Eindelijk. Meer dan een meter sneeuw op de kaarten!

Eindelijk. Meer dan een meter sneeuw op de kaarten!

Eindelijk gaat het gebeuren! We staan aan de vooravond van een zeer sneeuwrijke periode voor de Noord- en Westalpen. Met andere woorden: het gaat dumpen. Vooral de Noordwestelijke Alpen tussen de Mont Blanc en de Arlberg kunnen tot begin volgende week tot 1 meter verse sneeuw verwachten. Vandaag geven we je alle details van de komende sneeuwval.

Een beetje verse sneeuw

Verse sneeuw in Andermatt
Verse sneeuw in Andermatt

Na de föhn van gisteren met temperaturen ruim boven de 15 graden aan de noordkant van de Alpen, kwam er veel koudere lucht met een koufront de Alpen binnen. Dit front gaf samen met harde windstoten aardig wat sneeuw. Ongeveer 10 tot 20 centimeter in de noordwestelijke Alpen en 10 centimeter ten oosten van de Arlberg. Hoewel het koufront snel is gepasseerd, zijn er achter het front de hele dag nog wel enkele sneeuwbuien aanwezig. Het wordt vandaag een wisselvallige dag met een mix van deze sneeuwbuien en enkele zonnige periode en met een sneeuwgrens rond de 1200 meter. Vooral hoger in de bergen is de sterke westenwind merkbaar.

In Slovenië zal de neerslag gedurende de avond intenser worden. Dus vooral de Julische Alpen zullen behoorlijk wat sneeuw krijgen met een sneeuwgrens van zo’n 1400 meter. Het gebied met de meeste neerslag ligt net ten zuiden van de Alpen, dus ik verwacht zo’n 10 tot 20 centimeter verse sneeuw voor de Julische Alpen.

Eerst föhn, dan weer een koufront

Nieuw koufront nadert (wetter3.de, DWD)
Nieuw koufront nadert (wetter3.de, DWD)

Voordat morgen een nieuw koufront de Noordwestelijke Alpen nadert, krijgen we eerst weer wat Südföhn voor de Noordelijke Alpen. Deze zal niet zo sterk zijn als de föhn van gisteren, maar ik verwacht dat de temperaturen weer zullen oplopen tot plaatselijk 15 graden in de noordelijke föhnvalleien.

Het koufront komt in de late namiddag aan in Zwitserland. Voor de Noordwestelijke Alpen wordt het het begin van bijna ononderbroken sneeuwval van maar liefst 72 uur en misschien zelfs langer! De sneeuwgrens ligt in eerste instantie wat hoger door de restanten van föhn, maar met de binnenkomende koude lucht uit het noordwesten zal de sneeuwgrens snel dalen tot zo’n 1000 meter. 's Nachts komt er nog koudere lucht het Alpengebied binnen, waardoor de sneeuwgrens op zondagochtend uitkomt op zo’n 500 tot 800 meter.

Sneeuwkaart tot zondagavond
Sneeuwkaart tot zondagavond

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Na een korte pauze in de sneeuwval met zelfs enige kans dat de zon 's morgens en vroeg in de middag doorbreekt, zullen opnieuw de Noordwestelijke Alpen (dus alles tussen de Franse Noordalpen en de Arlberg) te maken krijgen met zware sneeuwval. Tot zondagavond krijgen gebieden als Engelberg wel 50 centimeter sneeuw of plaatselijk zelfs een beetje meer. Gebieden verder naar het oosten van Arlberg zullen met ongeveer 10 tot 20 centimeter verse sneeuw tot zondagmiddag veel minder krijgen, maar vanaf zondagavond komt er meer voor deze regio’s!

Grote delen van de Zuidelijke Alpen liggen aan de lijzijde van deze sneeuwval en krijgen niet meer dan een paar centimeter (vooral op zondag). De gebieden dicht bij de Alpenhoofdkam en het oostelijke deel van de Zuidelijke Alpen zullen aanzienlijk meer krijgen. Voor Slovenië verwacht ik 10 tot 20 centimeter met een sneeuwgrens van 800 meter.

Nordstau

Nordstau (wetter3.de, DWD)
Nordstau (wetter3.de, DWD)

Langzaam maar zeker draait de wind na zondag naar het noorden. Er ontstaat een perfecte set up met een hogedrukgebied boven de Golf van Biskaje en een lagedrukegebied boven Scandinavië, waardoor een vochtige en koude stroom vanuit de Noordzee op de Noordelijke Alpen afgaat. Tot halverwege volgende week kan er heel veel sneeuw vallen. Bovendien zal de binnenkomende poollucht de sneeuwgrens verder verlagen, zodat zelfs de laagste valleien aan de noordkant van de Alpen sneeuw krijgen.

Sneeuwkaart voor de komende 6 dagen
Sneeuwkaart voor de komende 6 dagen

Op grote schaal zal deze poolstroom van maandagochtend tot en met woensdagochtend zo’n 30 tot 50 centimeter sneeuw opleveren voor de Noordalpen, maar in de Nordstau gebieden is lokaal tot 80 centimeter mogelijk. Plaatsen als de Arlberg of Engelberg die zich al kunnen verheugen op de verwachte 50 centimeter op zondag, zullen de komende 6 dagen eindigen met een totale accumulatie van ruim boven de 100 centimeter.

Lange termijn

GFS Ensemble van Innsbruck (wetterzentrale.de)
GFS Ensemble van Innsbruck (wetterzentrale.de)

Als we kijken naar de lange termijn in dit ensemble van het GFS-model voor Innsbruck, kunnen we zien dat de Alpen in ieder geval tot eind volgende week vrij koel zullen blijven met temperaturen van rond de -5 graden op 1500 meter hoogte. De winter is terug!

De wePowder-gids is er!

Het is winter, maar het is het meest bizarre seizoen ooit waarin we eigenlijk niet weg kunnen. Aan de andere kant is het altijd tijd om te dromen en je voor te bereiden. Dat kan natuurlijk het beste met de wePowder Guide. We hebben de pre-order prijs van € 45,00 (excl. verzending) voor een tijdje verlengd. Dit dikke boek van 400+ pagina’s is op voorraad en wordt zo snel mogelijk bij je afgeleverd! Bedankt voor je steun!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
KoppelbaasAuteur12 maart 2021 · 15:58

Dit is erg verleidelijk maar tsja, wat kan ik hier mee?
Kan ik gewoon naar Zwitserland rijden en daar gaan skiën? Of moet ik daar ik quarantaine? (even afgezien van als ik weer terug reis naar NL)

Gevorderd
djmjAuteur12 maart 2021 · 20:39

Dit is erg verleidelijk maar tsja, wat kan ik hier mee?
Kan ik gewoon naar Zwitserland rijden en daar gaan skiën? Of moet ik daar ik quarantaine? (even afgezien van als ik weer terug reis naar NL)\

Koppelbaas op 12 mrt 2021 15:58

Ja, de Corona incidentie in NL is momenteel meer dan dubbel zo hoog dan in CH, wat betekent dat NL in CH op de lijst van risicolanden staat, wat concreet betekent: 10 dagen verplichte quarantaine. Anders dan in Nederland is dit geen “aanbeveling” maar een verplichting waarop gecontroleerd wordt met een boete van CHF 10,000 bij overtreding.

https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html

https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/liste.html#858610174

Beginner
dimsumproAuteur13 maart 2021 · 08:48

En België komt ook op de quarantaine-lijst vanaf 22/3. 🤨😏

Gevorderd
BoarderbuisAuteur13 maart 2021 · 12:27

Ja, pijnlijk dit… :-(
Wel bizar om te zien hoe goed de Zwitsers het doen met de besmettingsgetallen, ondanks dat daar begin dit jaar veel Britten waren. Of geldt hier ‘geef het volk brood en spelen’ (in het geval van de Zwitsers open skigebieden) en ze houden verder netjes aan de maatregelen?!
Nouja, volgend jaar beter!

Beginner
powderpedroAuteur14 maart 2021 · 12:31

Zut, hopelijk binnen twee weken betere cijfers voor BE en NL (14 daagse evaluatie). Dan kan er in april nog iets. Begrijp wel niet hoe die cijfers in CH zo veel beter kunnen zijn dan bij on.

PP
Expert
paddyodenneboomAuteur14 maart 2021 · 13:44

We hebben er niets aan, maar laat maar vallen.

verslaafd aan wit goud!
Expert
paddyodenneboomAuteur14 maart 2021 · 13:44

We hebben er niets aan, maar laat maar vallen.

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
dejongarnoAuteur14 maart 2021 · 13:58

Na 5 weken voorjaarscondities kunnen wij (en de groen geworden hellingen) nog wel een klein metertje gebruiken om het seizoen af te ronden; bring it on :)

Gevorderd
larselzorroAuteur15 maart 2021 · 12:33

En België komt ook op de quarantaine-lijst vanaf 22/3. 🤨😏

dimsum op 13 mrt 2021 08:48

Dus als je voor 22/3 arriveert (als Belg) is er geen probleem en moet je niet in quarantaine?

Gevorderd
BoarderbuisAuteur15 maart 2021 · 12:47

En België komt ook op de quarantaine-lijst vanaf 22/3. 🤨😏

dimsum op 13 mrt 2021 08:48

Dus als je voor 22/3 arriveert (als Belg) is er geen probleem en moet je niet in quarantaine?

larselzorro op 15 mrt 2021 12:33

Ja, dat klopt! Geniet ervan en ook voor ons ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!