S1:E1 Safety Update voor de Alpen

S1:E1 Safety Update voor de Alpen

Nieuw dit seizoen: een onregelmatige update over de lawinesituatie in de Alpen. Ik zal jullie regelmatig bijpraten en stel ook vooral je vragen in de comments. Velen van ons zitten natuurlijk thuis, maar wanneer het weer allemaal mogelijk gaat zijn om naar de Alpen te reizen (en hopelijk is dat dit seizoen nog), dan weet je hoe het sneeuwdek is opgebouwd!

Snow Safety Center

Wil je nou meer leren over lawines en andere risico’s die bij het freeriden komen kijken dan kun je natuurlijk een cursus volgen bij het Snow Safety Center of de wePowder Safety Academy.

Opa

Reacties

Gevorderd
SportGillieproAuteur2 januari 2021 · 13:09

Mooi initiatief! Bedankt voor de update

Live to ride, ride to live
Gevorderd
Ee1coproAuteur2 januari 2021 · 13:55

Een super mooie toevoeging op wepowder! Thanks @@opa!

Ik las vandaag de blog van lawinewarndienst tirol waar ze waarschuwen voor bijzonder heikele omstandigheden. Ook in de zuid-alpen (oost tirol) waar een combinatie van verse triebschnee op ongebonden champagne poeder (wildschnee) en oppervlakterijp een complexe lawine situatie veroorzaakt.

Bron: https://lawinenwarndienst.blogspot.com/2021/01/neuerlich-schnee-im-suden-neuerlich.html

Gevorderd
FlantAuteur2 januari 2021 · 14:06

Top!

Gevorderd
svenkproAuteur2 januari 2021 · 14:26

Wat een super goed initiatief!

If in doubt, don't go out!
Beginner
FlachlanderAuteur2 januari 2021 · 14:50

Super initiatief, bedankt. Betekent dit een laag als we heel in 2012 last van hadden?
Voor dat ik het vergeet
Beste wensen 🍾🍾🍾

Beginner
FlachlanderAuteur2 januari 2021 · 14:50

Super initiatief, bedankt. Betekent dit een laag als we heel in 2012 last van hadden?
Voor dat ik het vergeet
Beste wensen 🍾🍾🍾

Beginner
dimsumproAuteur2 januari 2021 · 16:52

Nice! 👍🏻

Beginner
ardtAuteur2 januari 2021 · 16:56

S1:E1 Klinkt als een bingewatch-waardige serie. Mooie toevoeging dit.

Gevorderd
OpaproAuteur2 januari 2021 · 18:08

@@flachlander Dit is een laag waar we inderdaad een tijd last van kunnen houden. Hoe lang hangt af van hoeveel sneeuw er nog bovenop valt en hoe die sneeuw zich vervolgens ontwikkelt. Als er een dikke, stevige (dus vrij homogene) laag bovenop het probleem ontstaat, dan wordt de kans om in deze probleemlaag een lawine te triggeren een stuk kleiner.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Toerist
PoederAlexAuteur2 januari 2021 · 20:23

Waar vind ik meer info over die 4 avonden theorie cursus? Zie dat niet staan bij ‘academy’?

Gevorderd
OpaproAuteur2 januari 2021 · 23:18

@@PoederAlex: snowsafety.nl onder theorie lawine 1

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
VinnieAuteur3 januari 2021 · 09:23

Lekker Rolf! heeft nederland/wepowder niet nog een lawine podcast nodig. Soort Slide meetst Totally deep?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
TomaszproAuteur3 januari 2021 · 12:30

Bedankt Rolf voor deze video. Afgelopen seizoen voor het eerst serieuzer met off-piste en poeder bezig gehouden. Heb een paar weken geleden de theorie cursus 1 gevolgd van snowsafety en fijn om nu al te begrijpen met wat je bedoeld met je statements in de video. Kijk er enorm naar uit om nog deze winter verder kennis op te bouwen en vooral hopelijk ook veel praktijk ervaren. Keep up the good work!

Elite
kanskiAuteur3 januari 2021 · 20:35

Heel goed initiatief dit! Daar word ik helemaal blij van.

Ben net terug op de basis (Nendaz) en me direct aan het verdiepen in de huidige situatie. Deze had ik natuurlijk al wel gevolgd vanuit München, maar hier krijg je toch weer wat extra info. Hier in Les 4 Vallées hebben er tussen 16 en 27 december bijzonder veel lawines plaats gevonden.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/ad9f243fcd80abfe7b7818b4b621da3d_schermafbeelding_202021_01_03_20om_2020_27_13.png?width=800

Gelukkig kan je veel terugvinden op de site van het slf over de ontstane situatie in de weekberichten.

https://www.slf.ch/de/lawinenbulletin-und-schneesituation/wochen-und-winterberichte/2020/21/wochenbericht-24-31-dezember-2020.html

En op deze pagina kan je terugvinden waar de lawines hebben plaatsgevonden.

https://www.slf.ch/de/lawinen/unfaelle-und-schadenlawinen/alle-gemeldeten-lawinenunfaelle-aktuell.html

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
vascoAuteur4 januari 2021 · 08:03

Leuk initiatief! Kan er ook een korte geschreven samenvatting bij?

Gevorderd
3zelAuteur4 januari 2021 · 08:45

Dankjewel @@opa en Wepowder voor deze mooie toevoeging!
Hopelijk komt er snel een dikke laag bovenop de gehele alpen om die zwakke lagen diep genoeg te begraven.
Beste wensen!

knowledge is powder
Gevorderd
ArjenproadminAuteur4 januari 2021 · 08:51

@@vasco Wellicht in volgende posts wel. Nu in het weekend na oud en nieuw zat het er even niet in ;-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
PoedertijnAuteur4 januari 2021 · 14:22

Klasse dit!! Echt een goede aanvulling op de site.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
KRoversAuteur4 januari 2021 · 18:08

Ah, geweldig @@Opa , deze LawInformatie. Dank!

Kort samengevat:
Iedereen in lockdown, behalve het sneeuwdek…

Avalensemble!
Gevorderd
ThijsBAuteur5 januari 2021 · 15:55

Goed bezig Rolf! En inderdaad een top aanvulling van de site.

Gevorderd
evr66proAuteur6 januari 2021 · 13:09

Mooi werk Rolf!

Toerist
TezeAuteur7 januari 2021 · 07:09

Goede aanvulling @@Opa

Kan je volgende keren iets meer in detail gaan met eventueel foto/beeld. zoals @@kanski zijn reactie. Net zoals in andere delen van Alpen is hier in west Zwitserland echt een heel slechte slaag. Laatste echte sneeuwval is dan ook nog eens met heel veel wind gevallen. Afgelopen zondag ben ik vlug effe naar gebiedje geweest en even gegraven met schop; je komt de slechte laag zo tegen. Hier gaan we vrees ik nog even last van hebben.

Gevorderd
dejongarnoAuteur12 januari 2021 · 21:44

@@Opa; het gaat hier los op het moment en er gaat nog veel meer vallen.
Lawine risico woensdag al naar 4 en lijkt daarna nog verder te stijgen…
Veel surface hoar gespot de afgelopen dagen, daarop dikke sneeuw + wind = trouble!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!