PA#1: Storm Barra geeft tot wel een halve meter sneeuw, vrijdag nog meer op komst

PA#1: Storm Barra geeft tot wel een halve meter sneeuw, vrijdag nog meer op komst
Sneeuwval voor de komende 6 dagen!
Sneeuwval voor de komende 6 dagen!

Ook vandaag werd een groot deel van de Noordalpen wakker met wederom een laagje verse sneeuw tot in de dalen. Er is zo’n 5 tot 10 centimeter sneeuw gevallen, lokaal tot maximaal 20 centimeter. Het is een mooi voorproefje van wat nog gaat komen. De hoogste tijd voor een eerste Poederalert van het seizoen!

Satellietbeeld deze ochtend (sat24.com)
Prachtige condities in Anzère vandaag (pre-opening 8-12 december) (roundshot.com)

Vandaag nog droog en later föhn

Storm Barra nadert de Britse Eilanden vanuit het westen, maar tussen het front van afgelopen nacht en het naderende front dat gekoppeld is aan storm Barra kan het nog flink opklaren. In de Westalpen hebben we dit door toenemende hogedrukinvloed al op grote schaal zien gebeuren, maar verder naar het oosten in Oostenrijk heeft het nog wat langer doorgesneeuwd.

Aan de voorzijde van het occlusiefront gekoppeld aan storm Barra neemt vanuit het westen de drukgradiënt over de Alpen in de loop van de avond toe. Met lage druk ten noorden en hoge druk ten zuiden van de Alpenhoofdkam ontstaan er een Südföhn, zie het föhndiagram van Meteocentrale hieronder. Ook op de windkaart van Meteoschweiz is de föhn rond middernacht goed zichtbaar. Terwijl het occlusiefront met de sneeuwval in de nacht de Westalpen al bereikt zal de föhn in Oostenrijk langer aanhouden. De sterke zuidelijke stroming kan hogerop flink wat sneeuw verplaatsen en de föhn kan in de typische föhndalen doorbreken. Vooral op hoogte wordt het tijdelijk wat milder, maar omdat het brongebied in Italië ook vrij koud is, hoeven we geen extreem hoge temperaturen te verwachten. Wil je meer weten over föhn? Lees dan dit artikel.

Tijdelijke südföhncondities aankomende nacht (meteocentrale.ch)
Föhn vannacht (meteoschweiz)
Storm Barra en een depressie boven de Middellandse Zee(wetter3.de, DWD))

Barra gaat voor sneeuw zorgen

De föhn zal vanuit het westen worden opgeruimd door het naderende occlusiefront. In eerste instantie zal de stroming pal west zijn, maar in de loop van woensdag en donderdag meer noodwest. Met wat aanhoudende stuwing kan het hierdoor in het noordwesten tot donderdagochtend door blijven sneeuwen, in Oostenrijk nog wat langer. Op grote schaal gaat er in de noordwestelijke Alpen 30 tot 50 centimeter sneeuw vallen, maar in staugebieden zoals Engelberg en Arlberg zie ik nog wel meer dan een halve meter vallen. Onze forecast is wat mij betreft iets te positief voor de sneeuwval in Tirol. Andere modellen laten zo’n 20 centimeter zien voor deze regio (m.u.v. de gebieden dicht tegen de Arlberg aan), maar de sterke zuidelijke stroming kan mogelijk wel voor een verrassing zorgen voor de gebieden in de buurt van de alpenhoofdkam. De sneeuwval tijdens de frontpassage gaat weer gepaard met flinke wind (windstoten van 80 km/h hogerop). Samen met de grote hoeveelheden verse sneeuw blijft het dus tricky! Hou de lokale lawineberichten dus goed in de gaten!

Onze sneeuwverwachting voor de komende drie dagen
Onze sneeuwverwachting voor de komende drie dagen

We zien op deze kaart dat ook de Zuidalpen veel verse sneeuw gaan krijgen. Dit heeft alles te maken met de depressie boven de Middellandse Zee en een sterke zuidelijke stroming die een flinke portie vochtige lucht op de Zuidalpen laat klappen. Allereerst krijgen de Franse Zuidalpen 20 tot 30 centimeter sneeuw. Morgen in de loop van de dag trekt de neerslag verder oostelijk en kan het ook in de rest van de Zuidalpen op grote schaal zo’n 20 tot 40 centimeter sneeuw vallen met een sneeuwgrens dalend tot ongeveer 500 meter of zelfs nog lager. Lokaal in bijvoorbeeld Engadin, de Karnische Alpen en de Julische Alpen valt zelfs tot een halve meter sneeuw. Inneralpien richting Osttirol en Südtirol blijven de hoeveelheden juist wat beperkt.

Nog een keer sneeuw op vrijdag (wetter3.de, DWD)
Nog een keer sneeuw op vrijdag (wetter3.de, DWD)

Tijdelijke opklaringen, daarna opnieuw sneeuw

Terwijl het donderdag in Oostenrijk nog langer door blijft sneeuwen klaart het vanuit het westen tijdelijk op. Deze rustige fase is maar van korte duur, want op vrijdag volgt vanuit het westen alweer een nieuw front. Weer is het raak in de Westalpen. In Frankrijk en het westen van Zwitserland kan er weer 30 tot mogelijk 50 centimeter sneeuw gaan vallen tot en met zaterdagochtend.

Indrukwekkende sneeuwhoeveelheden tot en met zondag
Hogedruk probeert richting de Alpen te glippen (wetter3.de, DWD)

In het weekend breidt de invloed van het Azorenhoog steeds meer over Europa uit. Langzaam maar zeker wordt de sneeuwval dus gedempt, maar een kleine lagedrukkern ten noorden van de Alpen zorgt tijdens het weekend langer voor sneeuw in de Noordalpen. Op zaterdag kan het in de stauregio’s van de Noordalpen nog een langere tijd (licht) doorsneeuwen, met name in Oostenrijk. Zondag lijken in ieder geval de Westalpen een grote kans te hebben op brede opklaringen.

Where to go?

Door de sneeuwrijke periode van de afgelopen weken zit het met de base in de noordwestalpen inmiddels wel goed. Let wel op dat het hogerop nog tricky kan zijn met Triebschnee én met de lastige Altschneelaag. Hou daarom alsjeblieft de lawinebulletins goed in de gaten!

Samengevat:

  • Woensdag: (Noord)Westalpen vol in de sneeuw, alles ten oosten van Arlberg nog in de föhn. In de loop van de ochtend/middag trekt de sneeuw ook richting de Dolomieten en verder oostelijk.
  • Donderdag: Bewolkt met mogelijk enkele opklaringen in de Franse Alpen en het westen van Zwitserland, later ook iets verder naar het oosten. In de Franse Zuidalpen zonniger. In Tirol/Salzburgerland houdt de sneeuwval langer aan. De Zuidalpen blijven bewolkt, maar overwegend droog (resten sneeuwval in de Dolomieten).
  • Vrijdag: Nieuw front arriveert in de Westalpen, Oostenrijk tijdelijk zonniger.
  • Weekend: Nog onzeker! Zaterdag en zondag worden mogelijk schitterende poederdagen in de Westalpen, maar hoeveel zon er mogelijk is staat nog niet helemaal vast. Denk bijvoorbeeld aan wat meer westelijke skigebieden zoals La Clusaz, Grand Bornand, Les 7 Laux, Alpe d’Huez. Ook in de Zuidalpen schitterende condities.

Later deze week meer info over de sneeuwval van vrijdag en where to go voor het weekend.

Sneeuwbom in de Pyreneeën (wxcharts.com)
Sneeuwbom in de Pyreneeën (wxcharts.com)

Nog een dump in de Pyreneeën

Dan nog even een korte update voor de Pyreneeën, want ook hier is het deze week weer raak. In de afgelopen twee weken is hier al ongelofelijk veel sneeuw gevallen, maar opnieuw gaat er enorm veel sneeuw vallen. De sneeuwval gaat wederom samen met erg veel wind, want de straalstroom staat direct op het gebergte gericht. Hoeveelheden? Vrijwel alle weermodellen berekenen in de noordwestelijke Pyreneeën tot wel 200mm neerslag tot en met zaterdag, wat dus 2 meter sneeuw kan opleveren! Let wel op dat in de loop van donderdag een flinke portie milde lucht op de Pyreneeën klapt waardoor de sneeuwgrens behoorlijk kan stijgen. In de nacht van donderdag op vrijdag lokaal tot boven de 2000 meter!

Abetone (paesaggidigitali.it)
Abetone (paesaggidigitali.it)

Noordelijke Apennijnen

De liften van onder andere Monte Cimone en Abetone in de Noordelijke Apennijnen zijn al open en er ligt ook al een goede base. Morgen gaat het hier onder invloed van de depressie boven de Golf van Genua ook sneeuwen, maar midden op de dag liggen de gebieden hier net in een wat warmere stroming waardoor de sneeuwgrens tijdelijk tot ruim boven de 1500 meter uit kan komen. Hogerop kan er zo’n 30 tot 40 centimeter vallen, maar vooral als redelijk zware sneeuw.

Onze sneeuwval forecast voor de Noordelijke Apennijnen
Onze sneeuwval forecast voor de Noordelijke Apennijnen

De depressie die op vrijdag voor sneeuw gaat zorgen lijkt juist iets zuidelijker te komen liggen, waardoor de temperaturen mooi laag blijven en de sneeuwgrens ruim onder de 1000 meter komt te liggen. De modellen laten nog geen eenduidig beeld zien over de hoeveelheden tijdens de sneeuwval van vrijdag, maar 20 tot 30 centimeter vers tot en met zaterdagochtend is zeker mogelijk met daarna veel zon tijdens de rest van het weekend.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
MedicineAuteur7 december 2021 · 20:34

Ziet er weer mooi uit. Morgen een beetje poeder en fris, dan donderdag en vrijdag even wachten dat het allemaal valt, zaterdag weer poederen en zondag eindelijk zon (of zo lijkt het). Donderdag 16e richting Grenoble waar er ondertussen lekker veel begint te liggen. 7 december. man man man

Toerist
TezeAuteur8 december 2021 · 05:29

Straks eens gaan kijken wat er in West Wallis te rapen valt. Deze nacht is het terug begonnen met sneeuwen.

Spijtig dat ik zaterdag vast zit en niet naar de poeder kan; hopelijk zondag dan maar 😂

Gevorderd
Ee1coproAuteur8 december 2021 · 09:45

Is dit je eerste PA @@Henri? 👏🏼 Het is in elk geval wel een fijne.

Ik hoop dat er na het weekend ook nog wat moois in het vat zit maar dat lijkt nog niet zeker.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur8 december 2021 · 17:23

(Korte Scandiland-update voor die enkele geïnteresseerde. Wil niet afleiden van het moois hier boven, maar omdat het kan: )

Warmt overal een tikkie op. Na -10, met ruim voldoende wind in delen van het land welkom.
Karakteristiek scandinavisch Genua-laag, het Skagerak laag (ik stem er voor dat we het voor de zekerheid een Kattegat-laag noemen…) verdampt en in de loop van de zaterdag ziet het er uit dat het weer hogedruk wordt, ook boven de zuidelijke helft.
Dat geeft wat negatieve temperaturen maar niks extreems.

Daarna voorspelt men lagedruk oostenlijk richting IJsland. Na het weekend een bonus-lagedrukgebiedje á 984 mbar, vooruit geschoven ten zuiden van de Lofoten. De ‘richting’ is dan van puur zuid met opklaringen, nu, veranderd richting zuidwestelijk met mogelijke fronten. Is nog koffiedik-kijken, maar in de zuidelijke helft worden er plusgraden met neerslag voorspeld. Gok niet dat je hard hoeft te sneeuwdansen om daar negatieve temperaturen of een noordelijkere dump uit hoeft te dansen.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/8d1c1839510b5241b8255e00eef31fb7_icoopsc12_126_1.png?width=800\
(p.s. Alle feedback is welkom)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
MedicineAuteur8 december 2021 · 21:04

(Korte Scandiland-update voor die enkele geïnteresseerde. Wil niet afleiden van het moois hier boven, maar omdat het kan: )

Warmt overal een tikkie op. Na -10, met ruim voldoende wind in delen van het land welkom.
Karakteristiek scandinavisch Genua-laag, het Skagerak laag (ik stem er voor dat we het voor de zekerheid een Kattegat-laag noemen…) verdampt en in de loop van de zaterdag ziet het er uit dat het weer hogedruk wordt, ook boven de zuidelijke helft.
Dat geeft wat negatieve temperaturen maar niks extreems.

Daarna voorspelt men lagedruk oostenlijk richting IJsland. Na het weekend een bonus-lagedrukgebiedje á 984 mbar, vooruit geschoven ten zuiden van de Lofoten. De ‘richting’ is dan van puur zuid met opklaringen, nu, veranderd richting zuidwestelijk met mogelijke fronten. Is nog koffiedik-kijken, maar in de zuidelijke helft worden er plusgraden met neerslag voorspeld. Gok niet dat je hard hoeft te sneeuwdansen om daar negatieve temperaturen of een noordelijkere dump uit hoeft te dansen.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/8d1c1839510b5241b8255e00eef31fb7_icoopsc12_126_1.png?width=800\
(p.s. Alle feedback is welkom)

EmileHendrix op 8 dec 2021 17:23

Nice! Ik neem aan dat een hoge sneeuwgrens niet vaak een probleem is daar… voor mij heel exotisch zo noordelijk

Expert
ieismAuteur8 december 2021 · 21:12

Ik zou een weekend thuis zijn, maar nu gaan opeens al mijn vrienden wel op trip :/

Gelukkig is de auto nog ingepakt, dus ik hoef alleen maar mijn hele agenda overhoop te gooien en dan weer dat stuk rijden…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
MTVAuteur8 december 2021 · 21:14

@@Medicine Gaaf! Ik ben heel benieuwd of/hoe je op die derde foto naar beneden bent gegaan:-)

Gevorderd
MedicineAuteur9 december 2021 · 12:00

@@Medicine Gaaf! Ik ben heel benieuwd of/hoe je op die derde foto naar beneden bent gegaan:-)

MTV op 8 dec 2021 21:14

Haha, nee hoor. Er zijn daar een paar mogelijke couloirs maar dat is er niet eentje (behalve bocht-bocht-abseil-bocht-abseil zeg maar). Vind het altijd een spectaculair gezicht vandaar die foto.

Beginner
AndrevanHeeswijkproAuteur9 december 2021 · 12:43

Goedemiddag, komt er nog een update voor de komende dagen met de hotspots? Begint aardig te jeuken hier…

I don't need therapy, i just need to go skiing
Gevorderd
Ee1coproAuteur9 december 2021 · 13:15


(p.s. Alle feedback is welkom)

EmileHendrix op 8 dec 2021 17:23

Nice Emile! Nu nog een sneeuwkaart erbij en je zou een eigen hoekje op deze site verdienen! ;-)

Beginner
HenriAuteur9 december 2021 · 14:19

@@AndrevanHeeswijk, yes! Staat net online ;)
https://wepowder.com/nl/forum/topic/282283

@@EmileHendrix thanks voor de update!

Gevorderd
EmileHendrixAuteur9 december 2021 · 16:10

@@Medicine , andere verhoudingen tussen hoe noordelijk, afstand tot de zee en het feit dat de bergen net zo steil, maar wat minder hoog zijn, maakt dat je wat andere evenwichten krijgt. Hoge sneeuwgrens is vaak zo laat in het seizoen een vraag dat verschillende mensen hun ski’s al opbergen. Gelukkig is de basis dan ook al lekker op z’n plek.

Bulgarengrens blijft voor mij zo moeilijk dat ik er bijna een wichelroede bij nodig heb.

En dank. Indien gewenst kan ik af en toe nog wat delen met een sneeuwkaart er bij, maar bij de kwaliteit en frequentie van @@Henri ga ik niet half in de buurt komen ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!