Live video: de retour d'est

Live video: de retour d'est

De retour d’est: iedere freerider die wel eens midden in dit bijzondere fenomeen heeft gestaan spitst zijn oren bij het horen van deze woorden. De retour d’est kun je vertalen als heel veel (als in heeeeeeeeel, heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel) sneeuw in heel weinig tijd op een hele specifieke locatie. En ook nu was het weer zover. Op de Frans Italiaanse grens tussen de Piemonte en de Queyras verdwenen de bergtoppen onder een heel dik pak sneeuw.

Aan het dumpen in Valpréveyre onder de LEypiol
Aan het dumpen in Valpréveyre onder de LEypiol

Extreem lokaal

We wisten dat de retour d’est het liet dumpen op de Frans Italiaanse grens. Het sneeuwde als een malle op de bergen achter het skigebiedje van Abries. Maar toch, toen ik onder een waterig zonnetje in de auto stapte in Argentiere La Bessee (hemelsbreed amper 30 kilometer) vroeg ik me af hoe heftig het zou zijn. Want:

  • We reden langs Guillestre -> zon,
  • De Gorges de Guil in -> zon,
  • We reden lang Chateau Queyras op enkele kilometers van de Italiaanse grens-> een klein beetje sneeuw en vooral heel veel wind,
  • Aiguilles -> een beetje sneeuw…,
  • Maar enkele kilometers later in Abries: BOEM! SNEEUW.
Door de hevige sneeuwval toerden we omhoog
Door de hevige sneeuwval toerden we omhoog

Heel erg veel sneeuw

Maar we waren er nog niet: we reden door naar Le Roux en daar lag echt veel sneeuw. Maar het hield ook hier nog niet op. Want toen we naar de berg de L’Eypiol omhoog liepen, ons doel van van de dag, lag er alleen maar meer en meer sneeuw. De skistok van Sandra die op 1 meter 10 stond verdween bovenin het bos helemaal in de verse sneeuw.

Dikke dikke poeder, de hele afdaling lang
Dikke dikke poeder, de hele afdaling lang
Ook Martijn Schell was weer mee
Ook Martijn Schell was weer mee
Diep, ja heel diep!
Diep, ja heel diep!

Faceshot na faceshot

Er lag niet alleen veel sneeuw. De sneeuw was ook nog eens absoluut geweldig. Dikke vederlichte poeder in het bos. Boven het bos was het wegens de wind en de steilte te gevaarlijk. Dus bleven we lekker in het bos en dat was absoluut geen straf. Condities waar je als freerider van droomt. Faceshot na faceshot. Puur genieten.

Verstopte lariksstronk

Een aanvaring met flinke lariksstronk zorgde wel bijna voor roet in het eten. Maar buiten het feit dat ik nu een compleet blauw onderbeen heb die die flink is opgezwollen valt de schade mee. Dat wordt morgen en overmorgen even rusten en wie weet kan ik eind van de week nog wat foto’s maken van een mooie toerskitocht!

Van de eerste tot de laatste bocht dikke poeder
Van de eerste tot de laatste bocht dikke poeder
Sandra in haar element
Sandra in haar element

De L’Eypiol

De L’Eypiol is een bergtop met een mooi lariksbos net achter het skigebied van Abries. In dit redelijke steile bos kon je vaak relatief veilig toerskiën: ook tijdens een hevige retour d’est. Net steil genoeg om vooruit te komen met meters sneeuw en tegelijkertijd bijna overal onder de 30°. Let wel op als je uit het bos klimt dan heb je eental vervelende kommetjes waar het net wat te steil is als de condities gespannen zijn. Ik raad je dus aan om in het bos te blijven. En dat is een Treerun made in heaven…

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur5 januari 2021 · 09:11

Man dat ziet er fantastisch uit zeg! Ik zou er wel wat voor over hebben om mijn thuiskantoor een dagje te kunnen verruilen voor deze treeruns. Sterkte met je zere been (bovenstaand filmpje was tegen het mijne ;-)!

Gevorderd
3zelAuteur5 januari 2021 · 11:02

Bam, dat doet idd pijn aan de schenen ;)
Supermooie streek!
We zijn er bij kerst 2019-2020 gaan touren met ondermeer een tour naar de crête de Gardiole vanuit Le roux (gelijkaardige expositie en hoogte denk ik als de L’eypiol) en dan verschillende variante afdalingen door het bos op de noordzijde.
@@rogier: viel de keuze voor l’Eypiol omwille van de makkelijkere ‘exit’, de positie van de ‘alpenhoofdkam’ of andere?
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/03e62aa21abcd4471ef63f82d98c26ac_schermafbeelding_202021_01_05_20110138.jpg?width=800

knowledge is powder
Expert
RogieradminAuteur5 januari 2021 · 11:12

@@3zel De Gardiole is ook een hele gave berg. Maar liever met goed weer, want dan zijn er echt hele mooie lijnen te skiën.

Maar met het slechte zicht en het iets mindere bos van deze crete gardiole kozen wij voor de Eypiol, ook omdat het op de Eypiol vaak net iets harder lijkt te sneeuwen. Ook lag er nog niet veel base en daar heeft de Gardiole meer last van dan de Eypiol die iets sneeuwzekerder is…

Gevorderd
3zelAuteur5 januari 2021 · 11:24

@@3zel… en daar heeft de Gardiole meer last van dan de Eypiol die iets sneeuwzekerder is…

Rogier op 5 jan 2021 11:12


Dankjewel, we komen geregeld in de regio en dan is deze info top. Veel beterschap met de blessure…

knowledge is powder
Expert
RogieradminAuteur5 januari 2021 · 12:42

@@3zel als jij (of anderen :-) ) meer info willen dan weten jullie me hier via wepowder te vinden :-)

Expert
ieismAuteur6 januari 2021 · 08:26

Normaal zitten we december en de eerste week januari altijd in het zuiden, gelukkig is in ieder geval iemand lekker bezig Rogier!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
Tim3Auteur6 januari 2021 · 08:57

Heerlijk verhaal! En tegelijk;

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
paddyodenneboomAuteur11 januari 2021 · 13:05

Lekker report weer! Gelukkig goed weggekomen met je scheenbeen goozert… Gevoelig plekje

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
PoedertijnAuteur11 januari 2021 · 13:34

Gaaf om te zien hoeveel er rond Briançon toch te halen valt. Ik sla deze ook even op in mijn lijstje ;-)

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
RogieradminAuteur12 januari 2021 · 12:19

Lekker report weer! Gelukkig goed weggekomen met je scheenbeen goozert… Gevoelig plekje

paddyodenneboom op 11 jan 2021 13:05

Nou doet nog steeds goed veel pijn helaas…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!