Bakken met sneeuw voor de westelijke Noordalpen

Bakken met sneeuw voor de westelijke Noordalpen
Na een rustige ochtend kan het in de loop van de middag weer beginnen te sneeuwen, zoals hier in Meiringen-Hasliberg
Na een rustige ochtend kan het in de loop van de middag weer beginnen te sneeuwen, zoals hier in Meiringen-Hasliberg

Deze dagen staan in het teken van een noordweststau met erg veel sneeuw. De eerste sneeuwfase is inmiddels voorbij, maar er komt nog veel meer aan! Na een korte sneeuwpauze kan het in West-Zwitserland en de Franse Noordalpen tot en met vrijdag doorsneeuwen en kunnen er flinke hoeveelheden sneeuw naar beneden komen.

Veel verse sneeuw en wind

In de noordwestelijke stuwgebieden heeft het al op grote schaal 30 tot 50 centimeter gesneeuwd tot nu toe. Met name in Wallis is er lokaal zelfs nog iets meer gevallen. Iets wat ik maandag niet in het weerbericht heb vermeld is dat de wind inmiddels flink is aangetrokken tijdens de sneeuwval. Vooral vanavond en vannacht (tegelijkertijd met de piek van de neerslag) is de wind stormachtig. Naast het heikele Altschneeprobleem waar veel gebieden in de Noordalpen de afgelopen tijd mee te maken hadden, krijgen we dus nu ook op grote schaal te maken met Triebschnee.

In Lech kan in totaal tot en met vrijdag 1 meter sneeuw vallen, maar is het nu tijdelijk rustiger
In Lech kan in totaal tot en met vrijdag 1 meter sneeuw vallen, maar is het nu tijdelijk rustiger

Tijdelijk rustiger overdag

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Zoals gezegd is de eerste golf met sneeuw inmiddels in de meeste gebieden voorbij. Alleen in het Salzburgerland en rondom Grenoble kan het nog wat langer doorsneeuwen. Vrijwel overal verloopt de dag redelijk droog en grijs met wat motsneeuw die het sneeuwdek niet verder laat groeien. In Oostenrijk kan het op veel plekken (met name in de wat bredere dalen) zelfs wat opklaren, waardoor de zon even te zien is.

Pas in de loop van de middag neemt vanuit het (noord)westen de intensiteit van de sneeuwval weer toe. Als eerste begint het weer flink te sneeuwen in de Franse Noordalpen. Tegen het eind van de middag zullen ook Zwitserland en Vorarlberg weer in de sneeuwval komen te zitten. Vanavond breidt de sneeuwval zich ook verder naar het oosten uit.

De verwachte sneeuwhoeveelheden tot en met vrijdagavond
De verwachte sneeuwhoeveelheden tot en met vrijdagavond

Noordweststroming

Door het laag boven Duitsland en de daaropvolgende noordelijke stroming krijgt Oostenrijk vanaf vanavond dus ook wat mee van de sneeuwval, maar het is aanzienlijk minder dan wat de westelijke Noordalpen mogen ontvangen. De sneeuwval wordt namelijk gedomineerd door een noordweststroming, waardoor de regio’s tussen Haute-Savoie en Vorarlberg volop in de vuurlinie liggen. Dit is ook goed te zien aan de verwachte hoeveelheden sneeuw op onze forecastkaart tot en met vrijdagavond. Op grote schaal is 1 meter sneeuw mogelijk. De echte staugebieden zoals Engelberg zullen worden bedolven onder deze dump met tot wel 150 centimeter sneeuw.

Licht stijgende sneeuwgrens in het westen

Oostenrijk zal nog de hele tijd in de koude lucht zitten, waardoor sneeuw hier tot in vrijwel alle dalen valt. Alleen in het Rijndal kan het kortstondig over gaan in natte sneeuw of zelfs regen. De gebieden verder naar het westen krijgen in de loop van de namiddag en avond te maken met de aanvoer van iets zachtere lucht, waardoor de sneeuwgrens tot ongeveer 1200 meter hoogte (en lokaal mogelijk nog iets hoger) stijgt. Blijft de wind in de dalen beperkt, kan de neerslagafkoeling er alsnog voor zorgen dat het tot in de dalen door blijft sneeuwen.

Vanuit Kronplatz in Zuid-Tirol zijn de dichte wolken bij de alpenhoofdkam zichtbaar, maar verder naar het zuiden is het overwegend zonnig
Vanuit Kronplatz in Zuid-Tirol zijn de dichte wolken bij de alpenhoofdkam zichtbaar, maar verder naar het zuiden is het overwegend zonnig

Zuidkant droog

De Zuidalpen liggen door de noordwestelijke stroming in de luwte en zullen het grotendeels droog houden. Enkel de gebieden dicht tegen de alpenhoofdkam kunnen wat van de sneeuwval meepikken. In de rest van de Zuidalpen blijft het overwegend zonnig door de aanhoudende Nordföhn.

Meer sneeuw vanuit het noordwesten in het weekend
Meer sneeuw vanuit het noordwesten in het weekend

Daarna?

Ook na vrijdag houden de Noordalpen nog kans op sneeuw. In de nacht naar zaterdag krijgt het oosten van Oostenrijk te maken met wat sneeuw als gevolg van een zwakke noordstuwing, maar echt veel zal dit niet gaan opleveren. In de nacht van zaterdag op zondag volgt er vanuit het noordwesten een nieuwe storing met sneeuw voor de Noordalpen. Tot en met maandag kan er in de hele Noordalpen 20 centimeter sneeuw vallen. Ook de dagen daarna lijken vooralsnog aanhoudend wisselvallig en is er ook weer wat sneeuw voor de Zuidalpen mogelijk.

De wePowder-gids is er!

Het is winter, maar het is nog steeds niet zeker hoe dit seizoen eruit zal zien. Aan de andere kant is het altijd tijd om te dromen en je voor te bereiden. Dat kan natuurlijk het beste met de wePowder Guide. We hebben de pre-order prijs van € 45,00 (excl. verzending) voor een tijdje verlengd. Dit dikke boek van 400+ pagina’s is op voorraad en wordt zo snel mogelijk bij je afgeleverd! Bedankt voor je steun!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
powstriaAuteur13 januari 2021 · 12:23

Thank you for the insights. @@Henri. So if you were to choose something to chase some powder what would you opt to in Tyrol/Voralberg? Paznautal with Galtur/Kappl and in Voralberg only Lech or anything else can get considerable amounts? Thanks for the hints

Toerist
Yo-hanprodeveloperAuteur14 januari 2021 · 08:47

test

Works on my machine
Toerist
Yo-hanprodeveloperAuteur14 januari 2021 · 08:47

test

Works on my machine
Toerist
Yo-hanprodeveloperAuteur14 januari 2021 · 08:56

test

Works on my machine
Gevorderd
bertjebertjeAuteur14 januari 2021 · 12:30

Het komt hier echt met bakken naar beneden. Eindelijk!

Gevorderd
3zelAuteur14 januari 2021 · 13:22

@@bertjebertje waar is hier?
En ik zou je op je woord geloven maar ‘pic’s or it didn’t happen’ ;)

knowledge is powder
Toerist
Toerist
Beginner
BrakkemanAuteur14 januari 2021 · 14:00

De Forecast is broken bij mij, geen gebieden met sneeuwval geeft hij aan.

Beginner
HenriAuteur14 januari 2021 · 15:07

Ook in Innsbruck sneeuwt het nog steeds. Veel meer dan verwacht! Zo’n 30 centimeter in de stad en in Hötting ruim 40 centimeter. Zulke hoeveelheden sneeuw krijgt Innsbruck gemiddeld slechts 1x in 7 jaar tijd!
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/a281ce687d2f6eb993db6a9874d6a9ee_img_5390.jpg?width=800

Gevorderd
merelAuteur14 januari 2021 · 16:24

@@Henri Morgen Nordkette!! :-)

Gevorderd
bertjebertjeAuteur14 januari 2021 · 17:08

@@bertjebertje waar is hier?
En ik zou je op je woord geloven maar ‘pic’s or it didn’t happen’ ;)

3zel op 14 jan 2021 13:22

Hier is Davos, het epicentrum van de Alpen (ahum). En Ik ben oldschool, van toen we elkaar nog op ons woord geloofden :P

Toerist
thomasAuteur14 januari 2021 · 17:11

@@bertjebertje waar is hier?\

En ik zou je op je woord geloven maar ‘pic’s or it didn’t happen’ ;)

3zel op 14 jan 2021 13:22

Hier is Davos, het epicentrum van de Alpen (ahum). En Ik ben oldschool, van toen we elkaar nog op ons woord geloofden :P

bertjebertje op 14 jan 2021 17:08


Ik ben ook redelijk oldsko
ol… misschien ben ik bevooroordeeld, maar ik geloof je😅😀

Toerist
TezeAuteur14 januari 2021 · 17:52

Zoals verwacht hebben @@thomas en @@bertjebertje bij hun ‘ginder’ in Grissons in oost Zwitserland lichtere poeder gekregen dan ik ‘hier’ in Fribourg in west Zwitserland.

Dinsdagnamiddag beginnen te sneeuwen; best veel voor ons hier op 450m.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/62493be7b6a999d15ced95c019302345_6fcc120d_c973_4035_a6f3_4249b8894393.jpeg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/bd71e6ddde8ae13476e7396e3e99b0ee_8bd81a9d_1efc_4f73_8c0a_4f7de9aa5de9.jpeg?width=800

Eerst nog een beetje lichte sneeuw maar werd zwaarder elk uur. Gedurende de nacht zelfs overgegaan in regen. Vandaag 4hr en regen.

Redelijke hoge sneeuwgrens hier in west Zwitserland. Ook best redelijk wat wind geweest.

Morgen dagje verlof en we gaan eens kijken of we lekker mellow terrein kunnen rijden morgen.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 januari 2021 · 18:03

@@brakkeman Fixed

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
HenriAuteur14 januari 2021 · 22:24

@@Henri Morgen Nordkette!! :-)

merel op 14 jan 2021 16:24


@@merel zeker een optie :) Ben benieuwd of ze morgen open gaan

Gevorderd
dejongarnoAuteur14 januari 2021 · 23:07

Hier in Samoëns helaas te warm, regen op 850m en dikke natte sneeuw tot op 1600m…! :(
Hopelijk wordt het vannacht nog ff kouder en komt er nog een pak(je) vers en koud bovenop

Gevorderd
SteefAuteur15 januari 2021 · 10:19

UNSUBSCRIBE PLEASE! Ik kom volgend jaar wel weer terug op deze site…

gaat huilend in een hoekje zitten onder een fleecedeken

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
ThijsBAuteur15 januari 2021 · 10:54

Wat een zelfkastenijding hier inderdaad. Het is iedereen van harte gegund maar ik zit ook huilend in een hoekje wetend dat ik afgelopen weekend en as weekend in mijn agenda had staan voor een mogelijke poedertrip :(

https://www.srf.ch/news/schweiz/schneechaos-in-der-schweiz-die-schweiz-knackt-schneerekorde?wt_mc_o=srf.share.app.srf-app.unknown

Beginner
RutgerAuteur15 januari 2021 · 11:03

Nog nooit zo depressief geworden van een dump aan de noordzijde 😒

The object in life is not to be on the side of the majority,
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!