tripreport: grensoverschrijdend splitten

• dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 9 januari 2021 · 23:43
    Mijn woonplaats Samoëns is een van de meest authentieke Franse skidorpen en trok daarom tijdens de kerstvakantie nog best veel mensen voor een skiloze "Wham kerst" in de Franse sneeuw. Als mountainleader was ik mega druk met het meenemen van mensen op sneeuwschoenen, weg van de drukte en into nature. Hoewel ik enorm geniet van mijn werk in de besneeuwde bergen en bossen, kon ik niet wachten om mijn 'raquettes' in te wisselen voor mijn splitboard en te genieten van de geweldige wintercondities die hier op het moment heersen. Hier op 850m op de zuidhelling zijn de bomen zelfs 7 dagen na de laatste sneeuwval nog wit!

Terwijl inmiddels is besloten dat de skiliften voorlopig nog niet open zullen gaan, draaien op 10km vanaf Samoëns, in het Zwitserse deel van le Portes du Soleil de liften wél. Om deze bijzondere situatie persoonlijk te ervaren, was het volgende plan snel gesmeed:

Een 700m klim naar een lokaal graatje, voor een afdaling richting een van de weinige niet door skiliften verpeste valleien van Morzine. Gevolgd door een 700m klim over de Zwitserse grens om vervolgens door de poeder af te dalen richting Champery, halverwege oplinkend met een hopelijk geprepareerde piste tot aan de gondel. Deze gondel moest ons naar onze geboekte refuge/hotel op 1900m brengen, De volgende ochtend een klim (in etappes) van 600m naar de één na hoogste top van Avoriaz, gevolgd door een afdaling richting Morzine, een 600m klim terug naar topje/graatje van dag één, voor een afsluitende afdaling terug naar het vertrekpunt. Allez let's go:

Gesloten skigebieden hebben hier geleid tot een enorme boost van toerski, splitboard en sneeuwschoen verkopen. Het heeft een week niet meer gesneeuwd, vele sneeuw fanaten zitten werkloos thuis en de zon liet zich de laatste dagen meer en meer zien, dus veel toegankelijke hellingen zijn verspoord. Het is bizar om aan de voet van een van Frankrijks grootste skigebieden te wonen, wetende dat er een kans bestaat dat we er dit jaar niet zullen glijden. Persoonlijk ben ik steeds minder in het skigebied te vinden, maar vooral voor de kids en als gezin is het wel een gemis. We zijn dat ook benieuwd om de situatie in Zwitserland te ervaren; hemelsbreed zo'n 10km vanaf ons huis.

Nadat ik de kids naar school heb gebracht, ontmoet ik 3 vrienden en rijden met een auto naar de start van ons avontuur. Op 1100m hoogte stappen we in onze bindingen. Er zijn velen met ons, maar die gaan bijna allemaal rechtsom voor de klassieke 'Bostan' rando. Wij gaan linksom en stappen in anderhalf uur omhoog richting onze eerste piek.

Het is ongelooflijk hoe mooi de poeder geconserveerd is gebleven op deze zuidhelling tot 1800m hoogte. Hoewel het nog vroeg is, houden we de Franse lunchtijd aan en genieten om 12:00 van onze bagnat poulet met een view op ons volgende klim en onze terugweg van morgen.

Ik had bedacht om de graat verder te volgen om af te dalen via een open weide gevolgd door een treerun. De graat om bij de start te komen blijkt technischer als we dachten en de afdaling zou wel eens meer verrassingen kunnen bieden als gepland waardoor we mogelijk te laat in Champery aan zullen komen. Daarom besluiten we direct vanaf de picnic plek de afdaling in te duiken. De poeder is droog en onverspoord en de 'how to ride bushes' tips van Xavier de le Rue komen goed van pas! Vanaf de treeline rijden we een drukbereden pad verder naar beneden om aan te komen in de Vallée de la Manche op 11150m.

Het is bluebird en de inversie zorgt ervoor dat het hier nog een stuk kouder is dan boven op de top. Gelukkig schijnt de zon precies op het punt van ombouwen naar skinmodus en met een dikke smile maken we ons op voor de volgende etappe. Anderhalf uur laten doemen les Dents du Midi boven de col op en weten we dat we in la Suisse zijn. Vorig jaar reden we hier een heerlijk rivierbedinkje, maar omdat het te vroeg in het seizoen is, laten we deze links liggen en volgen de graat een stukje richting het oosten. Dit is een van mijn favoriete plekken in de regio; waarschijnlijk heeft dit te maken met de fantastische singletrack die over deze kam loopt in combinatie met het uitzicht op de eerste graniet toppen van Zwitserland.

De afdaling die we kiezen blijkt perfect; de poeder is diep, de hellingshoek is lekker en we blijken volgens plan precies uit te komen op de Grand Paradis skipiste. En we hebben geluk; hij is geprepareerd! Normaal heeft dit zeker niet de voorkeur, maar in deze Covid winter is dat iets bijzonders én het zorgt ervoor dat we niet meer hoeven te skinnen, maar glijdend naar Champery af kunnen dalen 😃

Bijna aan het einde van de piste realiseer ik me dankzij de MTB ritten dat deze weg verkleed als piste helemaal niet bij de gondel uitkomt. We hebben nog 10 minuten tot de laatste lift en lopend gaan we dit nooit halen... Gelukkig staat er een skibus klaar, die ons in 5 mnt naar de gondel brengt. De gondelier lijkt me een Fransman, aangezien hij ons toestaat nog kaartjes te kopen om pas om 17:02 te vertrekken. Stoked over onze eerste dag en onze Zwitserse timing stappen we in de privé cabine die ons op 1900m afzet. Nog eén keer stappen we in onze bindingen om bij zonsondergang bij onze berghut aan te komen.

Na de geprepareerde pistes en draaiende liften is het ook een vreemde gewaarwording om in een bar bediend te worden en binnen te genieten van een koude pint. We kunnen het dan ook niet laten om de serveuse nog een paar keer aan te spreken. Zelf noemen ze dit een refuge, maar wij betitelen het eerder als berghotel, zo comfortabel als het is. Onze dormitory room heeft een ensuite en op de gang bevindt zich een verwarmde vitrine die als droogkast dient voor onze (hand)schoenen en andere vochtige gear.

Na een smakelijk ontbijt maken we ons de volgende klaar om weer op pad te gaan. Het is min 15 buiten en het beloofd weer een mooie dag te worden. Terwijl we ons opmaken om naar boven te lopen, komt er de liftbediende langs geskied en wijst ons erop dat de sleeplift om 8:45 open gaat. Niet dat we niet willen lopen, maar het feit dat dit onze enige kans zou kunnen zijn om deze winter door een kabel een berg opgesleept te kunnen worden, gaan we in op zijn voorstel. Dat we geen skipas hebben maakt hem niet uit en stipt om kwart voor negen glijden we de berg naar boven.... een bijzonder gevoel 😃

Via een geopende (maar stille) blauwe piste vinden we onze weg terug naar boven om op 2150 weer Frans grondgebied te betreden. De 'bise' (noordenwind) heeft wat extra poeder in de kom geblazen en de eerste afdaling van de dag is dan ook weer een lekkere. De pistes in Avoriaz zijn allemaal geprepareerd, terwijl we net gisteravond hebben gehoord dat de skigebieden voorlopig nog niet open mogen. Het maakt dat wij ons sneller verplaatsen als gedacht en nog voor de middag staan we op de hoogste top van ons avontuur; la Pointe de Fornet op 2300m.

Na een korte analyse kiezen we onze route naar beneden en zetten verse sporen in het grotendeels maagdelijke sneeuwdek net onder de top. Iets lager staan er meer sporen, maar deze vallei is zo groot dat er genoeg voor iedereen is. Na twee weken dagelijks op sneeuwschoenen door de poeder gestapt te hebben is het genieten om 1000 laagtemeters van een poederhelling af te mogen glijden!

Via een bospad komen we bij een hutje uit, die semi-open blijkt te zijn en ons welkom heet voor een vin chaud en een burger op het terras. Omdat ook dit weer uniek is in deze rare tijden, kunnen we deze temptation niet weerstaan en tanken wat welverdiende energie voor de laatste klim. De charmante en nieuwe eigenaresse ziet ons blijkbaar graag terug en tracteert ons op een (ook weer welverdiende 😉 Genepi. Vol goede moed stappen we de laatste 600hm omhoog.

De middagzon en de enorme stoke motiveren ons om door te klimmen naar top 1. We hebben nog ongeveer een half uur zon voor de boeg als we voor de laatste keer de bindingen dichtklikken en de goggle over onze neus schuiven. Na een minuut of twee de rust, het uitzicht en het zonlicht te hebben geabsorbeerd, is het tijd om af te dalen.

De poeder heeft een klein korstje gekregen in de middagzon, maar S bochten draaien in een onverspoorde helling bij een late middagzon is al gauw goed. Na het poederveld wacht ons nog een paar stukjes treerun, alpenweide en bospad om moe maar voldoen bij zonsondergang weer bij de auto uit te komen.

Wat een fantastische 2 dagen hebben we gehad: We vonden diepe en onverspoorde poeder, geprepareerde pistes voor de up én de down, een privé gondel, een (privé)berghut verkleed als hotel en een heel veel dikke smiles 😃

bericht aangepast door dejongarno op 9 jan 2021 23:57 (3% bewerkt)
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 10 januari 2021 · 00:03
    Nice! Leuk om te lezen, thanks!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 januari 2021 · 00:13
    [grote glimlach] Machtig mooi avontuur! [\grote glimlach]
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 10 januari 2021 · 07:05
    Kzit hier met een supersmile dit te lezen ! Prachtig Arno en serieus jaloers !!! 😃 😃 Dank voor dit goedgezindmakend verslag !
    sbs roelz
  • MTV
    Beginner
    MTV op 10 januari 2021 · 09:52
    Creatief, en supermooi om mee te genieten met een mooie tocht. Bedankt!
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 10 januari 2021 · 09:53
    Wow, heel mooi en leuk avontuur in deze tijden!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 januari 2021 · 11:26
    Fijn verhaal Arno, als we weer mogen reizen hou ik deze in het achterhoofd.
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 10 januari 2021 · 13:02
    Wat een fijn verslag zeg! Klinkt als een top trip en goed strak gepland 👍🏼
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 10 januari 2021 · 14:22
    Mooi mini avontuur, heel fijn om te lezen!
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 10 januari 2021 · 21:20
    Bedankt voor de feedback mensen 😃

Dit was er eentje in het genre: "I love it when a plan comes together"

Vanaf dinsdag weer nieuwe sneeuw en nog altijd diep winterse temperaturen!
  • BasV
    Beginner
    BasV op 11 januari 2021 · 08:51
    Lekker hoor! Fijn dat de sneeuw niet voor niks valt en je ons ook laat meegenieten!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 11 januari 2021 · 09:36
    Stoked! Lekker tripje. Altijd leuk zo wat 'grenzen verleggen' 😉
    knowledge is powder
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 januari 2021 · 15:47
    OooooOOOOOOooooooOOOOO wat super! En wat een leuk report! Dank! (*onderdrukte snik*)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 12 januari 2021 · 22:17
    Mooi man! Genieten! Heerlijke beelden en fijn verslag 😃
    Let the riding do the talking and you've said enough

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro