Toerskiër overleden in grote lawine nabij Col du Galibier

Toerskiër overleden in grote lawine nabij Col du Galibier

Momenteel (dinsdag 22-december om 15:00) is de Franse PGHM aan het zoeken in een grote lawine die vanaf de crête de Chaillol naar beneden kwam. Drie toerskiërs, waarvan 1 in absoluut levensgevaar, zijn naar het ziekenhuis van Briançon gevlogen.

Vlakbij de Col du Galibier

Om 12:15 kwam een lawine naar beneden boven de (gesloten) weg die naar de Col du galibier loopt. Rondom deze col liggen verschillende toerski-klassiekers waar in het seizoen elke dag tientallen toerders omhoog lopen. Men gaat er dan ook van uit dat er in deze lawine meerdere mensen terecht zijn gekomen. De bergredding heeft een paar uur gezocht naar eventuele slachtoffers. De lawine was volgens de bergredding 100 meter breed en 500 meter lang

16:00: Eén persoon in levensgevaar

De bergredding heeft een derde slachtoffer gevonden. Deze persoon ‘lag diep’ onder de sneeuw. Hij is met de helikopter naar het ziekenhuis van Briançon gevlogen, volgens de bergredding is deze persoon in acuut levensgevaar.

19:00 De zwaar gewonde toerskiër is overleden

De toerskiër welke zwaar gewond is geraakt is vanmiddag overleden, het gaat om een 57 jarige local uit Briançon. Er worden ook steeds meer details duidelijk over de lawine. De lawine sleurde een groep van vier toerskiërs, waaronder één berggids, mee. Enkele meters onder deze groep werd een toerskiër welke alleen onderweg was eveens meegtrokken door de lawine. De slachtoffers zijn zo’n 180 meter meegtrokken met de lawine.

De lawine kwam naar beneden in een steile helling onder de crête de Chaillol. Vlak boven de gesloten weg die naar de Col du Galibier loopt. De wand is bekend bij lokale skiërs vanwege de vele mooie en vrij steile couloirs die je hier kunt vinden en welke relatief makkelijk en snel te bereiken zijn.

Waarschuwing voor lastig in te schatten lawinegevaar

In de Franse Alpen wordt momenteel gewaarschuwd voor een moeilijk in te schatten lawinegevaar, vooral boven de 2500 meter en op alle oriëntaties. Dit lawine gevaar ontstaat door een zwakke laag die gevormd is door oude sneeuwlaag die zich in september en oktober gevormd heeft. Men waarschuwt in het bijzonder voor lawines die op afstand getriggerd kunnen worden. Tel daarbij op, dat vanwege het feit dat skigebieden nog gesloten de lawine-bulletins minder compleet zijn. Dit maakt het momenteel niet eenvoudig om een goede inschatting van het gevaar te maken. Het is aan te raden om erg conservatief te zijn in je toerski keuzes.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Expert
RogieradminAuteur22 december 2020 · 21:11

Duidelijke en indrukwekkende fotos van de lawine kun je hier vinden: https://alpinemag.fr/avalanche-deux-blesses-dont-un-grave-dans-les-hautes-alpes/

Gevorderd
vascoAuteur22 december 2020 · 22:07

Is de foto bij dit artikel nou van dezelfde lawine?

In op de fotos in het artikel achter de link van Rogier zie je hoe groot dat ding is. Het lijkt alsof hij gedeeltelijk ook van boven de rotsen naar beneden is gekomen. Daar sta je dan met je pieper met 30m bereik…

Expert
RogieradminAuteur23 december 2020 · 09:58

De foto in het artikel is een stockbeeld. Daarom heb ik het artikel van Jocelyn gedeeld die duidelijke fotos heeft gemaakt van deze lawine.

Expert
RogieradminAuteur23 december 2020 · 10:02

Iets verderop in de queyras zijn de condities ook absoluut gespannen, zelfde problemen in het sneeuwdek:

http://www.data-avalanche.org/avalanche/1608668179269?fbclid=IwAR22bAA0IkLoi3uZYYbu_8FevmMKQiqIUWfLYrayOygchR58zOSitXfSb-8

Gevorderd
Ee1coproAuteur23 december 2020 · 11:09

Bah, dit soort nieuws went nooit. Het zijn serieus grote plakken die daar naar beneden zijn komen.

Elite
kanskiAuteur23 december 2020 · 11:31

@@Rogier ; Bootpacken ze dat laatste stuk omhoog als ze naar de top willen? Neem aan dat het vellen spoor tot vlak onder de rotsen van die berggids met zijn groep was…

Zeer steile noord helling aan de schaduw te zien, schat 'm zo van de foto 35°.
Geloof niet dat de foto boven dit artikel iets vandoen heeft met dit ongeluk.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
RogieradminAuteur23 december 2020 · 13:25

@@Rogier ; Bootpacken ze dat laatste stuk omhoog als ze naar de top willen? Neem aan dat het vellen spoor tot vlak onder de rotsen van die berggids met zijn groep was…

Zeer steile noord helling aan de schaduw te zien, schat 'm zo van de foto 35°.
Geloof niet dat de foto boven dit artikel iets vandoen heeft met dit ongeluk.

kanski op 23 dec 2020 11:31

Ja ze wordt het meestal gedaan. Ja dat spoor is van de berggids en groep. Ik weet niet op welk moment ze gegrepen zijn. Of ze nog op de ski’s stonden of al aan het bootpacken waren. Ook weet ik niet of ze helemaal naar boven wilden.

Wat later in het seizoen is ie helemaal met ski’s te doen in goede sneeuw.
Steilte is nog wel iets steiler tikt wel tegen de 40° aan of nog iets steiler bovenin. Het is tijdens veilige winters een hele leuke wand om te oefenen met ‘steil terrein’ skiën.

En inderdaad foto boven het stuk is archief foto.

Expert
RogieradminAuteur23 december 2020 · 13:45

Ja @@Ee1co nog net boven de weg die naar de Galibier slingert.

Toerist
sander_kan102Auteur23 december 2020 · 14:21

@@Rogier ; Bootpacken ze dat laatste stuk omhoog als ze naar de top willen? Neem aan dat het vellen spoor tot vlak onder de rotsen van die berggids met zijn groep was…

Zeer steile noord helling aan de schaduw te zien, schat 'm zo van de foto 35°.
Geloof niet dat de foto boven dit artikel iets vandoen heeft met dit ongeluk.

kanski op 23 dec 2020 11:31

Ja ze wordt het meestal gedaan. Ja dat spoor is van de berggids en groep. Ik weet niet op welk moment ze gegrepen zijn. Of ze nog op de ski’s stonden of al aan het bootpacken waren. Ook weet ik niet of ze helemaal naar boven wilden.

Wat later in het seizoen is ie helemaal met ski’s te doen in goede sneeuw.
Steilte is nog wel iets steiler tikt wel tegen de 40° aan of nog iets steiler bovenin. Het is tijdens veilige winters een hele leuke wand om te oefenen met ‘steil terrein’ skiën.

En inderdaad foto boven het stuk is archief foto.

Rogier op 23 dec 2020 13:25

Ahh duidelijk… ik heb het vermoeden dat ze nog op ski’s stonden aangezien er nog geen bootpack te zien is op de foto. Maar het zou kunnen dat ze net aan het ombouwen waren. Je ziet het vellen spoor zelfs op de oude getransformeerde laag waarover de lawine is afgegaan.

Ja bovenin waar die afgebroken is inderdaad zeker 40°+ (Felsdurchsetzt ist 40° oder mehr). Ik doelde eigenlijk op de helling waar het vellen spoor opstond als 35°+.

Wat was het lawine gevaar daar gisteren? In de Valais hebben ze vandaag een groot deel opgeschaald naar 3 vanaf 2400m en hoger. Dat was gisteren nog een 2. Zou ook absoluut met de wind te maken gehad kunnen hebben en het kleine beetje verse sneeuw natuurlijk. Maar iets zegt me dat deze lawine daar ook mee te maken heeft.

Beginner
pistepilsAuteur23 december 2020 · 14:36

@@Rogier ; Bootpacken ze dat laatste stuk omhoog als ze naar de top willen? Neem aan dat het vellen spoor tot vlak onder de rotsen van die berggids met zijn groep was…

Zeer steile noord helling aan de schaduw te zien, schat 'm zo van de foto 35°.
Geloof niet dat de foto boven dit artikel iets vandoen heeft met dit ongeluk.

kanski op 23 dec 2020 11:31

Ja ze wordt het meestal gedaan. Ja dat spoor is van de berggids en groep. Ik weet niet op welk moment ze gegrepen zijn. Of ze nog op de ski’s stonden of al aan het bootpacken waren. Ook weet ik niet of ze helemaal naar boven wilden.

Wat later in het seizoen is ie helemaal met ski’s te doen in goede sneeuw.
Steilte is nog wel iets steiler tikt wel tegen de 40° aan of nog iets steiler bovenin. Het is tijdens veilige winters een hele leuke wand om te oefenen met ‘steil terrein’ skiën.

En inderdaad foto boven het stuk is archief foto.

Rogier op 23 dec 2020 13:25

Ahh duidelijk… ik heb het vermoeden dat ze nog op ski’s stonden aangezien er nog geen bootpack te zien is op de foto. Maar het zou kunnen dat ze net aan het ombouwen waren. Je ziet het vellen spoor zelfs op de oude getransformeerde laag waarover de lawine is afgegaan.

Ja bovenin waar die afgebroken is inderdaad zeker 40°+ (Felsdurchsetzt ist 40° oder mehr). Ik doelde eigenlijk op de helling waar het vellen spoor opstond als 35°+.

Wat was het lawine gevaar daar gisteren? In de Valais hebben ze vandaag een groot deel opgeschaald naar 3 vanaf 2400m en hoger. Dat was gisteren nog een 2. Zou ook absoluut met de wind te maken gehad kunnen hebben en het kleine beetje verse sneeuw natuurlijk. Maar iets zegt me dat deze lawine daar ook mee te maken heeft.

sander_kan102 op 23 dec 2020 14:21

Het lawinegevaar was toen al een paar dagen 3 vanaf 2300m en hoger.

Expert
RogieradminAuteur23 december 2020 · 14:37

Het lawine gevaar is 3 (vanaf zo’n 2300) , maar hier hebben we vooral last van die vervelende laag sneeuw uit september… die totaal geen cohesie heeft. Dat maakt ongveeer elke helling gevaarlijk (veel op afdstand getriggerde lawines) en deze helling ligt letterlijk op de grens van noord en zuid dus altijd heel veel wind…

Elite
kanskiAuteur23 december 2020 · 16:13

maar hier hebben we vooral last van die vervelende laag sneeuw uit september… die totaal geen cohesie heeft. Dat maakt ongveer elke helling gevaarlijk (veel op afdstand getriggerde lawines) en deze helling ligt letterlijk op de grens van noord en zuid dus altijd heel veel wind…

Rogier op 23 dec 2020 14:37

Daarom zal het ook wel een 3 zijn! Altschnee probleem, maar dat is niet alleen bij jullie zo. In west Schweiz precies hetzelfde probleem.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
dejongarnoAuteur23 december 2020 · 22:31
Beginner
JoopAuteur27 december 2020 · 16:58

Altschnee icm triebschnee op een noordhelling 34-39 graden lawinestufe 3. Dat betekent ellende over je afroepen als je niet netjes onder de 30 graden blijft touren zou ik zeggen. Als je kijkt hoeveel tonnen daar naar beneden is gekomen. Pfff en weer een dode te betreuren. Triest.

Gevorderd
evr66proAuteur27 december 2020 · 18:05

@@joop ik begrijp je punt, maar ga er toch vanuit dat hier een zorgvuldige afweging gemaakt is, zeker ook met een berggids in de groep aanwezig. Wellicht wordt dit later nog duidelijk.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!