Tech (pin) 250 Stijgijzers?

• Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2021 · 21:05
    Na wat bekijken van de https://www.proskiservice.com/products/tech-crampon-250... geloof ik wel dat ze goed werken voor ‘front point’ (Frontal zakken technik) klimmen.

https://www.proskiservice.com/products/tech-crampon-250...

Wat ik graag wil weten van mensen:

Bij normaal skitouren in alpien terrein (dus geen klim focus of extreem Freeride skiën), als niet al te gevorderde skiërs, lopen jullie dan weleens op je stijgijzers op vlak terrein? Of zelfs afdalen?
    Bijvoorbeeld omdat een helling bovenaan te steil en ijzig is?
    Want de Tech250 Crampons zijn natuurlijk alleen geschikt voor front point stijgen, of afdalen in heel flauwe hellingen.

Ik zit dan vooral te denken aan hutten trektochten in het voorjaar.

bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2021 21:06 (4% bewerkt)
  • PS
    Advanced
    PS op 11 maart 2021 · 11:17
    Ja, bij een (meerdaagse) hutten tocht heb ik met regelmaat mijn crampons onder. Op een graat, of bij lastige stuk bootpack, of het afdalen van de instap naar een beter skibaar stuk. Het lijkt mij erg beperkend als je alleen frontpointed kan klimmen, en niet kan dalen op je crampons.

Daar komt ook bij je crampons normaal onder doet op een plek waar je niet moeilijk wil hannessen met het bevestigen. Een normale crampon is instappen en hendel omhoog. Bij deze Tech 250 moet je een schroef aandraaien met een muntje. Het lijkt mij erg bewerkelijk.

Voor het gewicht hoef je ook niet te laten: de Tech250 weegt 240gram, een volledige light weight crampon zoals de Petzl Leopard weegt 320 gram.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 maart 2021 · 17:08
    Klinkt allemaal leuk in theorie, maar ik zou - zeker als je niet zo veel ervaring hebt - gewoon voor een beproeft concept gaan. Je wilt zeker ook kunnen afdalen op stijgijzers, wat hiermee niet echt kan (behalve achteruit, dat gaat lang duren.)
    Petzl met van die touwtjes en staal voor/alu achter : die dingen zijn top, zeer licht, en redelijk idiot proof.
  • paulski
    Elite
    paulski op 12 maart 2021 · 19:17
    Mooie dingen, had ze nog nooit gezien. Mijn doel is altijd zo veel mogelijk de skis aanhouden, juist met je staalkanten heb je grip. Als je niet extreem wilt freeriden kan je je afvragen of je dan in dat soort terrein gaat komen en hoe vaak je dan zoiets nodig zal hebben. Ik zou ook zeker met het idee van dalen voor de Petzl leopard gaan ipv deze dingen. Mocht het doel zijn dat je een gletsjer oversteekt oid dan is het zeker aan te raden dit aan te schaffen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2021 · 21:16
    Klinkt allemaal leuk in theorie, maar ik zou - zeker als je niet zo veel ervaring hebt - gewoon voor een beproeft concept gaan. Je wilt zeker ook kunnen afdalen op stijgijzers, wat hiermee niet echt kan (behalve achteruit, dat gaat lang duren.)
    Petzl met van die touwtjes en staal voor/alu achter : die dingen zijn top, zeer licht, en redelijk idiot proof. bertjebertje op 11 mrt 2021 17:08

Ja, die heb ik (Irvis Hybrid).
    En inderdaad, juist bij afdalen heb je stijgijzers het meest nodig. Omhoog kun je in harde sneeuw nog wel je neus van je schoen inschoppen, en een ijsbijl vind ik ook makkelijker gebruiken omhoog dan omlaag. Dat zou ik met die Tech250’s niet willen doen.
    bericht aangepast door Slim op 12 mrt 2021 21:26
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2021 · 21:16
    Bedankt allemaal voor de reactie.

Ik zit te overwegen om nog 1 of 2 paar lichte stijgijzers te kopen, en deze zijn natuurlijk zeer aantrekkelijk qua pak formaat, dus vroeg ik me af hoe deze op een tocht zouden werken.

Omdat ik nog geen ervaring heb met hutten tochten skiën, was mijn vraag dus of de situatie van afdalen/traversen op stijgijzers ook te verwachten is bij normale tochten.

Het overduidelijke antwoord is dus ja. Gewone stijgijzers is natuurlijk sowieso de veiligste optie, dan zit ik altijd goed, wat voor situatie zich ook voordoet.
    bericht aangepast door Slim op 12 mrt 2021 21:25 (44% bewerkt)
  • Bartvideler
    Advanced
    Bartvideler op 16 maart 2021 · 13:13
    Wel een leuke innovatie! Zou mooi zijn als ze met een volwaardig 12-punts stijgijzer komen voor techinserts.
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 16 maart 2021 · 18:17
    Heb er zelf ook lang na zitten kijken maar ben uiteindelijk voor irvis hybrid gegaan. Ook compact vanwege touwtjes en alu hiel is beter dan geen hiel, of dat denk ik dan.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 17 maart 2021 · 21:49
    Wel een leuke innovatie! Zou mooi zijn als ze met een volwaardig 12-punts stijgijzer komen voor techinserts. Bartvideler op 16 mrt 2021 13:13
    Camp heeft een “cramp-in’ voor Dynafit schoenen met speednose.

Voor de rest zie ik het nut van een 10/12 punts versie niet zo? Je zou dan toch een normale achter beugel nodig hebben, en zo zwaar is een normaal voor beugeltje niet. Of bedoel je iets anders?
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 23 maart 2021 · 10:32
    MMMM tot zeker 45° vind ik het heel fijn om mijn voet ook vlak op de helling te zetten. Voelt als heel erg gadget, en voor mensen die weinig stijgijzer ervaring hebben en alleen hun voorpunten gebruiken (veel vermoeiender).

Ik gebruik in typisch sneeuw terrein de irvis hybrid: ideaal. Als het niet te klimmen is met de Irvis is de helling niet te skiën.
    Als er veel rots en ijs tussen zit neem ik stevigere stijgijzers.
  • Rogier
    Expert
    Rogier op 24 maart 2021 · 09:02
    Ik zie nu deze van Bleu ice (die leuk aan de weg timmeren met licht en goed materiaal) langskomen

https://eu.blueice.com/products/harfang
  • Slim
    Beginner
    Slim op 24 maart 2021 · 17:01
    Inderdaad @Rogier, ik keek toevallig net naar de nieuwe alu ijs schroeven van Blue Ice.

Die Blue Ice Harfang ziet er inderdaad heel innovatief uit. En nog steeds stalen voorpunten en draaiwieltje op de achter beugel, dat laten veel lichtgewicht stijgijzers helaas achterwege.

Dat dunne staalkabeltje achter is echt slim: iets lichter, en past waarschijnlijk nog beter om verschillende schoenen heen ook.

Ook het idee met de losse middel sectie is interessant, maakt het pakvolume heel klein, en past natuurlijk perfect om schoenen met meer of minder kromming in de zool.

Ik vraag me wel af hoe dat werkt als je op de voorpunten staat. Wat zorgt er dan voor dat het voorstuk niet “omhoog wipt” ?

bericht aangepast door Slim op 24 mrt 2021 17:09 (11% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro