Het is AAN in de Noordalpen!

Het is AAN in de Noordalpen!

Wat een dikke dump! De noordwestelijke Alpen hebben enorm veel sneeuw gehad! In de noordwestelijke Alpen sneeuwt het vandaag nog steeds, dus bovenop de grote hoeveelheden sneeuw kunnen we plaatselijk nog 20 centimeter verwachten. Maar voor de gelukkigen die in de Alpen zijn: wees uiterst voorzichtig, de lawinesituatie is tricky!

  • Hoog lawinegevaar!
  • Vandaag nog wat sneeuw voor de noordwestelijke Alpen
  • Vanavond en morgen tot 15 centimeter voor het oosten van Oostenrijk
  • Tot 30 centimeter van zaterdag tot maandag voor de Noordalpen
  • Warmer (Südföhn) in de Noordelijke Alpen, kans op sneeuw voor de Zuidelijke Alpen
Heel veel sneeuw
Heel veel sneeuw

Zwitserland en Vorarlberg lagen in de vuurlinie tijdens deze noordwestelijke stau. De afgelopen dagen is er enorm veel sneeuw gevallen, op sommige plekken zelfs meer dan anderhalve meter. Door de grote hoeveelheden sneeuw en het snel toenemende lawinegevaar raakten verschillende dorpen van de buitenwereld afgesneden. Het feit dat een groot deel van deze hoeveelheden sneeuw binnen 24 uur viel, maakt dit noordweststau event best bijzonder. Verschillende meetstations in Centraal- en Oost-Zwitserland hebben binnen 24 uur ongeveer 100 centimeter verse sneeuw gemeten.

Braunwald
Braunwald
Lech (c) FB Lech-Zürs am Arlberg
Lech © FB Lech-Zürs am Arlberg
Lenzerheide
Lenzerheide

Verder naar het oosten kreeg Tirol meer dan in de meeste weermodellen werd verwacht. Het westelijke deel van Tirol ontving op grote schaal 1 meter sneeuw. Zelfs in de stad Innsbruck op een hoogte van 570 meter werd 30 tot 40 centimeter gemeten. Dit komt gemiddeld maar eens in de 7 jaar voor.

Zoals verwacht was de sneeuw in de lager gelegen gebieden in het westen behoorlijk nat door de binnenkomende warme lucht op woensdagavond. Enkele lage dalen tot 1200 meter hoogte kregen tijdelijk wat regen, maar gisteren veranderde het snel weer in sneeuw.

Hoog lawinegevaar in CH...
Hoog lawinegevaar in CH…
...en in Tirol
…en in Tirol

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

De sneeuwval ging hand in hand met harde wind op hoogte, wat het lawinegevaar op dit moment nog even verergerd. Bovenop het al bestaande hardnekkige probleem van de zwakke lagen hebben we te maken met Triebschnee en simpelweg de enorme hoeveelheden verse sneeuw. Er worden natuurlijke spontane lawines verwacht en in een groot deel van de Noordelijke Alpen is er lawinegevaar vier! Het wordt aanbevolen om vandaag op de pistes te blijven, omdat alles op hoogte echt tricky is.

Het sneeuwt nog steeds in Engelberg
Het sneeuwt nog steeds in Engelberg

Vandaag blijft het sneeuwen in de noordwestelijke Alpen. Het zal minder hard sneeuwen dan de afgelopen dagen, maar toch kunnen we lokaal nog 20 centimeter sneeuw verwachten in Zwitserland. Ten oosten van de Arlbergregio zal de zon doorkomen, maar later vandaag komen er al nieuwe wolken uit het noorden die vanaf vanavond wat sneeuw gaan brengen voor het deel van Oostenrijk dat de afgelopen dagen niet zoveel heeft ontvangen. Tot morgenmiddag kunnen de regio’s Salzburgerland, Steiermark en Opper-Oostenrijk tot 15 centimeter sneeuw krijgen. Tijdens de sneeuwval zal het koud genoeg zijn, dus ook de laagste dalen kunnen wat sneeuw krijgen.

Nieuwe sneeuw vanuit het westen
Nieuwe sneeuw vanuit het westen

De zaterdag begint rustig en zonnig in de westalpen, maar in de loop van de dag komt er nieuwe bewolking vanuit het westen. Een front nadert en morgenavond al begint het weer te sneeuwen. Wat extra stau tijdens de zondag zal weer behoorlijk wat sneeuw brengen, met ongeveer 10 tot zelfs 30 centimeter sneeuw mogelijk voor de Noordalpen. Ook hier zullen Oost-Zwitserland en Vorarlberg waarschijnlijk weer de meeste sneeuw krijgen.

Warmer vanaf dinsdag?

De kans is groot dat de Alpen vanaf dinsdag worden beïnvloed door het lagedruksysteem boven Groot-Brittannië, waardoor hogere temperaturen uit het zuidwesten richting de Alpen komen. Alleen de Zuidelijke Alpen zouden wat verse sneeuw kunnen pakken. Door de toenemende drukgradiënt zullen de Noordelijke Alpen een mogelijk sterke Südföhn ervaren.

De wePowder-gids is er!

Het is winter, maar het is nog steeds niet zeker hoe dit seizoen eruit zal zien. Aan de andere kant is het altijd tijd om te dromen en je voor te bereiden. Dat kan natuurlijk het beste met de wePowder Guide. We hebben de pre-order prijs van € 45,00 (excl. verzending) voor een tijdje verlengd. Dit dikke boek van 400+ pagina’s is op voorraad en wordt zo snel mogelijk bij je afgeleverd! Bedankt voor je steun!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Toerist
fs.dejong4142Auteur15 januari 2021 · 14:02

Wow!

Gevorderd
bertjebertjeAuteur15 januari 2021 · 16:43

Take it easy guys, het is echt touchy. Deze kon ik van afstand los krijgen en ging aan de andere kant van het kammetje vrolijk verder, dit alles op nog knap 1500 m hoogte.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/bed137b286aebec74ba672244245e7ad_img_1702.jpg?width=800\
Er worden vele en grote lawines gemeld:
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/25695fa191a1729928eb6af9979038c4_screen_20shot_202021_01_15_20at_2016_22_07.png?width=800

De komende dagen gaan uitwijzen hoe snel dit alles gaat zetten en hechten, maar ik ben niet erg optimistisch. TBC

Gevorderd
Willem2kAuteur15 januari 2021 · 19:17

Damn Bertje… stay safe

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
MedicineAuteur16 januari 2021 · 17:49

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/f3d959781558979073861dc486afa408_20210116_125829.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/089c05295ff2fd5d3721ad7e5dc5b693_videocapture_20210116_151306.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/7c607f971e87c0e15c44a15cebf86dd6_20210116_100912.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/de61454a7f71616916c44a4c97f242e3_videocapture_20210116_154225.jpg?width=800

Ik eindelijk in grenoble. Voor de eerste dag mellow pow, volgens mij kan je niet echt iets anders als je een beetje verantwoord bezig bent. Hier is lang niet zo veel gevallen maar toch al gaauw 40-50 cm. Een snelle pit op E wees er ook snel op dat het touchy is. Op W gereden en allemaal rustig, ook geen woompfs oid. Geen lawines op afstand gezien (Belledone) maar helico wel heen en weer.

Gevorderd
MedicineAuteur16 januari 2021 · 20:04

2 doden helaas vandaag. 1 Engelberg en 1 in Stoos.
https://www.luzernerzeitung.ch/zentralschweiz/zentralschweiz-lawine-in-engelberg-und-auf-dem-stoos-rettungskraefte-sind-derzeit-im-einsatz-ld.2086537

ijsbeer op 16 jan 2021 16:58

die van engelberg was ook niet echt een top idee als ik het zeggen mag. https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/db4974629ab1e5876da407bbf16152f6_screenshot_202021_01_16_20195944.png?width=800

die van stoos heb ik niet zo snel weten plaatsen alleen met de foto. iig allebei scary, en natuurlijk rip.

(stoos leek me wel een mooie berg, leuk plekje)

Gevorderd
PistenbulckyAuteur16 januari 2021 · 20:50

Die lawine in Engelberg is ‘gewoon’ op Laub toch? Bij deze condities niet ideaal misschien maar typisch zo’n run waar je verkeerdelijk van uit gaat dat die OK is…

Gevorderd
MedicineAuteur16 januari 2021 · 21:00

Die lawine in Engelberg is ‘gewoon’ op Laub toch? Bij deze condities niet ideaal misschien maar typisch zo’n run waar je verkeerdelijk van uit gaat dat die OK is…

Pistenbulcky op 16 jan 2021 20:50

Ik ben nooit in engelberg geweest, maar als de hele ingang 35+ is durf ik het wel iets meer dan “niet ideaal” te noemen. Stufe gvd 4…

Beginner
dimsumproAuteur16 januari 2021 · 21:23

Die lawine in Engelberg is ‘gewoon’ op Laub toch? Bij deze condities niet ideaal misschien maar typisch zo’n run waar je verkeerdelijk van uit gaat dat die OK is…

Pistenbulcky op 16 jan 2021 20:50

Dat is inderdaad de tricky mindfuck van de Laub, denk ik. Iedereen stapt erin en is heel vielbefahren, dus zal wel ok zijn. Misschien is deze persoon er langs de steilere minder befahren flank erin gegaan. Doet je weer even nadenken. Rip

Gevorderd
vascoAuteur16 januari 2021 · 21:38

Naar dat er weer mensen dood zijn gegaan. Ik blijf nog wel even binnen skifilms kijken

De naam Laub zegt natuurlijk wel iets over zo en helling…

Beginner
coeninthewhiteroomAuteur16 januari 2021 · 23:15

Ik was er bij toen het gebeurde. Bij de ingang direct rijders links, langs en onder de grat stonden nul sporen, zegt in Engelberg vaak al genoeg, zeker op een prachtige dag als vandaag. De gebruikelijkere hogere traverse naar de “veiligere” rijders rechter kant van Laub werd ook niet gebruikt. Er werd lager aangehouden, onder de rotsen door want de windlip er boven zag er niet lekker uit. Toen wij Laub ingingen was er niemand op de helling en alleen rijders rechts stonden sporen. We besloten om ook richting de rechterkant te gaan en een voor een de traverses te doen.

Terwijl ik iets later op een safe spot stond te wachten op m’n maatje die z’n ski verloren had, dropte een aantal personen in op het steile, nog volledig ongerepte stuk. Leek me niet te verstandig maar ondanks de sluff leek die helling het te houden.

Een paar anderen gingen tegelijkertijd door het centrale gedeelte dat er, eerlijk is eerlijk, goddelijk uitzag. Vanuit het niets donderde de lawine naar beneden en ik kan echt niet inschatten wie het losgetrokken heeft of waar het uiteindelijk gebeurde. Feit is dat er 5 tot 10 personen tegelijkertijd op de helling stonden/skieden. Iets onder mij zag ik 4 personen weg proberen te komen van de lawine, 2 daarvan hebben het gehaald en uiteindelijk bleek dat groepje toch compleet te zijn.

Tijdens het zoeken met nog (ik schat) 10 anderen nul signaal van piepers opgepikt behalve van idioten die nog niet op search mode stonden. Verder beneden, al onder de struikjes zijn 3 personen gevonden. De bovenste werd al gereanimeerd (was niet begraven, lag bovenop de sneeuw) en daar zijn we bij gaan helpen tot hij door de REGA van de helling gehaald werd. Het zag er al slecht uit voor deze man en mijn voorgevoel bleek later helaas te kloppen, hij heeft het niet gehaald.

De andere twee lagen lager, eentje heeft nog z’n airbag kunnen trekken maar ligt geloof ik gewond in het ziekenhuis. De ander had geloof ik weinig anders dan de beroerdste afdaling ooit.

Omdat er later, nadat de reddingsdiensten er al bij waren, toch nog een signaal opgepikt werd zijn we weer naar boven geklommen. Het bleek een rugzak te zijn met een pieper er in (no comment). Het was lange tijd niet duidelijk van wie die was, of er nog meer personen begraven lagen. Er lag erg veel sneeuw en mijn probe tikte net de ondergrond aan dus de laag onderaan de lawine moet zo’n 2,4m diep zijn geweest.

Het risico dat er nog een lawine naar beneden zou komen was dermate groot dat we weggestuurd werden zodat er eerst nog een keer geblazen kon worden voordat het team met de speurhonden de helling verder ging afzoeken. Uiteindelijk is er gelukkig niemand meer gevonden.

Na een gesprek met de politie en reddingsdienst het er maar bij gelaten voor de dag die zo mooi begon.

Aanvullende punten:

Stufe 4, 1800m alle aspecten; ja ik weet het. Het was een prachtige dag, de route welke we kozen voelde stabiel aan. Buiten de opgeblazen lawine van vanmorgen vroeg, was er verder geen activiteit, geen whoem geluid (gisteren op Brunni wel degelijk in de zware natte sneeuwlaag) en het sneeuwdek voelde goed, de poeder fantastisch en zonder sketchy onderlaag. De naar onze inschatting minder risicovolle route keuze maakte dat we na een extra piepercheck er voor gingen.

Titlis zelf was dicht voor wintersporters om maar te voorkomen dat we als wilden Steinberg in zouden gaan. Het was druk, erg druk en de stoke was hoog met name onder dagjesmensen. Alles tussen de pistes was binnen een uur kaal en dan is de traverse volgen naar Laub erg aantrekkelijk.

Bij de ingang twee lieden zonder rugzak, pieper, enige kennis van het gebied (kreeg de vraag hoe ze bij de lift kwamen als ze beneden waren) proberen terug te sturen. Geloof dat ze uiteindelijk toch teruggegaan zijn.

Het viel me vooral op hoeveel mensen zich (uiteindelijk) tegelijkertijd naar beneden stortten zonder ook maar enig benul te hebben van het antwoord op de vraag: “wat als het gaat schuiven?”

En helemaal zodra het toch echt duidelijk zichtbaar is dat er een flinke lawine naar beneden is gekomen, alsnog gaan en dan niet om te zoeken…

Ondanks de initiële chaos deden de meesten op de helling instinctief en actief mee aan zoeken en het zorg dragen voor de reeds gevonden slachtoffers en anderen door bleven zoeken naar mogelijk andere slachtoffers.

Rechts op de foto het deel dat vanmorgen al weggeblazen was, ik weet niet of de fatale lawine uiteindelijk de hele wand naar beneden getrokken heeft of dat dit deels het resultaat is van de bommen later. Tijdens die actie waren we in gesprek met de politie en reddingsdienst. De foto is daarna genomen.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/4df819d412c989653057ac04c9f42928_wepowder.jpg?width=800

Beginner
dimsumproAuteur16 januari 2021 · 23:57

Ik was er bij toen het gebeurde. Bij de ingang direct rijders links, langs en onder de grat stonden nul sporen, zegt in Engelberg vaak al genoeg, zeker op een prachtige dag als vandaag. De gebruikelijkere hogere traverse naar de “veiligere” rijders rechter kant van Laub werd ook niet gebruikt. Er werd lager aangehouden, onder de rotsen door want de windlip er boven zag er niet lekker uit. Toen wij Laub ingingen was er niemand op de helling en alleen rijders rechts stonden sporen. We besloten om ook richting de rechterkant te gaan en een voor een de traverses te doen.

Terwijl ik iets later op een safe spot stond te wachten op m’n maatje die z’n ski verloren had, dropte een aantal personen in op het steile, nog volledig ongerepte stuk. Leek me niet te verstandig maar ondanks de sluff leek die helling het te houden.

Een paar anderen gingen tegelijkertijd door het centrale gedeelte dat er, eerlijk is eerlijk, goddelijk uitzag. Vanuit het niets donderde de lawine naar beneden en ik kan echt niet inschatten wie het losgetrokken heeft of waar het uiteindelijk gebeurde. Feit is dat er 5 tot 10 personen tegelijkertijd op de helling stonden/skieden. Iets onder mij zag ik 4 personen weg proberen te komen van de lawine, 2 daarvan hebben het gehaald en uiteindelijk bleek dat groepje toch compleet te zijn.

Tijdens het zoeken met nog (ik schat) 10 anderen nul signaal van piepers opgepikt behalve van idioten die nog niet op search mode stonden. Verder beneden, al onder de struikjes zijn 3 personen gevonden. De bovenste werd al gereanimeerd (was niet begraven, lag bovenop de sneeuw) en daar zijn we bij gaan helpen tot hij door de REGA van de helling gehaald werd. Het zag er al slecht uit voor deze man en mijn voorgevoel bleek later helaas te kloppen, hij heeft het niet gehaald.

De andere twee lagen lager, eentje heeft nog z’n airbag kunnen trekken maar ligt geloof ik gewond in het ziekenhuis. De ander had geloof ik weinig anders dan de beroerdste afdaling ooit.

Omdat er later, nadat de reddingsdiensten er al bij waren, toch nog een signaal opgepikt werd zijn we weer naar boven geklommen. Het bleek een rugzak te zijn met een pieper er in (no comment). Het was lange tijd niet duidelijk van wie die was, of er nog meer personen begraven lagen. Er lag erg veel sneeuw en mijn probe tikte net de ondergrond aan dus de laag onderaan de lawine moet zo’n 2,4m diep zijn geweest.

Het risico dat er nog een lawine naar beneden zou komen was dermate groot dat we weggestuurd werden zodat er eerst nog een keer geblazen kon worden voordat het team met de speurhonden de helling verder ging afzoeken. Uiteindelijk is er gelukkig niemand meer gevonden.

Na een gesprek met de politie en reddingsdienst het er maar bij gelaten voor de dag die zo mooi begon.

Aanvullende punten:

Stufe 4, 1800m alle aspecten; ja ik weet het. Het was een prachtige dag, de route welke we kozen voelde stabiel aan. Buiten de opgeblazen lawine van vanmorgen vroeg, was er verder geen activiteit, geen whoem geluid (gisteren op Brunni wel degelijk in de zware natte sneeuwlaag) en het sneeuwdek voelde goed, de poeder fantastisch en zonder sketchy onderlaag. De naar onze inschatting minder risicovolle route keuze maakte dat we na een extra piepercheck er voor gingen.

Titlis zelf was dicht voor wintersporters om maar te voorkomen dat we als wilden Steinberg in zouden gaan. Het was druk, erg druk en de stoke was hoog met name onder dagjesmensen. Alles tussen de pistes was binnen een uur kaal en dan is de traverse volgen naar Laub erg aantrekkelijk.

Bij de ingang twee lieden zonder rugzak, pieper, enige kennis van het gebied (kreeg de vraag hoe ze bij de lift kwamen als ze beneden waren) proberen terug te sturen. Geloof dat ze uiteindelijk toch teruggegaan zijn.

Het viel me vooral op hoeveel mensen zich (uiteindelijk) tegelijkertijd naar beneden stortten zonder ook maar enig benul te hebben van het antwoord op de vraag: “wat als het gaat schuiven?”

En helemaal zodra het toch echt duidelijk zichtbaar is dat er een flinke lawine naar beneden is gekomen, alsnog gaan en dan niet om te zoeken…

Ondanks de initiële chaos deden de meesten op de helling instinctief en actief mee aan zoeken en het zorg dragen voor de reeds gevonden slachtoffers en anderen door bleven zoeken naar mogelijk andere slachtoffers.

Rechts op de foto het deel dat vanmorgen al weggeblazen was, ik weet niet of de fatale lawine uiteindelijk de hele wand naar beneden getrokken heeft of dat dit deels het resultaat is van de bommen later. Tijdens die actie waren we in gesprek met de politie en reddingsdienst. De foto is daarna genomen.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/4df819d412c989653057ac04c9f42928_wepowder.jpg

coeninthewhiteroom op 16 jan 2021 23:15

Damn, heftig…

Beginner
dimsumproAuteur16 januari 2021 · 23:57
Gevorderd
MedicineAuteur17 januari 2021 · 00:20

Thanks voor het delen, sterkte gewenst. Dodelijk slachtoffer van poeder-stress zo te horen.

“Stabiel aanvoelen” en persistent weak layers gaan niet goed samen.

Gevorderd
bertjebertjeAuteur17 januari 2021 · 10:47

Ongeval op De Drohstobel (Gotschnagrat Klosters ) is ook dodelijk afgelopen.

Gevorderd
vascoAuteur17 januari 2021 · 11:50

Dankjewel voor dit verslag uit eerste hand.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!