom kunnen houden), kunnen we dan eind van het winterseizoen nog een paar mooie momenten meepakken. Help daaraan mee en zet je eigen belang alsjeblieft even opzij!

En wat er kan binnen de mazen van de wet kunnen anderen je vast bij helpen.

Zo, Moest dit even van mijn hart, vandaar dat ik even ben leeggelopen. Sorry daarvoor. Dan ga ik nu weer rustig ademhalen en verder gaan met de lockdown naleven.
    Doei
  • Sjoerd7
    Beginner
    Sjoerd7 op 16 december 2020 · 20:09
    Dit las ik vandaag.

Bovendien hoeven ze niet in quarantaine te zijn als ze bij binnenkomst een medische verklaring kunnen voorleggen die een negatieve PCR- of antigeentest bevestigt en de test niet meer dan 72 uur geleden was.

Hele stuk: https://kurier.at/politik/inland/einreise-nach-oesterreich-das-heisst-...

Testen voordat je weg gaat is dus slim. Handhaving is er denk ik niet. Is een beetje hetzelfde als dat je hier in quarantaine moet.

Ik ga 7 januari die kant op 😃
    ŠuŠu
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 16 december 2020 · 20:10
    Welche Regeln bestehen für die Einreise aus NICHT in Anlage A genannten sonstigen Staaten?

Grundsätzlich ist die Einreise aus sonstigen, nicht oben genannten, Staaten untersagt. Für dieses Einreiseverbot gibt es Ausnahmen.
    Eine Einreise aus sonstigen Staaten ist für folgende Personengruppen lt. § 5 Abs. 4 mit einer verpflichtenden zehntägigen (Heim-) Quarantäne mit der frühesten Beendigungsmöglichkeit am fünften Tag durch einen PCR- oder Antigen-Test möglich (d.h. ab dem 5. Tag nach der Einreise, wobei der Tag der Einreise „Tag null“ darstellt):
    • österreichische StaatsbürgerInnen, EU-/EWR-BürgerInnen und Personen, die mit diesen im gemeinsamen Haushalt leben

Ich lebe und arbeite im Ausland. Darf ich zum Schifahren nach Österreich kommen?

Eine Einreise zum Schifahren – ohne Quarantäne – ist nur aus Ländern der Anlage A zulässig. Gilt eine Einreise durch eine Ausnahmeregel als möglich, kann selbstverständlich der Tag auch mit Sportausübung genutzt werden.
    Es ist jedoch zu beachten, dass Hotellerie und Beherbergungsbetriebe derzeit nicht zu Freizeitzwecken genutzt werden dürfen. Auch die Gastronomie ist geschlossen.

Dit komt uit jouw link. Voor Nederlanders dus eerst quarantaine, na 5 dagen test, en dan skiën. Ik zie in dat hele document niets over skibeperkingen voor buitenlanders. Sterker nog: er staat expliciet dat bijvoorbeeld Grenzgänger de dag ook met sportuitoefening mogen vullen.

bericht aangepast door El-Andres op 16 dec 2020 20:11
  • Cassiej
    Advanced
    Cassiej op 16 december 2020 · 23:23
    @d-pons klopt. Dat komt omdat gebieden nu dicht zijn en enkel profs e.d. om te trainen speciale toegang krijgen. Dus logisch dat je daar speciale documenten voor nodig hebt, maar fijn dat jullie zo mogen oefenen! Vanaf de 24e is dif anders. Wij hebben ook al een ski jaarpas...

@el-andres en @Sjoerd7 bedankt voor jullie reactie. Ik vroeg me vooral dus af hoe ze willen handhaven en controleren. Zoals ik al schreef hou ik me aan de regels en is quarantaineplicht geen punt maar een goed voorbereid mens telt voor 2. Juist omdat we geen verwijten willen en het allemaal netjes volgens de regels willen doen.

Jammer dat mensen als @marco geen begrip hebben voor mensen met een tweede huis zoals wij, die door deze hele situatie ook de dupe zijn en vele huurinkomsten missen. Eigenlijk wil ik er geen woorden aan vuil maken want ik heb een hekel aan dit soort discussies via het internet. Maar er moet voor ons een hoop geld bij en dus wil ik graag even een weekje in mijn eigen huis zitten in een land dat net zo oranje is, nee, een land dat eigenlijk zelfs er nu beter voor staat dan NL en veel uitgestrekter en veiliger voelt dan het kudde gedrag hier.
    Dit soort wintersport forums zijn volgens mij bedoeld om elkaar te helpen en te respecteren in de keuzes die we maken en vooral de liefde voor wintersport te delen. Volgens mij vroeg ik expliciet om hulp en advies en geen eigen meningen. Ik ben nl zo iemand die al sinds maart thuis werkt en zich juist wél aan de regels houdt. Ik weet hoe het voelt en ken de frustratie als je black friday druktes ziet etc, we willen allemaal dat alles snel beter wordt en we weer ons eigen leven terug krijgen en ja ik heb daar veel voor over maar dat moet wel iedereen doen. Ik wil alleen zeggen; oordeel niet te snel over een ander als je diegene niet kent en scheer niet alles en iedereen over één kam via een internet forum. Mensen moeten ook ontspannen en ik wil graag even 4 andere muren om me heen en wat frisse berglucht! 😃
    bericht aangepast door Cassiej op 16 dec 2020 23:31 (21% bewerkt)
    Work less || Board more
  • MTV
    Beginner
    MTV op 17 december 2020 · 06:05
    Als je je aan de regels houdt, zoals je schrijft, hoef je je volgens mij niet druk te maken over de vraag of en hoe er gehandhaafd en gecontroleerd wordt. Dat wordt pas relevant als je denkt of weet dat je je niet aan de regels gaat houden.
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 17 december 2020 · 07:46
    @Cassiej Je wilt er geen woorden aan vuil maken, maar schrijft doodleuk 2 alinea's om @marco (en velen met hem) een veeg uit de pan te geven en jezelf erg zielig te vinden dat je een tweede huis hebt in Oostenrijk, maar eigenlijk net niet kan betalen.

Vervolgens vraag je om respect, terwijl je kennelijk totaal geen respect toont voor de adviezen van de overheid. Als je zoals je zelf zegt je aan de regels houdt blijf je thuis, want noodzakelijk is dit zeker niet.

Als je geen discussie wilt moet je de discussie niet aan gaan.
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 17 december 2020 · 10:10
    Ik vind mijzelf ook zielig
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Cassiej
    Advanced
    Cassiej op 17 december 2020 · 10:16
    Helaas al vaker op WePowder gemerkt dat mensen zo in discussie gaan, ook voor corona, als ik bijvoorbeeld tips vroeg voor freeride routes om een gebied met goede boomlijnen, dan kreeg ik opmerkingen dat ik dat zelf maar moest uitzoeken in een boek of dat als ik niet snapte ik freeride waardig genoeg was. Dat soort dingen vind ik gewoon jammer, laten we elkaar in waarde houden en elkaar helpen, dat is volgens mij waar deze WePowder community voor bedoeld is.

Ik bedoelde niets persoonlijks naar @marco of andere mensen, ik was alleen op voorhand al bang voor dit soort opmerkingen (en dat was dus terecht blijkbaar), terwijl ik gewoon om advies vraag en of lokale mensen meer weten. Ik hoef daar geen verdere verantwoording in af te leggen toch? Voor mij een keus om hier enkel nog tips van andere te lezen en niet meer zelf deel te nemen aan dit forum of vragen te stellen. Tot ziens WePowder.
    Work less || Board more
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 17 december 2020 · 10:23
    @cassiej Maak je niet druk, internet en meningen. Je weet toch! Ze kunnen beter investeren in een vacxin tegen wokness.
  • Sjoerd7
    Beginner
    Sjoerd7 op 17 december 2020 · 10:30
    Ja, of tegen poederkriebels dan gaan er niet zo veel mensen alsnog op wintersport
    ŠuŠu
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 17 december 2020 · 10:41
    Of tegen kinderen, dan hebben we niet zoveel mensen
  • larsboerrigter
    Tourist
    larsboerrigter op 17 december 2020 · 10:52
    Hi Cassiej,

Je vraagt “advies”. Volgensmij is het advies duidelijk. Het advies is namelijk: Blijf zoveel mogelijk thuis. Reis niet naar het buitenland tenzij dat echt nodig is.

Het lijkt mij dat uw geplande reis niet ècht nodig is toch? Maar daar kan ik ook naast zitten.

Daarnaast vind ik uw reactie een beetje vreemd. Je vraagt begrip voor mensen die een tweede huisje hebben. Dit lijkt mij een enorm luxeprobleem, zeker niet iets om medelijden mee te hebben.

Als iedereen zich aan de regels houdt kunnen ook de mensen die geen tweede huis in de alpen hebben zo snel mogelijk weer van de frisse berglucht genieten…
  • merel
    Advanced
    merel op 17 december 2020 · 13:11
    Om je vraag te beantwoorden: Für Einreisende, die aus nicht in Anlage A gelisteten Ländern nach Österreich einreisen, gilt eine verpflichtende 10-tägige Quarantäne. Ab dem 5. Tag kann man sich mit einem negativen PCR- oder einem Antigen-Test freitesten. Eine Ausreise vor Beendigung der Quarantäne ist möglich, wenn sichergestellt ist, dass dabei das Infektionsrisiko größtmöglich minimiert wird. Bei Einreise muss ein entsprechendes Quarantäneformular unterschrieben vorliegen. Es wird dringend empfohlen, dieses Formular bereits ausgedruckt und ausgefüllt mitzuführen Bron: https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20201215_OTS0147/gesundheitsmi...

Ik zou dus in ieder geval dat formulier uitgeprint meenemen (Anlage E, https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavirus/Coronav...). Ga er maar van uit dat je met een geel nummerbord extra opvalt en zeker wordt gecontroleerd aan de grens. Vorige keer (in maart/april) werd aan de grens gecontroleerd en werden je gegevens genoteerd, de lokale politie kwam dan ook daadwerkelijk aan je deur om te kijken of je thuis in quarantaine zat. Een rondje lopen zat er toen al niet en de boetes voor het breken van de quarantaine zijn niet mis.

Als je je vanaf dag 5 wilt laten testen, moet je er rekening mee houden dat het verwerking van de test resultaten tussen de 0-24 uur liggen (tenzij het is snel test is, maar volgens mij in dit geval gebruiken ze altijd de normale PCR test), dus het kan zijn dat je een extra dag moet wachten op je ‚vrijstelling‘. Nog een puntje om rekening mee te houden, niet alle gebieden zijn van plan te openen op de 24e/25e omdat ze simpel weg niet aan alle corona maatregelen kunnen voldoen (of het niet rendabel vinden en een uitweg zoeken).
  • Bedde
    Tourist
    Bedde op 17 december 2020 · 13:18
    Ja, of tegen poederkriebels dan gaan er niet zo veel mensen alsnog op wintersportSjoerd7 op 17 dec 2020 10:30
    Sjoerd, je kan nog steeds mee op "Hengelsport" 😊
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 17 december 2020 · 14:09
    Daarnaast vind ik uw reactie een beetje vreemd. Je vraagt begrip voor mensen die een tweede huisje hebben. Dit lijkt mij een enorm luxeprobleem, zeker niet iets om medelijden mee te hebben.larsboerrigter op 17 dec 2020 10:52
    Kijk, er wordt voor jou post net geërgerd aan dat type keyboardwarriors dat iedereen de les spelt op fora ed zonder echt te helpen. En dan ga jij vooral iets neerpennen als: dat 2de huisje is jou probleem, das immers luxe. Als nutteloze uiting van jaloezie kan dat tellen: Heb je er ooit aan gedacht dat TS voor dat 2de huisje misschien een lening moet afbetalen met inkomsten verkregen uit verhuur, en nu dus niet kan betalen, met het gevaar dat de bank het openbaar komt verkopen?
    bericht aangepast door JohanP op 17 dec 2020 14:15
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 17 december 2020 · 14:29
    @JohanP, het blijft een luxeprobleem. Laten we veronderstellen dat het 2e huisje moet worden afbetaald met inkomsten verkregen uit verhuur, wat lost het dan op door er zelf een week te gaan zitten?

Volgens mij niet zo veel en dus loop je alleen maar onnodig risico om besmet te raken of anderen te besmetten en de zorg daarmee te belasten etc. etc. Begrijp me niet verkeerd, als ik een 2e huisje zou hebben, zou ik er ook graag heen gaan. Het is momenteel helaas even niet anders.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • netraam
    Beginner
    netraam op 17 december 2020 · 15:05
    Ik lees hier een aantal keer de drogreden 'laten we elkaar respecteren in elkaars keuzes'
    Los van of er wel of niet respectvol wordt gereageerd (volgens mij wel gewoon) is het hele probleem dat het in het geval van een pandemie als deze juist niet ieders individuele keuze is.

De keuzes van anderen zorgen er voor dat ik nu al bijna een jaar in een thuiskantoor zit en niet kan gaan skiën. Dus het lijkt me heel gezond en nuttig dat we ons wel met elkaar bemoeien en kijken hoe we als groep ons het beste kunnen gedragen. Dat virus trekt zich niks aan van of jij het zelf wel verantwoord vindt en het hebt weggeredeneerd. Als ik jou straks in de supermarkt tegenkom of erger nog als jij bij het tankstation in de rij staat naast mijn bejaarde opa, maak je ons dus WEL ziek. Daarom is het dus NIET ieder zijn eigen keuze en vrijheid blijheid.

Daarnaast nog het non-argument over het tweede huis. Natuurlijk vervelend dat je die inkomsten misloopt maar:
    1. Iedereen loopt inkomsten mis, ik zie de kapper hier op de hoek niet ten koste van alles toch opengaan. Dus wat geeft jou het recht om wel de regels te negeren?
    2. Je gaat die inkomsten niet terughalen door een weekje te gaan skieën. Sterker nog, als het je echt om het tekort aan geld was te doen zou je dit topic überhaupt niet zijn gestart, dan was je gewoon thuis gebleven. Daar naartoe rijden en er vertoeven is namelijk niet gratis.

Verder prima om die vraag te stellen natuurlijk, dat recht heb je. Maar accepteer dan ook dat anderen hun mening gaan geven, deze crisis raakt ons allemaal dus logisch dat mensen er iets van gaan vinden als jij de regels wil breken.

bericht aangepast door netraam op 17 dec 2020 15:06
  • Joost-Jos
    Tourist
    Joost-Jos op 17 december 2020 · 15:06
    Daarnaast vind ik uw reactie een beetje vreemd. Je vraagt begrip voor mensen die een tweede huisje hebben. Dit lijkt mij een enorm luxeprobleem, zeker niet iets om medelijden mee te hebben.larsboerrigter op 17 dec 2020 10:52
    Kijk, er wordt voor jou post net geërgerd aan dat type keyboardwarriors dat iedereen de les spelt op fora ed zonder echt te helpen. En dan ga jij vooral iets neerpennen als: dat 2de huisje is jou probleem, das immers luxe. Als nutteloze uiting van jaloezie kan dat tellen: Heb je er ooit aan gedacht dat TS voor dat 2de huisje misschien een lening moet afbetalen met inkomsten verkregen uit verhuur, en nu dus niet kan betalen, met het gevaar dat de bank het openbaar komt verkopen?JohanP op 17 dec 2020 14:09

Dit is niet een vorm van jaloezie, het is iedereen gegund om een tweede huis in de alpen te hebben. Vaak wordt er heel hard voor gewerkt om dit te kunnen bewerkstelligen. @johanP je argumentatie is een beetje matig. Een hypotheek verkrijgen voor een tweede huis in het buitenland is überhaupt al lastiger dan een hypotheek afsluiten in NL, de desbetreffende bank loopt namelijk nog meer risico. Ze lenen alleen als ze groot financieel vertrouwen in je hebben. Lees; je moet echt kunnen aantonen dat je een smak geld in je spaarvarken hebt zitten.

Het probleem is dat we met z'n ALLEN een mega vervelende situatie zitten. Het zou toch fijn zijn dat we dan ook met z'n ALLEN er alles aan doen om deze situatie zo snel mogelijk achter ons te laten. Het lijkt wel of de overheid nog steeds tegen dovemansoren spreekt.

Späterr!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 17 december 2020 · 15:12
    @JohanP, het blijft een luxeprobleem. Laten we veronderstellen dat het 2e huisje moet worden afbetaald met inkomsten verkregen uit verhuur, wat lost het dan op door er zelf een week te gaan zitten?Polhovsky op 17 dec 2020 14:29
    Dat moet TS maar uitmaken voor zichzelf. En als TS starter een quarantaine wil, is dat ook zijn keuze...

Verder wordt er overal door overheden geadviseerd om het niet te doen. Niet dat het niet mag. Ja, omdat ze niet mogen zeggen dat het niet mag. Omdat Europa daar ondermeer over valt. Omdat dat tegen de grondwet is. Je mag niemands vrijheid afnemen zonder reden. En als je quarantaine in 2 richtingen doet, dan is dat duidelijk zinloos dus ongrondwettelijk in minstens 1 richting. Mocht je met cijfers kunnen aantonen dat 1 land ergere cijfers heeft dan het andere, ja dan is een quarantaine in 1 richting terecht, van hoge naar lage cijfers. maar niet in de richting van lage naar hoge cijfers. Die regel loopt juridisch dus serieus mank, er is bij bepaalde quarantainemaatregelen (niet allemaal!) geen onderbouwde reden voor deze vrijheidsberoving. Net als de avondklok overigens, die nog veel letterlijker de vrijheden van alle burgers beperkt (avondwandeling, iemand?) omdat er een aantal burgers zich niet aan de regels houdt (lockdownfeestjes).

En nu wil ik absoluut niet als non-believer klinken: dat een ganse evenementen- en horecasector dicht moet heeft wel degelijk een goeie reden. Dat skiliften hier en daar dicht gaan (recreatief openbaar vervoer?!) is een beslissing waar ik ook achter sta. binnensporten idem. Maar neen, een quarantaine in 2 reisrichtingen, ongeacht de cijfers, waarbij je onder meer verhindert dat mensen bijv met de camper met al hun eten aan boord in het buitenland gaan fietsen, wandelen, toerskiën, van de natuur en buitenlucht genieten, in een land met gelijkaardige cijfers als hun thuisland, daar stel ik mij vragen bij.

Overigens zou het niet de eerste regel zijn waarvan de experten (virologen) van zeggen dat die politiek geïnspireerd is, maar geen enkele wetenschappelijke basis heeft. In België gebeurt die uitspraak regelmatig door mensen die zelfs in het adviescomité zitten... Als in: vanwege hysterie gooit onze wetgever (die ook maar bestaat uit mensen) een aantal vrijheden onterecht overboord.
    bericht aangepast door JohanP op 17 dec 2020 15:20 (9% bewerkt)
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 17 december 2020 · 15:56
    Als de situatie in land A erger is dan in land B mag land A geen quarantaine eisen, beetje apart. Als de besmettingsgraad hoog is, wil dat niet zeggen dat niemand de besmettingsgraad nog verder kan verhogen. Sterker nog, een dergelijk land is mogelijk meer gebaat bij quarantaine dan andersom. Duidelijk zinloos lijkt het mij zeker niet en ongrondwettelijk al helemaal niet.

Daarnaast geeft TS aan dat het skigebied van Zell am See open zou gaan rond Kerst en dat impliceert dat ze wil gaan boarden in het skigebied en dus in een oranje gebied tussen de mensen gaat zitten, dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

Maar goed, gewoon schijt hebben aan het virus en lekker de sneeuw in duiken. You only live once, toch?
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • Marco
    Advanced
    Marco op 17 december 2020 · 16:14
    Alles kan je wegredeneren dat het voor jezelf mogelijk is. Zo zou ik morgen ook een huisje kunnen huren in Weet-ik-veel-waar-in-Nederland. Doe ik dat? Nee, want ook binnen NL is het dringende advies om het aantal reisbewegingen te beperken. Ik heb ook gedoe met m'n kinderen die al maanden niet bij opa en oma hebben kunnen logeren. Of lekker afspreken met vriendinnen en lachen met elkaar,. Allemaal op een laag pitje, ook weer deze kerstvakantie wat toch een vakantie van saamhorigheid is. En dat mis ik dan als mensen om advies vragen. We hebben allemaal een advies gekregen: "Alleen noodzakelijke reizen". Valt een (ski)vakantie daar onder? Nope. Stel jezelf dan namelijk ook gelijk de volgende vraag: Zou je je ski's declareren op je reisverzekering als je die onverhoopt sloopt? Als dit antwoord "Ja" is, dan ben je op vakantie en is het geen noodzakelijke reis. Blijf dan thuis. Hoe zuur ook. Zo doet iedereen zijn best om te zorgen dat we dat fucking virus eronder krijgen. En daar hebben we solidariteit voor nodig en niet egocentrisme waarin mensen bepaalde keuzes voor zichzelf rechtpraten, terwijl dat in het grotere geheel niet past. En dat gaat met wat vervelende maatregelen, maar toch hard nodig: Vrije keuzes kunnen we niet aan, de stijgende besmettingen zijn daarvoor het bewijs! Zoals hierboven geschreven: Verbieden kan wettelijk niet, maar pak dan zelf die verantwoordelijkheid om een dringend advies te vertalen tot een 'verbod' om niet noodzakelijke reizen te doen.
    Net als vele anderen heb ik vorig jaar het toerseizoen in rook zien op gaan. En ook nu ligt de boel tot half maart alweer plat, dus treeruns zitten er voor velen dit seizoen niet in. Laten we alsjeblieft hopen dat het snel minder wordt en dan kunnen we weer gaan (met z'n allen!!). En om dat te bewerkstelligen hebben we het niet nodig dat iemand voor zichzelf bepaald dat het best kan!

Volgens mij is het een kwestie van je 3x3 uitbreiden: Wat is het reisadvies? Geel of beter = Gaan. Oranje of rood = thuis blijven en aan je conditie werken! Dit kan voor iedereen gelden: van pisteknaller, tot toerfanaat, van toetsenbord warrior tot 2e-huis-eigenaren, van weekend-poeder-rijders, tot geharde ski-bums.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 17 december 2020 · 20:09
    Ik ben net terug uit Zwitserland waar ik een heerlijke wintersport week heb gehad. Daarna ben ik even langs mijn "huisje" geweest in Oostenrijk. Ik ben nergens gecontroleerd en rij met NL kenteken. Ik werd alleen gecontroleerd bij Duitse grens op weg naar huis. Wat verder ook geen probleem is.
    Ik zou me niet te druk maken om grens controles in Oostenrijk, het land is erg gastvrij (zoals je weet). Ik zou bewijs mee nemen dat je een nebenwohnsitz hebt, volgens mij ben je van harte welkom om naar je huisje te gaan.
    Geniet er lekker van met je gezin en laat je er niet vanaf brengen door meningen van anderen. Je hebt er vast goed over nagedacht en besproken met je gezin om te gaan (net als ik).
    And snow it is.....
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 december 2020 · 07:00 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Bros
    Expert
    Bros op 18 december 2020 · 07:36
    Zullen we de coronadiscussies op andere fora voeren?
    Bros
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 december 2020 · 08:40
    +1 Ik kan vanachter mijn computer ook niet zien hoe goed iedereen zich aan de diverse adviezen houdt. Maar ik ga er vanuit dat iedereen zijn best doet, en dat we er samen wat van proberen te maken.
    Hou het in ieder geval online gezellig, dat is het enige dat we nog hebben momenteel.
    splitfest.nl
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 december 2020 · 09:29
    Overigens nieuwe lockdown plannen vanaf de 26ste in Oostenrijk!
    https://www.oe24.at/oesterreich/politik/naechster-lockdown-schock-auch...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 18 december 2020 · 10:59
    Het lijkt niet alleen tabloid news te zijn... https://orf.at/stories/3194233/
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro