Verrassende Retour d'Est in Piemonte

Verrassende Retour d'Est in Piemonte
Prali (nuova13laghi.com)
Prali (nuova13laghi.com)

In mijn vorige weerbericht op maandag had ik het al over de sneeuwval die vandaag in Piemonte zou gaan vallen, maar het was nog vrij onzeker hoeveel het precies zou zijn. In de afgelopen twee dagen zijn de weermodellen het meer eens geworden en hebben ze de sneeuwhoeveelheden naar boven bijgeschroefd. Tijd voor de eerste Retour d’Est van het seizoen!

Een depressie boven de Middellandse Zee gaat vandaag voor sneeuw in Piemonte zorgen (wetter3.de, DWD)
Een depressie boven de Middellandse Zee gaat vandaag voor sneeuw in Piemonte zorgen (wetter3.de, DWD)

Depressie boven de Middellandse Zee

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Een depressie boven de Middellandse Zee die voor bijzonder veel overlast zorgt in onder andere Zuid-Italië en vandaag ook in Corsica is ook de oorzaak van deze verrassing in de Alpen. Het gedrag van deze depressie was tijdens het afgelopen weekend lastig vast te stellen. Maandag vermeldde ik al dat met een vochtige zuidoostelijke stroming vandaag sneeuw mogelijk zou zijn in Piemonte, maar in de afgelopen 48 uur zijn alle modellen de positieve kant op gedraaid en staat er plots nog veel meer sneeuw op de kaarten.

De neerslag klapt vanuit het zuidoosten op de Piemontese Alpen (ilmeteo.it)
Neerslaghoeveelheden t/m morgenavond van de verschillende modellen (wxcharts.com)

Een rondje weermodellen:

  • ECMWF:
    Het Europese model gaat er vol voor en voorziet met name voor de zuidelijke regionen ruim een halve meter sneeuw.
  • GFS:
    De neerslag in het Amerikaanse model lijkt wat meer uniform verdeeld, maar dit komt omdat dit weermodel een vrij lage resolutie heeft. Kleinschalige verschillen zijn in dit model dus niet zichtbaar. Wil je meer over weermodellen weten, dan raad ik je dit artikel aan.
  • ICON:
    In het ICON model worden er twee hotspots zichtbaar. De sneeuwhoeveelheden zijn vergeleken met gisteren nog iets omhoog geschroefd en nu vergelijkbaar met het Europese model.
  • ARPEGE:
    Het ARPEGE model van Meteo France laat de meeste neerslag zien met ook hier de twee hotspots van de Alpi Marittime en de Cottische Alpen. Volgens het model kan er tot wel een meter sneeuw vallen tot en met morgen. Het is niet uitgesloten, maar dit lijkt me op dit moment wat aan de hoge kant.
De sneeuwverwachtingskaart t/m morgenavond van ons weermodel
De sneeuwverwachtingskaart t/m morgenavond van ons weermodel

Om samen te vatten: een halve meter sneeuw is in de twee hotspots Alpi Marittime met gebieden zoals Limone Piemonte en Queyras – Monte Viso (Cottische Alpen) met gebieden zoals Prali goed mogelijk. In de staugebieden kan dit plaatselijk nog wat meer worden. Voor Frankrijk geldt zoals doorgaans het geval is met een Retour d’Est dat de oostelijke delen van de regio’s Queyras en Haute-Maurienne de enige Franse gebieden zijn die echt flink van deze sneeuwval meeprofiteren. Door de föhn blijft het in de overige gebieden droog en mild. Lokaal kan de temperatuur hier tot zo’n 15 graden stijgen.

Hoge sneeuwgrens

De sneeuwgrens is met deze sneeuwval nog wel een dingetje. Met de zuidoostelijke stroming wordt een behoorlijk portie warme lucht naar Piemonte gevoerd. Gedurende de dag stijgt de sneeuwgrens tot ongeveer 2500 meter hoogte, wat ervoor zorgt dat eerdergenoemde gebieden zoals Limone Piemonte alleen sneeuwval op de hoogste toppen krijgen. Wel kan het vooral in smallere dalen zo zijn dat de hevige neerslag ervoor kan zorgen dat neerslagafkoeling optreedt en de sneeuwval voor een lange tijd enkele honderden meters lager uitkomt.

Nog meer sneeuw?
Afzakkend lagedrukgebied gaat in het weekend voor wat sneeuw zorgen in de Alpen (wetter3.de, DWD)

Tweede golf van neerslag in het weekend?

Een over Frankrijk afzakkend lagedrukgebied gaat vanaf zaterdag wat neerslag veroorzaken in de Alpen. Precieze details zijn nog lastig te bepalen, maar Piemonte heeft geen slechte papieren en kan mogelijk te maken krijgen met een tweede Retour d’Est binnen een week. In de Noordalpen gaat een koufront ook voor wat verse sneeuw zorgen.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Expert
ieismAuteur11 november 2021 · 13:02

Hoe moet je nou in alle redelijkheid nog je kantoorbaan uitoefenen met zulke ensembles in het vooruitzicht.

Wel steeds subtiele verschuifingen, hopelijk zet het echt door. Twee Gillies diep voorspellen ze nu in Sestriere, ik ga vast mijn spullen bij elkaar zoeken…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur11 november 2021 · 17:00

Zijn de lariksen hun naalden al kwijt?

Beginner
kjiratsiekoedelAuteur11 november 2021 · 20:05

In Stubai nog niet.

Toerist
Timothy SAuteur11 november 2021 · 20:59
Gevorderd
SportGillieproAuteur11 november 2021 · 23:26

Hoe moet je nou in alle redelijkheid nog je kantoorbaan uitoefenen met zulke ensembles in het vooruitzicht.

Wel steeds subtiele verschuifingen, hopelijk zet het echt door. Twee Gillies diep voorspellen ze nu in Sestriere, ik ga vast mijn spullen bij elkaar zoeken…

ieism op 11 nov 2021 13:02


Gillie staat hier te popelen! Man man man…

Live to ride, ride to live
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!