Safety update S1:E4 Sneeuw, regen en groot lawinegevaar

Safety update S1:E4 Sneeuw, regen en groot lawinegevaar

De afgelopen week was de sneeuw nog bijzonder ‘triggerhappy’ met vele meldingen van op afstand veroorzaakte en ‘skiërtriggerd’ lawines. We hebben een paar mooie foto’s gevonden die precies gemaakt zijn op het moment van triggering (die waren overigens niet van een afstand veroorzaakt).

Turbulente periode

Er komt een periode van turbulent weer aan met heel sneeuw, wind, maar lager in de gebieden ook regen. Dit gaat voor veel spontane lawines zorgen. De regen dringt het sneeuwdek binnen en zal bij bruuske overgangen tussen lagen, wat heel typerend is voor een sneeuwdek met een zwakke opbouw, gaan ‘stuwen’: het kan opeens niet meer zo makkelijk verder. Op die plek zal de erboven liggende sneeuw als (natte) plak naar beneden glijden.

In eerste instantie zullen we dus veel spontane plaklawines zien, terwijl veel mensen misschien natte puntlawines zouden verwachten. We zullen ook de nodige bodemlawines zien en laag in de gebieden zal het sneeuwdek op veel plaatsen helemaal verdwijnen. Op de plekken waar een sneeuwdek aanwezig blijft, kan de situatie op termijn stabiliseren als het vocht in het sneeuwdek weer bevriest (bij helder weer bijvoorbeeld); op die plekken zouden we misschien zelfs het notoire oudsneeuwprobleem kunnen inruilen voor een vriendelijkere en ‘normalere’ variant.

Regen

Hoger in de bergen valt natuurlijk geen regen, maar wel heel veel sneeuw. Als die bak met sneeuw inklinkt kan dat een degelijk bescherming bieden voor de zwakke laag die daardoor minder makkelijk door skiërs en boarders getriggerd kan worden. We hebben daarover een mooie quote gevonden in het lawinebericht van Salzburg. Toch zal daar dieper in het sneeuwdek nog altijd het zwakke fundament op de loer liggen. Uiteraard geldt dit veel minder voor de gebieden waar het oudsneeuwprobleem niet zo dominant was!

Hoog lawinegevaar

Op de korte termijn geldt een hoog lawinegevaar met veel spontane lawineactiviteit. De geluksvogels die nu in de bergen zitten, moeten ook rekening houden met Triebschnee als gevolg van de harde wind die er ook is. Kortom: grote terughoudendheid is geboden voor de komende dagen. Daarna wordt het erg interessant om te zien wat de nieuwe situatie wordt!

Be safe!

Opa

Reacties

Toerist
TezeAuteur28 januari 2021 · 16:54
Toerist
TezeAuteur28 januari 2021 · 16:54

Dubbel

Gevorderd
MedicineAuteur28 januari 2021 · 17:13

Ik miste een punt bij je analyse van het hooggebergte, de wind, die kan de zwakke laag in het hooggebergte dichter bij de oppervlakte houden en dus alsnog grote lawines als gevolg hebben. Inderdaar heel interessant hoe dit allemaal afloopt.

Gevorderd
vascoAuteur28 januari 2021 · 18:03

Fijn overzicht! Ik ben benieuwd hoe goed deze nieuwe sneeuw de oude zwakke laag afdekt, of dat stevig genoeg is voor skieers, maar ook stevig genoeg om tegen lawines te beschermen. Worst case: je trapt een kleine lawine af, die toch de zwakke laag triggerd en dan komt plots dat machtige pak sneeuw ook mee naar beneden. Ik blijf nog maar even binnen :)

Gevorderd
OpaproAuteur28 januari 2021 · 19:04

Ik miste een punt bij je analyse van het hooggebergte, de wind, die kan de zwakke laag in het hooggebergte dichter bij de oppervlakte houden en dus alsnog grote lawines als gevolg hebben. Inderdaad heel interessant hoe dit allemaal afloopt.

Medicine op 28 jan 2021 17:13

Ik heb maar maximaal 5’ he! ;-)
Wind is een tweezijdig zwaard: veel wind = veel Triebschnee en dat kan een uitstekende stabiele laag opleveren. Maar het maakt inderdaad ook ‘overgangen van veel naar weinig sneeuw’ en ‘plekken met ondergemiddeld dik sneeuwdek’. Op het moment worden veel plekken echter helemaal leeg geveegd en dus ook de zwakke lagen. In het kader van “De wind weet niet dat je een zwakke laag bent”.

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
OpaproAuteur28 januari 2021 · 19:05

Fijn overzicht! Ik ben benieuwd hoe goed deze nieuwe sneeuw de oude zwakke laag afdekt, of dat stevig genoeg is voor skieers, maar ook stevig genoeg om tegen lawines te beschermen. Worst case: je trapt een kleine lawine af, die toch de zwakke laag triggerd en dan komt plots dat machtige pak sneeuw ook mee naar beneden. Ik blijf nog maar even binnen :)

vasco op 28 jan 2021 18:03

Dat laatste is inderdaad precies wat er her en der al gebeurde!

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
Ee1coproAuteur28 januari 2021 · 20:07
Expert
GBSSproAuteur28 januari 2021 · 21:21

Denk dat je achteraf blij mag zijn dat alles dicht is…
Scheel veel lege stoelen aan tafel. Als je ziet hoe nu de situatie is, dan moet je er niet aan denken wat er gebeurd als je al die free-riders los laat…
Ik vind het een stuk minder erg om thuis te zijn. Is behoorlijk link overal.

Elite
kanskiAuteur31 januari 2021 · 15:31

Denk dat je achteraf blij mag zijn dat alles dicht is…
Scheel veel lege stoelen aan tafel. Als je ziet hoe nu de situatie is, dan moet je er niet aan denken wat er gebeurd als je al die free-riders los laat…
Ik vind het een stuk minder erg om thuis te zijn. Is behoorlijk link overal.

GBSS op 28 jan 2021 21:21

Ze trappen vandaag vooral alles naar beneden! Sommige hellingen ligt geen sneeuw meer op!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Ee1coproAuteur31 januari 2021 · 17:40

Op de blog van de Lawinedienst Tirol van afgelopen zaterdag staan een aantal opmerkelijke zaken.

Ook in Tirol hebben ze te maken met listige condities die helaas tot 2 fatale lawine ongevallen hebben geleid (beide solisten waarvan in elk geval 1 persoon zonder lawine pieper). Daarnaast werd een zoekactie bemoeilijkt doordat in de lift die langs het zoekgebied ging mensen met piepers zaten. Het leerpunt dat ze eruit trekken is dat het personeel van de lift mensen kan vragen hun pieper uit te zetten.

https://lawinenwarndienst.blogspot.com/2021/01/gebietsweise-heikle-situation-fur-den.html

Daarnaast ook een oproep om de bergredding ook te bellen (140) wanneer je betrokken bent bij een lawine waar geen slachtoffers bij zijn gevallen. Dit om te voorkomen dat voor niets een hele zoekactie optuigen met alle kosten en risico van dien. Het klinkt wel logisch maar het is voor mij toch nieuw, ik zou het waarschijnlijk wel in het gebied gemeld hebben als dit mogelijk was geweest maar hiervoor niet het noodnummer hebben gebeld. Weer wat geleerd.

https://lawinenwarndienst.blogspot.com/2021/01/keine-unnotigen-lawineneinsatze-bitte.html

Beginner
MTVAuteur6 februari 2021 · 11:13
Beginner
MTVAuteur6 februari 2021 · 11:16
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!