Review: Polar Grit X

Review: Polar Grit X

Aangezien we momenteel vrijwel allemaal niet kunnen genieten van de bergen, maar wel allemaal behoorlijk sportief bezig zijn heb ik besloten om een review te schrijven over de Polar Grit X. Ik gebruik dit outdoorhorloge ongeveer sinds november, nu hoofdzakelijk bij het hardlopen en fietsen. Dat deze minicomputer veel meer in z’n mars heeft mag duidelijk zijn en hoewel ik graag ook al enkele voorbeelden van tourskiën, routeplanning of gewoon een dag op de berg in het algemeen toe had willen voegen aan deze review zal dat in een later stadium volgen.

64 gram

Mijn vorige horloge was de Suunto Spartan Ultra. Inmiddels alweer een paar jaar oud en ingehaald door de tijd, ben ik eigenlijk nooit echt super tevreden geweest. Vele bugs gaven het horloge een valse start en uiteindelijk was het best wel een groot ding om je pols. Komen we meteen bij het eerste voordeel van de Polar Grit X, want dit is dus geen lomp apparaat, maar een ‘normaal’ horloge. Even opgezocht: het gewicht is 64 gram. Belangrijker: tijdens het sporten voel ik nauwelijks dat ik ‘m om heb.

Algemeen

Okay, even wat algemene indrukken die ik prettig vind, vaak gebruik of me op een andere manier opgevallen zijn in de afgelopen maanden. Dat zijn dus nog niet de functies die ik graag in de sneeuw een keer wil proberen, zoals de Hill Splitter, routenavigatie en de weersvoorspellingen.

  • De hartslagmeter zit direct op de pols. Nou is deze manier van meten over het algemeen wat minder nauwkeurig dan direct met een band om de borst, maar ik moet zeggen dat de Grit X heel goed in buurt blijft van m’n band die ik bij de Spartan Ultra gebruikte. Groot voordeel dus, want het is niet meer noodzakelijk om een band om te doen.
  • Het kleurenscherm is heel goed afleesbaar. Ook in de zon.
  • Bij zweten en met name bij zwemmen lock ik het scherm wel. Het touchscreen is vrij gevoelig en gaat dan soms z’n eigen ding doen. Prima op te lossen dus, maar Met water moet je ‘m wel locken, want touchscreen is gevoelig
  • Het primaire scherm (met de tijd) kent acht subschermen waar je gemakkelijk doorheen scrollt (onder andere de voortgang van je dagelijkse bewegingsdoel, het weer, hartslag, de gegevens van je slaap die nacht, trainingssuggesties en de de status van je training, (ondertraining tot overtraining, met name die eerste motiveert wel). Klinkt veel, werkt heel intuïtief.
  • Aangezien ik al een aantal keer ergens tegenaan geknald ben is het prettig dat het echt een sterk horloge is met Gorilla Glass.
  • Voor in het dagelijkse leven: het horloge is gelukkig niet zo groot dat het direct opvalt als een soort kompas dat je om je arm draagt. Prima te dragen dus als je aan het werk bent.

Batterijduur en oplader

Okay, een van de dingen met dit soort horloges waar je je heel erg aan kunt storen is de gebruiksduur van de batterij. Als je even een half uurtje gaat hardlopen is dat niet echt een issue, maar als je 100 km gaat fietsen of, zoals in onze gevallen hopelijk snel weer, een dag gaat touren in de bergen dan is het wel prettig dat het horloge het gewoon blijft doen. Bij het horloge zit een rond plaatje met USB aansluiting. Opladen gaat al heel snel, maar belangrijker: de batterij gaat serieus lang mee: 40 uur in trainingsmodus en 7 dagen in horlogemodus. En tijdens die 40 uur staat alles ook volle bak aan. De GPS wordt iedere seconde bijgewerkt, het scherm doet het gewoon (dat gaat ook niet slapen, dus niet nodig om te activeren) en je hartslag wordt gemeten. En als je dan aan het einde van de dag je horloge weer wat extra juice wilt geven dan hoeft deze dus niet de hele nacht in de lader. Een uurtje is vaak meer dan genoeg om de batterij weer naar 100% te krijgen.

Polar Flow App

De echte magie vindt plaats in de Polar Flow App. Voor de liefhebbers van data dan. Want als er één ding is waar ze bij Polar goed in zijn dan is het in data. De app heb je overigens sowieso wel nodig voor alle verwerking van je trainingssessies. Op het web vind je op je persoonlijke flow pagina nog meer data, van je slaapgegevens tot je voortgang in alle sporten.

Via de Polar Flow App maak je ook koppelingen met veelgebruikte apps als Strava (en kun je als Strava pro member ook direct segmenten importeren) en Komoot. Die laatste vind ik persoonlijk erg prettig omdat je hierdoor eenvoudig routes van Komoot naar Grit X laadt. De navigatie werkt eenvoudig en eigenlijk zoals je gewend bent van andere sporthorloges: je volgt gewoon de lijn die op je scherm verschijnt. Verwacht dus geen Google Maps-achtige setting.

Fuelwise en andere functies

Het mag duidelijk zijn dat je met dit multisporthorloge zo ongeveer iedere sportactiviteit wel kunt tracken, maar er zitten een paar functionaliteiten op die voor tijdens het touren ook echt extreem handig lijken te zijn (lijken, want dit ga ik nog testen). Met Fuelwise houdt de Grit X je energieverbruik in de gaten en geeft dus aan wanneer je koolhydraten moet eten en water moet drinken. Zeker in de bergen handig, want de grote inspanning daar gaat (bij mij althans) altijd gepaard met minder transpiratie dan bijvoorbeeld op de racefiets. Ook zitten er met ‘Serene’ een aantal yoga-achtige ademhalingsoefeningen op.

In de sneeuw (update 22-4-2021)

Begin april 2021 mocht ik voor wePowder/Wintersport.nl ski’s testen in het Oostenrijkse Kühtai en daar heb ik de basics van de Grit X in de sneeuw even goed kunnen aanvoelen. De hill splitter werkt echt prima. Het horloge herkent heel duidelijk een opgaande en neergaande beweging en het aantal afdalingen dat je maakt (inclusief de hoogtemeters) zijn dan ook correct. Ook de hoogte waar je je op dat moment bevindt is zeer accuraat met af en toe een kleine afwijking van enkele meters. Op onderstaande beelden (genomen in Zweden tijdens een eerdere trip, vandaar de geringe hoogte) zie je hoe dat er in je scherm uitziet. De connectie met een app als Strava werkte ook top. Ook de hellingshoek wordt weergegeven, al gebeurt dat in procenten en jammergenoeg niet in graden wat voor ons freeriders met het oog op de veiligheid veel logischer zou zijn. Hopelijk kan ik de Grid X begin volgend seizoen ook tijdens het touren goed testen, dat geeft nog altijd net even wat meer gevoel dan tijdens lift-accessed freeriden. Desalniettemin zijn de voortekenen gewoon goed!

Specs

  • Afmetingen: 47 x 47 x 13 mm
  • Waterbestendigheid: waterdicht tot 100 meter
  • Gewicht: 64 gram
  • Adviesprijs van de Polar Grit X is € 429,90
  • Check hier de volledige handleiding

Wanneer ik in de sneeuw ben geweest met de Polar Grit X en de navigatie ook goed heb kunnen gebruiken zal ik dit artikel verder updaten!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!