Live: eindelijk sneeuw in de Franse Zuidalpen

Live: eindelijk sneeuw in de Franse Zuidalpen

Langzaam werd ik afgelopen weken steeds zenuwachtiger. Want na de fijne retour d’est van een paar weken geleden lag er zo goed als geen sneeuw in de Franse Zuidalpen. Mijn Grenier a Neige leek te verliezen tegen de noord en westalpen. Maar dat kwam afgelopen zaterdag redelijk goed! 50 cm verse sneeuw op 2000 meter staat misschien nog in schril contrast met wat er in de reste van de Franse Alpen is gevallen. Maar er kan geskied worden en er komt nog meer aan.

Haaien en lawinegevaar

Laat ik eerlijk blijven, de sneeuw was heerlijk, maar zo’n eerste dikke laag die op een dun onderlaagje viel geeft natuurlijk meerdere problemen. Ten eerste het lawinegevaar. Door de kou was die dunne laag die er al lag compleet omgevormd naar cohesieloze sneeuw. De ideale glijlaag. Dat werd trouwens ook bewezen door te gretige locals afgelopen weekend. Daarnaast zwemmen er nog aardig wat sharks onder dit sneeuwdek. Wij kozen er dus voor om op de grashellingen van het nog gesloten skigebied van Pelvoux omhoog te lopen. Het skiën was er niet minder om! Zoals je hier kunt zien!

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!