Live: 1 meter poeder met zon!

Live: 1 meter poeder met zon!
1 meter poeder met zon!
1 meter poeder met zon!

Knallen midden in de storm is gaaf (zie filmpje van maandag hier) maar knallen in één meter verse poeder in een zonnetje is misschien nog wel mooier. Na een botsing met lariksstronk afgelopen maandag had mijn been een paar dagen rust nodig. Maar vrijdag was het zover en ging ik weer de sneeuw in. Voor een absolute topdag, diep, diep achterin de Queyras.

Dieper in de Queyras kan niet!

Afgelopen zondag en maandag heeft de retour d’est meer dan een meter verse poeder achtergelaten. Na die storm werd het koud, ijskoud en windstil, dat betekent dat de poeder hoog en diep in de Queyras perfect geconserveerd is gebleven. Diep in de Queyras waren we want onze toerskitocht begon in het dorpje van L’Echalp een klein gehuchtje achter het skigebied van Abries. De Queyras is in de winter een zeer afgelegen berggebied en Echalp is de overtreffende trap van afgelegen. Dieper kun je de Queyras niet in.

De start in het dorpje van L'Echalp
De start in het dorpje van L’Echalp
Meer dan 1000 jaar oude lariksen
Meer dan 1000 jaar oude lariksen

^Aanrader: de gite ‘Gite 7 Degrés Est’ in L’Echalp is een echte aanrader als je in de buurt wilt toerskiën (of in de zomer wilt mountainbiken), gerund door fanatieke toerskiërs.

L’Echalp: startplek van mooie en uitdagende toerskitochten

Je moet er dus even voor rijden, voor het dorpje van l’Echalp, maar dit dorpje is een startpunt van veel mooie toersktochten. Vaak door redelijk steile bossen en naar erg mooie couloirs of hellingen. Je bent hier op de grens van Italië en Frankrijk en vlak onder de Mont Viso, de retour d’est laat hier, door deze ligging bijna altijd heel veel sneeuw achter. Tel daarbij op dat het gehele dal boven Abries al koud is, maar in Echalp is het vaak nog wat kouder. Toen we vertrokken gaf de thermometer van mijn auto -20° aan…

Bijna op de graat van de Praroussin
Bijna op de graat van de Praroussin
Waar de klim nog lang door gaat
Waar de klim nog lang door gaat
Een erg mooie klim
Een erg mooie klim

Oud bos en dikke wand

Genoeg over het startpunt en de kou. We klommen omhoog richting de Praroussin een machtige berg die trots boven het dal uittorent. Eerst door een magnifiek lariksbos. Verschillende lariksen zijn meer dan 500 jaar oud en een enkeling heeft er al 1000 jaar opzitten. De leeftijd is deze mooie bomen af te zien. Boven het bos doemt een grote wand op. De Praroussin. Deze berg is van verschillende kanten te skiën. De noordwand lieten wij vandaag voor wat ie was. Het lawinegevaar leek ons te hoog en de keuze tussen diepe poeder in de zon of in de schaduw was ook vrij makkelijk.

De eerste bocht van dag voor Martijn Schell
De eerste bocht van dag voor Martijn Schell
Sandra en Martijn knallen samen naar beneden
Sandra en Martijn knallen samen naar beneden
Dikke dikke sneeuw
Dikke dikke sneeuw
De topwand van de Prarroussin is ongekend mooi als de sneeuwcondities goed zijn
De topwand van de Prarroussin is ongekend mooi als de sneeuwcondities goed zijn
Op volle snelheid naar het bos!
Op volle snelheid naar het bos!

Absoluut geweldige poeder

Over de afdaling kan ik kort zijn: absoluut geweldig. Lichte poeder, faceshot na faceshot en lekker snel skiënde sneeuw. We moesten opletten dat we geen kramp kregen in ons gezicht van het lachen. Het was genieten…
Het was zo lekker dat we gewoon nog een keer omhoog gelopen zijn. Want de liften mogen dan wel gesloten zijn in de Franse Alpen, een dikke poeder afdaling smaakt altijd naar meer…

Zou deze boom er speciaal voor de foto staan?
Zou deze boom er speciaal voor de foto staan?
Die hellingen op de achtergrond: ook allemaal te skiën
Die hellingen op de achtergrond: ook allemaal te skiën
De laatste afdaling van de dag terug naar het dal!
De laatste afdaling van de dag terug naar het dal!
Door dat mooie en bijzondere bos!
Door dat mooie en bijzondere bos!

Na de laatste afdaling gleden we in de laatste zonnestralen terug naar de auto. We konden ons geluk niet op. Het was nog steeds -18° bij de auto. We reden over de besneeuwde wegen terug naar huis en de diepe Queyras uit. Een berggebied waar ik mijn hart aan verloren heb. Een berggebied die elke freerider en toerskiër eens in zijn leven (zeker na een retour d’est) moet bezoeken.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Beginner
coeninthewhiteroomAuteur9 januari 2021 · 17:40

Heerlijk! Mooie foto’s ook…

Gevorderd
MedicineAuteur9 januari 2021 · 17:44

Holy stoke. Wat een beelden!

Gevorderd
BoarderbuisAuteur9 januari 2021 · 17:49

Schitterend!! Wat een zon en wat een poeder; genieten!!

Gevorderd
PoedertijnAuteur9 januari 2021 · 17:59

Geweldige beelden en fijn gezelschap ;-) Veel beter wordt het niet, toch?

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
Ee1coproAuteur9 januari 2021 · 20:06

Top! Zie ik Martijn daar nou een clifje droppen? 👍🏼

Gevorderd
popskiAuteur9 januari 2021 · 22:34

Zalig, zaliger, zaligste 😀

Gevorderd
MarcoDolphinproAuteur11 januari 2021 · 10:20

Geweldige foto’s en video’s! Leuke beschrijving ook van omgeving en ervaringen! Top!

MarcoDolphin
Expert
paddyodenneboomAuteur11 januari 2021 · 13:16

Prachtig man!

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
3zelAuteur11 januari 2021 · 14:31

A l’aise dans les mélèzes ;)

knowledge is powder
Gevorderd
DutchessAuteur11 januari 2021 · 15:48

Ça fait chier, des histoires comme ça! Quelle bellesse…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
RogieradminAuteur11 januari 2021 · 17:46

A l’aise dans les mélèzes ;)

3zel op 11 jan 2021 14:31

Mijn levensmotto!

Beginner
JanWillem1965Auteur11 januari 2021 · 19:02

Mooi, zucht

Gevorderd
BenAuteur11 januari 2021 · 20:04

Beter gaat het inderdaad niet worden!! Magnifique! Maar ook wat een fantastische foto’s en verslag, bedankt! Ik denk dat die lach deze week niet meer van gezicht af gaat 😀😀😀

Je nieuwe signature
Gevorderd
dejongarnoAuteur11 januari 2021 · 20:20

Lekker Rogier. 👍
Lariksen, die hebben we hier helaas niet :(

Beginner
EscautproAuteur17 januari 2021 · 12:31

Gewoon weg prachtig…Mooie foto’s,leuke tekst.
Daar word ik instant gelukkig van. TOP

Gevorderd
svenkproAuteur18 januari 2021 · 11:23

Schitterend Rogier!

If in doubt, don't go out!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!