Laatste weerupdate: geleidelijke terugkeer naar de lente

Laatste weerupdate: geleidelijke terugkeer naar de lente
Veel verse sneeuw in Prali
Veel verse sneeuw in Prali

Vandaag alweer het laatste wePowder weerbericht van dit bizarre seizoen. Veel skigebieden die nog open zijn in Oostenrijk en Zwitserland sluiten na dit weekend hun liften, maar de winter blijft natuurlijk nog een tijdje aanhouden in het hooggebergte. Na een flinke koude periode in de eerste twee weken van april en nog wat sneeuwkansen tot in het dal tijdens het aankomende weekend keert volgende week de lente langzaam maar zeker weer terug. Toch hoeven we in ieder geval tot en met eind volgende week nog geen langdurige warme en droge fase te verwachten. Het blijft nog redelijk wisselvallig.

Wat verse sneeuw in Serre Chevalier (serre-chevalier.com
Wat verse sneeuw in Serre Chevalier (serre-chevalier.com

Sneeuw in de Zuidwestalpen

In de Zuidwestalpen is het al een tijdje aan het sneeuwen. Door een vrij sterke oostelijke stroming in de Po-vallei vond er gisteren al flink wat stuwing plaats in het westen van Piemonte, zoals in Prali. Deze sneeuwval heeft (in afgezwakte vorm) ook de Franse kant bereikt, zoals te zien is op het webcambeeld van Serre Chevalier. Met name de gebieden ten zuiden van Aosta hebben hogerop tot wel 30 centimeter sneeuw mogen ontvangen.

Hogedrukinvloed aan de grond (wetter3.de, DWD)
Maar een hoogtetrog boven de Alpen zorgt voor wat meer bewolking en sneeuwbuien (wxcharts.com)

Sneeuwbuien

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Aan het oppervlak hebben de Alpen vandaag te maken met hogedrukinvloed door het nabijgelegen systeem boven de Britse Eilanden en Scandinavië, terwijl hogerop juist een uitloper van een lagedrukgebied het weerbeeld domineert (zie de 500 hPa kaart van de geopotentiële hoogte hierboven). Deze situatie zorgt aanvankelijk voor zeer zonnige condities, maar in de loop van de middag voor steeds meer bewolking. De cumuluswolken kunnen zich met name in de Westalpen verder ontwikkelen, waardoor er hier tegen het eind van de middag op enkele plekken wat sneeuwbuien kunnen ontstaan.

Morgen start de dag op veel plaatsen erg zonnig, maar in de loop van de dag trekt er vanuit het noordoosten weer nieuwe bewolking binnen. De Noord- en Westalpen moeten rekening houden met wat sneeuwbuien boven de 800 tot 1000 meter in de namiddag en avond, die met name in de Franse Zuidalpen iets heftiger uit kunnen pakken. Ook verwacht ik hier een hogere sneeuwgrens.

Sneeuwval tot en met maandag
Sneeuwval tot en met maandag

Nog enkele dagen wisselvallig

Ook op zondag en maandag blijven de Alpen te maken hebben met sneeuwbuien door deze noordoostelijke stroming. Met name Oostenrijk krijgt te maken met sneeuwbuien boven de 800 tot 1200 meter en op zondagochtend mogelijk zelfs nog wat lager. In totaal kan er tot en met dinsdagochtend toch zo’n 10 tot 20 centimeter sneeuw vallen in Tirol en het Salzburgerland. Ook de Zuidalpen kunnen op zondag en maandag wat sneeuwval meepakken boven de 1500 meter. Met name de zuidelijke gebieden dicht tegen de Po-vallei zullen met deze neerslag te maken krijgen.

Stijgende temperaturen tot rond het normaal voor de tijd van het jaar (wetterzentrale.de)
Stijgende temperaturen tot rond het normaal voor de tijd van het jaar (wetterzentrale.de)

Langzaam terug naar de lente?

Langzaam maar zeker komen de Alpen uit de winterse kou. In het GFS ensemble voor Innsbruck kun je zien dat de temperatuur langzaam weer terug naar normale waardes voor de tijd van het jaar klimt. In het neerslagsignaal van de grafiek kun je zien dat de Alpen vrijwel elke dag nog te maken zullen hebben met wat neerslag. Een langdurige droge en warme periode zit er dus zeker nog niet in en hogerop blijft het winters. Dat de sneeuw tot in de dalen kan vallen (zoals dat hier in Innsbruck de afgelopen dagen meermaals is voorgekomen) zal niet meer zo snel gebeuren.

Laatste weerbericht

Dit was alweer het laatste wePowder weerbericht van dit knotsgekke winterseizoen. Voor weergerelateerde vragen kun je me in de komende weken natuurlijk altijd nog via het forum bereiken, maar de weerberichten in deze vorm zullen pas weer in het najaar terugkeren. Om de weerberichten volgend jaar naar een hoger niveau te kunnen tillen, zou ik het geweldig vinden om feedback te ontvangen. Dat kan in een reactie hieronder, maar natuurlijk ook gewoon via een PM.

Tot slot wil ik jullie, zowel de trouwe volgers vanuit Nederland en België alsook de gelukkigen die in de Alpen onderweg waren, heel erg bedanken voor het volgen van de weerberichten. Ik kijk er nu al ongelofelijk naar uit om jullie volgend seizoen van weerupdates te voorzien. Een normale winter met de vertrouwde PowderAlerts en de vele schitterende livebeelden van jullie. Een winter waarin iedereen weer van de diepe poederdagen kan genieten. Een winter met z’n allen!

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
LennyAuteur20 april 2021 · 12:43

Bedankt voor alle weerberichten Henri! Hoewel ik “gezellig” vast zat in Nederland de afgelopen winter, heb ik wel zo af en toe uit interesse via je weerberichten het weer in de Alpen in de gaten gehouden. Mooi om te zien dat jij deze taak hebt overgenomen en dat in deze gekke tijden sommige dingen gewoon door zijn gegaan. Ik kan niet wachten op volgende winter waarbij we op basis van het weerbericht ook hopelijk de poeder in kunnen duiken.

Qua feedback heb ik denk ik niet heel veel aan te merken. Ik neem aan dat reisadviezen op basis van het weerbericht terug komen zodra we mogen reizen. Dat zal de berichten soms misschien ook wat meer to the point maken aangezien nu de hele weersituatie in de Alpen wordt beschreven in plaats van de weersituatie op de plekken waar het voor ons het meest interessant is. Het enige wat ik verder nog kan bedenken is dat er vroeger een hele korte samenvatting in bullet points boven aan het artikel stonden. Dat vond ik opzich wel fijn. Voor de rest: keep up the good work!

Beginner
ardtAuteur20 april 2021 · 12:55

Bedankt @@henri, dankzij jouw weerberichten toch nog iets meegekregen van de winter in de Alpen. Hopelijk volgend seizoen weer poederalerts en stoke in de reacties.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur21 april 2021 · 14:57

@@Lenny Klopt inderdaad, zodra we weer mogen reizen komen de reisadviezen ook weer terug

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
Willem2kAuteur21 april 2021 · 15:59

Manmanman, wat een winter. Kom maar door met dat voorjaar!
En dan volgend jaar alsjeblieft weer “gewoon” snovermber tripjes, splitfest, powder alerts, en… en… en… !? :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
SteefAuteur22 april 2021 · 09:40

Thumbs up voor @@Henri! 👍Misschien niet de lekkerste periode om het stokje over te nemen maar in je berichten en enthousiasme is dat in ieder geval niet terug te zien! Ga zo door! Komende winter wordt gewoon weer shredden!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
3zelAuteur22 april 2021 · 11:13

@@Henri ik sluit me aan bij bovenstaande. Dank voor de duidelijke en enthousiaste berichten. Ik ben benieuwd hoe ‘precies/exact’’ je ons volgend seizoen naar de poederplekjes gaat kunnen sturen.

knowledge is powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!